Letos zaplatí neplatiči povinného ručení na sankcích dohromady dvakrát více než vloni, odhaduje výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakub Hradec. „Jestliže za dvanáct měsíců loňského roku se nám podařilo vybrat do garančního fondu zhruba 65 milionů korun, tak celkové inkaso za rok 2010 bude 121 milionů korun,“ domnívá se Hradec a dodává: „Postupně tak dochází k narovnání nespravedlivého systému, kdy za škody nepojištěných aut v konečném důsledku platili poctiví plátci povinného ručení.“ Podívejte se, zda se vám vyplatí pořídit si auto na benzín nebo na naftu.
Neplatiči povinného ručení musí díky novému zákonu, který začal platit v roce 2009, zaplatit do garančního fondu ČKP za každý den nepojištění registrovaného vozidla částku od 20 do 300 korun podle druhu vozidla. U osobních vozů to je zhruba 50 nebo 70 korun denně podle objemu válců. Příspěvek do garančního fondu nenahrazuje povinné ručení. „Pokud navíc ještě s nepojištěným vozidlem způsobíte škodu, nejenže budete muset uhradit sankční příspěvek, ale zároveň, jako viník nehody, budete povinen hradit vzniklou škodu,“ upozorňuje Hradec.
Výše vybraných sankčních příspěvků do garančního fondu podle Hradce roste především proto, že se za první rok výběru pokut se celý systém zefektivnil. Zvýšilo se také tempo obesílání neplatičů a inkasa příspěvků. Za loňský rok se tak garančnímu fondu podařilo obeslat téměř 133 tisíc neplatičů povinného ručení. Od února 2009 do konce března 2010 rozeslala kancelář ČKPcelkem 185 tisíc výzev k uhrazení příspěvku za nepojištěné vozidlo. Za tuto dobu na základě výzev vybrala ČKP 113,5 milionu korun.
Po zavedení pokuty za neplacení povinného ručení klesl počet nepojištěných vozidel o 200 tisíc aut. Podíl nepojištěných vozidel se tímto poprvé v tuzemské historii dostal pod deset procent z celkového počtu 7 milionů registrovaných aut. V roce 2008 bylo z registru vyřazeno 185 tisíc vozidel, vloni to bylo o sto tisíc více. Za poslední tři roky bylo v Česku z registru vozidel celkově vyřazeno 567 tisíc vozidel. Stále se však v Česku vyskytuje přes 600 tisíc nepojištěných vozidel. Například v severských zemích jsou to jen desítky tisíc. Více se dozvíte v rozhovoru s finskými a švédskými experty Den bez povinného ručení může přijít i na 34 euro.
Za loňský rok díky snižování počtu nepojištěných vozidel, které jezdí na tuzemských silnicích, klesl i počet nehod, které způsobili nepojištění řidiči. Počet těchto nehod byl ve srovnání s rokem 2008 o dvacet procent nižší a podle Hradce se dostal už pod hranici čtyř tisíc za kalendářní rok. Ačkoli počet škod způsobených neplatiči klesá, průměrné plnění za nepojištěnou škodu se zvyšuje. Hlavním důvodem je především fakt, že mezi nepojištěnými škodami je významné procento škod na zdraví s trvalými následky a právě ty jsou podle Hradce velmi finančně náročné.
Příkladem takové škody může být loňská nehoda z Liberecka, kdy třiatřicetiletý řidič nepojištěného auta typu Pickup dostal v zatáčce smyk na rozbředlém sněhu. Vyjel kvůli tomu mimo silnici a s autem se převrátil na střechu přímo na spolujezdce, který předtím z auta vypadl. Škoda na spolujezdcově zdraví se vyšplhala na 32 352 447 korun. Tuto sumu nyní ČKP vymáhá po řidiči. Přitom povinné ručení by ho za rok 2009 stálo zhruba 8 000 korun. Podívejte se, jakou částku vám exekutor nesmí zabavit.
Sankce, které platí neplatiči povinného ručení garančnímu fondu, slouží pro úhradu škod způsobených právě nepojištěnými vozidly. Jen za rok 2009 bylo z garančního fondu vyplaceno na takovýchto škodách téměř 400 milionů korun.
Sdílejte článek, než ho smažem