Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.
Zdroj: Shutterstock
Na čerpací stanici, která úmyslně a dlouhodobě podvádí spotřebitele, narazíte už jenom výjimečně. V posledních letech klesá jak počet nedostatků zjištěných při kontrolách, tak jejich závažnost.
Častěji než dřív jde o nekvalitní palivo přebrané od jinak spolehlivého dodavatele, nebo relativně menší odchylky od normy. To je viditelný rozdíl oproti situaci, která v Česku byla ještě na začátku minulého desetiletí, než Česká obchodní inspekce přestala tajit výsledky kontrol včetně konkrétních jmen.
V dnešním přehledu přinášíme pokuty, které nabyly právní moci od loňského října (poté, co jsme zveřejnili jejich předchozí seznam) do letošního listopadu. Seřadili jsme je od nejvyšší k nejnižší. Některé kontroly přitom proběhly výrazně dřív, jestliže se firma odvolala a čekalo se pak na konečné rozhodnutí. A naopak: Za řadu letošních kontrol zatím pravomocná pokuta nepadla, proto o nich ČOI neuvádí konkrétnější informace. Spotřebitel se obvykle dozví výsledky až s velkým zpožděním – včas ho má nicméně chránit zákaz prodeje zbytku nekvalitního paliva, který ČOI hned po kontrole ukládá.
Nejnovější pokuty:
12345
Čerpací stanice: LPG Návsí 70 (u Jablunkova, okres Frýdek-Místek)
Provozovatel: Steronal, Praha 1
Sankce: 1 500 000 Kč
Datum kontroly: 27. ledna, 1., 2., 3. a 8. února 2021
Nekvalitní palivo: LPG – síra, norma připouští maximálně 31,1 mg/kg, při kontrolách zjištěno 181,7 mg/kg, 217,3 mg/kg, 193,9 mg/kg a 193 mg/kg
Čerpací stanice: MOL, Olomoucká 50, Přerov
Provozovatel: MOL ČR, Praha 1
Sankce: 500 000 Kč
Datum kontroly: 25. a 28. ledna 2021
Nekvalitní palivo: nafta motorová (EVO Diesel Plus), ukazatel oxidační stabilita: naměřena hodnota 488 g/m3 a 498 g/m3, norma stanoví maximálně 33 g/m3
Čerpací stanice: Euro Oil, Loukov (okres Kroměříž)
Provozovatel: Čepro, Praha 7
Sankce: 300 000 Kč
Datum kontroly: 23. března 2021
Nekvalitní palivo: nafta motorová (Diesel bez Bio+), ukazatel oxidační stabilita NM: zjištěná hodnota 57 g/m3, norma připouští maximálně 33 g/m3
Čerpací stanice: Podlesí, Valašské Meziříčí
Provozovatel: Rottela Solutions, Frýdek-Místek
Sankce: 190 000 Kč
Datum kontroly: 16. června 2020
Nekvalitní palivo: ethanol 85 (biolíh) – ukazatel tlak par DVPE: zjištěná hodnota 27,7 kPa, norma stanoví minimálně minimálně 34,1 kPa; ukazatel voda KF: zjištěná hodnota 0,834% m/m, norma stanoví maximálně 0,416% m/m
Čerpací stanice: Tovární 605, Hranice (okres Přerov)
Provozovatel: ADR Logistik, Hranice
Sankce: 180 000 Kč
Datum kontroly: 15. června 2022
Nekvalitní palivo: benzin 95 Super (Natural 95), tlak par DVPE: zjištěno 74,9 kPa, norma připouští maximálně 60,9 kPa
Čerpací stanice: LPG, Okružní 544, České Budějovice
Provozovatel: CH + CH - CB, České Budějovice
Sankce: 150 000 Kč
Datum kontroly: 1. a 4. června 2021
Nekvalitní palivo: zkapalněný ropný plyn LPG (zjištěná hodnota obsahu síry 57,1 mg/kg a 60 mg/kg, norma stanoví max. 30 mg/kg)
Čerpací stanice: Vena – Trade, Jožky Matěje, Brušperk (okres Frýdek-Místek)
Nekvalitní palivo: nafta motorová, kritérium bod vzplanutí: naměřená hodnota 43 °C, norma připouští minimálně 53 °C
Čerpací stanice: LPG, Smutná, Libáň (okres Jičín)
Provozovatel: Jaroslav Havel, Libáň
Sankce: 100 000 Kč
Datum kontroly: 12. května 2021
Nekvalitní palivo: ethanol E85 (biolíh), ukazatel voda KF: zjištěná hodnota 0,835 % m/m, norma připouští maximálně 0,416 % m/m
Čerpací stanice: Budějovická 499, Kamenný Újezd (okres České Budějovice)
Provozovatel: Petr Chaloupek, firma Pletka, Pištín
Sankce: 80 000 Kč
Datum kontroly: 19. září 2022
Nekvalitní palivo: benzin Super (Natural 95), ukazatel konec destilace: naměřeno 226 °C, norma připouští maximálně 210 °C
Čerpací stanice: Pasoil, Hlavní, Tlučná (okres Plzeň-sever)
Provozovatel: Pasoil, Most
Sankce: 75 000 Kč
Datum kontroly: 19. října 2020
Nekvalitní palivo: motorová nafta, ukazatel jakosti síra: zjištěná hodnota 25,2 mg/kg, norma stanoví maximálně 11,8 mg/kg
12345
Provozovatelé čerpacích stanic se nejčastěji brání tím, že kvalitu pohonných hmot nedokážou ovlivnit (zvlášť jde-li o malého provozovatele) a musejí se spoléhat na svého dodavatele. Zdůrazňují, že udělali všechno, co bylo v jejich silách, aby prodeji nevyhovujících produktů předešli.
Podle zákona je ale odpovědnost provozovatelů objektivní, tedy v zásadě se nepřihlíží k zavinění. Případnou náhradu škody pak můžou požadovat po dodavateli.
Čím dál lepší
Čerpací stanice v Česku v posledních letech prodávají nejkvalitnější pohonné hmoty v novodobé historii. Jenom 0,7 procenta vzorků, které inspektoři odebrali při kontrolách v roce 2021, nevyhovělo normám. Podíl špatných vzorů u benzinu (0,1 %) a nafty (0,6 %) byl dokonce nejnižší, celkový průměr pokazily LPG a ethanol E85. Konkrétně neprošlo 19 z celkem 2611 odebraných vzorků – z toho osm u motorové nafty a jediný u benzinu.
Pro srovnání: Za celý rok 2020 nevyhovělo 0,5 % vzorků, o rok dříve 0,7 %. V letech 2015 až 2018 se podíl pohyboval kolem jednoho procenta, v letech 2012 až 2014 to byla tři procenta, v letech 2008 až 2011 dokonce kolem pěti procent.
Po dlouhém poklesu loni stoupl počet pokut, které nabyly právní moci. Za celý rok 2021 jich bylo osmnáct, zatímco v roce 2020 jenom deset. Ještě v roce 2016 nabylo právní moci skoro třicet pokut a třeba v roce 2012 kolem sedmdesáti.
Za letošní leden až říjen dosahuje podíl nevyhovujících vzorků 0,8 %. ČOI jich zatím odebrala 1928, z toho 15 nesplňovalo normy (desetkrát nafta, čtyřikrát benzin, jednou LPG).
Například jedna z čerpacích stanic, pokutovaných v roce 2019, odebírala benzin od státem vlastněné společnosti Čepro. Přestože reklamaci nekvalitní dodávky pak Čepro uznalo, státní inspekce dala pokutu provozovateli čerpací stanice. Ten namítal, že je malou rodinnou firmou a přes veškerou snahu nemá takové finanční a technologické možnosti, aby každou dodávku pohonných hmot nejdřív poslala na preventivní rozbor.
Zjišťovat a dokazovat, kdo zavinil porušení povinnosti v případech, které jsou výsledkem činnosti řady jednotlivců (firem), by bylo obtížné a zdlouhavé. Aby to měl stát jednodušší, ukládá podnikatelům pokuty za „výsledek“ – tedy bez ohledu na zavinění a bez ohledu na případné porušení povinnosti ze strany smluvního partnera. Takový postup podpořil třeba i Nejvyšší správní soud.
Vysvětlení nedostatků
A co vlastně pro vaše auto znamenají zjištěné nedostatky? Takhle je vysvětlují ČOI a obecně prospěšná společnost Kverulant.org, jejíž tlak přinesl před více než deseti lety průlom ve zveřejňování výsledků kontrol.
Nižší bod vzplanutí indikuje kontaminaci nafty benzinem v důsledku provozní chyby. Odchylka může způsobit zhoršení jízdních a bezpečnostních vlastností.
Vysoký obsah síry, respektive jejich sloučenin, způsobuje korozi barevných kovů, hrozí tedy poškození palivového systému vozidla. Dochází také k vyšším emisím oxidů síry do ovzduší.
Vysoký konec destilace signalizuje kontaminaci benzínu naftou. Automobilový benzin má být téměř odpařitelný při teplotách kolem 200 °C. Pokud se v něm vyskytují výše vroucí podíly, nejsou schopny se před spálením ve válci motoru dokonale odpařit, takže nemohou dobře shořet a vytvářejí ve výfukových plynech zbytkové uhlovodíky a případně i saze.
Kdo srovnává, ten jede. Levněji!
Zdroj: Shutterstock
Přišli, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky!
Tlak par ovlivňuje startování motoru v zimním období a provozní bezpečnost při manipulaci, v letním období pak má vliv na ztráty benzinu. Čím je tlak par vyšší, tím snadněji lze nastartovat motor a rychleji ho zahřát na potřebnou provozní teplotu. Vyšší tlak par však na druhé straně způsobuje vyšší ztráty při uskladnění paliva a nežádoucí emise do ovzduší. Je-li tlak příliš vysoký, může způsobit tvorbu takzvaných parních polštářů paliva v dopravním potrubí, v důsledku čehož motor nelze nastartovat nebo špatně běží v důsledku příliš chudé směsi, což vede k neúměrnému zatížení motoru. Z výše uvedených důvodů je u pohonných hmot určených pro zimní provoz požadován vyšší tlak par, pro letní období je požadován nižší tlak par.
Indukční perioda (oxidační stabilita) sleduje rychlost reakcí s kyslíkem. Důsledkem oxidační nestability je tvorba pryskyřic a riziko zalepení vstřikovacího systému. Odchylka a nedodržení minimální požadované oxidační stability může být způsobena pouze v důsledku odlišného složení vlivem výrobní chyby nebo úmyslné manipulace s palivem.
Voda KF: Nadlimitní obsah vody může negativně ovlivnit startovatelnost studeného motoru a složení výfukových plynů. Zvýšený obsah vody může dále ovlivnit činnost některých typů senzorů složení paliva a spalin u vícepalivových vozidel. Voda v palivu může způsobit korozi a mikrobiální růst.
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Ztráta blízkého člověka v dopravní nehodě je velmi těžká, tím ale strasti nekončí. Kromě vyřizování pohřbu či pozůstalosti je tu i otázka odškodnění. Zjistěte, jaká práva a možnosti... celý článek
České dráhy kvůli nadcházejícímu státnímu svátku a školním podzimním prázdninám posílí své spoje. Posilové vozy navýší kapacitu vlaků v nejžádanějších směrech. Ve vlacích budou zařazené... celý článek
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla – takzvané povinné ručení – začne fungovat až od zaplacení. Některé pojišťovny sice počkají i pár dnů, smlouva už ale nebude platit zpětně.... celý článek
Roční dálniční známka v Česku od ledna 2025 zdraží o 140 korun oproti letošku. Nově přijde na 2440 korun, zatímco letos je to 2300 korun, oznámilo ministerstvo dopravy.