Z pohledu zákona o provozu na pozemních komunikacích je autosedačka pro dítě totéž co podsedák. Obojí spadá pod „dětský zádržný systém“, přestože ve zbytku textu pak zákon používá pro zjednodušení výraz „dětská autosedačka“. A občas si to takhle zkrátíme i v našem článku.
Povinnost používat autosedačku nebo podsedák neurčuje věk, ale výška a váha dítěte. Používat jedno nebo druhé musí všechny děti, které jsou menší než 150 centimetrů nebo lehčí než 36 kilo. I pro větší děti může být ale podsedák vhodný, když jim ještě dobře nesednou pásy.
Autosedačka je povinná i na krátké vzdálenosti. Rozhodně se nevyplatí spoléhat na to, že dítě v případě nárazu udržíte v náručí nebo že ho zadrží a ochrání opěradlo předního sedadla. Když auto pojede rychlostí 50 kilometrů v hodině a náhle na místě zastaví, do něčeho nabourá, tak všechno, co je nepřipoutané, pokračuje dál rychlostí 50 km/h. Znamená to ohrožení i pro kohokoli dalšího z posádky. Pro nepřipoutané dítě může být smrtelný náraz i při rychlosti pouhých 15 km/h.
V žádném případě také nepoutejte sebe a mimino jedním bezpečnostním pásem – při nárazu byste ho rozdrtili vahou vlastního těla.
Kromě toho, že jízda bez dětské sedačky ohrožuje život dítěte, hrozí za to taky pokuta ve výši až 2000 korun a odebrání čtyř bodů v bodovém systému.
Kdy může dítě jet bez autosedačky?
V první řadě: když vyroste. Autosedačka není povinná, když dítě přesáhne výšku 150 centimetrů nebo hmotnost 36 kilo. A stačí jedno z toho – centimetry nebo kila, obojí být nemusí. Při jízdě se ale odrostlejší dítě musí dál povinně poutat bezpečnostním pásem a tady je dobré připomenout, že pásy se v první řadě montují s ohledem na dospělé. U dětí je tedy potřeba pohlídat pár důležitých detailů.
Pás nesmí vést přes krk dítěte ani přes ramenní kloub a ve spodní části musí obepínat pánev. Jinak hrozí poškození břicha nebo uškrcení. Pokud tedy pás vede dítěti přímo přes krk, je potřeba přidat mu zespodu ještě centimetry a použít podsedák.
Bez autosedačky můžou za určitých okolností autem cestovat i menší děti. Jsou to přesně stanovené výjimky. Autosedačka není povinná u dětí, jejichž zdravotní stav to neumožňuje, při přepravě vozidlem taxi a také při řešení mimořádných situací ve vozech policie, armády, hasičů, záchranářů a podobně.
Pokud jsou na zadním sedadle už dvě autosedačky a třetí by se nevešla, je dovolené třetí dítě mezi dvěma sedačkami jen připoutat bezpečnostním pásem.
Může dítě jet vpředu na místě spolujezdce?
Nejbezpečnější je vozit dítě vzadu. Je nicméně možné vozit děti i vepředu na sedadle spolujezdce – není to omezeno věkem ani výškou, platí pouze obecná pravidla pro používání autosedačky nebo podsedáku.
Pokud není vypnutý přední airbag, musí být autosedačka připevněná po směru jízdy.
Zároveň je povinné dodržet podmínky stanovené výrobce v návodu k použití (ohledně umístění a upevnění autosedačky na sedadle a dítěte v ní). To v praxi znamená, že na předním sedadle nesmí cestovat nejmladší a nejlehčí děti v sedačkách, které se vždy upevňují proti směru jízdy (takzvané vajíčko umožňující polohu v pololeže).
Je lepší autosedačka po směru, nebo proti směru jízdy?
Výrobci dětských sedaček někdy umístění autosedačky proti směru jízdy doporučují. Ideálně na zadních sedadlech, která jsou obecně bezpečnější než sedačky přední. Věk, pro který to doporučují, bývá mezi dvěma a čtyřmi roky, samozřejmě ale vždycky záleží na typu sedačky i na tom, jak dítě roste.
O použití na předním sedadle jsme psali o pár řádků výš.
Kdy vyměnit autosedačku za podsedák?
Jednoduchá odpověď: když začne být dětem autosedačka malá. Pokud ještě nepřerostly 150 centimetrů nebo 36 kilo, je povinný přinejmenším podsedák.
Ale i když už jsou děti větší nebo těžší, takže pro ně povinnost mít sedačku nebo podsedák neplatí, je rozumné podívat se, jak jim pasují pásy. Účelem podsedáku je zvýšit posazení dítěte tak, aby bezpečnostní pás nešel přes krk.
Nedoporučuje se přesedat z autosedačky do podsedáku před pátým rokem věku, kdy ještě dětská kostra není dost vyvinutá, aby zvládla i jízdu bez autosedačky. A obecně platí, že sedačka dává víc bezpečí než podsedák.
Které místo v autě je nejbezpečnější?
Jízda na sedadle spolujezdce je pro děti od určitého věku zajímavá a lákavá. Mají lepší výhled a cítí se víc dospěle. Přední sedadlo by ale pro ně mělo být až poslední volbou, protože je statistický nejnebezpečnějším místem v autě. V případě kolize s jiným autem nebo překážkou řidič podvědomě následuje přirozený pud sebezáchovy a otočí volantem, aby se ochránil. Spolujezdce na vedlejším sedadle tím vystaví většímu nebezpečí. Přední airbagy jsou navíc nastaveny na dospělého člověka.
Dlouhá léta se mělo zato, že nejbezpečnější je místo vzadu za řidičem. Tento mýtus už ale vyvrátila nejedna studie a dnes je za nejbezpečnější sedadlo považováno prostřední sedadlo vzadu. Samozřejmě za předpokladu, že je na něm pasažér správně připoután. Cestující je uprostřed nejlépe chráněn před nárazy ze všech stran. Na toto místo ale bohužel nejde vždycky autosedačka připevnit – třeba kvůli velikosti tvaru středního sedadla nebo absenci isofixových úchytů.
Jana Divinová
Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem