Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Za nesplácení úvěru nepůjdete hned k soudu

Za nesplácení úvěru nepůjdete hned k soudu
Získat spotřebitelský úvěr není dnes již nic obtížného, některé banky ale pro jeho schválení vyžadují ručení jiné osoby. Zajímá vás, jaká rizika s sebou ručení přináší a jak se v případě nesplácení úvěru postupuje vůči dlužníkovi a ručiteli?

Bez ručení lze získat spotřebitelský úvěr do 100 000 Kč například u České spořitelny a ČSOB, do 150 000 Kč u Raiffeisenbank. V případě vyšší částky už banky určitý způsob ručení ale vyžadují. Jiné peněžní instituce jako je eBanka, HVB nebo Volksbank CZ ale přesnou částku, od které chtějí prohlášení ručitele, neurčují. "Zajištění je sjednáváno individuálně v závislosti na bonitě klienta, na výši a době splatnosti úvěru," vysvětluje tisková mluvčí HVB Bank Renata Pintravová. "Zajištěním pak může být například dohoda o srážkách ze mzdy, ručitelské prohlášení, zástava peněžního vkladu nebo cenných papírů, vinkulace životního pojištění, zástava stavebního spoření nebo nemovitosti, biankosměnka a další," dodává.

Ručení až u vyšších částek.

Banky
Velikost úvěru v (Kč), nad kterou je třeba ručitele

Česká spořitelna
(profil, názory)

nad 100 000

ČSOB
(profil, názory)

nad 100 000

GE Capital Bank
(profil, názory)

nevyžaduje ručení

HVB Bank
(profil, názory)

závisí na bonitě klienta a na výši a době splatnosti úvěru

Raiffeisenbank
(profil, názory)

nad 150 000

Volksbank CZ
(profil, názory)

závisí na bonitě klienta a na výši a době splatnosti úvěru

Vysvětlivky: Banky, které nejsou v tabulce uvedeny, nedodali informace včas.
Zdroj: banky

Peněžní institucí, která ručení pro získání úvěru nevyžaduje, je GE Capital Bank. "Spotřebitelský úvěr Osobní půjčka Expres banka poskytuje bez požadavku na ručení a to i v případě maximální výše 200 000 Kč," uvádí PR konzultant GE Capital Bank Milan Kříž.

Neplatíš, tak pykej

Klienti, kteří se dostanou do špatné finanční situace a nejsou tak schopni půjčku splácet, se nemusí bát, že by banka jejich případ dala rovnou k soudu. Peněžní instituce se snaží takové případy řešit a dosáhnout určitého kompromisu. "Snažíme se se zákazníkem nejprve dohodnout," konstatuje Věra Čarná z oddělení vnější komunikace České spořitelny. "Ke každému úvěrovému případu přistupujeme individuálně a velmi záleží na ochotě klienta vzniklou situaci řešit. Je důležité, jestliže dojde k prodlení ve splátkách z jakéhokoli důvodu, co nejdříve kontaktovat příslušnou pobočku a snažit se dohodnout na dalším řešení splátek," dodává. Peněžní instituce pak nejčastěji dohodnou odklad splátek nebo změnu splátkového kalendáře.

Co vše může klienta potkat, když si vezme úvěr?

Získat nízký neúčelový spotřebitelský úvěr může klient u některých bank bez jakéhokoliv ručení. U jiných bank to závisí na bonitě žadatele, výšce a době splácení půjčky. Není-li zákazník schopen úvěr splácet, je několikrát upozorněn bankou. V případě, že nereaguje nebo není ochoten se s bankou dohodnout na nových podmínkách, je kontaktován případný ručitel, který musí splácet za klienta.

Jak vypadá komunikace banky s neplatícím klientem? Například eBanka  den po splatnosti upozorní zákazníka prostřednictvím SMS zprávy a emailu o nesplacení aktuální splátky. Pokud není zaplacena do 15 dní ode dne splatnosti, je neplatiči zaslána první písemná upomínka, SMS zpráva a email. Následuje ještě dalších 5 upomínek, s kterými banka posílá i "smsky" a emaily a bankéři navíc volají klientovi a upozorňují jej na problém nesplácení. Podobný postup uplatňují i další peněžní instituce, obvykle se liší v počtu zaslaných upomínek. S tou poslední je navíc zaslána i výzva případnému ručiteli. Kroky, které lze podniknout proti ručiteli, jsou totožné s těmi, jež může instituce podnikat vůči dlužníkovi.

Pokud klient ani ručitel nepřistoupí na dohodu, banka může odstoupit od smlouvy o poskytování úvěru a začne prostředky vymáhat třeba prostřednictvím inkasní firmy. "Pokud je proces raného vymáhání neúspěšný, klient ani ručitel s bankou nekomunikuje, dluh odmítá uznat a ani inkasní firma nic nezmůže, pak teprve podáme žalobu o uznání dluhu. Je vydán platební rozkaz a pokud ten není naplněn, následuje exekuce," konstatuje tiskový mluvčí eBanky Pavel Makovský.

Více informací o pojištění úvěrů hledejte v článku
I proti neschopnosti splácet se lze pojistit.

Některé banky uvádějí, že ručení lze odvolat. Je to ale individuální, záleží hlavně na výši zůstatku úvěru nebo na tom, zda se zlepšila bonita klienta. HVB Bank a Raiffeisenbank to neumožňují vůbec, ručení končí se zánikem závazku. Existuje i možnost výměny ručitele. Pokud je nový ručitel bankou vyhodnocen jako vyhovující, nebývá to problém.
Aby klienti předešli neschopnosti splácet půjčku, Česká spořitelna, ČSOB, GE Capital Bank a Komerční banka umožňuje pojistit si některá rizika.

Malá ale důležitá rada na závěr pro ty, kteří se rozhodli známému podepsat prohlášení o ručení. Dbejte na to, aby jste něco tak křehkého podepisovali osobě, kterou dobře znáte, můžete jí plně důvěřovat a víte vše o její finanční situaci. Jen tak se vyhnete situaci, kdy budete nuceni úvěr splácet sami. Ale i tak se to může stát.

Co si myslíte o postupu banky v případě nesplácení úvěru? Máte zkušenosti s komunikací s bankou v případě nesplácení? Myslíte si, že je fair, že banka postupuje totožně v případě dlužníka i ručitele?  Připojte svůj názor či zkušenost!

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

25. 2. 2012 | 10:30 | Josef Woisetschlager

Od posledního příspěvku uplynula jistá doba, během které jsem s pravidelnou přesností kontaktován o nezaplacení pohledávky, je to zhruba vždy po týdnu a to písemně či telefonicky, kdy opakovaně tvrdím, že pokud na to částku...více

16. 2. 2012 | 16:08 | Josef Woisetschlager

A pro doplnění uvádím, že jsem veden na ÚP, kdy nepobírám sociální podpory ani pro případ v hmotné nouzi, navíc je můj účet vyčerpán, tudiž ani nelze s příslušnou bankou dohodnout splátkový kalendář. více

10. 2. 2012 | 14:00 | Josef Woisetschlager

Dobrý den, i já jsem se dostal do situace, kdy nejsem schopen splácet úvěr, česká spořitelna mne bombarduje upomínkami a telefonáty, které stejně nevyřeší nic do doby, než se mi podaří obstarat nebo získat částku potřebnou...více

12. 9. 2006 | 18:14

Na bankovním účtu sem se díky exekutorovi ocitla v bezvýchodné situaci(najel mi do mínusového stavu)a já nevím,jak toto vyřešit,protože mám ůčet odstaven-tudíž k němu nemám přístup.Mohu se díky takovémuto problému dostat...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dobrovolná nezaměstnanost, Deflátor, Rovnováha firmy, monte dei paschi di siena, podnikání, eet, evropská unie, euro, wood & company, růst inflace, KBC, peněžitá podpora v mateřství, IVG Immobilien, Roman Mentlík, DEZA, BBC, Spotřební úvěr, autorské honoráře

6C31210, 3A07436, 5J67363, 2T78760, 6C31210

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK