Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak reklamovat boty, abyste uspěli

Jak reklamovat boty, abyste uspěli
V Česku se nejvíc reklamují boty. Lidé si však často mylně myslí, že si u nich během dvouleté záruční doby mohou nechat opravit cokoliv. Pak bývají překvapení, že jim obchodníci reklamaci zamítnou, protože vada vznikla běžným opotřebením

Než si koupíte boty, přemýšlejte, kde a jak často v nich budete chodit. Obuv poškozenou nevhodným používáním totiž budete jen těžko reklamovat. Soudní znalecPetr Janata upozorňuje, že někdy se tzv. společenská obuv používá jako vycházková, sportovní obuv se zase občas využívá, stejně jako ta módní, k vycházkám. Běžná obuv lidem někdy nahrazuje pracovní, jenže ta by měla být vyrobena z velmi kvalitních materiálů. Důležité také je o boty řádně pečovat, impregnovat je, důkladně sušit a neprat je například v pračce.

„Zákazník by měl také od prodávajícího zjistit, z čeho je bota vyrobena a do jakého prostředí (sucho, vlhko) se hodí,“ upozorňuje Jaromír Šlágr z České kožedělné a obuvnické asociace (ČKOA). Doklad o koupi bot si asi schová každý, málokdo si ale aspoň jednou přečte příbalový leták přiložený ke koupeným botám. I proto patří boty k nejčastěji reklamovaným výrobkům.

Šlágr vidí problém v tom, že velká část spotřebitelů považuje délku záruční lhůty za stejně dlouhou jako dobu životnosti bot. Tu ale ovlivňuje řada faktorů, například jak často se používá, hmotnost toho, kdo ji nosí, jak je používána a jak se o ni pečuje. Většinu obuvi tvoří sezónní zboží, které je zpravidla „spotřebováno“ již během záruční lhůty, a není je možné reklamovat.

„Podle našich zkušeností a potvrzují to i znalci, připadá téměř polovina případů, které zákazníci reklamují jako domnělou vadu, na běžné opotřebení nebo poškození obuvi,“ říká Vlasta Mayerová z ČKOA.

Mezi oprávněné reklamace způsobené vadou materiálu patří například rozlepení svršku a spodku obuvi, popraskané šití na svršku obuvi a prasklé podešve. Pokud ovšem nebyly podešve předtím poškozeny, třeba tím, že je zákazník o něco prořízl. Může jít také o olupování povrchové úpravy, nebo praskání svrškového materiálu v místě opakovaného ohybu.

Vady jako rozlepení svršku a spodku obuvi, nebo popraskané šití na svršku obuvi, jdou ovšem podle Mayerové jednoduše opravit. Pokud tedy kupující zjistí nějaký problém, měl by boty co nejdříve reklamovat v prodejně, kde je koupil. Nebo, jak upozorňuje Šlágr, v kterékoliv prodejně, patřící prodávajícímu, která tento typ bot nabízí, případně v sídle či místě podnikání prodávajícího.

Podle Šlágra roste počet případů, kdy zákazník nemá doklad o koupi bot a odvolává se na svědectví rodinného příslušníka či kamaráda, které mu ovšem prodávající nemusí uznat.

K reklamaci není třeba krabice, v níž zákazník boty koupil. Obuv má být očištěná, suchá a hygienicky nezávadná. Hygienická závadnost je jediný důvod, kdy prodávající může reklamaci ihned odmítnout a nemusí se jí vůbec zabývat.

O reklamaci je třeba sepsat písemné potvrzení, například reklamační protokol, s přesným datem a důvodem, proč zákazník obuv reklamuje a jak si ji přeje vyřídit. Později se na protokolu objeví, kdy a jak byla reklamace vyřízena. Pokud se prodávající se zákazníkem nedohodnou na delší lhůtě, je reklamace obvykle vyřízena do třiceti dnů.

O reklamaci nerozhoduje výrobce či dodavatel obuvi, ale prodávající. Buď ji uzná a vrátí kupujícímu peníze za reklamovanou obuv, nebo mu ji v případě neodstranitelné vady vymění. Odstranitelnou vadu na vlastní základy odstraní. „Reklamaci může i zamítnout, když usoudí, že obuv byla poškozena nebo opotřebena v důsledku užívání, což je často chybně zaměňováno za vadu,“ varuje Šlágr.

Pokud zákazník s rozhodnutím prodávajícího nesouhlasí, může si nechat zpracovat znalecký posudek, a když je hotov, pokusit se boty znovu reklamovat. Seznam znalců je na serveru www.justice.cz. Tvoří ho sedmnáct soudních znalců a jeden znalecký ústav, kteří se posuzováním kvality obuvi zabývají. Jejich cílem je tedy důkladně posoudit, kdy jde o vadu materiálu a kdy se kupující o obuv špatně staral, nebo ji používal k jinému účelu, než měl a reklamace je proto neoprávněná.

Cena za znalecký posudek je individuální. Například šestice znalců ze Zlína si v současné době účtuje za soudně znalecký posudek v průměru 1 500 korun, ti pražští podle Šlágra až 6 000 korun. Posudek zpravidla platí kupující, měl by se proto včas zajímat o jeho orientační cenu. Když spor vyhraje, prodávající mu tyto peníze uhradí.

Reklamovali jste někdy boty? Jaké s tím máte zkušenosti?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+74
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 8. 2013 22:27, Roza11

Já mám velmi negativní zkušenost s reklamací bot v Humanicu.Během dvouhodinového nošení letních nazouváku na klínu jsem se třkrát zřítila k zemi a nebýt mého manžela, který mě stačil chytnout, tak bych si zřejmě přivodila i vážnější zranění, protože tato obuv absolutně nedrží nohu ve stabilní poloze.Při reklamaci jsem se setkala s neprofesionálním jednáním, neochotou, až drzostí, když mi ty samé křusky za tři dny vracela rádoby vedoucí,či co, která je posoudila tak, že na nich "nic neshledala".Ještě mi s jednoduchým úsměvem sdělila, ať si ty boty zase vemu a ať jí to podepíšu.Samozřejmě, že jsem nic nepodepisovala a budu si stěžovat u institucí k tomu určených.Já osobně, ani nikdo z mého okolí si v Humanicu už nekoupí ani tkaničky do bot!!!!!!

Reagovat

 

+172
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 12. 2012 21:26, jana nalová

budte trochu soudná ty vaše bot jsou opravdu zcela vynošené a zničené.

Reagovat

 

-39
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Laura 07. 11. 2012 21:41)

Další příspěvky v diskuzi (211 komentářů)

27. 4. 2017 | 10:25 | Monika

Koupila jsem v A3sport v Děčíně dceři boty a to 15.9.2016 a 13.4.2017 jsem reklamovala rozlepení pravé i levé špičky na botách,kupodivu reklamace byla rychle vyřízena.Vyřizoval to soudní znalec pan Janata a prý to byla naše...více

24. 3. 2017 | 8:10

A Pani mi rekne ze musi MIT malou vadu a kdyz by Melo vadu tak to svedou zas na zakaznika.Tak k cely ty vy***** ucenky jsou??? Vim ASI jsem pro skouseni Meli Vic chodit nevim... více

24. 3. 2017 | 8:06

Omlouvam se za psani skace to samo.. více

24. 3. 2017 | 8:03 | Jana

Dobry den,Mel bych dotaz snad mi nekdo odpovi :D mam ASI 4mesice both ze substorm.Boty znacky etnis.pro skouseni nebyl problem VSE sedelo.Nasledny den jsem vyrazila s kocarem na prochazku abych Boty rozeslapla.vzala jsem...více

23. 1. 2017 | 14:26

určitě se prodlužuje a myslím že to že jsou boty 2 neznamená že musíte reklamovat 6x. Podle mě 3x a dost! více

Oblíbená témata

boty, reklamace

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Zlatý standard, Rizikový kapitál, Imprinter, letiště, zahraničí, cestování, letenky, letecká doprava, základní osobní potřeby, rodinný účet, Realizační cena, Julínek, EcoHypotéka, letoviska, Spoluvlastnické vztahy, firmy, státní půjčka, Student volání

KIJ6339, 4H83484, 5M15197, 4H55836, 4Z94025

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK