Tentokrát to vyjde. Evropský parlament odkýval povinné vybavování osobních aut a lehkých dodávek systémem eCall. Systém, který při vážné nehodě spojí osádku vozu (bude-li schopna komunikovat) s obsluhou linky 112, které rovněž odešle minimální balíček informací o vozidle (typ vozidla, typ pohonné hmoty, počet členů osádky) a místě nehody. Samozřejmě má být také možné eCall uvést do provozu manuálně.
Zavedení eCallu už se probíralo několikrát, odkládalo se mimo jiné kvůli obavám z narušení ochrany soukromí. Nyní už je definitivně rozhodnuto: od března roku 2018 by měl být systém zabudovaný v každém novém vozidle. Cenu vozidla by neměl výrazně zvednout, podle Evropské komise bude stát maximálně nějakých sto eur – což se v ceně auťáku vcelku v pohodě ztratí. Do okamžiku nehody by eCall měl spát – a v režimu spánku prý nebude možné ho využít ke sledování pohybu vozidla. A informace, které bude v okamžiku nehody odesílat na tísňovou linku, mají být minimální, stěží zneužitelné. Rizika takových zneužití europoslanci považují za mnohonásobně vyvážená zachráněnými životy.
Konec konkurence
Profesionálové, kteří eCall testovali – a Česko patřilo k zemím, kde takový pilotní program běžel – si ho pochvalují.
Jiná věc je, že podobné systémy už někteří výrobci zejména luxusnějších značek vyvíjejí a do svých auťáků montují sami. Můžou se předhánět, kdo vymyslí lepší a levnější řešení, které přinese jejich zákazníkům nejvyšší přidanou hodnotu. To samozřejmě s vyhlášením zákona o tom, že podobná nouzová hlášení se od pozítří dělají výhradně tím a tím způsobem, na té a té technologické platformě, končí. Přitom by se dalo předpokládat, že v konkurenčním boji by se postupně prosazovala levnější a inovativnější řešení.
Ptáme se, co si o tom myslíte. Je to dobré rozhodnutí? Budete mít obavu o soukromí? Pořídili byste si takový systém i do svého staršího vozu? Z dobrých odpovědí rádi jednu vybereme a jako vždy ji odměníme knihou.
A jako bonus přinášíme evropským zákonodárcům několik dalších tipů na regulování automobilistů. Hlasujte, jak se vám líbí. Jsou to většinou pořádné koniny, takže můžete očekávat, že nějaká jejich obdoba doopravdy přijde.
Termosenzory: Kosa je, na letních nikam
Každý automobil bude vybaven integrovaným teploměrem. Pokud klesne pod předem danou mez a bude-li automobil obutý letně, řidič dostane signál, že nedojede dál než na nejbližší odpočivadlo, parkoviště nebo polní cestu. Víc riskovat na letních gumách nebude smět. Autoservisy a pneuservisy v okolí zároveň obdrží zprávu o vozidle v nouzi, jehož řidiče budou moci oslovit s nabídkou svých služeb.
A ušetří se na značkách, že v zimním období jsou zimní gumy povinné.
Alkotester ve startéru
Startovací mechanismus bude vybaven miniaturním trnem, který při spuštění motoru odebere vzorek motoristovy krve a promptně prověří, zda se v ní nevyskytuje alkohol či jiná zakázaná látka. Vyskytuje-li, motor automaticky zhasne a vozidlo počká na vystřízlivění. Taxislužby a služby odvozu auťáků v okolí dostávají echo a začínají bojovat o přízeň motoristy pod vlivem.
Nervák nejede aneb přesaď tchyni
Výrobci detektorů lži už vyvíjejí systém, který z fyziologických projevů řidiče odhadne jeho duševní rozpoložení. Snímače umístěné na hrudi a rukou řidiče budou měřit dechovou a tepovou frekvenci, jiná zařízení budou sledovat výkyvy v činnosti potních žláz a miniaturní kamera podrobí permanentní analýze jeho zorničky. Při první zaznamenané anomálii elektronický hlídač doporučí zastávku a přesazení spolujezdce, pokud ani pak řidičovo rozčilení neopadne, nařídí či zařídí delší zastavení na vydýchání.
Povinný odpočinek
Mají ho řidiči z povolání, ti kteří o řízení většinou vědí mnohonásobně víc než většina ostatních smrtelníků. Únava snižuje pozornost a mikrospánek ji nuluje. Takže už žádné Chorvatsko non-stop. Tacho povinně do každého vozu a pěkně měřit dobu jízdy a zapisovat povinné zastávky. Jednoduché a účinné.
Kávoprávo: Kofein zdarma pro každého
Toto opatření úzce souvisí s opatřením předchozím. Únava snižuje pozornost a mikrospánek ji nuluje. Ne každý řidič ale má peníze na to, aby proléval co chvíli na benzince hrdlem kávu. A jiný na to třeba má, ale nezodpovědně si kafe odřekne, protože by si pro těch čtyřicet korun dal i koleno vrtat. Každý řidič má podle nás právo na neomezený příděl kávy, a proto by ji měl v zájmu bezpečnosti provozu bez řečí a zadarmo dostat na každé pumpě.
Ušlý zisk pumpařům proplatí Evropská unie nebo Ministerstvo dopravy.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
Žádný komentář nebyl vložen.