Budoucnost internetového bankovnictví: Chytré mobily

Věra Tůmová, Jan Stuchlík | rubrika: Rozhovor | 18. 6. 2010
Budoucnost internetového bankovnictví: Chytré mobily
Vsadili jsme v našem internetovém bankovnictví na uživatelskou přívětivost a klienti to ocenili. Svědčí o tom i používanost naší aplikace pro správu osobních financí, říká Ladislav Seifrt senior manažer GE Money Bank pro elektronické distribuční kanály.

Vaše internetové bankovnictví vyhrálo hlasování veřejnosti o nejlepší finanční produkt v soutěži Zlatá koruna. Čím si to vysvětlujete, když počet vašich klientů ani zdaleka nedosahuje počtu klientů největších českých bank?
Hlasování veřejnosti je o spokojenosti klientů. Při těchto soutěžích je důležité to, že klient je s produktem tak spokojený, že mu stojí za to pro něj hlasovat. Takže jestli jsme vyhráli i přes nižší počet uživatelů, tak to svědčí o tom, že naši klienti jsou dostatečně spokojeni, aby jim stálo za to dát nám hlas. Když se podíváte na trh internetového bankovnictví v Česku, zjistíte, že rozsah nabízených služeb je velmi podobný. Proto jsme se zhruba před dvěma třemi roky rozhodli, že se vydáme cestou uživatelské pohodlnosti.

Jak se to do vašeho internetového bankovnictví promítlo?
Zaměřili jsme se na vzhled, aby vše bylo přehledné a aby se vše dalo snadno najít. Zavedli jsme personalizaci obsahu podle potřeb klienta, můžete si uložit oblíbené položky, můžete tam nahrát svůj obrázek. Podobně jako u emailu máte přehledné informace hned po přihlášení.

To ale umožňuje řada bank.
Ano, oblíbené položky umožňuje ING, ČSOB či UniCredit. My jsme byli druzí po ČSOB, kteří jsme je zavedli. Oblíbené položky jsou ale jen jedno drobné zlepšení. 

Ladislav Seifrt

Ladislav Seifrt, senior manažer GE Money Bank pro elektronické distribuční kanály.
Foto: Jan Stuchlík

Jak si vysvětlujete, že v hlasování odborné poroty v kategorii elektronické bankovnictví jste se nedostali ani do první trojky?
V hodnocení v těchto soutěžích jsou u nás tři banky, které mají náskok a jsou dlouhodobě známější. Česká spořitelna, protože má nejvíc klientů, a dvě banky, které jsou s internetovým bankovnictvím životně spojeny. To je Raiffeisenbank, která převzala eBanku, a mBank, která na internetu postavila svůj vstup na trh. Každá z těch bank má určitou konkurenční výhodu. My jsme se do změn v internetovém bankovnictví pustili před třemi lety. Doufáme, že nás i odborníci brzy zaregistrují.

Z čeho odborná porota podle vás při rozhodování vychází?
V hlasování odborné poroty se míchají dvě věci. Jednak jsou tady banky, které mají větší tradici než my. Jednak hodnotit internetové bankovnictví je těžší než jiné produkty. Když se porota snaží seriozně porovnat jiné produkty, může si snadno najít potřebné informace. U internetového bankovnictví je důležitá uživatelská zkušenost. Na tu my sázíme, ale tu odborná porota nemá. Jednotliví členové finanční akademie asi nemají deset internetových bankovnictví, aby je porovnali.

Tvrdíte, že sázíte na uživatelskou přívětivost. Uživatel ale musí mít dva počítačové certifikáty, aby mohl bankovnictví obsluhovat. Není to zbytečně složité?
To je jen jeden ze způsobů zabezpečení. Druhý z nich je mobilní klíč. Ten je jednodušší a u klientů jednoznačně vyhrává. Mobilní klíč funguje tak, že při každé transakci přijde potvrzovací SMS zpráva s informací o úkonu a unikátním kódem pro potvrzení transakce. Klienti si mohou vybrat, který způsob zvolí.

Součástí vašeho internetového bankovnictví je i aplikace na vedení rodinného účetnictví. Kolik klientů ji aktivně používá?
Je to skoro 35 procent aktivních uživatelů internetového bankovnictví. Těch je 290 tisíc. Jde o klienty, kteří si alespoň jednou za měsíc v aplikaci roztřídí platby a sledují své finance.

Vaše aplikace umí využívat data jen z běžného účtu u GE Money Bank. Neuvažujete o tom, že byste klientům, kteří mají více účtů v rodině u více bank, umožnili vkládat informace o transakcích odjinud?
Uvažujeme o spoustě rozšíření. Chtěli jsme, aby to bylo co nejjednodušší. Inspirovali jsme se v zahraničí a ve srovnání se zahraničními aplikacemi se nám to povedlo. Zatímco u nás je používanost 35 procent, jinde jde o jednotky procent. Daní za jednoduchost je, že aplikace nesplní potřeby všech. Pro potřeby vedení plnohodnotného rodinného účetnictví ale umožňujeme export dat, která pak lze vložit do jiného programu na správu osobních financí.

Je reálné, aby se z jednoho internetového bankovnictví jednou obsluhovaly účty u více bank?
Takové aplikace existují v zahraničí. V Česku zatím nejsou. My chceme do budoucna klientům nabídnout náhled na všechny produkty, které nabízíme, i na produkty třetích stran, které prodáváme.

Kde mají klienti aplikace pro správu více účtů k dispozici?
Ve Velké Británii a ve Spojených státech.

Funguje to tam v rámci skupiny GE?
Ne. Jde o nezávislé weby, které umožňují spravovat účty u více bank.

Hodláte internetové bankovnictví přibližovat lidem, kteří nemají doma internet nebo starším lidem, kteří se ho mohou bát?
Už teď když si zřizujete internetové bankovnictví, tak vám pracovník banky na počítači v pobočce ukáže základní funkce, které potřebujete.

Může si na tom počítači udělat transakce i člověk, který už internetbanking využívá?
Ano, ale nemyslím si, že si někdo zřídí internetové bankovnictví, aby s ním pak šel pracovat na pobočku. Samoobslužný terminál ale na každé pobočce máme. Klienti si tam mohou vyhledat informace i pustit internetové bankovnictví.

Bude možné už brzy účet obsluhovat i přes chytré mobilní telefony?
To je určitě trend, který je nevyhnutelný. Aplikace, které používáme v mobilu a na internetu by se měly sbližovat. Za pár let by mohl být počet lidí obsluhujících účet přes mobil stejný, jako počet těch, kteří to dělají přes internet.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-26
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nízkonákladových bank v Česku přibývá. Co od nich můžete čekat?

20. 5. 2010 | Věra Tůmová | 21 komentářů

Nízkonákladových bank v Česku přibývá. Co od nich můžete čekat?

Kdo chce maximálně ušetřit na bankovních poplatcích a nebojí se internetového bankovnictví, může být pro něj dobrou volbou přejít k nízkonákladové bance. Nemůže ale od ní očekávat,... celý článek

Axa Bank: Nová internetová banka má jen spořicí účet

3. 2. 2010 | Věra Tůmová | 18 komentářů

Axa Bank: Nová internetová banka má jen spořicí účet

Do Česka právě vstoupila další nová banka, která útočí na úspory klientů. Axa Bank nabízí zatím jen spořicí účet se zajímavou sazbou, další produkty se prý objeví nejdříve za rok.

Co všechno zařídíte v pojišťovně přes internet

29. 12. 2009 | Eva Sovová | 1 komentář

Co všechno zařídíte v pojišťovně přes internet

Pojišťovny začínají obdobně jako banky sázet stále víc i na internetovou komunikaci s klienty a přicházejí s novinkami. Nejvíce on-line služeb má Česká pojišťovna. Oproti uzavření pojistky... celý článek

Nejlevnější účet pro internet: mBank zadarmo, Spořitelna za 166 korun

3. 9. 2009 | Jan Stuchlík, Patrik Nacher | 16 komentářů

Nejlevnější účet pro internet: mBank zadarmo, Spořitelna za 166 korun

Používání internetbankingu šetří peníze klientům i bankám. V průměru se cena za běžný účet sníží o zhruba padesát korun, zjistil průzkum serverů peníze.cz a bankovnipoplatky.com.

Vychytané speciality v českém internetovém bankovnictví

16. 2. 2009 | Věra Tůmová

Vychytané speciality v českém internetovém bankovnictví

Placení složenek není příliš zábavné. Udělat se ale musí. Některé tuzemské banky proto začínají přicházet s opravdovými „vychytávkami“ na placení faktur za energie či na platby daní... celý článek

Partners Financial Services