Pravidelně vyúčtované služby a daně se dají platit několika způsoby. Ani jeden z nich není příliš uživatelsky přátelský. Respektive – nebyl až donedávna. Plátce mohl peníze poslat příkazem ze svého účtu prostřednictvím elektronického či telefonního bankovnictvínebo vyrazit do fronty na poštu. Varianta s internetbankingem je asi nejpohodlnější. I ta ale vyžaduje znalost všech důležitých informací k zadání příkazu a jeho včasné odeslání podle doby splatnosti. Minimálně dvě tuzemské bankyale chtějí klientům v tomto ohledu vyjít vstříc a placení složenek jim co nejvíce usnadnit.
Vloni v září s takzvanou e-Fakturou přišla Česká spořitelna , tento týden (18. února) rozjíždí novinku pro placení daní a cel Raiffeisenbank. Obě služby jsou součástí internetového bankovnictví jednotlivých bank. Každá pracuje ale na jiném principu. Zatímco e-Faktura funguje až po speciální aktivaci u dodavatelů a umožňuje příjem jejich faktur přímo v internetovém bankovnictví klienta, aplikace Raiffeisenbank je specifickým jednorázovým příkazem, který klientovi usnadňuje jeho správné zadání. Ostatní oslovené tuzemské bankyzatím podobné aplikace nepřipravují.
e-Faktury od České spořitelny mají dvě specifika. Všem klientům banky v internetbankingu umožňují, aby přijímali faktury od vybraných dodavatelů (v tuto chvíli to jsou jen ČEZ a E. ON) a firmám umožňují přímo výměnu vlastních elektronických faktur mezi účetními systémy obchodních partnerů. Pro příjem e-Faktur stačí, aby si klient nastavil v internetbankingu, že si přeje faktury přijímat pouze elektronicky, prostřednictvím Servisu 24 či Business 24, a službu si v něm aktivuje. Česká spořitelnapak podle Pavly Langové ve stejný den sama informuje vybrané dodavatele, že si klient přeje dostávat vyúčtování přes e-Fakturu. Ti by následně měli službu aktivovat do druhého dne. Zájem o službu podle Langové je a do budoucna se prý zvažuje její rozšíření o další dodavatele. Klienti v současnosti provedou zhruba stovku aktivací týdně, při spuštění služby to bylo až sto denně.
Výběr daně k zaplacení v internetbankingu Raiffeisenbank. (Pro zvětšení klikněte na obrázek)
„Ve chvíli, kdy klient obdrží fakturu do svého internetového bankovnictví, dostane zdarma zprávu emailem nebo SMS. Přijetí faktury je také zdarma, za provedení příkazu klient zaplatí jako za jakýkoli jednorázový platební příkaz zadaný přes internetové bankovnictví (tedy 2 koruny),“ vysvětluje Langová. Od okamžiku, kdy mu začnou chodit elektronické faktury, klient nedostává papírové verzepoštou. Obsluha elektronické faktury je bezproblémová. Banka za klientapředvyplní hlavní údaje nutné pro platbu a pokud bude klient chtít, stačí mu jen platbu potvrdit jedním kliknutím. Přijatou fakturu je možné zobrazit, vytisknout i uložit.
Fungování aplikace v elektronickém bankovnictvíRaiffeisenbank je rovněž snadné. Po přihlášení do internetbankingusi klient zvolí pod záložkou „Platby“ rovnou volbu „Platba daně a cla“. V tomto okamžiku si ve formuláři na obrazovce vyroluje nabídku všech možných danía zvolí tu, kterou právě hodlá uhradit. V seznamu jsou i takové typy daní jako například správní poplatky za loterie a sázkové hry, pokuty ve správním řízení, daň z literární a umělecké činnosti či silniční daň. Dále zadá jeden ze sedmi regionů České republiky, kde sídlí odpovídající finanční úřad pro konkrétní daň. Díky tomu si pak klient může vybrat rovnou správný místně příslušný finanční úřad z přehledu pro daný region.
Výběr příslušného finančního úřadu v internetbankingu Raiffeisenbank. (Pro zvětšení klikněte na obrázek)
„Po zadání všech těchto údajů bude klient přesměrován do předpřipraveného platebního příkazu už s číslem účtu finančního úřadu, kódem specifického či konstantního symbolu,“ popisuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. Další postup je podle něj zhruba stejný jako u jiných příkazů k úhradě (je nutné vyplnit výši a datum platby atd.), právě s tím rozdílem, že díky uvedeným volbám se některé kolonky formuláře předvyplní. Podobně probíhá i platba cla.Aplikace by měla podle produktové manažerky Lucie Tóthové klientům ušetřit především čas, protože nebudou muset pracně dohledávat nutné údaje pro provedení plateb. Novinka Raiffeisenbank je podle Tomáše Kofroně k dispozici v internetovém bankovnictví pro všechny majitelé eKonta. Využívat ji mohou jak právnické, tak i fyzické osoby. Pravděpodobně ji ale nejvíce ocení podnikatelská klientela, která má mnohem více daňovýcha celních povinností.
Která služba v elektronickém bankovnictví vaší banky chybí vám? Podělte se o zkušenosti a názor.
Sdílejte článek, než ho smažem