Vishing je spolu se smishingem jedním z podtypů phishingu. Phishing je podvod, při kterém se podvodník snaží s využitím některého z moderních komunikačních prostředků vytáhnout z klienta banky přístupová hesla k internetbankingu nebo k platební kartě. Slovo phishing vzniklo pravopisnou obměnou slova fishing, tedy rybaření.
V klasickém phishingu pachatel oslovoval své potenciální oběti zejména pomocí e-mailu. Smishing je tentýž podvod vedený pomocí esemesek a vishing je „voice phishing“, tedy hlasový phishing.
Podvodníci se velmi často při phishingu snaží předstírat, že představují některou důvěryhodnou instituci: banku, úřad, exekutorskou kancelář, telefonního operátora, dodavatele energií a tak podobně. Tomu se říká spoofing. Mohou ale předstírat, že jsou osobou, kterou jejich potenicální oběť dobře zná – při vishingu se to ovšem nestává.
K úspěchům smishingovým i vishingovým podvodníkům pomáhá, že číslo volajícího se dá poměrně snadno a nepříliš nákladně zfalšovat. Takže na displeji vašeho mobilu se ukáže, že volá nebo píše banka atd.
Aktuality | Jiří Hovorka | 16. 7. 2021
Podvodníci, kteří lidem volají a chtějí z nich dostat peníze, se vydávají také za Národní centrálu proti organizovanému zločinu. Upozornili na to zástupci policie.
Aktuality | Jiří Hovorka | 4. 11. 2021 | 1 komentář
Exekutorská komora upozorňuje na podvodné telefonáty zneužívající jméno centrální banky.
Aktuality | Jiří Hovorka | 13. 7. 2021 | 6 komentářů
Banky varují před mohutným nárůstem pokusů o podvody v letošním roce. Už v červnu dorovnal počet phishingových útoků loňský rok, počet vishingových útoků, kdy se útočníci během telefonického hovoru například vydávají za bankéře či policisty, se dokonce šestinásobně zvýšil. Vyplývá to z dat České bankovní asociace (ČBA).
Aktuality | Olga Skalková | 1. 9. 2022 | 2 komentáře
Počet kybernetických útoků na klienty bank se za dva roky zvýšil čtyřnásobně, uvádí Česká bankovní asociace (ČBA). Připravila proto rozsáhlou vzdělávací kampaň s názvem #nePINdej!, kterou odstartovala právě dnes.
Aktuality | Jiří Hovorka | 7. 3. 2022 | 1 komentář
Banky varují před výrazným nárůstem podvodných útoků na jejich klienty. Podvodníci se také podle České bankovní asociace (ČBA) nyní více zaměřují na rusky a ukrajinsky hovořící občany.
Aktuality | Jiří Hovorka | 19. 4. 2022 | 1 komentář
Česká spořitelna nově nabízí svým klientům možnost ověřit si bankéře na telefonu přes mobilní aplikaci George klíč. Novinka má snížit riziko podvodných telefonátů, kdy se pachatelé vydávají za bankéře České spořitelny a snaží se z klientů získat údaje k platební kartě nebo internetovému bankovnictví.
Aktuality | Jiří Hovorka | 2. 6. 2021 | 26 komentářů
O zhruba 200 tisíc korun přišel minulý týden 36letý muž ze Šumperska. Stal se obětí vishingu, tedy podvodné praktiky, která se teď v Česku rychle šíří.
Aktuality | Jiří Hovorka | 26. 8. 2020 | 8 komentářů
Banky v poslední době zaznamenaly nárůst útoků na jejich klienty formou takzvaného vishingu. Česká bankovní asociace proto apeluje na klienty, aby se nenechali nachytat a nedali podvodníkům možnost dostat se k jejich penězům.
Co se děje | Jana Divinová | 3. 4. 2023 | 3 komentáře
Podvodníci dokážou zfalšovat telefonní číslo tak, aby vypadalo třeba jako z vaší banky nebo z úřadu. Takové triky jsou mnohem nebezpečnější, než když vám někdo špatnou češtinou píše nelogické pokyny z podivné adresy. Mobilní operátoři teď zkoušejí první řešení, jak hovorům z podvržených čísel zabránit.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 1. 3. 2023
Česká spořitelna varuje klienty před stále rostoucím počtem podvodných volání, která mají za cíl z klientů vytáhnout přístupové údaje k internetovému nebo mobilnímu bankovnictví, případně údaje k platební kartě.
Když se řekne | Olga Skalková | 8. 11. 2023 | 1 komentář
Počet pokusů o průnik do bankovnictví nebo získání údajů k platební kartě roste. Průměrná škoda na podvedenou osobu je 21 tisíc. A polovička napadených po útoku ani nezmění hesla.
Aktuality | Olga Skalková | 30. 1. 2024
Intenzita pokusů o získání hesel k bankovním účtům a k platební kartě nebo dokonce o přesvědčení lidí, aby sami podvodníkům poslali peníze, zesiluje. Banky loni napočítaly celkem 69 685 online útoků na klienty. A to takových, kde se podvodník dokázal přihlásit do internetového bankovnictví nebo mobilního bankovnictví, zneužil platební kartu nebo vymámil platbu. Podle České bankovní asociace se jejich počet meziročně ztrojnásobil.
Aktuality | Petr Kučera | 24. 5. 2021 | 13 komentářů
ČSOB varuje před vylepšeným podvodem, který vypadá jako hovor přímo z banky. Klienti v tomto případě nemohou spoléhat na podezřelé číslo, ale jenom na nezvyklé požadavky údajného zaměstnance banky.
Co se děje | redakce Peníze.CZ | 24. 8. 2023 | 1 komentář
Jak je možné, že je tolik phishingových útoků, nejen na bazarech, ale i nabídek investic, falešných bankéřů a podobně? Útočníci se organizují, sdílejí nástroje i know-how. Výzkumníci antivirové firmy ESET a policie rozkryli, jak podvodníci postupují.
Co se děje | Jiří Hovorka | 2. 6. 2021 | 14 komentářů
Podvodníci umějí nastavit číslo, aby vypadalo jako zákaznická linka. Operátoři ani zákony s tím zatím nic nezmohli. Služba, která to umožňuje, byla až doteď užitečná.
Co se děje | Petr Kučera | 12. 2. 2022 | 26 komentářů
Další falešné SMS, e-maily, ale i živé telefonáty. Tady jsou aktuální ukázky.
Aktuality | Jiří Hovorka | 22. 3. 2022 | 20 komentářů
Lidé prodávající na internetových bazarech by měli být opatrní. Počty podvodů v posledních týdnech výrazně narostly, varuje policie i banky. Kriminalistům v Praze se podařilo zadržet sedm podezřelých, kteří se na podvodech měli podílet.
Když se řekne | Gabriel Pleska | 25. 4. 2023 | 2 komentáře
Útoků na internetové bankovnictví přibývá. Falešné webové stránky, e-maily, SMS, zprávy přes Facebook. Berou na sebe masku bankéře, úředníka nebo i kamaráda. Pomůžeme vám nenaletět.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 14. 3. 2024 | 3 komentáře
Finanční správa upozorňuje na podvodné telefonáty, takzvaný vishing, které se v těchto dnech ve velkém šíří po celé České republice.
Co se děje | Olga Skalková | 14. 8. 2023 | 1 komentář
Banky nasazují nový způsob, jak si ověřit, že vám skutečně telefonuje jejich pracovník. Funguje sice jen v mobilní aplikaci, přesto jde o užitečnou službu v době, kdy počet podvodů prudce roste.