Podvodníci se neštítí ani války, varují banky

Jiří Hovorka | rubrika: Aktuality | 7. 3. 2022 | 1 komentář
Podvodníci se neštítí ani války, varují banky

Zdroj: Shutterstock

Banky varují před výrazným nárůstem podvodných útoků na jejich klienty. Podvodníci se také podle České bankovní asociace (ČBA) nyní více zaměřují na rusky a ukrajinsky hovořící občany.

„Podvodníci těží z nepozornosti klientů a jejich strachu o budoucnost a pod záminkou, že jsou jejich peníze v ohrožení, je donutí sdělit citlivé údaje. Ty následně zneužijí pro získání jejich úspor,“ říká Radek Šalša z tiskového oddělení ČBA.

Podvodníci zneužívají stávající těžké doby a prostřednictvím vishingu (telefonní podvod, kdy pachatel jménem banky obvolává své oběti) nebo spoofingu (napodobení jakéhokoliv telefonního čísla) se snaží neoprávněně získat finance nebo osobní data klientů tuzemských bank.

Tohle je vishing

Zdroj: Shutterstock

Poslechněte si, jak vishing probíhá v praxi. Jde o nahrávku neúspěšného pokusu, který mířil na klientku České spořitelny. Hovor s podvodníkem proběhl v nočních hodinách (okolo půl druhé ráno). Pro vishing je typické, že útočníci volají v pozdních večerních nebo brzkých ranních hodinách, kdy lze předpokládat, že klient bude nejméně obezřetný.

„Podvody jsou založeny na principu telefonních hovorů, kdy se volající představí jako pracovník banky, který zjistil napadení účtu nebo nestandardní transakce volaného klienta,“ popisuje Šalša.

„Pod záminkou, že jsou úspory klienta v ohrožení, jej donutí sdělit citlivé údaje, jako například heslo do internetového bankovnictví apod. Četnost těchto podvodů, mnohdy velmi úspěšně dokonaných, přitom dramaticky stoupla v posledních týdnech,“ dodává Šalša. Způsobené škody se podle ČBA pohybují v řádech milionů korun.

Banky proto apelují na své klienty, aby byli opatrní a v žádném případě nesdělovali citlivá data po telefonu, ani emailem.

„Banky tato data nikdy nevyžadují. Pokud mají banky podezření na napadení účtu, preventivně ho zablokují samy, aby ochránily úspory svých klientů. Není-li si klient jistý, zda mu volá jeho banka, je lepší hovor ukončit a kontaktovat oficiální telefonní linku banky, případně Policii ČR,“ říká Šalša.

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+11
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

12. 4. 2024 | Petr Kučera | 3 komentáře

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

Raiffeisenbank od 20. dubna změní pro většinu klientů způsob přihlašování do internetového bankovnictví. Cílem je vyšší zabezpečení přístupu k účtu.

UniCredit rozšiřuje Bank ID. Prokážete se i firmám

10. 4. 2024 | Petr Kučera

UniCredit rozšiřuje Bank ID. Prokážete se i firmám

Klienti UniCredit Bank mohou nově využívat bankovní identitu také pro online ověření vůči soukromým společnostem – například pojišťovnám, telefonním operátorům a dalším.

Nová Partners Banka má po prvním měsíci 22 tisíc klientů

8. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Nová Partners Banka má po prvním měsíci 22 tisíc klientů

Partners Banka získala za první měsíc ostrého provozu přes 22 tisíc klientů. Uložili si u ní více než 4,1 miliardy korun.

Fio překvapila klienty, platby kartou zaúčtovala dvakrát

8. 4. 2024 | Kateřina Hovorková

Fio překvapila klienty, platby kartou zaúčtovala dvakrát

Fio banka hlásí komplikace s duplicitním zaúčtováním některých transakcí provedených kartami Visa. „O potížích víme a situaci se společností Visa intenzivně řešíme,“ ujišťuje banka... celý článek

Partners Financial Services