Bankéři vám dají sto tisíc. Zachráníte je před piráty?

Olga Skalková | rubrika: Aktuality | 1. 9. 2022 | 2 komentáře
Bankéři vám dají sto tisíc. Zachráníte je před piráty?

Zdroj: Shutterstock

Počet kybernetických útoků na klienty bank se za dva roky zvýšil čtyřnásobně, uvádí Česká bankovní asociace (ČBA). Připravila proto rozsáhlou vzdělávací kampaň s názvem #nePINdej!, kterou odstartovala právě dnes.

Na webu kybertest.cz si můžete vyzkoušet, jak jste vůči trikům podvodníkům odolní. Na začátku zábavného testu vám na virtuální účet připíšou sto tisíc korun a pak vás provádějí nejčastějšími situacemi, ve kterých jako bankovní klient můžete přijít o peníze. Pokud naletíte, peníze ztrácíte – naštěstí jen ty ve hře. Ve skutečnosti to může být mnohem nepříjemnější: průměrná škoda na jednoho poškozeného klienta podle ČBA dosáhla 161 500 korun.

Otázky kybertestu se liší podle věku, který na začátku uvedete. I praktiky hackerů jsou totiž odlišné. Test si můžete zopakovat – pokaždé se v něm objeví i nějaká nová otázka, která v předchozím nebyla.

Pozor i na falešný příspěvek na dítě nebo úsporný tarif

Pokus o kybernetický útok podle ČBA zaznamenalo loni 81 procent finančních institucí, nejčastěji jde o phishing (podvodné e-maily, které se od klientů snaží získat jejich hesla k bankovnímu účtu) a škodlivé kódy, mířící na klienta.

„Jen za prvních sedm měsíců letošního roku byl počet útoků na klienty bank dvojnásobně vyšší než za celý loňský rok. Dramaticky přitom narostly hlavně podvodné telefonáty (takzvaný vishing), které patří k těm nejzákeřnějším,“ říká výkonná ředitelka asociace Monika Zahálková. Narostlo rovněž množství podvodů na sociálních sítích. Loňskou novinkou byly takzvané reverzní inzertní podvody, kdy podvodníci oslovují prodávající na internetových bazarech a snaží se od nich získat údaje k platebním kartám:

Útoky na klienty jsou stále rafinovanější a využívají nové příležitosti – policie nedávno upozornila na snahu hackerů získat od lidí Bankovní identitu pomoci nabídky na zařízení žádosti o pětitisícový příspěvek na dítě. Podobné podvody policie čeká v souvislostmi s podáváním žádosti o podporu na energie.

PIN nedej!

Banky se průběžně snaží informovat klienty o probíhajících kybernetických útocích. Současně opakovaně upozorňují, že přístupové údaje ke svému účtu si lidé mají chránit a neposkytovat je nikomu dalšímu. V případě pochybností mají klienti hned kontaktovat svou banku. Citlivé údaje jako jsou přístupová hesla k účtu ani banky od klientů nesmí požadovat.

Kampaň České bankovní asociace má velké ambice, kromě asociace samotné se do ní zapojily státní i organizace a firmy: Národní úřad púro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), dále pak Policie ČR, itego, Cisco, Thein Security, Česká pošta, ČEZ, Mastercard, O2 a České dráhy. Kampaň probíhá v médiích a na sociálních sítích, do poštovních schránek seniorů míří letáky. České dráhy je zase budou využívat třeba na papírovém prostírání v jídelních vozech. Kampaň #nePINdej! bude trvat do prosince.

Na tohle přece neskočíte...

Otevíráme galerii skutečných pokusů o podfuk. Podívejte se, jak to může vypadat. Ale hlavně: furt ve střehu! Pořád přibývají další. 

Olga Skalková

Autor článku Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů
Daňové přiznání online

A tohle už jste četli?

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

23. 2. 2024 | Petr Kučera

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přichází s konkrétními návrhy, jak bojovat s novým druhem podvodu. Cílem je omezit takzvaný spoofing – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel... celý článek

Třetí největší banka končí s telefonním bankovnictvím

21. 2. 2024 | Kateřina Hovorková, Petr Kučera

Třetí největší banka končí s telefonním bankovnictvím

Klienti Komerční banky už nebudou moct zadávat platební příkazy a využívat další služby přes telefonního bankéře. Už dříve tuto službu zrušily UniCredit Bank a ČSOB.

Kde všude měl účty? Novinka usnadní pátrání po dědictví

20. 2. 2024 | Kateřina Hovorková | 4 komentáře

Kde všude měl účty? Novinka usnadní pátrání po dědictví

Pozůstalí ani notáři zatím nemají k dispozici nástroj, který by našel všechny bankovní účty zemřelého. Aspoň částečné vylepšení má přinést nová platforma, kterou chystají Notářská komora... celý článek

Úroky na spoření klesají. Které banky teď dají nejvíc?

20. 2. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Úroky na spoření klesají. Které banky teď dají nejvíc?

Nové porovnání spořicích účtů a termínovaných vkladů.

Čtyři banky hlásí odstávku, o víkendu omezí platby

9. 2. 2024 | Petr Kučera

Čtyři banky hlásí odstávku, o víkendu omezí platby

Česká spořitelna v noci z pátku 9. února na sobotu 10. února dočasně odstaví systém George. V mobilu ani na webu nebude dostupný od páteční 23. hodiny do sobotní osmé hodiny ranní.

Partners Financial Services