Phishing je typ podvodu, při kterém se podvodník snaží z klienta banky vymámit na dálku přístupové údaje k internetovému bankovnictví, případně údaje a zbezpečovací kód k platební kartě.
Co je cílem phishingu?
Cílem podvodníka je dostat se rovnou k vašemu bankovnímu účtu a pak si z něj vybrat, kolik se mu zachce. Například všechno. Kdysi dávno by se k tomu musel učit váš podpis a všelijak riskovat, dneska mu stačí nějak z vás vytáhnout přístupové údaje k internetovému bankovnictví nebo k platební kartě. Anebo k počítači či mobilu, tak aby si při nejbližší příležitosti mohl vaše hesla přečíst.
Jaký je původ slova phishing?
Fishing znamená rybaření a phishing je to samé slovo, jen psané jakože víc cool. Český pokus překládat to jako rhybaření se moc nechytil. V angličtině se totiž pomocí f a ph zapisuje tentýž znak a záměna skutečně může působit jako vtipná inovace. V češtině by tomu mohl odpovídat třeba trik, který použila ve svém jméně kapela Wanastovi vjecy. Ale výměna r a rh takový účinek nemá.
Jaké známe typy phishingu?
Jako správní rybáři používají dnes podvodníci různé typy háčků, návnad a technik. Někdy se podle použitého způsobu vymýšlí nový název nebo dál obměňují počáteční písmenka ve slově phishing. kromě klasického e-mailového phishingu, kdy útočník hromadně spamuje obrovská množství uživatelů, tak známe
- smishing: útočník používá esemesky
- vishing – když útočník používá hlas neboli voice, tedy když telefonuje nebo jinak volá
- spear phishing – haprunaření, spear je harpuna: jde o přesně cílený phishing: útočník už o vás leccos ví a míří přímo na vás
- whaling – velrybaření: když útočník míří na šéfa nebo obecně hlavouna firmy nebo instituce
Aktuality | Petr Kučera | 14. 1. 2020 | 13 komentářů
Na české uživatele míří nová vlna podvodných e-mailů a SMS, které se tváří třeba jako varování o blokování smartbankingu, iCloud účtu nebo jako žádost o podklady k podezřelé transakci.
Aktuality | Petr Kučera, Gabriel Pleska | 10. 12. 2019
„Je to díra v systému, ale je to legální,“ říká premiér Andrej Babiš už i na falešném webu. Tentokrát je to opravdu kampaň, s níž nemá nic společného.
Jak na to | Jiří Hovorka | 20. 11. 2019
Stovky lidí měsíčně přicházejí o peníze kvůli zneužití platební karty. Lze ji přitom ochránit snadno, pomůžou i novinky.
Aktuality | Petr Kučera | 18. 11. 2019 | 1 komentář
Na zákazníky obchodních řetězců útočí nová vlna podvodných soutěží. Varovaly před nimi Penny Market a Lidl, je ale pravděpodobné, že podvodníci to opět zkoušejí také u jiných sítí.
Aktuality | Petr Kučera | 11. 11. 2019
Česká spořitelna varuje před podvodnými SMS, které žádají klienty bank, aby na webu vyplnili údaje do svého internetového bankovnictví.
Aktuality | Jiří Hovorka | 30. 10. 2019 | 5 komentářů
Nejen přes e-maily, ale i přes SMS útočí v těchto dnech podvodníci na klienty bank. Konkrétně se jedná o útok na Raiffeisenbank, na který banku na Twitteru upozornil jeden z uživatelů.
Aktuality | Petr Kučera | 18. 10. 2019
E-shop Alza.cz varuje před podvodnými SMS, které informují o různých nabídkách – třeba o výhře z losování.
Aktuality | Jiří Hovorka | 15. 10. 2019
Před další vlnou takzvaných phishingových útoků varuje tentokrát ČSOB. Banka na svém webu upozornila na podvodný e-mail, který vybízí k aktualizaci zabezpečení bankovního účtu.
Aktuality | Jiří Hovorka | 8. 10. 2019
Češi by měli zbystřit při čtení e-mailů. V posledních dnech totiž ve zvýšené intenzitě probíhají takzvané phishingové útoky na bankovní účty. Upozornila na to společnost Eset. Útoky probíhaly prostřednictvím e-mailů, které příjemce přivedly na podvodnou stránku. Ta působila jako oficiální prezentace banky.
Aktuality | Jiří Hovorka | 11. 9. 2019
Komerční banka varuje před podvodnými e-maily, které nyní nacházejí někteří její klienti ve svých e-mailových schránkách. Zpráva se snaží z klientů přes přesměrování na falešnou přihlašovací stránku získat přístupy k účtům.
Aktuality | Petr Kučera | 10. 9. 2019 | 2 komentáře
Fio banka upozorňuje klienty na podvodnou reklamu, která se vyskytuje na sociální síti Facebook. Takzvaný phishing láká čtenáře, aby vyzkoušeli údajný nový vzhled internetového bankovnictví a vyhráli zájezd k moři za 40 tisíc korun. Cílem je vylákat přihlašovací údaje k účtu.
Aktuality | Petr Kučera | 30. 7. 2019
Fio banka upozornila klienty na další vlnu podvodných e-mailů, které se vydávají za zprávy od ní.
Aktuality | Jiří Hovorka | 25. 6. 2019
Fio banka upozornila na další vlnu podvodných e-mailů, které se vydávají za zprávy pro klienty. Zpráva se snaží vytvořit dojem, že je třeba aktualizovat internetové bankovnictví na poslaném odkaze. Na něm podvodníci chtějí získat přihlašovací údaje do přímého bankovnictví.
Aktuality | Petr Kučera | 27. 5. 2019
Fio banka varovala klienty před falešným odkazem, který se vydává za její internetové bankovnictví. Jde o takzvaný phishing, s jehož variantami průběžně bojuje většina bank.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 19. 5. 2017
Kybernetické vyděračské útoky ochromily před pár dny britský zdravotní systém, zásah dostaly z velkých západních firem FedEx, španělská Telefónica nebo Deutsche Bahn. Kromě velké kriminality je tu ale ta každodenní – když si neopatrný člověk nechá vycucnout konto. V pokračování naší ankety se ptáme odborníků, jak nezchudnout na webu.
Jak na to | Ondřej Tůma | 4. 8. 2015 | 2 komentáře
Ukradená peněženka? To se snadno stane, proto v ní taky málokdo nosí jmění. Můžou vám ale ukrást peníze z bankovního účtu, kde už kdekdo celé jmění má? Špatná zpráva: může. Co potom dělat? Vrátí něco banka, nebo zbudou jen oči pro pláč? Poradíme, jak v takovém případě postupovat, ale taky jak se dopředu chránit.
Když se řekne | Ondřej Tůma | 27. 3. 2014 | 3 komentáře
Když zazvoní neznámý chlapík, že je od pojišťovny a že by rád z bezpečnostních důvodů věděl, kam doma schováváte peníze, jistě to ochotně povíte a rovnou kvůli pojistce domácnosti uděláte inventuru cenností. Nebo ne? Na internetu se tak chová kdekdo. Rizika jsou všude, aktuálně třeba konec bezpečnostních záplat pro stále rozšířený operační systém Windows XP, většina škod jde ale na vrub naší hlouposti.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 21. 1. 2012 | 3 komentáře
Rozhovor s Pavlem Krčmou, šéfem vývojářů světově úspěšného antiviru AVG, jsme přerušili ve chvíli, kdy byla řeč o spamu. Věřili byste, že lidé často opravdu kupují „zboží“, které hromadná reklama nabízí? Největší hrozbu pro úspory většinou zkrátka představuje člověk sám a jeho ne vždy bystrá hlava.
Co se děje | Irena Ševelová | 9. 5. 2011 | 4 komentáře
V tlačenici si držíte peněženku, ve vlaku berete peníze a doklady s sebou na toaletu, netouláte se v noci temnými uličkami. Mnoho lidí se muselo spálit, než se vytvořily obecně sdílené vzorce obrany proti krádeži. Internet je pořád dost mladý: zdaleka všem ještě nepřešly obranné zásady do krve. Nepopalte se právě vy!
Co se děje | Lukáš Hoder | 9. 4. 2011
Internet používají asi dvě miliardy lidí. Stala se z něj džungle. Vznikl černý trh s produkty pro počítačové zloděje nebo s čísly kradených kreditních karet. Počty útoků „zlodějných“ programů rostou do desetitisíců, postihují miliony uživatelů. Ti o tom většinou ani nevědí. Jak v džungli přežít?
Co se děje | Věra Tůmová | 19. 2. 2009 | 7 komentářů
Nákupy na internetu jsou pro Čechy stále ještě exotické. Z celé populace se k nim odhodlá jen zlomek obyvatel, a když už, platí dobírkou. Platby kartou jsou pro obchodníky kvůli bankám drahé, a tak je stejně příliš nenabízejí.
Co se děje | Věra Tůmová | 11. 2. 2009 | 3 komentáře
Telefonáty do banky jsou zpravidla nahrávány a klienti jsou na to na začátku upozorněni. Nahrávka z call centra banky však může pomoci i klientovi, když chce reklamovat bankou poskytnuté informace. Zároveň bankám pomáhá odhalovat případné podvody.
Co se děje | Věra Tůmová | 22. 1. 2009 | 2 komentáře
Stále více Čechů dnes disponuje několika typy platebních karet. Lidé se začínají postupně i učit, jak s jednotlivými typy nakládat. Některé z nich už k většímu přemýšlení nad způsobem platby donutila částečně prý i světová krize.
Co se děje | Věra Tůmová | 16. 1. 2009 | 15 komentářů
Poznamenat si PIN do blízkosti platební karty či do mobilního telefonu je krátkozraké a může dotyčného přijít draho. Mnoho Čechů to ale ještě pořád často dělá, upozorňuje finanční arbitr ČR František Klufa. Změnit by se proto podle něj mělo nejen chování spotřebitelů, ale i bank.
Co se děje | Věra Tůmová | 19. 12. 2008 | 3 komentáře
Poslední den v roce připadá na středu, tedy pracovní den. Díky tomu mohou všichni opozdilci vyřídit bankovní příkazy a jiné operace v téměř všech bankách se silvestrovským datem. Zpravidla jen dopoledne. Pokud má platba dojít letos, je třeba příkaz podat o dva dny dříve.
Co se děje | Věra Tůmová | 10. 11. 2008
Vysoký objem vkladů, opatrnost bankéřů a minimum rizikových investic drží banky v Česku ve výborné kondici. Daří se jim skvěle navzdory situaci v zahraničí. Za tři čtvrtletí vytvořily tři největší banky čistý zisk o 13 procent vyšší než loni, téměř 27 miliardy korun.
Analýza | Věra Tůmová | 11. 8. 2008 | 6 komentářů
Tuzemské bankovní domy o finanční krizi na světových trzích snad ani netuší. Nejnovější pololetní výsledky svědčí o jejich výborné kondici, které se krize dotkla jen minimálně. Výsledky nejsilnější bankovní trojky předčily i očekávání analytiků. AKTUALIZOVÁNO
Analýza | Věra Tůmová | 6. 5. 2008 | 7 komentářů
Původně šlo přes internetbanking dělat jen základní bankovní operace. Dnes už je možné získat úvěr, pojistit se i koupit cenné papíry. Přímým bankovnictvím se nyní uskutečňuje řada bankovních retailových transakcí. Internetbanking ale přitom používá dle výzkumu stále méně než 10 procent Čechů, ostatní stále platí jinak.
Rozhovor | Petr Čermák | 2. 4. 2008 | 5 komentářů
Nápor podvodných emailů bankovním klientům polevil. Na internetu se však prohání mnohem nebezpečnější viry a připravují se rafinovanější útoky, které mohou uživatele připravit o dost peněz, varuje Radek Smolík ze společnosti Symantec.
Jak na to | Věra Tůmová | 27. 2. 2008 | 19 komentářů
Klienti České spořitelny se opět stali terčem útoku podvodníků, kteří se z nich snaží prostřednictvím e-mailu dostat přístupová jmena a hesla k internetovému bankovnictví. Podobným útokům už letos čelila i Komerční banka. Rada klientům je přitom pořád stejná: na podobné emaily nereagovat.