Odklad splátek umožní i nebankovní firmy, podmínky se liší

| rubrika: Co se děje | 24. 3. 2020 | 4 komentáře
Úlevy se netýkají kreditních karet nebo kontokorentů. Různý je přístup ohledně účtování úroků po dobu odkladu. Obecně však věřitelé slibují vstřícný přístup, zjistil průzkum neziskové organizace Člověk v tísni.

Dva týdny po vyhlášení stavu nouze začíná být zřejmé, že lidé, kteří splácejí úvěry, budou mít potíže. Týká se to zaměstnanců, kterým poklesl příjem v důsledku karantén, nucených dovolených či hlídání dětí, ale i podnikatelů, kterým ze dne na den vypadly tržby.

Nezisková organizace Člověk v tísni, která se problematice dluhů věnuje dlouhodobě, proto minulý týden oslovila víc než padesát poskytovatelů úvěrů a zeptala se jich, jak budou ve vzniklé situaci postupovat.

Na dotazy odpověděly čtyři banky (Česká spořitelna, Equa bank, Fio banka a Moneta Money Bank) a devět nebankovních společností (CreditPortal, Emmas credit, Essox, Finspace, Go Invex Finance, Home Credit, OPR Finance, Zaplo Finance a Zonky).

„Ochota těchto společností komunikovat svoje záměry nás samozřejmě těší,“ říká analytik David Borges, který průzkum připravoval.

Jak to bude s odklady splátek

„Nejdůležitějším tématem je bezpochyby odklad splátek. Lidé totiž nyní budou muset upřednostňovat výdaje na základní životní potřeby, jako je jídlo a nájem a potřebují si posunout splátky na dobu, kdy budou mít opět stabilní příjem,“ říká Borges.

Banky potvrdily, že odklad splátek umožní. Upozorňují však, že záleží na typy produktu: u hypoték a spotřebitelských úvěrů odklady možné budou, u kontokorentů či kreditní karty nikoliv. Mezi spotřebitelskými a podnikatelskými úvěry v tomto směru příliš nerozlišují, vstřícní prý budou k oběma skupinám. 

U nebankovních společností je situace méně přehledná, nicméně i zde platí, že většina z nich odklad umožní. Lišit se však bude délka splátkových „prázdnin“ i další podmínky. Některé společnosti umožní posun o měsíc či o dva, jiné (například Zonky) jsou připraveny držet volnější podmínky po celou dobu platnosti mimořádných opatření.

Společnost Go Invex Finance, působící na trhu pod značkou Půjčka123, dokonce přislíbila, že bude ke klientům vstřícnější ještě dva měsíce po ukončení stavu nouze. Společnosti, které odklad splátek zatím nenabízejí, jako například Creditportal, jsou připraveny diskutovat alespoň o snížení pravidelné splátky.

Z průzkumu také vyplynulo, že věřitelé budou v každém případě posuzovat žádosti individuálně, a ne každé žádosti vyhoví. Kritéria posuzování přitom nejsou zcela jasná a je možné, že někteří věřitelé budou přísnější než jiní. „Počítáme proto s tím, že se na věřitele obrátíme zhruba za měsíc a budeme se ptát, jakému procentu žádosti o odklad vyhověli,“ upozorňuje Borges.

Sankce a vymáhání

Druhou oblastí, kterou Člověk v tísni prověřoval, jsou náklady související s možným zpožděním splátek. Jde o sankce, úhradu nákladů souvisejících s prodlením, nárůst smluvních úroků a úroky z prodlení. Průzkum ukázal, že se postup věřitelů v této oblasti bude lišit.

Například Česká spořitelna u hypoték smluvní úroky po dobu odkladu splátek promine, zatímco Komerční banka je podle informací na svých stránkách pouze odloží a bude je chtít doplatit později. Část věřitelů dosud neví, jak bude postupovat. A asi pětina společností uvedla, že sankce a náklady neúčtovala ani v minulosti, takže se pro ně v tomto ohledu nic nemění.

Detailně: Jak pomohou banky?

Zájem o odklad splátek kvůli koronaviru je obrovský, hlásí banky. Kdo má šanci, na jak dlouho a jaké jsou podmínky?

První banky řekly, jak odloží splátky. Řeší i paušál za účet

Třetím důležitým tématem je vymáhací proces. Obvykle je to tak, že pokud dlužník nezaplatí splátku, věřitel ho nějakou dobu upomíná. V případě, že se nedohodnou na řešení, dojde k takzvanému zesplatnění. Dlužník pak musí zaplatit celý dluh naráz, jinak riskuje žalobu exekuci.

Věřitelé si naštěstí uvědomují, že v současné situaci takto postupovat nelze: všechny společnosti odpověděly v tom smyslu, že jsou připraveny svoje standardní procesy změnit a k automatickému zesplatňování přistupovat nebudou.

Závěr je tedy jasný. „Pokud se lidé v důsledku aktuální situace dostali do potíží se splácením nebo je zjevné, že se jim nevyhnou, měli by věřitele co nejdříve kontaktovat,“ říká Borges.

Pro komunikaci lze použít formuláře na webu jednotlivých společností nebo e-mail zaslaný na adresu zákaznické podpory.

Jestliže si lidé nebudou vědět rady, jak postupovat, mohou se poradit i na dluhové helplince, kterou Člověk v tísni provozuje ve všední dny od 8 do 18 hodin na čísle 774 392 950.

Autor je mluvčí společnosti Člověk v tísni.

Koronavirus: aktuality, kalkulačky, informace

Chraňte nejen sebe, ale i svoji peněženku. Vybíráme nejdůležitější texty a nástroje, které vám pomohou překonat dopady pandemie viru COVID-19.

Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.