Reklamace TV LG 2

Dobrý den, dovolil bych si nesouhlasit, pokud výrobce na svém webu vyzdvihuje klady použité technologie, měl by stejně tak upozornit na negativa, což nedělá. § 9 (1) Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné. (2) Povinností uvedených v odstavci 1 se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti. Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků! Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti. Obecně známou zkutečností je, že LED TV má nízkou spotřebu, nikoliv že trpí nehomogenitou podsvícení, tuto informaci nenajdete u výrobce, ani Vám to nezdělí žádný prodejce. Obecně známou zkutečností je, že do mikrovlnné trouby nepatří kočka, nebo kovové předměty. Byl jsem včera v okay a ptal jsem se prodavače zda zákazníky informují o nehomogenitě podsvícení EDGE, koukal na mě jako tele. Je to přímo vzorové klamání spotřebitele, já jako kupující mám právo vědět že podsvícení EDGE má tuto negativní vlastnost, proč výrobce toto nevysvětluje stejně tak jako všechny skvělé vychytávky u svých výrobků? Ohání se zárukou vysoké kvality, což je směšné když prodává to co prodává. Lukeš

Otázku poslal/a:  , 8. 8. 2014 18:17

Na otázku odpovídá:

dTest,  Kolektiv odborníků

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Je nutné rozlišovat mezi nesplněním informační povinnosti stanovené v § 9 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele, na který jsme v předchozí odpovědi rovněž poukazovali, a porušením zákazu klamavého jednání dle § 4 a 5 téhož zákona. Podle § 5 odst. 1 „je obchodní praktika klamavá, a) je-li při ní užit nepravdivý údaj, b) je-li důležitý údaj sám o sobě pravdivý, ale může uvést spotřebitele v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl užit, c) opomene-li podnikatel uvést důležitý údaj, jenž s přihlédnutím ke všem okolnostem lze po podnikateli spravedlivě požadovat; za opomenutí se považuje též uvedení důležitého údaje nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem, nebo d) vede-li způsob prezentace výrobku či služby, včetně srovnávací reklamy, nebo jejich uvádění na trh k záměně s jinými výrobky či službami, nebo rozlišovacími znaky jiného podnikatele, e) není-li dodržen závazek obsažený v kodexu chování, k jehož dodržování se podnikatel zavázal, jde-li o jednoznačný závazek, který lze ověřit, a podnikatel v obchodní praktice uvádí, že je vázán kodexem.“ O klamání podle písm. a) by šlo, kdyby Vám prodejce tvrdil, že obraz podsvícený není nebo že podsvícení je homogenní. Situace uvedené pod písm. b) a c) se vztahují pouze na takzvaný „důležitý údaj“, který je definovaný v odst. 4, kde se uvádí: „Za důležitý údaj ve smyslu odstavce 1 písm. b) a c) se považují údaje poskytované podle § 10 odst. 1 a 2, § 12, § 13, dále identifikační údaje o prodávajícím a informace požadované pro uzavření smlouvy nebo uplatnění práv z ní podle zvláštních právních předpisů.“ Mezi tyto předpisy sice patří i občanský zákoník, který například v § 1811 odst. 2 vyžaduje splnění předsmluvní informační povinnosti o prodávaném zboží, ale důraz je na popisu hlavních vlastností zboží. Ustanovení § 10 odst. 1 a 2 stanoví: „Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny a) označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, názvem výrobku, údaji o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, dalšími údaji potřebnými dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití, b) též údaji o materiálech použitých v jejích hlavních částech, jde-li o obuv, s výjimkou těch výrobků, které podle prováděcího právního předpisu označování nepodléhají. Je-li třeba, aby při užívání věci byla zachována zvláštní pravidla, zejména řídí-li se užívání návodem, je prodávající povinen spotřebitele s nimi seznámit, ledaže jde o pravidla obecně známá.“ Další vypočtená ustanovení řeší informování o ceně (§ 12) a záruce (§ 13). Proto vycházíme z přesvědčení, že se o klamavou praktiku ve smyslu § 5 zákona o ochraně spotřebitele nejedná. Tím Vám však nechceme bránit k podání podnětu k České obchodní inspekci, která Vám může dát za pravdu. I kdyby však dospěl tento dozorový orgán k závěru, že byl porušen ať už § 9, nebo § 4 a 5 zákona o ochraně spotřebitele, a uloží prodejci odpovídající sankci, nikterak se to neodrazí na smluvním vztahu mezi Vámi a prodejcem a Vašich nárocích vůči němu. V soukromoprávní rovině je neuvedení vlastnosti výrobku při nákupu pokládáno za vadu, nikoliv za uvedení kupujícího v omyl, a proto musíte pokračovat cestou znaleckého posudku nebo rovnou se obrátit na soud, který si jej určitě v řízení vyžádá. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest

13. 8. 2014 10:45

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod

25. 12. 2022 | Petr Kučera | 5 komentářů

Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod

I zboží, které nemá žádné objektivní vady, můžete vrátit. Někdy to jde hodně snadno, jindy hůř. Poradíme.

Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší

8. 12. 2022 | Veronika Hejná | 2 komentáře

Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší

Zákonná záruka za jakost končí. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici při reklamaci vady. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.

Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval

28. 11. 2022 | Jakub Balada | 1 komentářů

Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval

Díky Hlídači shopů si můžete ověřit, jaká je skutečná sleva a jestli ji obchodníci uměle nezvyšují. Jakub Balada z datového startupu Apify popisuje, co hlídač zjistil během letošního Black Friday.

Konec e-shopů jako bezplatných půjčoven. Pravidla pro vrácení zboží zpřísní

14. 11. 2022 | Petr Kučera, Jana Divinová

Konec e-shopů jako bezplatných půjčoven. Pravidla pro vrácení zboží zpřísní

Nová úprava má pomoct provozovatelům e-shopů. Míří proti zneužívání práva na odstoupení od smlouvy. Podmínky pro vyzkoušení zboží se přiblíží kamenným prodejnám.

E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo

7. 11. 2022 | Petr Kučera

E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo

Největší změny pravidel za poslední roky začnou platit od 6. ledna 2023. Přináší je novela zákona o ochraně spotřebitele a novela občanského zákoníku.

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

4. 11. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď dostanete možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.

Konec falešných recenzí. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

26. 10. 2022 | Petr Kučera, Veronika Hejná | 2 komentáře

Konec falešných recenzí. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

Pravidla pro uživatelské recenze i hodnocení zboží a služeb na internetu se zpřísní. Weby by měly vysvětlit, jak ověřují, že je píšou skuteční zákazníci. Za falešná hodnocení jim bude hrozit trest.

Neříkejte Ano ani Souhlasím. Šmejdi změnili taktiku, tlačí dál

13. 10. 2022 | redakce Peníze.CZ, dTest

Neříkejte Ano ani Souhlasím. Šmejdi změnili taktiku, tlačí dál

Poslechněte si nahrávku typického rozhovoru, kterou spotřebitelský časopis dTest rozebral s psycholožkou. Takzvaní telešmejdi po změně zákona změnili postup, ale na seniory tlačí dál.

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

12. 10. 2022 | Petr Kučera | 1 komentářů

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící web se špatnou češtinou, bez kontaktu na provozovatele, s podezřele nízkými cenami a podobnými varovnými znaky. Proto snadno zmate i průměrného spotřebitele.

Triky se slevami musí skončit. Pravidla zpřísní

3. 10. 2022 | Petr Kučera

Triky se slevami musí skončit. Pravidla zpřísní

Poslanci schválili novelu, která má pomoct spotřebitelům i poctivějším obchodníkům. Pomůže?

Spotové ceny energií zrušíte snadněji, pomůže zákon

16. 9. 2022 | Petr Kučera

Spotové ceny energií zrušíte snadněji, pomůže zákon

Domácnosti dostanou možnost, aby se takzvaných spotových cen zbavili rychleji než podle dosavadních pravidel. Umožní jim to novela, kterou dnes schválili poslanci. Týká se to smluv na dobu určitou i neurčitou – ovšem pouze spotřebitelů, ne třeba podnikatelů.

Otravné hovory poznají na první pohled. Slováci mají nové pravidlo

28. 8. 2022 | Jana Divinová

Otravné hovory poznají na první pohled. Slováci mají nové pravidlo

Otravné marketingové hovory netrápí jen Čechy. Zatímco u nás jsme letos dali stopku všem firmám, kterým volaný nedá vysloveně souhlas, na Slovensku jdou jinou cestou. Že půjde o obchodní nabídku, poznají hned z telefonního čísla.

Soumrak nevyžádaných hovorů. Bič na obtěžující telefonáty funguje

10. 8. 2022 | Jana Divinová | 4 komentáře

Soumrak nevyžádaných hovorů. Bič na obtěžující telefonáty funguje

Za červenec si lidé na nevyžádané telefonické nabídky stěžovali víckrát než loni za celý rok. Znamená to, že novela zákona, která jim měla zatnout tipec, účinkuje, jak měla.

Odložené platby jsou čím dál populárnější. Utáhne EU šrouby?

2. 8. 2022 | Jana Divinová | 7 komentářů

Odložené platby jsou čím dál populárnější. Utáhne EU šrouby?

Je to jednoduchý nástroj, jak platit za nákupy na internetu. Fakticky jde o půjčky, které ale plně nepodléhají stejné regulaci jako ostatní úvěry pro spotřebitele. Evropská unie teď chystá opatření, která můžou poskytovatelům odložených plateb přidat nové povinnosti.

Kupujete dům? Na tyhle vady si dejte pozor. Máme fotky

25. 7. 2022 | Jana Divinová

Kupujete dům? Na tyhle vady si dejte pozor. Máme fotky

Stavební inspektoři radí, na jaké technické vady si dát pozor při koupi rodinného domu. Než půjdete na prohlídku nemovitosti, prohlédněte si je ve fotogalerii.

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za poradnu odpovídá:

 Kolektiv odborníků

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Aktuální články

Těžké časy pro bitcoinové peněženky i zakladatele Binance. Týden v kryptu

Těžké časy pro bitcoinové peněženky i zakladatele Binance. Týden v kryptu

Peněženka Phoenix končí v USA, čtyři měsíce v base pro CZ, SEC se zajímá o ethereum už...více

Povinné zálohování PET lahví a plechovek. Vyplatí se to?

Povinné zálohování PET lahví a plechovek. Vyplatí se to?

Ministerstvo životního prostředí posílá na vládu novelu, která zavádí systém zálohování...více

ČNB znovu snížila sazby. Úroky klesnou u spoření i hypoték

ČNB znovu snížila sazby. Úroky klesnou u spoření i hypoték

Bankovní rada České národní banky na svém dnešním jednání rozhodla o snížení úrokových...více

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services