Dobrý den,
děkujeme, že jste využila služeb naší poradny a k Vašemu dotazu nám dovolte sdělit následující.
Podle ustanovení § 596 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ObčZ“), jste měla jako prodávající povinnost upozornit kupujícího na vady (faktické i právní), o nichž jste věděla. To jste také správně učinila, nejste tudíž za vady odpovědná (to se konkrétně týká vzduchového filtru). Vždy je lepší toto upozornění pro případné budoucí dokazování provádět písemně, a to buď přímo v kupní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu, i ústní upozornění je však dostačující. Na vady vzniklé v důsledku běžného opotřebení není třeba upozorňovat.
Pokud vyjde najevo vada koupené věci, na kterou prodávající kupujícího neupozornil, vzniká tím podle ustanovení § 597 odst. 1 ObčZ kupujícímu právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy v případě, že věc se stane neupotřebitelnou. Tato odpovědnost prodávajícího je objektivní, nezáleží tedy, zda jste o věci věděla či ne. Ze zákona neexistuje v tomto typu smluv záruka (tedy odpovědnost za vady na věci, které se vyskytnou v určité době od převzetí věci kupujícím), jestliže není ve smlouvě ujednána, což ve Vašem případě není.
To, že na věci vyšly najevo další vady, o kterých jste nevěděla a neupozornila na ně z toho důvodu kupujícího má tedy za následek právo kupujícího na přiměřenou slevu z kupní ceny (např. ve výši, která pokryje náklady na opravu vady), ne však právo od kupní smlouvy odstoupit, tedy vrátit Vám automobil a požadovat vrácení kupní ceny, poněvadž věc se zjevně neupotřebitelnou nestala. Argument kupujícího týkající se práva odstoupit od smlouvy do 14 dnů je zcela mylný, toto právo náleží pouze spotřebiteli, který nabývá věc od podnikatele, a to podle ustanovení § 52 odst. 1 ObčZ. Vy jste věc neprodávala v rámci své podnikatelské činnosti, ale jako soukromá osoba, toto ustanovení se tedy na Váš případ nevztahuje a kupující toto právo odstoupit nemá.