Dobrý den,
děkujeme, že jste využila služeb naší poradny a k Vašemu dotazu nám dovolte sdělit následující.
Ve Vašem případě se zdá, že by se mohlo jednat o tzv. účetní schodek, kdy v souvislosti s chybami v účetní evidenci např. ve vztahu k přeceňování zboží dojde k rozdílům mezi skutečným stavem a stavem v účetnictví-evidenci a vlastně ke vzniku škody nedochází. Judikatura tedy tento typ schodku (účetní schodek) nepovažuje za schodek, který je jedním z předpokladů odpovědnosti za schodek na svěřených hodnotách. Je však nutné zmínit, že za škodu by v této situaci zaměstnanec odpovídat mohl, a to v případě kdyby svým zaviněným porušením povinností při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s nimi způsobil škodu – tedy zaměstnanec by např. špatně přecenil zboží (zde by se ale jednalo o jiný typ odpovědnosti). Pokud Vám tedy například z centrály chybně uvedli, že nějakého zboží měl být určitý počet a takový počet ho nikdy být nemohl, jelikož Vám ani nikdy nebyl dodán a teď se při kontrole ukázalo, že dané „fiktivní“ zboží chybí, jedná se právě o onen účetní schodek, k žádné reálné škodě nedošlo, a tedy z tohoto pohledu není možné po Vás požadovat zaplacení škody. Bohužel, u tohoto typu odpovědnosti, za schodek na svěřených hodnotách, se zavinění předpokládá, tudíž bude na Vás, abyste prokázala, že onen účetní schodek vznikl. Dále se odpovědnosti za schodek na svěřených hodnotách můžete zprostit, pokud prokážete, že k němu došlo bez Vašeho zavinění, zejména, že Vám bylo zanedbáním povinnosti zaměstnavatele znemožněno se svěřenými hodnotami nakládat. Pokud však k reálné škodě došlo a zboží, které někde opravdu mělo být, chybí, budete za takovou škodu odpovídat. To, že došlo ke změně evidenčního systému, nemá na tuto odpovědnost vliv. V zásadě tedy máte nyní možnost prokázat, že šlo o účetní schodek nebo ke schodku nedošlo Vaší vinou, případně k němu došlo zanedbáním povinnosti zaměstnavatele nebo schodek uznáte a zaplatíte nebo celou věc vyřešíte soudní cestou.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Richard Gürlich