Pojistných podvodů v České republice přibývá raketovým tempem. A jen těžko můžeme očekávat, že by se měla situace v dohledné době zlepšit. Alarmující je fakt, že se k nim kromě notorických podvodníků a organizovaných zločineckých skupin stále častěji uchylují i „situační pachatelé“ – tedy ti, kteří chtějí využít situace, například „přifouknout“ poškození auta nebo využít starší zranění, aby z pojišťovny dostali tučné odškodné. Zástupci pojišťoven se shodují na tom, že podstatnou roli hraje nepříznivá ekonomická situace, kterou začíná na vlastní kůži pociťovat čím dál víc Čechů. „Stále platí, že vždy, když se zhoršuje ekonomická situace, jsou lidé víc náchylní k podvodné činnosti. Pojišťovny tyto tendence registrovaly opakovaně již v minulosti, a proto se důsledně na tuto oblast zaměřují. Výsledkem toho byl loňský rekord, kdy jen detektivové České pojišťovny odhalili pojistné podvody za více než 338 milionů korun,“ říká Tomáš Zavoral, tiskový mluvčí České pojišťovny. Už teď je jasné, že výsledky za rok 2012 budou opět rekordní. Za prvních devět měsíců letošního roku totiž Česká pojišťovna eviduje pojistné podvody přesahující částku 321 milionů korun, což je o čtvrtinu víc než ve stejném období roku 2011. Nárůst počtu pojistných podvodů o desítky procent hlásí v tomto roce i ostatní pojišťovny. „Za poslední dva roky sledujeme nárůst například fingovaných úrazů, často i u vrcholových sportovců. Zaznamenali jsme také případy sebepoškození, jen aby klienti získali peníze z úrazového pojištění. A v roce 2011 se objevil nový fenomén – úmyslně založené požáry. Celkem jsme v roce 2011 registrovali kolem 1500 požárů, z toho přes 500 jich bylo úmyslně založeno,“ upozorňuje tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.
Jaké podvody jsou nejčastější
Ze statistik českých pojišťoven vyplývá, že se klienti nejčastěji uchylují k podvodům v oblasti pojištění motorových vozidel, výjimkou nejsou ani podvody při pojištění majetku a pojištění odpovědnosti. Pokusy o podvod u cestovního či životního pojištění nejsou tak běžné. „Většina podvodů se týká pojištění motorových vozidel, intenzivně však roste objem odhalených podvodů v pojištění majetku a odpovědnosti za škodu, a to jak v občanském pojištění, tak mezi malými a středními podnikateli,“ říká Tomáš Zavoral z České pojišťovny. Zvýšený počet pojistných podvodů v podnikatelském sektoru se objevuje také v údajích ostatních pojišťoven.
Zajímavým jevem v oblasti pojistných podvodů je také jejich sezónnost. „Během letních měsíců počet podvodů na vozidlech zpravidla klesá. Objevují se naopak případy podvodů u pojištění léčebných výloh v zahraničí nebo odpovědnosti za škody,“ říká Milan Káňa z Kooperativy. Specifické jsou v tomto ohledu podvody u životního pojištění, ke kterým dochází průběžně během celého roku. Odborníci se shodují na tom, že sezónnost některých pojistných podvodů je důsledek toho, že se o ně lidé pokoušejí zpravidla až v okamžiku, kdy dojde k reálné škodě. Princip se takřka vždy opakuje. Klient nahlásí pojistnou událost, která se skutečně stala. Současně ale hlásí škody, ke kterým nedošlo. Proto se nehody motorových vozidel řeší především na podzim a v zimě, pojistné podvody úrazového pojištění zase v době letní a zimní turistické sezóny.
Fantazii se meze nekladou
Pojišťovny se při pokusech o pojistné podvody setkávají se stále větší vynalézavostí a drzostí. V oblasti pojištění motorových vozidel často dochází k případům, kdy si klienti přivezou ze zahraničí vrak luxusního automobilu, který následně při pojištění vydávají za auto v perfektním stavu a o pár týdnů či měsíců později se snaží nárokovat vysoké odškodné za jeho poškození při fingované havárii.
Neobvyklý případ v oblasti pojištění majetku zaznamenala Česká pojišťovna, jejíž klient nahlásil, že mu vichřice a krupobití poškodily stodolu tak silně, až došlo k jejímu částečnému zborcení. „Pracovníkům odboru likvidace bylo hned podezřelé, že tentýž člověk hlásil podobnou škodu na svém majetku už v únoru roku 2010. Tehdy se rovněž jednalo o stodolu, nicméně poškozenou tíhou sněhu, za což klient vyinkasoval pojistné plnění ve výši téměř šesti set tisíc korun,“ přibližuje případ Tomáš Zavoral z České pojišťovny. Pojistnou událost začali vyšetřovat detektivové, kteří zjistili, že nemovitost nebyla po škodě z roku 2010 nijak opravena, což prokázal i letecký pohled zachycený v Google Maps. Na leteckém snímku bylo totiž patrné shodné poškození hospodářské budovy, které již klient hlásil v únoru 2010. Klient tak neputoval do banky pro výplatu pojistné události, ale před soud, kde mu hrozí až několikaleté vězení.
Jiný kuriózní případ v letošním roce evidovala Pojišťovna České spořitelny. „Zaměstnankyně jedné z nemocnic během dvou let nahlásila pojišťovně 25 pojistných událostí, z toho jich bylo 24 podvodných. Žena vytvářela fiktivní lékařské zprávy úrazů na členy své rodiny a používala razítko oddělení nemocnice, ve které pracovala. Odhalená škoda se vyšplhala do statisíců korun,“ popisuje Jana Jirásková, tisková mluvčí Pojišťovny České spořitelny.
Podvodníkům v patách
Současně s nápaditými inovacemi podvodníků vylepšují své metody odhalování podvodů i detektivní týmy pojišťoven. „Systém odhalování pojistných podvodů samozřejmě neustále zdokonalujeme. Máme propracované procesy a IT nástroje, které pracují s definovanými indikátory pojistných podvodů a umožňují včasné varování a odhalování pokusů o pojistný podvod v jeho počáteční fázi. Na dalším šetření spolupracujeme s detektivy i Policií ČR,“ říká Jana Jirásková z Pojišťovny České spořitelny. Výrazný posun navíc nastal také ve vzájemné komunikaci pojišťoven, které pociťují hrozbu zvýšeného výskytu pojistných podvodů, takže mezi sebou spolupracují mnohem častěji, než bylo dříve běžné.
Z tohoto rodu je i novinka – projekt SVIPO, který spustila Česká asociace pojišťoven na začátku letošního roku. Jedná se o detekční systém, který nenahrazuje dosud užívané metody na úrovni jednotlivých pojišťoven, ale umožňuje systematicky odhalovat některé typy podvodů, které jsou páchány „napříč trhem“ a dosud takto odhalovány být nemohly. „Data o pojistných událostech se shromáždí na jednom místě a vzájemně porovnají dle určených parametrů. Pokud výsledky porovnání vykazují podezřelé okolnosti, jsou o nich dotčené pojišťovny systémem informovány, aby mohly příslušné pojistné události detailněji prověřit. Aktuálně systém pracuje s daty pojištění motorových vozidel, tedy pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a havarijního pojištění vozidel. V další etapě plánujeme využití systému i pro oblast pojištění majetku,“ vysvětluje Ondřej Karel, vedoucí Oddělení pojistných produktů a prevence pojistného podvodu České asociace pojišťoven.
Bude hůř
Zástupci všech oslovených pojišťoven připouštějí, že situace kolem pojistných podvodů se bude zhoršovat. Česká ekonomika podle nich ještě není ani zdaleka z nejhoršího pryč a počet Čechů, kteří se dostávají do existenciálních problémů, jež se v mnoha případech snaží vyřešit právě pojistným podvodem, nadále poroste. Smutné je také to, že se řada „situačních pachatelů“ domnívá, že jim v případě odhalení hrozí jen nevyplacení pojistného plnění. Zápis v trestním rejstříku přitom jejich životní situaci jen mnohem zhorší.
Sdílejte článek, než ho smažem