Takhle vám vyberou účet. Pozor na novou vlnu podvodů

redakce Peníze.CZ | rubrika: Aktuality | 6. 12. 2021 | 50 komentářů
Takhle vám vyberou účet. Pozor na novou vlnu podvodů

Zdroj: Shutterstock

Česká bankovní asociace varuje klienty bank před novou vlnou podvodných útoků. Podvodníci využívají předvánočního shonu, stresu a nepozornosti klientů. Pod záminkou, že jsou jejich peníze v ohrožení, je donutí vybrat úspory a vložit na podvodné účty prostřednictvím bictoinových bankomatů na kryptoměny. V mnoha případech si na jméno klienta vezmou i půjčku.

„Četnost těchto podvodů, mnohdy velmi úspěšně dokonaných, přitom v posledních týdnech dramaticky stoupla. Způsobené škody se pohybují v řádech milionů korun,“ říká Petr Barák, předseda Komise České bankovní asociace pro kyberbezpečnost.

Asociace připomíná: pokud by měly banky podezření z ohrožení klientských vkladů, dokážou účet a prostředky klienta uložené na něm zablokovat a ochránit samy. Nikdy nežádají klienta o jejich převod na jakýkoliv jiný „bezpečný“ účet, nikdy nepožadují jejich hotovostní výběr a následný vklad přes bankomat na jiný účet vedený v kryptoměnách ani v žádné jiné měně.

„V posledních dnech se setkáváme stále častěji s typem útoků, při kterých podvodníci donutí klienty vybrat úspory a vložit je na podvodné účty prostřednictvím bitcoinových bankomatů. Útočníci obvykle kontaktují klienta s tím, že jeho účet byl napaden, a pokud chce své peníze zachránit, musí s nimi spolupracovat. Často se přitom ohánějí i součinností s Policií ČR,“ vysvětluje Barák.

Tohle je vishing

Zdroj: Shutterstock

Poslechněte si, jak vishing probíhá v praxi. Jde o nahrávku neúspěšného pokusu, který mířil na klientku České spořitelny. Hovor s podvodníkem proběhl v nočních hodinách (okolo půl druhé ráno). Pro vishing je typické, že útočníci volají v pozdních večerních nebo brzkých ranních hodinách, kdy lze předpokládat, že klient bude nejméně obezřetný.

„Klienti ve strachu, že o své peníze přijdou, pak udělají, co po nich podvodníci žádají. V mnoha případech je i klienti sami pustí do svého internetového bankovnictví prostřednictvím aplikace umožňující takzvaný. „vzdálený přístup“ do počítače, kterou si stáhnou na základě instrukcí podvodníků,“ upřesňuje Barák.

Banky se setkávají i s případy, kdy podvodníci volají klientovi a ptají se ho, zda si ve své bance žádá o půjčku. Když jim klient sdělí, že o žádnou půjčku nežádá, podvodníci mu vysvětlí, že půjčka byla ale již schválena a peníze načerpané na jeho účet je třeba z důvodu jejich ochrany okamžitě vyzvednout v hotovosti a vrátit je na účet banky s pomocí nejbližšího bankomatu na kryptoměnu. Postižený klient tak nejenže přijde o své úspory, ale musí splácet i půjčku, kterou načerpal.

Česká bankovní asociace upozorňuje klienty bank, aby dbali zvýšené obezřetnosti a v žádném případě nesdělovali citlivá data po telefonu, ani e-mailem. Banky tyto údaje po svých klientech nikdy nechtějí. Pokud mají podezření na napadení účtu, preventivně ho zablokují samy, aby ochránily úspory svých klientů.

„Být opatrný není žádná ostuda. Proto: pokud si klient není jistý, zda mu volá jeho banka, je lepší hovor ukončit a kontaktovat oficiální telefonní linku banky,“ zdůrazňuje Barák.

Zdroj: Shutterstock

Ozveme se, kdyby něco!

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a přineseme vám další důležité aktuality a praktické rady. 

redakce Peníze.CZ

Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+622
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 50 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 12. 2021 16:37, Jijirka

Nechápu? Na to fakt někdo skočí?
Dotyční by měli dostat papíry na nesvéprávnost.

+206
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 12. 2021 8:31

kazdy duchodce je dneska milionar takze chapu ze maj moc penez

-145
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (50 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Fio banka už umí Apple Pay i pro karty Visa

7. 2. 2023 | Petr Kučera

Fio banka už umí Apple Pay i pro karty Visa

Klienti Fio banky si nově mohou přidat do Apple Pay také kartu Visa a použít ji pro placení mobilním telefonem, chytrými hodinkami i pro výběry z bankomatu.

Spořitelna vylepší bankomaty. Myslí i na roztržité klienty

2. 2. 2023 | Olga Skalková

Spořitelna vylepší bankomaty. Myslí i na roztržité klienty

David Novotný má na starost chod celé bankomatové sítě České spořitelny, kterou tvoří více než 1740 strojů. Se svými týmy se stará jak o jejich funkčnost a dostupnost, tak o modernizaci... celý článek

Startuje největší síť bankomatů v Česku. Co na to ostatní banky?

1. 2. 2023 | Olga Skalková | 2 komentáře

Startuje největší síť bankomatů v Česku. Co na to ostatní banky?

Komerční banka a Moneta Money Bank navzájem sdílejí svou síť od loňského června, teď se přidávají Air Bank a UniCredit Bank. Spojení zatím funguje jen pro výběry hotovosti, ne pro vklady.... celý článek

Trinity Bank chystá další pobočky, nový systém i karty

1. 2. 2023 | Petr Kučera | 2 komentáře

Trinity Bank chystá další pobočky, nový systém i karty

Česká Trinity Bank zaznamenala v roce 2022 nejlepší hospodářský výsledek ve své historii. Oznámila, že zisk před zdaněním dosáhne jedné miliardy korun před zdaněním, což je meziroční... celý článek

Co chystá nová Partners Banka? Sázíme na inovace, říká její šéf

27. 1. 2023 | Olga Skalková, Petr Kučera | 7 komentářů

Co chystá nová Partners Banka? Sázíme na inovace, říká její šéf

V Česku by letos měla začít fungovat nová banka. Stojí za ní finanční skupina Partners. O tom, čím chce zaujmout klienty a jaké služby nabídne, jsme si povídali s Markem Ditzem, který... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.