Pozor na volání ze tří čísel. Podvodníci se vydávají za ČNB

redakce Peníze.CZ | rubrika: Aktuality | 12. 11. 2021 | 13 komentářů
Pozor na volání ze tří čísel. Podvodníci se vydávají za ČNB
Ilustrační foto.
Zdroj: Rawpixel, Shutterstock

Česká národní banka zaznamenala v posledních dnech další podvodné praktiky, které zneužívají její jméno. Lidé by si měli dát pozor hlavně na telefonáty z čísel 244001, 2441022 a 244100111.

„Jménem ČNB se snaží vylákat přihlašovací údaje klienta do jeho elektronického bankovnictví a údaje o platební kartě (číslo karty, jméno majitele, dobu platnosti, CVV kód a podobně. Setkali jsme se dokonce i s případy, kdy telefonující jménem ČNB doporučoval stažení aplikace na sledování účtu, která by jej měla varovat, kdyby došlo k nějaké manipulaci,“ upozorňuje centrální banka.

Tvrzení podvodníků působí velmi věrohodně. Často vás osloví jménem a disponují například informací o vašem posledním výběru z bankomatu. Dokonce využívají takzvaného spoofingu telefonního čísla – to znamená, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy třeba i infolinku banky.

Česká národní banka upozorňuje, že takovým způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje a v žádném případě od nikoho nevyžaduje instalaci neověřeného softwaru, sdělení údajů o platební kartě či údajů pro přihlášení k účtu v bance.

Doporučuje občanům, aby nikomu neposkytovali své osobní či další citlivé údaje. Na obdobné podvodné telefonáty nemají lidé reagovat. „Setkáte-li se s podvodným jednáním s popisovaným průběhem, neváhejte kontaktovat Policii ČR, ale také svoji banku. Včasné kroky doporučené Policií ČR ještě mohou zvrátit ztrátu peněz,“ dodává ČNB.

Co radí Policie ČR

Zdroj: Shutterstock

Vishing a spoofing

Vishing a spoofing jsou aktuálním trendem v nezákonných postupech podvodníků, jejichž cílem je získat neoprávněně cizí finanční prostředky nebo osobní data. 

Kriminalisté zaznamenávají případy podvodů s milionovými škodami. Pachatelé přicházejí s novým způsobem vylákání peněz, který je pro oběť velmi obtížné odhalit. Podvody jsou páchány prostřednictvím jedné z metod sociálního inženýrství, takzvaného vishingu. 

Podvody jsou často založeny na principu telefonních hovorů, kdy se volající představí jako pracovník banky, který zjistil napadení účtu volaného. Fiktivní bankovní úředník vystraší různými tvrzeními osobu, které volá, a přiměje jí peníze z účtu převést na bankovní účet, který označí jako bezpečný. Tvrdí přitom, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření. Věrohodnost pokynů fiktivního bankovního úředníka umocňuje často další telefonát, tentokrát osoby vydávající se za policistu. Ten potvzuje volanému tvrzení uvedená v prvním telefonátu a nezbytnost převedení peněz na bezpečnější účet. 

Tvrzení podvodníků bývají velmi věrohodná. Často předem disponují informací o skutečné bankovní instituci, ve které má volaný svůj účet. K tomu využívají takzvaného spoofingu telefonního čísla, což znamená, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy třeba i infolinku banky 

Kromě peněz získávají podvodníci také citlivé osobní údaje, které mohou kdykoliv zneužít. Setkáte-li se tedy s podvodným jednáním s popisovaným průběhem, neváhejte kontaktovat Policii ČR, ale také svojí banku. Včasné kroky ještě mohou zvrátit ztrátu peněz.

Co dělat, pokud jste se vy nebo někdo z vašeho okolí z takovým podvodem setkali?

  • Nereagujte na podobné hovory a v žádném případě nesdělujte k vaší osobě žádné citlivé údaje ani bezpečností údaje z vaší platební karty, nebo přístupové údaje k online bankovnictví.
  • Nikdy nikomu nesdělujte a ani nepřeposílejte bezpečnostní / autorizační kód, který vám přišel formou SMS zprávy.
  • Myslete na to, že útočník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, odesílatele SMS zprávy, ale třeba i e-mailovou adresu.
  • Nikdy nikomu podezřelému neumožňujte vzdálený přístup do vašeho počítače.
  • Sledujte a pečlivě čtěte informace od vaší banky v internetovém bankovnictví.
  • Při každém vstupu do internetového bankovnictví kontrolujte, zda odpovídá doména přihlašovací stránky. Toto platí vždy, když někam zadáváte své osobní nebo přihlašovací údaje.
  • Aktualizovat software, antivirový program, firewall.
  • Buďte neustále ostražití, protože i vy se můžete stát cílem podobného podvodného jednání.
  • Během, nebo po takovémto podezřelém hovoru, si zaznamenejte údaje, které vám útočník sdělil (jména, e-mailové adresy, čísla účtů, odkazy na webové stránky, apod.)

Nereagujte na telefonní hovory, SMS zprávy, e-maily, kde se vás někdo pokouší vmanipulovat do situace, že jsou vaše finanční prostředky v ohrožení a vy musíte udělat další kroky pro jejich záchranu. Kdyby byly vaše peníze v ohrožení, tak banka sama zareaguje a učiní další opatření. V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku.

Pokud vás shora naznačeným způsobem již někdo kontaktoval, neváhejte se rovněž obrátit na  tísňovou linku Policie České republiky na čísle 158 a celou záležitost oznamte.

Zdroj: Policie ČR

redakce Peníze.CZ

Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+193
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 11. 2021 9:30

Citace / 12.11.2021 17:57

tvde potrestat zvisit tresty kompletne za trestne ciny lide se musi bat
I ty náš malý,všetrestající komoušku !!!!

Zobrazit celé vlákno

+9
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 11. 2021 18:22, Jan

Když jsou lidi úplně debilni tak dobre jim tak

-21
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

banka, ČNB, phishing, podvod, vhishing

A tohle už jste četli?

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

8. 1. 2023 | Petr Kučera

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají... celý článek

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

8. 1. 2023 | Petr Kučera

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď máte možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli... celý článek

Pozor na podvod při placení SIPO, varuje pošta

6. 1. 2023 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Pozor na podvod při placení SIPO, varuje pošta

Česká pošta v posledních dnech zaregistrovala podezření na podvodné zneužití služby SIPO ze strany konkrétního příjemce. V současné době se jedná o přibližně 4000 plátců, po kterých... celý článek

Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší

8. 12. 2022 | Veronika Hejná | 2 komentáře

Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší

Zákonná záruka za jakost končí. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici při reklamaci vady. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.