Před vstupem do oddlužení stále číhá na dlužníky past v podobě nepoctivých firem, které na nich chtějí vydělat. Agentura pro sociální začleňování spadající pod ministerstvo pro místní rozvoj upozorňuje, že u velké částí nabídek, které lákají na pomoc s vyřízením oddlužení, mohou lidé narazit na vysoké poplatky nad rámec zákona. V horším případě i na snahu připravit je o nemovitost.
Agentura prostřednictvím takzvaného mystery shoppingu zkoumala 60 subjektů a odhalila, že zhruba 15 procent soukromých oddlužovacích společností a dvě ze šesti zkoumaných advokátních kanceláří i nadále využívají tíživé životní situace svých klientů a nechávají je hradit „nadstandardní“ služby.
„Některé z nich na klienty místo zajištění vstupu do insolvence vyvíjí nátlak. Vyžadují do zástavy jejich nemovitosti a vystavují je tak riziku, že přijdou i o zbytek majetku,“ upozorňuje David Beňák, ředitel státní agentury.
Novela insolvenčního zákona účinná od července roku 2017 omezuje celkovou cenu služeb za vyřízení návrhu na povolení oddlužení na 4840 korun při žádosti jednotlivce nebo na 7260 korun při oddlužení pro manžele. Tyto poplatky se přitom nehradí přímo, ale jako součást insolvenčních srážek z příjmu.
„Někteří poskytovatelé si ale lidem v tíživé situaci i nadále účtují mnohonásobně více. Podmiňují sepsání návrhu úhradou poplatků za právní služby, ochranu před věřiteli, školením a vzděláváním v oblasti financí nebo placeným členstvím ve spolku,“ říká Beňák.
Porušování pravidel vybíráním poplatků nad zákonný limit bude podle agentury spíše ještě častější, než odhalil průzkum. Část nekalých praktik se podle Beňáka děje až v té části procesu, kam figuranti v rámci mystery shoppingu už nemohli zajít.
„Po osobním jednání obchodní zástupce vyhodnotí, nakolik je dlužník neznalý celého procesu a dle toho mu buď budou právní služby nabídnuty jako volitelná možnost, nebo dostane k podpisu smlouvu přímo s poplatkem zahrnujícím právní služby, školení nebo ochranu před věřiteli. Poté si od dlužníka vezme zálohu za služby, kterému se tím zásadně snižuje možnost v průběhu procesu od dané společnosti odejít,“ říká Petr Šeda, expert agentury na oblast zadluženosti.
V případě dlužníků vlastnících nemovitost se chování oddlužovacích společností podle něj dramaticky mění. Poskytovatel oddlužení často nedoporučí vstup do insolvenčního řízení z důvodu vlastnictví nemovitosti a nabízí financování pohledávek formou odkupu či zástavy jeho majetku. „To je pro spoustu lidí v dluhové pasti obrovské riziko, které navíc jejich problém neřeší,“ varuje Šeda.
Na nezákonné praktiky takzvaných oddlužovacích agentur upozornil už dříve i web Peníze.cz. Podvodníci se evidentně trestu nebojí. Agentura pro sociální začleňování vyzývá k častějším kontrolám a větší osvětě.
Zájemcům o oddlužení mohou nejvíce pomoci neziskové organizace, které s podáním návrhu pomáhají zdarma. O jejich služby je ale velký zájem a někdy nemají dostatečné kapacity.
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
17. 6. 2021 0:46, Dana Daňková
Vážený pane Červinko, pokud máte špatné zkušenosti s nějakou konkurenční firmou, pak Vámi uvedené je sice možná pochopitelné, ovšem není fér, jak se říká, házet všechny firmy do jednoho pytle.
Vámi uvedené se u nás totiž opravdu stát nemůže. Na fin. trhu působíme již téměř 30 let a nemáme klienty, kteří by u nás přicházeli o své nemovitosti. Tyto praktiky jsou v zájmu jiných konkurenčních firem (víme i jakých), nikoli však u nás. Spolupracujeme výhradně pouze se seriózními, a samozřejmě léty prověřenými investory. NIKDY jsme nespolupracovali (a ani nikdy nebudeme) s jakoukoli firmou, o které je známé, že jsou tzv. sběratelé nemovitostí.
Naším zájmem je vždy, a to bez výjimky, spokojenost klienta, a to od prvního telefonátu, přes vyplacený úvěr, až po např. možnost předčasného splacení, je-li toto přáním klienta. Proto také máme takřka denně klienty, kteří nás kontaktují pouze na doporučení jiných našich spokojených klientů, nikoli na základě nějaké inzerce. Myslíte, že by nás v takové míře sami klienti doporučovali svým přátelům a obchodním partnerům dále, pokud by sami nebyli spokojeni? Logicky asi těžko. :)
Myslím, že dle dotazu uživatele Whyki, je a mělo by zde být zájmem klientovi pomoci, nebo mu alespoň poradit. A o to tu jde, a ne zde psát nějaké své domněnky. Navíc jistě pro gramotného uživatele internetu není jistě žádný problém si zjistit, zda jsme či nejsme seriózní.
A hlavně není vůbec důležité, jakou firmu si pro realizaci (jakéhokoli typu pomoci) tento klient vybere. Jak jsem uvedla, jde o pomoc, a od toho tu jsme. Byť jen pomoc touto (písemnou) formou. Navíc na uvedeném z praxe trvám. V případě insolvence klient riskuje, že o nemovitost přijde. Insolvence je vhodná (a výhodná) pro klienty nemajetné, kterým nemá exekutor či následně insolvenční správce co vzít. Natož to nejcennější - střechu nad hlavou!
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
16. 6. 2021 21:11, Martin Červinka
Hned první reakce naprosto sedí, pokud dlužník využije služby nabízené paní Daňkovou, nejenom že dříve či později stejně o nemovitost přijde, ale ještě si vykoleduje trestní stíhání. Fakt super rada.
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.