Co lze čekat od banky, když přestanete splácet úvěr

Věra Tůmová | rubrika: Jak na to | 15. 9. 2009 | 7 komentářů
Co lze čekat od banky, když přestanete splácet úvěr
Recese dlužníkům nepřeje. I ti poctiví, kteří se nyní mohou dostat do potíží se splácením kvůli ztrátě zaměstnání či nemoci. Banky navíc přestávají být benevolentní a s vymáháním neotálejí. Vždy se proto vyplatí s nimi raději spolupracovat.

Bankysi dlužníky hlídají. Pokud se klient opozdí se splátkou důrazně se mu připomenou. A v poměrně krátké době si začnou k dluhu připočítávat i další částky za upomínky či úroky z prodlení. „Řešíme všechny dluhy, nikdo nemůže spoléhat na to, že jeho dluh bude přehlédnut jen proto, že je nízký,“ shrnuje strategii tuzemských finančních institucí a bank vůči dlužícím klientům mluvčí finanční skupiny FIOVendula Žaloudíková.

Rychlost, s jakou banky přistupují k řešení nesplacené pohledávky, se liší jen v řádech dnů. Kupříkladu v Citibankspouští proces vymáhání pohledávek hned první den po splatnosti. V polské mBankpohledávku začínají řešit čtvrtý den, v Komerční bance pátý den a v UniCreditBankšestý den po splatnosti.

Sankční úroky, kterými se dlužné částky úročí, mohou být k dluhu často účtované téměř hned. Třeba Komerční bankau běžných účtů, povolených debetů, spotřebitelských úvěrů i kreditních karet úročí dlužné částky 25 procenty hned následující den po datu splatnosti. Raiffeisenbank má pro spotřebitelské úvěry, hypotéky i kontokorenty sankční úrok podle mluvčího Tomáše Kofroně stanovený na 29 procent (p.a.).

Ani související poplatky za upomínky nebývají levné a jejich výše se navíc stupňuje. První upomínka zpravidla bývá levnější než ty následující. S růstem počtu nesplácejících klientů některé banky sankční poplatky v posledních měsících výrazně zdražily. Mezi takové patří například Česká spořitelna, Volksbankči Raiffeisenbank.

Výše sankčních poplatků se pohybuje většinou ve stovkách korun. První písemná upomínka třeba u Raiffeisenbankstojí 500 korun, druhá 800 korun a třetí 1000 korun.

Standardní postup většiny bankpo uplynutí splatnosti pohledávky se příliš neliší. Komerční bankau dluhů na běžných účtech či u povolených debetů, posílá podle tiskové mluvčí Moniky Klucové s pátým dnem po splatnosti nejprve upomínku a klienta kontaktuje i jeho bankovní poradce, aby s ním dohodl individuální postup. U spotřebitelských půjček, které jsou zajištěné ručením třetí osobou, banka podle Klucové vyzývá ke splacení dluhu ručitele, pokud se s původním dlužníkem nedohodne. U kreditních karet zase navrhují dlužníkovi konsolidaci existujících závazků tak, aby celková měsíční splátka byla pro dlužníka nižší (doba splácení se tím ale pochopitelně prodlužuje).

V případě, že nastane porušení smluvních podmínek (klient například nereaguje na upomínky) odstupuje banka od smlouvy a je oprávněna požadovat okamžité splacení celé dlužné částky (tedy včetně všech poplatků a sankčních úroků). „U klientů, kteří nereagují na naše výzvy, přistupujeme k vymáhání všemi zákonnými prostředky. Což znamená například prostřednictvím inkasních společností, soudní cestou s následnou exekucí nebo pohledávka může být postoupena i jinému věřiteli,“ upozorňuje mluvčí České spořitelnyPavla Langová.

Anketa

Už vám někdy přišla od banky upomínka?

Pokud klient včas na problém se splácením banku sám neupozorní, banka na tuto situaci ale vzápětí stejně přijde sama. Její základní snahou vždy podle mluvčí ČSOB Ireny Zatloukalové je se s klientem spojit (opakovaně písemně, telefonicky či osobně) upozornit ho na vzniklý problém a najít řešení, aby úvěr mohl splatit. „Variant řešení je přitom velké množství. Restrukturalizace dluhu, úprava splátkového kalendáře, dozajištění a další,“ vyjmenovává Zatloukalová.

Případ každého dlužníka řeší v rámci skupiny ČSOBpodle Zatloukalové vždy individuálně, protože nemají paušální řešení pro všechny. Záleží podle ní i na typu klienta. Rozhodující pro další postup je třeba to, jaké mají v bance s dotyčným dlužníkem zkušenosti, tedy zda s ním v minulosti již třeba neměla banka potíže. Podle toho pak volí i komunikační kanály. Spolehlivější klienty kontaktují nejprve běžnými komunikačními kanály (SMS, emaily) či prostřednictvím osobní bankéřů. K těm komplikovanějším má banka i jiné postupy, které ovšem nechce zveřejňovat.

„Teprve v okamžiku, kdy se klient nesnaží situaci řešit (nereaguje, neprojeví snahu, odmítne se dohodnout) banka nemá jinou možnost, než podat žalobu a zahájit tak soudní řízení,“ konstatuje Zatloukalová a dodává, že úspěšnost vymáhání pohledávek považuje banka za velmi vysokou. Ve většině případů se navíc vše podle ní vyřeší bez toho, že by situace musela skončit až u soudního rozhodnutí.

Tuzemské bankyse nicméně shodují na tom, že mají vždy maximální zájem najít optimální řešení, aby jejich klienti mohli splácet své dluhy. Nejlepší prý je, pokud klient sám banku kontaktuje v okamžiku, kdy očekává, že by mohl mít se splácením úvěru problém.

Jaké máte zkušenosti vy či někdo z vašich blízkých nebo známých s řešením problémů se splácením v bance?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 9. 2009 0:08, Stanislav Recký

Mám zkušenost s GE Money Multiservis. Po onemocnění a nemožnosti splácet úvěr po měsíci zesplatnili úvěr. Přitom věděli, že úvěr je pojištěný a splátky budou zaplaceny z pojistného. Pojišťovna ale uhradila pouze 1 splátku, protože tím , že úvěr GE Multiservis zesplatnil, ukončil úvěrovou smlouvu. Teď bezohledně přes svou "jakoby" exekuční agenturu vymáhá celý úvěr včetně úroků a poplatků, což je více, než výše poskytnutého úvěru.

+44
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů

14. 9. 2009 | Věra Tůmová | 28 komentářů

Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů

Deset let má pan Patrik účty u Raiffeisenbank a na nich desetitisíce korun. Přesto mu banka naúčtovala neoprávněně poplatky za spořící účet a jejich zaplacení pak vymáhala prostřednictvím... celý článek

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

23. 4. 2009 | Věra Tůmová | 13 komentářů

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

V některých tuzemských bankách si klienti stěžují rok od roku více. Není to však podle bankéřů kvůli krizi či špatným službám. Spíše jde o různé podněty, díky kterým se banky mohou... celý článek

Finanční arbitr bude silnější a více vidět

21. 4. 2008 | Věra Tůmová, Jan Stuchlík

Finanční arbitr bude silnější a více vidět

Nechceme jen více moci, ale usilujeme i o možnost místo autoritativních verdiktů zprostředkovávat smírné řešení sporů mezi bankovními klienty a bankami, říká nový finanční arbitr František... celý článek

Americké hospodářství se zastavilo, hrozí Greenspan

26. 2. 2008 | Jan Pekař | 2 komentáře

Americké hospodářství se zastavilo, hrozí Greenspan

Hospodářský růst USA je na nule. Tvrdí to bývalý předseda americké centrální banky Fed a stále velmi respektovaný ekonom Alan Greenspan. Česká ekonomika tím ale neutrpí, říkají tuzemští... celý článek

Bankovní doklady hned nevyhazujte, můžete je potřebovat

18. 2. 2008 | Věra Tůmová | 3 komentáře

Bankovní doklady hned nevyhazujte, můžete je potřebovat

Výpis z účtu dostává do schránky stále ještě většina klientů tuzemských bank. Při vyřizování na přepážce dostanou další doklad. Za pár let to je pěkná kupa. Někdo vše vyhazuje, jiný... celý článek

Partners Financial Services