Květák či okurky se již neprodávají podle jakosti

Eva Sovová | rubrika: Co se děje | 16. 9. 2009 | 1 komentář
Květák či okurky se již neprodávají podle jakosti
Prodej ovoce a zeleniny se od července zjednodušil. V českých prodejnách se smí opět prodávat i nevzhledné druhy ovoce a zeleniny. Kupující má právo znát zemi původu výpěstku. Kontrolou již prošly stovky obchodníků, některé z nich čeká pokuta.

Okurky už nemusí být rovné. Norma, která v zemích EU určovala, že například výběrová okurka nesmí být křivá, neplatí od letošního července. Jakostní třídy se již nerozlišují také u květáku, česneku, švestek nebo meruněk.

U jakého ovoce a zeleniny musí prodejce vyznačovat jakost

  • jablka
  • hrušky
  • citrusové plody
  • jahody
  • kiwi
  • paprika zeleninová
  • salát, endivie kadeřavá letní (štěrbák) a endivie zimní
  • stolní hrozny révy vinné
  • broskve a nektarinky
  • rajčata

zdroj: Státní zemědělská a potravinářská inspekce

Změna se týká celkem 26 druhů ovoce a zeleniny včetně skořápkových plodů a čerstvých hub. Na jejich prodej se nově vztahuje všeobecná obchodní norma s minimálními požadavky na jakost,“ říká Martina Šmídtová, mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).

Změkčení norem znamená, že na smetišti nebo jako krmivo již nemusí končit výpěstky, které neměly dokonalý tvar. Na pulty mohou ale obchodníci dát jen zdravé produktybez nadměrné vlhkosti, cizího pachu nebo chuti. „Prodávané ovoce a zelenina nesmí být napadené hnilobou či plísněmi a musí být zbavené škůdců,“ poznamenává Šmídtová. Jinak se prodejci vystavují pokutě. Ta může být citelná, v řádech i několika desítek tisíc korun. Pokuta hrozí obchodníkům i za to, že prodávaný sortiment neoznačí, kde byl vypěstovaný. „Země původu musí být označena u veškerého ovoce a zeleniny,“ zdůrazňuje mluvčí SZPI.

Podle přísnějších pravidel jakosti se od letošního července prodává na pultech prodejen již jen deset druhů ovoce a zeleniny. Jsou to například hrušky, jablka, citrusy, jahody, kiwi, hrozny, papriky nebo rajčata. „U těchto produktů zůstávají zachovány třídy jakosti a prodej se řídí zvláštními obchodními pravidly,“ upozorňuje Šmídtová. Prodejcům, kteří by chtěli při prodeji těchto deseti druhů ovoce a zeleniny zákazníky šidit a nabízet třeba druhojakostní zboží za prvotřídní, hrozí rovněž citelné pokuty.

Anketa

Kde máte nejhorší zkušenosti při nakupování ovoce a zeleniny

Inspektoři Státní zemědělské inspekce stihli od července navštívit celkem 750 obchodníků. „Nejčastěji se setkáváme s drobnými jakostními nedostatky, povadlostí, nečerstvostí, potlučením a počínající hnilobou ovoce a zeleniny. Setkáváme se i s tím, že ovoce a zelenina již nevyhovují parametrům jakostní skupiny a musejí být přeřazeny do nižší. Časté jsou i nedostatky v označování, kdy prodejce neuvede jakostní třídu nebo zemi původu,“ přibližuje Šmídtová.

Podle Šmídtové se výše udělených pokut, které inspekce nepoctivým obchodníkům uloží, odvíjí od mnoha okolností. „Závisí na rizikovosti nedostatku, množství ovoce a zeleniny, které bylo s takovým nedostatkem uváděno do oběhu, či na tom, jak kontrolovaná osoba plnila námi uložená opatření a zda se jedná o opakovaný nedostatek.

Pokuty však nejsou jediným nástrojem, který máme, v první řadě je nejdůležitější dostat špatné zboží z trhu, což se v případě ovoce a zeleniny děje hned na místě během kontroly,“ zdůrazňuje mluvčí SZPI.

Nově se spotřebitelé mohou při nákupu setkat v prodejnáchi s ovocem a zeleninou, které je označeno „k použití jako krmivo pro zvířata“. Norma EU připouští i označení „k přímému použití“ nebo „použití v kuchyni“ u oloupaných či nakrájených produktů, které jsou řádně zabalené a chlazené. „Pro takto deklarované zboží neplatí žádné jakostní požadavky,“ přibližuje Šmídtová. I takto označené produkty ale nesmí být plesnivé nebo nahnilé, musí být zbavené škůdců a splňovat i bezpečnostní kritéria co do obsahu pesticidů, dusičnanů nebo těžkých kovů.

Zásady pro nakupování ovoce a zeleniny

  • zboží si vždy dobře prohlédnout
  • nekupovat potlučený nebo nahnilý sortiment
  • nekupovat ovoce a zeleninu, které má porušený povrch
  • nekupovat krájený či strouhaný sortiment, který není v chladícím zařízení
  • nekupovat nakrájený sortiment, který není v obale s datem použitelnosti
  • zakoupené zboží s dodatečně zjištěnými vadami reklamovat obratem

zdroj: Státní zemědělská a potravinářská inspekce 

Beze změny zůstává prodej krájeného ovoce a zeleniny, tedy například krájených melounů, kořenové zeleniny nebo zeleninových a ovocných směsí . „Nakrájené ovoce nebo zeleninu lze prodávat jen v neporušených baleních. Na etiketě musí být kromě země původu uvedené i datum použitelnosti a teplota, při které by se měl takový výrobek uchovávat. V obchodě pak musejí být balení s rozkrájeným ovocem nebo zeleninou uložená v chladícím zařízení, kde je udržována teplota od nula do pěti stupňů Celsia.

Líbil se vám článek?

+10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Oblíbená témata

zákazník

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Triky a taktiky podomního prodeje a jak se jim bránit

18. 8. 2009 | Eva Sovová | 23 komentářů

Triky a taktiky podomního prodeje a jak se jim bránit

Některé zboží se dá v Česku koupit jen formou podomního prodeje. Toto nakupování má ale svá rizika. Zákazník, který podlehne šarmu a obchodním taktikám agenta může koupit něco, co třeba... celý článek

Pozor na slevy! Při výprodejích musí být ceny jasné.

30. 7. 2009 | Eva Sovová | 2 komentáře

Pozor na slevy! Při výprodejích musí být ceny jasné.

Slevy letních výprodejů letos lámou rekordy. Oblečení lze koupit až o 80 procent levněji. Výprodeje elektroniky konkurují internetovým prodejcům. Někteří obchodníci ale porušují zákon,... celý článek

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

15. 5. 2009 | Věra Tůmová | 58 komentářů

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

Nákupy na internetu bývají pro zákazníky výhodné, a to nejen kvůli ceně. E-shopy mají i další výhody. Snadno lze vrátit nechtěné zboží či reklamovat poškozené. Odstoupit od smlouvy... celý článek

Jak se zadlužit zodpovědně

31. 7. 2008 | Eva Sovová | 15 komentářů

Jak se zadlužit zodpovědně

Zadlužit se je vážné rozhodnutí. Občanské poradny umí bezplatně poradit, jak nespadnout do finanční pasti. Přinášíme deset základních otázek, na něž byste si měli odpovědět dříve, než... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.