Triky a taktiky podomního prodeje a jak se jim bránit

Eva Sovová | rubrika: Jak na to | 18. 8. 2009 | 23 komentářů
Triky a taktiky podomního prodeje a jak se jim bránit
Některé zboží se dá v Česku koupit jen formou podomního prodeje. Toto nakupování má ale svá rizika. Zákazník, který podlehne šarmu a obchodním taktikám agenta může koupit něco, co třeba vůbec nechtěl.

Třetinu mé domácí pracovny zaplní čistící systém Rainbow a agentka firmy. Předvedení vysavače jsem absolvovala již dříve, mohu alespoň srovnávat. Tehdy mě odradila příliš vysoká cena. Tato agentka je dobrá obchodnice, svou práci dělá evidentně s chutí. Chce prodat a inkasovat provizi. Kolik, to je obchodní tajemství. Svůj šarm a obchodní taktiku prokázala ostatně už při prvním telefonátu, kdy začala její snaha o prodej dalšího kusu "úžasného" vysavače.

Nejprve se ve sluchátku ozval hlas kamarádky, novopečené majitelky vysavače Rainbow. Pak předala telefon agentce: „Kdy k vám mohu v tomto týdnu přijít, abych vám vysavač nezávazně předvedla? Vaší kamarádce to pomůže, dostane zdarma speciální bonus!“ vyzval mě příjemný hlas. Odmítnout a zamáčknout telefon v takové chvíli moc nejde.

Anketa

Jaké máte zkušenosti s podomním prodejem?

Agentka vloží nádobku s vodou do vysavače a zmáčkne spínač. Ve vodě bude končit vysátý prach. „Doma máte malou popelnici,“ říká s poukazem na tradiční lapání nečistot do sáčků. Zato voda se vylije snadno a je za pár haléřů, rozehrává agentka argumentaci. Potřebuje získat co nejvíce souhlasných přitakání a konečné klientovo rozhodnutí: „Ano, to chci.“ Její argumenty na spoustu lidí zabírají: každý má přece zájem pečovat o své zdraví, chce mít doma provoněný a pročištěný vzduch, domácnost bez prachu a roztočů.

Koupit ale nechci. Začínám proto vznášet námitky. „Váš vysavač je moc velký a hlučný, s tím svým jsem spokojená, má spoustu filtrů,“ vytvářím si prostor pro odmítnutí: Agentka to nevzdává. Mám přinést svůj vysavač, aby mě přesvědčila, že její vysává lépe. Porušuji základní pravidlo, které bych porušit neměla. Do bytu jsem si pustila naprosto cizího člověka a ještě ho nechala v místnosti samotného. Podomní prodejce by nikdy neměl zůstat ani na chvilku o samotě. Vlastní vysavač jsem si měla předem připravit, teď pro něj musím dojít do komory.

V Česku se podomním prodejem živí stovky lidí. Předvádějí sady nádobí, nože, příbory, nejrůznější vysavače, kosmetiku a další zaručeně skvělé a technicky jedinečné zboží. Stejně jako Leo Popper, jehož prodejní taktiky a triky při podomním prodeji vysavačů vykreslil Ota Pavel v povídce Smrt krásných srnců, jsou i oni dobře vycvičeni. Mistrně zvládají obchodní tahy, kterými se snaží zlákat zákazníka ke koupi. Často si tak lidé koupí něco, co by si jinak nepořídili.

Předvádění začíná. Na místě, kde vysával starý vysavač, dokázala agentka s přístrojem Rainbow vyluxovat ještě pořádnou dávku prachu. Špínu zachytila do černého kousku látky vloženého mezi dva díly vysávací hubice. Postupně pak před klienta navrší ústřižky látky se špínou ze sedačky, postele i nového koberce v předsíni.

Cílem podomního prodavače není jen prodat vysavač, ale také nasbírat během předváděcí akce i co nejvíce kontaktů na další potenciální kupce. I k tomu použila agentka hned na začátku jednoduchý trik. Vybalila dárek – dva americké nože vyrobené v Číně. „Kdo z vašich přátel a známých by mohl mít o tyto nože zájem?“ vyzvala mě. Nadiktovat jsem mohla deset jmen včetně telefonních kontaktů. Kontakty jsou cennou devizou, penězi se za dárek neplatí. „Bez souhlasu přátel jejich telefonní číslo nemohu dát,“ existuje jednoduchá obrana.

Další obchodní trik, který agentka používá, je slevová nabídka. Letos má podobu šrotovného. Kdo se zbaví starého vysavače, dostane slevu devět tisíc korun. Za rozhodnutí koupit hned lze dostat i další bonus, zdarma přídavný naklepávač na hloubkové čištění koberců za bezmála dvacet tisíc korun. A zdarma je možné získat i elektrický kartáč v hodnotě sedm tisíc korun. Za ten chce agentka další dva kontakty. Přátelům a známým je přitom nutné zavolat hned.

Cena po všech slevách je i tak poměrně značná. Dosahuje 49 900 korun. „Vysavač se ale dá pořídit na leasing, navíc má čtyřletou záruku,“ argumentuje agentka. Cifry ukazuje v prezentaci, kterou má sebou. Ale pozor, jde o cenu bez DPH, další taktika. V kupní smlouvě se vyšplhá na více než 59 tisíc korun. Tentokrát agentka neuspěla. Nicméně koho cena neodradí a vysavač chce, nesmí v tomto začít spěchat. Čas na seznámení s obchodními podmínkami je minimálně stejně důležitý, jako poznat technické a užitné přednosti výrobku.

Před podpisem kupní smlouvy je potřeba pečlivě pročíst detaily obchodních podmínek a zeptat se na všechny nejasnosti. Například zda je nutné uhradit najednou celou částku nebo zaplatit formou splátek, a jaké sankce hrozí v případě opoždění splátky. Kromě pokuty za prodlevu může totiž dlužník o vysavač přijít. Zboží se stává jeho majetkem až po uhrazení celé částky a při více než patnáctidenní prodlevě může prodejce od kupní smlouvy odstoupit. Důležité je informovat se také na záruční i pozáruční servis a podmínky za jakých lze od smlouvy odstoupit. Vrátit vysavač je například možné bez potíží do 14 dnů jen tehdy, pokud není používaný. Jinak se kupující vystavuje riziku, že zaplatí výměnu všech použitých dílů.

Koupili jste někdy nějaké zboří od podomního prodejce? Na jaká úskalí jste narazili? Podělte se o zkušenosti s ostatními.

Líbil se vám článek?

+29
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 23 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 9. 2010 0:22, Jana

Bohužel jsem včera koupila vysavač Raibow.Ráno jsem ho chtěla vrátit,protože se mi to rozleželo v hlavě,jakou dělám blbost,ale bylo mi řečeno,že mám smlouvu na firmu,proto se na mě nevztahuje občans. zákoník.Vypadá to,že ho budu splácet ještě dlouho.....

+14
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 1. 2014 18:24, Beda

Je zajímavé, že v Americe tvoří hdp 80% právě přímý-podomní prodej, za což jím tam prezident děkuje. Ano nemám problém, když mi někdo přijde a odborně předvede, jakýkoliv přístroj. Mimochodem mám Rainbow již dvacet let a jsem nadmíru spokojen. Kdo Vám předvede tak dobře produkty v Tescu, Globusu atd. To ani nejsou prodejci a už vůbec ne fundovaní, vždyť jsou to maximálně podavači a spíše bych řekl, že jsou to vybalovači zboží. Zkuste se zeptat na nějaké podrobnosti v elektru. Tak Vám maximálně, když někoho seženete odpoví máte to v návodu. Takže v klidu domova si nechám předvést o co mám zájem.

-6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (23 komentářů) příspěvků.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Pozor na slevy! Při výprodejích musí být ceny jasné.

30. 7. 2009 | Eva Sovová | 2 komentáře

Pozor na slevy! Při výprodejích musí být ceny jasné.

Slevy letních výprodejů letos lámou rekordy. Oblečení lze koupit až o 80 procent levněji. Výprodeje elektroniky konkurují internetovým prodejcům. Někteří obchodníci ale porušují zákon,... celý článek

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

15. 5. 2009 | Věra Tůmová | 58 komentářů

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

Nákupy na internetu bývají pro zákazníky výhodné, a to nejen kvůli ceně. E-shopy mají i další výhody. Snadno lze vrátit nechtěné zboží či reklamovat poškozené. Odstoupit od smlouvy... celý článek

Nové kreditky učí utrácet

2. 4. 2009 | Věra Tůmová | 11 komentářů

Nové kreditky učí utrácet

Počet kreditních karet v peněženkách Čechů roste. Přes dva miliony je už aktivně využívají a banky jim stále nabízí nové. Výhody nových „kreditek“ ovšem stojí nejvíce na slevách z nákupů.... celý článek

Jak se zadlužit zodpovědně

31. 7. 2008 | Eva Sovová | 15 komentářů

Jak se zadlužit zodpovědně

Zadlužit se je vážné rozhodnutí. Občanské poradny umí bezplatně poradit, jak nespadnout do finanční pasti. Přinášíme deset základních otázek, na něž byste si měli odpovědět dříve, než... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.