Pokuta pro CZC. Pirátská reklama narazila u soudu
21. 3. 2023 | Petr Kučera

Sleva na externí disky pro pirátské filmy? Velký e-shop prý zaskočilo, že někdo chápe kampaň jinak, než ji zamýšlel.
Nejasná pravidla kolem cen za energie a jejich zastropování dala prostor také novým druhům podvodů. Takzvaní energošmejdi našli nové triky, jak zneužít důvěřivosti některých lidí a podsouvají jim k podpisu nevýhodné smlouvy s novým dodavatelem. Potvrzují to i zkušenosti zaměstnanců call-center energetických firem.
Podle zákaznického centra ČEZ Prodej podvodníci nechávají zákazníka podepsat smlouvu o odběru energií pod záminkou, že podepisuje dokument, který je nutný k získání zastropovaných cen od státu. Zákazník ve skutečnosti dostane od podomního prodejce k podpisu smlouvu s novým dodavatelem, která je pro něj oproti stávající smlouvě méně výhodná.
Cenové stropy na elektřinu a plyn schválila česká vláda, aby zabránila dalšímu růstu cen energií. V platnosti jsou od začátku letošního roku. Nárok na tuto formu podpory mají všichni odběratelé automaticky, cenový strop stanoví maximální cenu za 1 kWh silové elektřiny na 6,05 Kč s DPH a cenu za 1 kWh plynu na 3,025 Kč s DPH.
Energošmejdi sázejí na to, že ne všichni vědí, že tento strop je automatický. Tedy, že odběratel nemusí nic podepisovat ani o nic žádat, aby platil za energie maximálně tyto ceny. Všichni dodavatelé musí dle zákona všem zákazníkům tuto státní pomoc zprostředkovat.
Podomní obchodníci přesto často lidem vyhrožují odpojením, pokud smlouvu nepodepíšou. Někteří se vydávají za zaměstnance energetických firem nebo státních úřadů. „Těmito nepravdivými tvrzeními vyvíjejí na zákazníka tlak, aby s požadovanými dokumenty souhlasil. ČEZ Prodej apeluje na zákazníky, aby nepodepisovali žádné dokumenty, aniž by si je důkladně přečetli,“ říká Roman Gazdík, mluvčí společnosti. A připomíná, že seriózní dodavatel nikdy nenabízí žádné služby podomním prodejem.
„Nejtypičtějším znakem podvodníků s energiemi je snaha zákazníka přimět co nejrychleji k podpisu smlouvy, aniž by si ji měl čas pořádně přečíst. Řádný obchodník, jehož nabídka je skutečně výhodná, nechá zákazníkovi dostatek času na její prostudování,“ doplňuje mluvčí ČEZ.
Na nekalé praktiky některých dodavatelů znovu upozorňuje také Energetický regulační úřad (ERÚ). Někteří dodavatelé podle ERÚ vyhrožují spotřebitelům, že jejich odběrné místo odpojí od elektřiny nebo plynu poté, co spotřebitel neuhradí jedinou zálohu. Takový postup však může být podle úřadu v rozporu se zákonem.
Energetický zákon stanoví, že k porušení platební povinnosti musí dojít opakovaně. Odpojení odběrného místa by tak mělo hrozit až ve chvíli, kdy spotřebitel neuhradí přinejmenším dvě různé platby za energie, například dvě zálohy nebo jednu zálohu v kombinaci s nedoplatkem z vyúčtování.
„V loňském roce se na nás obrátilo několik desítek spotřebitelů, kterým dodavatel vyhrožoval přerušením dodávek již po neuhrazení jediné zálohy. Často se jednalo o případy, kdy šlo o sporné navýšení záloh. Předcházelo mu například zvýšení ceny, kterým dodavatel mohl porušit fixaci sjednanou ve smlouvě,“ vysvětluje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.
Jestliže chce dodavatel odpojit spotřebitele od energií, musí ho na každé pochybení v platebních povinnostech nejprve upozornit, a to opakovaně. Po každém upozornění musí navíc poskytnout i přiměřenou lhůtu k úhradě dlužné částky. Není přitom možné, aby dodavatel existenci druhé dlužné platby vytvářel účelově, například tím, že k neuhrazené záloze přidá poplatek za upomínku.
Sdílejte článek, než ho smažem