Banky i ČEZ před vámi tají, jak mění smlouvy. Braňte se

Petr Kučera | rubrika: Aktuálně.cz | 14. 10. 2012 | 4 komentáře
Některé banky nebo energetické společnosti porušují zákon, když spotřebitele dostatečně neinformují o změnách ceníku a dalších smluvních podmínek.
Banky i ČEZ před vámi tají, jak mění smlouvy. Braňte se

Společnosti si mnohdy zjednodušují práci a zasílají lidem pouze stručné oznámení o změně. Nutí tak běžné spotřebitele, aby si sami porovnali starou a novou verzi mnohastránkových ceníků nebo všeobecných obchodních podmínek.

Podle regulátorů bankovního i energetického trhu přitom takový postup nenaplňuje požadavky příslušných zákonů.

Včasné oznámení chystaných změn je přitom rozhodující pro nárok odběratelů na jednoduché a „bezplatné“ odstoupení od smlouvy. Typicky v případě, že nesouhlasí se zdražením, zhoršením produktových vlastností nebo obecně s omezením svých práv.

Pokud se spotřebitelé začnou takovému postupu bránit, mohou na tom v některých případech vydělat.

Měníme to. Ale najděte si, co vlastně

Pro zjednodušení si ukážeme příklad týkající se bankovních poplatků, i když zrovna v této oblasti došlo v uplynulých zhruba dvou letech k výraznému zlepšení.

Na konci října 2011 si mohli klienti přečíst na papírovém výpisu z účtu i v internetovém bankovnictví zhruba toto oznámení:

„Vážený kliente, s účinností od 1. ledna 2012 měníme Sazebník poplatků. Nové znění naleznete na našich internetových stránkách nebo na všech našich pobočkách. Pokud změnu písemně neodmítnete, platí, že jste návrh přijal.“

Kodex mobility. Buďte Skoti!

Dře vás banka z kůže? Tak jí zamávejte a běžte jinam. Buďte Skoti!

Vyplatí se vám ale napřed si stáhnout z Peníze.cz, několik formulářů, aby se vám škudlilo snáz a radostněji. Když je vyplníte a odevzdáte v nové bance, ta pak za vás vyřídí spoustu otravných úkonů, včetně veškerého jednání se starou bankou, kam sami nebudete muset vkročit.

Je to tak zařízené díky takzvanému kodexu mobility, kterým se většina našich bank zavázala nebránit lidem ve volném pohybu mezi finančními ústavy, ba být jim při něm nápomocna. Máme pro vás tedy:

Spolu s vlastním kodexem mobility jsme pro vás připravili všechny tyto formuláře ke stažení na jediném místě serveru Peníze.cz.

Na webu banky nebo na pobočkách přitom klient najde jen starou (dosavadní) a novou podobu sazebníku. Obě mají přes dvacet stran, přičemž na každé z nich je nejméně dvacet položek s poplatky. Není navíc vyloučeno, že se vedle ceny změnily také názvy některých služeb nebo jejich omezení (například i nadále jsou „odchozí platby v rámci balíčku“ zdarma, ale místo dosavadních pěti jsou tam nově zahrnuty jen tři).

Podle zákona o platebním styku má klient v takovém případě v zásadě dvě možnosti nezávisle na tom, zda obětuje čas na podrobné studium novinek.

První možností je odmítnutí změny. Pokud tak písemně učiní do začátku účinnosti změn, může jednoduše odstoupit od smlouvy, a to bez případných sankčních poplatků například za předčasné ukončení účtu.

Druhou možností je nereagovat. V takovém případě ze zákona (smlouvy) platí, že klient se změnou souhlasí. Obvykle jde přitom o zdražení, protože s pozitivní změnou se firmy rády pochlubí konkrétněji.

Automatický souhlas se změnou však může platit jen v případě, že jsou splněny všechny zákonné podmínky: Banka musela oznámit změnu nejpozději dva měsíce předem a současně výslovně informovat klienta o jeho právu vypovědět smlouvu, stejně jako o důsledku jeho případné nečinnosti.

Jestliže banka některou z těchto podmínek nesplnila, nemůže ani nečinnost klienta automaticky znamenat jeho souhlas se změnou. Teoreticky tak pro něj stále platí dosavadní, levnější sazebník.

Příliš obecné všeobecné podmínky

Právě při změnách poplatků se nicméně banky v posledních dvou letech výrazně zlepšily. I díky kritice médií začaly postupně zveřejňovat konkrétnější informace, někdy i přehledné porovnání starého a nového sazebníku. Dobrými příklady jsou Raiffeisenbank, GE Money Bank, Česká spořitelna nebo Komerční banka.

Jako poslední z velkých bank to klientům neusnadňovala jen ČSOB. Dva měsíce před nejnovější změnou sazebníku (od 1. listopadu) dostali klienti opět jen obecnou informaci. Teprve poté, co se o důvody takového přístupu zajímal on-line deník Aktuálně.cz, obdrželi lidé v internetovém bankovnictví i podrobnější popis změn. Mimochodem tentokrát jde spíše o drobné změny týkající se pouze části klientů – o to zbytečnější by bylo nutit všechny, aby si kompletně porovnávali starý a nový ceník.

U všeobecných obchodních podmínek se ale komfort klientů – oproti změnám cen – nijak výrazně nezlepšuje.

Například zmíněná ČSOB – zdaleka však není jediná – posílá klientům jen stručné sdělení: „Chtěli bychom vás upozornit, že od 1. 11. 2012 vstoupí v platnost nové Podmínky pro ČSOB Kreditní kartu, které naleznete na www.csob.cz nebo ve všech pobočkách.“

Co konkrétně se pro vlastníky kreditních karet mění? Běžný spotřebitel neví, jestli se zvyšují poplatky, úroky, sankce, nebo zda se mění jeho odpovědnost při případné krádeži či jestli přijde o možnost platit kartou v některých zemích.

Kdo to chce zjistit, musí opět kompletně porovnat staré a nové podmínky, přičemž každé mají přes 20 tisíc znaků.

ČNB: Klient musí mít přehled

Anketa

Měnili jste banku?

Zákon nestanoví, jak podrobně by měla banka tyto informace o změnách předávat. Z obecných právních zásad a jiných norem, mimo jiné týkajících se ochrany spotřebitele jako výrazně slabší strany smluvního vztahu, lze ale dovozovat, že pouhé obecné oznámení bez alespoň orientačního upřesnění nestačí.

To ve stanovisku pro Aktuálně.cz potvrzují také právníci České národní banky, dohlížející na bankovní trh.

„Případný postup bank, při kterém by bylo pouze sděleno uživateli, že takzvaná rámcová smlouva bude změněna, je neakceptovatelný,“ říká za ČNB Petra Hájková z tiskového oddělení.

„Formu informace o návrhu změn by měla banka volit tak, aby byla pro uživatele maximálně srozumitelná. To, zda by ji měla předat uceleně v rámci textu stávající smlouvy, či zda postačí pouze text samotných změn, je nutné vždy vyhodnotit s přihlédnutím k povaze a množství změn. Uživatel by však o navrhovaných změnách nikdy neměl ztratit přehled,“ zdůrazňuje Česká národní banka.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+21
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

A tohle už jste četli?

Platba odešla bez vašeho vědomí. Pozor na podvod

23. 11. 2020 | Petr Kučera | 9 komentářů

Platba odešla bez vašeho vědomí. Pozor na podvod

Česká národní banka (ČNB) upozorňuje na podvodné telefonní hovory z bezplatné telefonní linky 800 205 205, při kterých jsou jménem ČNB od osob vyžadovány citlivé informace k platbám,... celý článek

Vraťte klientům cestovek peníze, vyzývá komise Česko

6. 11. 2020 | Petr Kučera | 1 komentář

Vraťte klientům cestovek peníze, vyzývá komise Česko

Evropská komise si u českého ministerstva pro místní rozvoj znovu stěžuje na takzvaný lex voucher. Tedy na zákon, díky němuž mohly cestovní kanceláře dávat klientům za zrušené zájezdy automaticky... celý článek

Šmejdi přijdou o energii. Podvodníky zkrotí nová pravidla

29. 9. 2020 | Veronika Hejná | 8 komentářů

Šmejdi přijdou o energii. Podvodníky zkrotí nová pravidla

Poslanci mají v tomto týdnu začít projednávat novelu, která chce omezit nepoctivé zprostředkovatele při prodeji elektřiny a plynu.

Kdo jezdí často, přijde o odškodné za zpoždění. Odměna za věrnost podle ČD

14. 9. 2020 | Petr Kučera | 17 komentářů

Kdo jezdí často, přijde o odškodné za zpoždění. Odměna za věrnost podle ČD

S netradiční marketingovou inovací přišly České dráhy. Zatímco firmy si obvykle nejvíc cení stálých zákazníků, dopravce jim podmínky zhoršil.

Čau, senioři! Vezeme vám roušky

14. 9. 2020 | Pavel Jégl | 99 komentářů

Čau, senioři! Vezeme vám roušky

Poštovský panáček začíná rozvážet roušky a respirátory. Záchranný balíček dostane každý, kdo se dožil aspoň šedesáti. A není proti tomu odvolání.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.