Vybíráte dovolenou? Při krachu cestovky nemusíte dostat peníze zpět!

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 16. 5. 2012 | 3 komentáře
Turistům loni zkrachovala cestovní kancelář a pojišťovna odmítla vyplatit plnou cenu zájezdu. Česká národní banka se ještě teď pře s ministerstvem pro místní rozvoj, zda pojišťovna jedná podle práva. Klienti suší pusu. A ani letos při úpadku cestovky nikdo za nic tak docela neručí.
Vybíráte dovolenou? Při krachu cestovky nemusíte dostat peníze zpět!

Léto se nezadržitelně blíží a lidé si na pobočkách cestovních kanceláří vyzvedávají katalogy, brouzdají po internetu a poohlížejí se na zprostředkovatelských webech po zajímavých nabídkách. Takřka každý cestovatel se při výběru zájezdu drží jednoduchého pravidla. Zjistit, jestli je vybraná cestovní kancelář pojištěná proti úpadku. I v případě jejího krachu by pak měl dostat své peníze zpět. Touto představou však může výrazně otřást případ cestovní kanceláře I.Parkam Holidays.

Menší cestovní kancelář, která ročně odbavila přibližně tři tisíce klientů, vyhlásila úpadek na začátku července 2011. Pojišťovna Generali, u které byla cestovní kancelář Parkam pojištěna proti úpadku, však poškozeným turistům vyplatila pouze část z původní ceny zájezdu. „Dostali jsme zpět jen 58 procent. Zároveň nám bylo sděleno, že tím je vše uzavřeno. Na víc prý nemáme nárok. Vzhledem k tomu, že měla jet celá rodina, jsme přišli o dost peněz. Vůbec mě nenapadlo, že je něco takového možné,“ stěžuje si Veronika, jedna z poškozených klientek Parkam Holidays. Zástupci pojišťovny ale argumentují tím, že pojistný limit při uzavření smlouvy stanovuje samotná cestovní kancelář a někdy to prý nemusí stačit. „Cestovní kancelář je zodpovědná za to, aby si sjednala pojištění na takovou částku, která odpovídá zákonným požadavkům a je dostatečná vzhledem k rozsahu jí poskytovaných služeb,“ vysvětluje Jiří Cívka, tiskový mluvčí pojišťovny Generali.

Asociace cestovních kanceláří nesouhlasí

Padlé cestovky

Podle informací AČCKA vyhlásilo úpadek v loňském roce celkem šest cestovních kanceláří:

Úpadky se dotkly přibližně 3500 klientů. Nižší pojistné plnění bylo vyplaceno kromě I.Parkam Holidays také klientům zkrachovalé CK Vivamonde, i ta byla pojištěná u Generali.

Zástupci dvou největších českých asociací cestovních kanceláří s postupem pojišťovny Generali zásadně nesouhlasí. „Zastáváme názor, že smluvní pojišťovna není oprávněna snížit pojistné plnění klientům cestovní kanceláře v případě jejího úpadku,“ říká Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Její slova doplňuje místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR) Jan Papež: „Stát zákonem nařizuje cestovním kancelářím, aby byly pojištěny. Smyslem tohoto pojištění je ochrana spotřebitele. Ze zákona a smyslu tohoto pojištění jasně vyplývá povinnost pojišťovny plnit vůči klientům řádně a v plné výši.“

Advokátka Sofie Pondikasová poukazuje na ustanovení zákona o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu (159/1999 Sb.), § 7 odst. 3, ve kterém se doslovně uvádí: „Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři.“ Advokátka navíc upozorňuje, že cestovní kancelář je povinna před uzavřením pojistné smlouvy a kdykoliv v době trvání pojištění umožnit pojišťovně na její žádost přístup ke všem dokladům, které souvisejí s pojištěním zájezdů. „Zákon tak dává pojišťovnám mimořádnou možnost kontrolovat hospodaření cestovních kanceláří. Za daných okolností nese pojišťovna přiměřené profesní riziko,“ dodává Sofie Pondikasová.

Česká národní banka stojí za pojišťovnou

Ani naléhání asociací a stížnosti klientů však pojišťovnu Generali nepřiměly změnit názor a vyplatit poškozeným turistům zbytek peněz z ceny neuskutečněného zájezdu. „Podnikání v cestovním ruchu upravuje zákon z minulého století, který cestovním kancelářím sice ukládá povinnost pojistit se proti úpadku, zároveň jim však umožňuje sjednat takové pojištění, které na vrácení všech peněz klientům v případě krachu prostě nestačí,“ tvrdí generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger. Zástupci pojišťovny se odvolávají na stanovisko České národní banky, která má na starost dohled nad pojišťovacím trhem. „ČNB v rámci své dohledové činnosti v oblasti pojišťovnictví zjistila, že při výplatě pojistného plnění v případě úpadku CK Parkam Holidays nedošlo ze strany pojišťovny ke krácení pojistného plnění a toto bylo vyplaceno v plné výši limitu sjednaného v pojistné smlouvě CK. Dle názoru ČNB nebyl postup pojišťovny v rozporu se zákonem,“ řekl pro server Peníze.cz Tomáš Zimmermann z odboru komunikace národní banky.

Paradoxní je, že ministerstvo pro místní rozvoj, pod které pro změnu spadá oblast cestovního ruchu, vidí situaci úplně naopak. V posledních měsících si prý nechalo k tomuto případu vypracovat dvě expertizy, které dávají zapravdu poškozeným klientům. „Výstupy zadaných odborných analýz jsou totožné a docházejí k závěru, že klient má ze zákona právo na náhradu vložených prostředků a repatriaci za zákonem stanovených podmínek. Zárukou tohoto práva má být pojištění cestovní kanceláře pro případ úpadku. Pojišťovna zodpovídá za to, že bude schopna dostát své povinnosti vůči klientům,“ uvádí ve svém prohlášení ministerstvo pro místní rozvoj.

Čtenáři doporučují: kašlete na cestovku! Dovolená levně a dobrodružně

Jeden ze tří nejčtenějších článků minulého týdne:

Už jste to slyšeli mockrát: Naklikat si letenky dlouho dopředu – nebo naopak přetrpět nejistotu a vypravit se na dovolenou se zájezdem koupeným na poslední chvíli. U dražších destinací sledovat i nabídku německých cestovek, ubytování v Česku zas hledat na slevových serverech. Tahle pravidla zná každý finanční pologramota – vy si ale zasloužíte něco lepšího.


► Letos bez konzerv. Mazané triky, jak si na dovolené levně žít jako králové

Rozhodne soud

Anketa

Letos za sluníčkem...

Je patrné, že se situace v tomto případě jen tak nevyjasní. Klienti, již se nechtějí vzdát zbylých peněz, které jim pojišťovna Generali nevyplatila, se tedy musí obrátit na soud. „Přišli jsme už o dost a rozhodně nechci platit ještě za soudní řízení, ve kterém není vůbec nic jisté,“ říká rezignovaně klientka CK Parkam Holidays paní Veronika. Řada klientů se ale tak snadno nevzdává. „Naše asociace zprostředkovala klientům CK Parkam komunikaci s právní kanceláří, která se ujala hromadné žaloby na Generali,“ oznamuje Jan Papež z ACK ČR. Podle Kateřiny Petříčkové z AČCKA se ale rozsudku, který by mohl dodat klid všem klientům cestovních kanceláří, jen těžko dočkáme do začátku hlavní turistické sezóny. „Předpokládáme, že ostatní pojišťovny zvolí rozumnější postup než Generali a že v případě podobné situace vyjdou z doporučení ministerstva pro místní rozvoj,“ uzavírá Jan Papež. Výsledek soudního sporu by přitom mohl znamenat zásadní zlom pro sféru cestovního ruchu.

Ačkoli se dá očekávat, že po loňských zkušenostech budou pojišťovny víc využívat svého práva nahlížet do hospodaření cestovek, je otázka, zda se patová situace neobrátí proti pojišťovně Generali a cestovním kancelářím, které jsou proti úpadku pojištěné právě u ní. Informace o tom, u které pojišťovny má cestovka uzavřenou smlouvu, jsou snadno dohledatelné a řada turistů by na ně mohla brát při vybírání zájezdů zřetel. Nikdo nejspíš nechce skončit jako klienti cestovní kanceláře I. Parkam Holidays...  

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

Letos bez konzerv. Mazané triky, jak si na dovolené levně žít jako králové

11. 5. 2012 | Michal Kašpárek | 6 komentářů

Letos bez konzerv. Mazané triky, jak si na dovolené levně žít jako králové

Cestujte jako geekové: levně, dobrodružně, ale přitom bezpečně. Varujeme: čtení článku může způsobit chuť na všechno se vykašlat a okamžitě vyrazit do světa.

Pomůžou slevové servery cestovnímu ruchu, nebo mu podrazí nohy?

31. 1. 2012 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Pomůžou slevové servery cestovnímu ruchu, nebo mu podrazí nohy?

S marketingovými nástroji je to jako s jinými nástroji, třeba s motorovou pilou. Neumíte s ní zacházet – přijde vás to draho. Na příkladu českých hoteliérů jsme ukázali, jak nebezpečná... celý článek

Cesta z ráje: letenky se můžou pořádně prodražit

30. 8. 2011 | Ondřej Tůma | 16 komentářů

Cesta z ráje: letenky se můžou pořádně prodražit

Cesta z exotické dovolené jako zlý sen – vyprávět o tom můžou čeští turisté, jimž byl zrušen let z Madagaskaru a jejich letecký dopravce a později i zprostředkující společnost je nechali... celý článek

Dovolenou si rozvracet nedáme! Pojištění proti větru, dešti má však háček

8. 8. 2011 | Petra Dlouhá | 9 komentářů

Dovolenou si rozvracet nedáme! Pojištění proti větru, dešti má však háček

Slavní zpěváci pojišťují své sametové hlasy, klavíristi geniální prsty, herečky a modelky svá půvabná pozadí. Ale co my, obyčejní smrtelníci? Že taky toužíte po troše té nadpozemské... celý článek

Jedenáct kritérií, jak poznat upadající cestovku

5. 8. 2009 | Eva Sovová | 2 komentáře

Jedenáct kritérií, jak poznat upadající cestovku

Příští sezónu chce Asociace cestovních kanceláří spustit hodnocení cestovek. Z veřejně dostupného ratingu lidé zjistí, která cestovní kancelář je riziková. Známkování cestovek ale začíná... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.