Na exotickou dovolenou se podle statistik Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) každoročně vypraví přibližně 120 tisíc Čechů. 55 tisíc z nich využívá služeb cestovních kanceláří, zbytek jezdí na vlastní pěst, protože si tak člověk může naplánovat zájezd přesně podle svých představ a někdy i výrazně ušetřit. Pan Jan se letos v dubnu vypravil se svou partnerkou na Madagaskar. Dvanáctidenní pobyt si skvěle užili, cesta domů však pěkné zážitky brutálně vymazala.
Drsné vystřízlivění po nádherné dovolené
„Rád si program dovolené vytvářím sám a nespoléhám se na nabídky cestovek. Zakoupil jsem nám letenky na serveru Pelikan.cz. Nejprve z Prahy do Paříže a poté z Paříže do Antanariva. Jen za letenky z Francie na Madagaskar a zpět jsme dohromady zaplatili 58 tisíc korun,“ říká cestovatel. Let z francouzské metropole s dopravcem Air Madagascar proběhl bez problémů, takže ho před cestou zpět vůbec nenapadlo, jaké komplikace můžou nastat. Letadlo do Paříže mělo vzlétnout ve 23.55. Oba turisté se normálně odbavili a zasedli před odletovou bránu. Brzy však začala hlášení, že se let opozdí. „Stále dokola hlásili, že se odlet posune o 30 minut. Po dvou hodinách jsem již znervózněl, nechtěl jsem zmeškat navazující let. Na přepážce nám nebyli schopni říct, co se děje.“ Takto vše pokračovalo až do šesti hodin do rána. Pak se na obrazovce objevilo, že se let ruší. Čeští turisté se naštvaně přesunuli k okénku společnosti Air Madagascar, kde jim zaměstnanci zopakovali, že je let zrušen a jeho refundaci mají řešit v Praze s prodejcem, u kterého si lístky zakoupili. „V půl deváté naštěstí letěla do Paříže jiná společnost, takže jsme si u ní koupili letenky. V Paříži jsme se ale ještě museli přepravit na jiné letiště a koupit si další letenky do Prahy. Dohromady nás tak přesun do Česka stál dalších 33 tisíc korun.“ Ihned po návratu napsali poškození cestovatelé společnosti Pelicantravel.com (provozovatel serveru Pelikan.cz) e-mail, ve kterém ji žádali o vrácení peněz za neuskutečněný let z Madagaskaru.
Peníze za zrušený let v nedohlednu
Zástupci Pelicantravel.com na žádost o vrácení peněz odpověděli, že Air Madagascar zrušený let nakonec přebookoval na jiný den. Čeští turisté by tak v Antanarivu museli čekat na přepravu do Paříže více než 30 hodin. „Okamžitě jsem tedy Pelikanu popsal naše šestihodinové čekání i rozhovor se zaměstnanci Air Madagascar. Následně mi napsali, že děkují za objasnění a že budou po Air Madagascar žádat vrácení peněz,“ vysvětluje Jan. Po měsíci čekání napsal další e-mail, ve kterém chtěl vědět, jak to s jeho případem vypadá. Dostalo se mu odpovědi, že komunikace s Air Madagascar je velmi složitá a doba refundace trvá podle storno formuláře šest až osm týdnů, takže peníze mají dorazit na účet do poloviny června.
„16. června jsem opět kontaktoval zástupce Pelicantravel.com s tím, že mi žádné peníze nepřišly ani po dvou měsících, a tím pádem budu řešit celou věc s právním zástupcem. Na to mi už nikdo neodpověděl.“ Po dalším měsíci se Jan obrátil na server Peníze.cz s prosbou o pomoc, o čemž informoval i společnost Pelicantravel.com. „Najednou se rychle ozvali, že Air Madagascar uhánějí, jak to jen jde. Brzy na to přišlo další vyjádření: Air Madagascar peníze nevrátí, protože jsme nevyužili možnost náhradního letu. Jako výraz dobré vůle prý alespoň posílají 414 euro za obě osoby, v přepočtu tedy něco kolem 11 tisíc korun. To mi už přišlo jako vtip.“ Vzhledem k tomu, že zpáteční letenky na trase Paříž–Antanarivo stály 58 tisíc korun, dá se cena neuskutečněné cesty zpět odhadnout na 29 tisíc korun. Turisté by ale měli být navíc odškodněni za šestihodinové čekání a cestu domů na vlastní náklady. K vyplacení další částky se však nikdo nemá...
Jak se bude případ vyvíjet dál?
Poškození cestující se dostali do slepé uličky, kdy jim plnou úhradu škody odmítají zaplatit jak zprostředkovatel letenek, tak i samotná letecká společnost. Přestože by se mohlo zdát, že by měli turisté refundaci řešit s tím, u koho podepsali smlouvu, tedy se společností Pelicantravel.com, odborníci říkají pravý opak. „Domnívám se, že celá odpovědnost je na letecké společnosti. Klient by měl zaslat řádnou reklamaci dopravci Air Madagascar a dále by se měl případ řešit podle nařízení Evropského parlamentu, které jasně stanovuje společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů,“ říká k situaci viceprezident AČCKA Tomio Okamura.
To potvrzuje i advokát Jan Varga, který zdůrazňuje, že pro právní posouzení tohoto případu je rozhodující nařízení Evropského parlamentu a rady č. 261/2004 [pdf], které nabylo účinnosti a je plně aplikovatelné na území České republiky a na její občany od února 2005. Letecká společnost Air Madagascar podle jeho názoru zásadním způsobem pochybila, protože zákazníkovi sdělila, že refundaci letenek není možné provést na místě. „Zruší-li letecký dopravce let, předá každému postiženému cestujícímu písemné oznámení, které v souladu s tímto nařízením stanoví pravidla pro náhradu škody a pomoc. Toto oznámení předá rovněž každému cestujícímu postiženému alespoň dvouhodinovým zpožděním,“ cituje z uvedeného dokumentu Varga.
Zprostředkovatel letenek klientovi řádně zavařil
Zprostředkující agentuře Palicantravel.com podle všeho nic nehrozí. V jejích všeobecných obchodních podmínkách, které každý klient při uzavírání smlouvy musí schválit, je totiž uvedeno: Klient bere na vědomí, že Pelikan.cz nenese žádnou odpovědnost za okolnosti související s rezervovaným letem (zpoždění, zrušení letu, ztráta zavazadla apod.). Všechny nesrovnalosti a reklamace týkající se rezervovaného letu je oprávněná řešit daná letecká společnost. Tento druh „ochrany“ před stížnostmi klientů však mají ve svých obchodních podmínkách všechny agentury, které u nás zprostředkovávají letenky.
Těžko ale pochopit, proč tento fakt nikdo hned na začátku nesdělil samotnému klientovi, který se dožadoval vrácení peněz za zrušený let. Proces refundace letenek by se tím pádem výrazně urychlil. „Zástupci Pelicantravel.com mi nebyli schopni za tři měsíce říci, jak mám postupovat. Stále jen opakovali, že je těžké s Air Madagascar vyjednávat. Celá věc se pohnula až v momentě, kdy jsem požádal o pomoc právníka a váš server,“ dodává rozhořčený cestovatel Jan. Jiří Nový, sales a marketing manažer společnosti Pelicantravel.com pro ČR, se však brání: „Podobná věc se stává jen velmi zřídka a vždy záleží na přístupu letecké společnosti k vzniklé situaci. Problém je v tom, že klientovi bylo podle Air Madagascar nabídnuto ubytování i náhradní let, který nepřijal. Nárok na náhradu mu tím pádem zaniká.“ To však poškozený klient rázně odmítá s tím, že bude za svá práva bojovat. „U přepážky v Antanarivu nám řekli, že je let zrušen. To samé bylo napsáno na odletové tabuli. Dále nám bylo sděleno, že refundaci letenek máme řešit v Praze. Žádné ubytování nám nenabídli a o dalším letu informovali až za dva dny, když už jsme byli dávno doma.“
Znechucený turista tak podal u Air Madagascar oficiální stížnost, která však byla leteckou společností zamítnuta. Nyní už mu nezbývá nic jiného, než se se stejnou stížností obrátit na příslušný vnitrostátní orgán zodpovědný za prosazování právních předpisů. V tomto případě jde o Úřad pro civilní letectví ve Francii. Advokát Jan Varga nemá o tom, zda je stížnost nešťastného cestovatele oprávněná, žádné pochyby. Ze zmiňovaného nařízení Evropského parlamentu prý jasně vyplývají turistova práva, která nebyla dopravcem dodržena. „Vzhledem k tomu, že Air Madagascar vyplatil pouze 10 858 korun, může se poškozený u letecké společnosti domáhat zaplacení částky 46 721 korun, tedy neuhrazené ceny letenek, nebo částky 1 200 eur v rámci žaloby za náhradu škody. Druhá varianta je však v případě zahraniční letecké společnosti značně komplikovaná, zdlouhavá a nákladná.“
Právo by tedy mělo být na straně poškozeného turisty, půjde však zřejmě o běh na dlouhou trať.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
31. 8. 2011 16:51, marvan
Přijde mi, že tu lidi začínají přicházet s "konspiračními teoriemi" o tom, jak je vlastně ten turista hloupej, že si za to může sám a podobně. Nevím, proč někoho napadá hned tahle věc, každopádně když ten článek napsali, tak byl asi ten turista důvěryhodnej. Když mu navíc nebyl Pelikantravel schopnej říct, jak má postupovat, tak všechno musel řešit dost komplikovaně. Zase tu je ta naše klasická závist, když už měl někdo dost peněz na to letět na Madagascar, tak je fajn, že se mu to podělalo, a on se blbec ještě domáhá svojich práv. Takový názory vážně nechápu!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
30. 8. 2011 12:39, Jan T.
Já osobně bych se letět s Air Madagascar bál. Jen jednou jsem zažil na vlastní kůži zrušení letu a to bylo v Německu s Lufthansou a veškerý servis fungoval skvěle. Navíc mi přišlo, že cestující věděli, na co mají právo. To by bylo v Čechách asi jiné. Turista z článku to vyřešil dobře. Pokud by měl problémy třeba v práci, tak nemá cenu čekat další den na letadlo, které mu navíc podle všeho nenabídli. Jen jsou pak nepříjemné ty právní tahanice, navíc s takovouhle společností.
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.