Jo, modelky, ty si žijou. Mají nekonečně dlouhý nohy, co jim vydělávaj miliony. Prej si je královsky pojišťujou. U nás v rodině máme všichni nohy krátký. Ale naši jsou fajn. Každý léto nás berou do Jugošky. Táta říká, že kvůli tomu celej rok potí krev. A máma říká, že se těší, až sbalí děcka, řízky a vyrazí chytat bronz…
Poslední dva roky je to ale na pytel. Vždycky celej první tejden lilo, nemohli jsme vylézt z karavanu. Modelkám by to bylo šumák. Bydlí v luxusních hotelech a dovolených si můžou zaplatit klidně deset. Ale táta začíná vyhrožovat. Prej se na to příští rok už vybodne a pojedem na Mácháč. Život není fér. Když si můžou modelky pojišťovat nekonečný nohy – což je celkem na hlavu, proč si zatraceně my nemůžeme pojistit pěkný počasí?
Ne, to není realita. Jen trocha fikce, kterou jsme si dovolili, když jsme se snažili dopídit, jak cestovní agentura Invia.cz a její partnerská pojišťovna AXA Assistance přišly na svůj nejnovější marketingový tahák. Začaly svým klientům nabízet „pojištění špatného počasí“. Pojistné podmínky jsou ale nastaveny tak šikovně, že se v konečné fázi – po všech vymezeních a selekcích – vztahují jen na místa a období, ve kterých špatné počasí v podstatě nikdy nebývá. Že to zavání absurditou? Ale to přece milionově pojištěný zadek taky – a stejně jich po světě běhá dost. V pojištění „klidné dovolené“, jak se zmiňovaný produkt přesně nazývá, je aspoň navíc přibaleno i pojištění právní asistence.
Na co se „pojištění proti špatnému počasí“ vztahuje?
Proti dešti a mračnům se můžete pojistit pouze v územním pásu do dvou kilometrů od Středozemního nebo Rudého moře (přesný výčet zemí najdete v boxu vpravo), v nadmořské výšce do 300 metrů nad mořem a jedině v období od 1. června do 30. září. Cíl vaší cesty přitom musí být turistický a její délka od sedmi do patnácti dní. Pojistná událost bude uznána, když se na vás budou mračna kabonit více než polovinu dovolené.
Říkáte si – to by tam snad musela vybuchnout sopka nebo vodíková puma, aby bylo přes polovinu letní dovolené ve Středomoří zataženo? I na to pojistná smlouva myslí. V případě mračen způsobených vulkanickou činností, ohněm, smogem či jadernou katastrofou nedostanete ani korunu. Což ale není zase tak velký rozdíl oproti tomu, co dostanete, když pojistná událost naplnění dojde. Peníze na ruku vám totiž nikdo nedá. Pojistka vás vyjde na dvě stovky, a pokud vás ve Středozemí zastihnou stoleté lijáky – čili bude více než polovinu času pršet, bouřit nebo aspoň pod mrakem – dostanete poukaz za dva a půl tisíce na další dovolenou od Invia cz. Že se za takovou skromnou sumičku daleko nedostanete? Samozřejmě. Zbytek musíte zacvakat ze svého.
Jak si pojišťovna představuje slunečný den?
Na podrobnosti jsme se ptali přímo v Invia.cz. Vzhledem k tomu, že podobný produkt je v Česku ojedinělý, zajímalo nás, kdo s nápadem přišel. „Nápad na spolupráci vznikl ze strany AXA Assistance. Tento produkt je skutečně ve střední Evropě ojedinělý, nicméně v rámci skupiny AXA je již prodáván ve Francii, Itálii a Španělsku,“ říká mluvčí Invia.cz Michal Tůma. Další logickou otázkou je, jak cestovatel prokáže, že bylo počasí mizerné. Podle Tůmy je to lehké jako facka. „Stačí, když klienti zašlou vyplněný formulář, tedy nahlásí škodní událost. O zbytek se postará AXA Assistance, která prověří u místních renomovaných meteorologických stanic počasí v daném termínu,“ vysvětluje. A co když celé noci oblohou duní hromy, křižují ji blesky, ale přes den je blankytně modrá? „Pro přiznání či nepřiznání pojistné události pojišťovnu zajímá pouze stav počasí v čase 10.00–18.00, tedy pokud celá noc proprší a přes den je minimálně polojasno, je den kvalifikován jako ‚slunečný‘,“ říká Tůma. Ono to zní jednoduše, ale pojišťováci bývají, jak známo, dost akurátní, zvlášť když mají vyplácet. Takže kterýže den je vlastně „slunečný“? „Slunečný je takový den, kdy je stupeň oblačnosti klasifikován v čase 10.00–18.00 alespoň čtyři hodiny jako jasno, skoro jasno, s malou oblačností nebo polojasno, přičemž se nemusí jednat o čtyři hodiny po sobě jdoucí,“ objasňuje Tůma. Vzhledem k tomu, že Invia.cz nabízí tuto službu stěží dva týdny, nedošlo zatím k žádnému pojistnému plnění. „Očekáváme, že pojistných událostí bude okolo 15 % z celkového objemu prodaných pojistek,“ odhaduje Tůma.
Brousí konkurence zbraně k protiakci?
Žádná jiná cestovní agentura u nás zatím nic podobného nenabízí. Zajímalo nás proto, zda konkurence zbystřila a už žhaví mozky, aby vymyslela, jak se nové nabídce Invia.cz vyrovnat. „Každé rozšíření služeb je pozitivní,“ řekla nám k nápadu Invia.cz obchodní ředitelka eTravel.cz Irena Hrdinová. Nová služba si podle ní své zákazníky najde a také eTravel.cz už zvažuje, že by podobný produkt začala nabízet. „Dle mého se jedná o dobrou službu i marketingový tah,“ uzavřela Hrdinová.
Podstatně ostřejší byl při hodnocení „pojištění proti špatnému počasí“ Aleš Ondrůj, mluvčí Student Agency, která prodává zájezdy na serveru Dovolená.cz. V nejoblíbenějších destinacích je podle něj krásné počasí po celou sezónu. „Počet deštivých dní v letních destinacích je minimální. Toto pojištění je tedy zcela bezpředmětné,“ míní Ondrůj. Odškodnění certifikátem, který musí být navíc uplatněn pouze u dané cestovní agentury, se podle něj nedá považovat za pojištění, ale pouze za službu. Student Agency ji podle Ondrůje rozhodně nabízet nehodlá. „Přestože neustále zkvalitňujeme servis našim klientům, nebude jim nutit věci, které nepotřebují. Věříme, že naši klienti si u nás objednají dovolenou znovu, i když nebudou svázáni certifikátem na slevu,“ říká. A proč Invia.cz novou službu zavedla? Ondrůj má jasno: „Jedná se pouze o marketingový tah, který přichází v nejvyšší sezóně jako logický důsledek nového přerozdělení trhu s prodejem zájezdů. Dovolená.cz s obratem přes 750 milionů, ale také inzertní projekty jsou hlavním motivačním prvkem, proč se naše konkurence snaží skrytě uvázat klienty certifikáty nazvanými pojištěním,“ uzavírá.
Jak vidno, názory se různí. Obrátili jsme se proto ještě na experta z nejpovolanějších, mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agenturTomia Okamuru. „Myslím, že je to dobrý tah, je to dle mého názoru mix marketingu a služby pro klienty,“ řekl nám Okamura. A jaké dává „pojištění proti špatnému počasí“ šance do budoucna? „Dle mých informací si již první klienti tento pojistný produkt kupují, velký zájem však nepředpokládám, jelikož se to netýká všech destinací,“ míní Okamura.
Hvězdné nebe nade mnou…
Tak milí cestovatelé. Teď už záleží jen na vás, zda se budete chtít dotknout hvězd a zářící slunce nad hlavou si pojistíte. Kdo ví, třeba si napřesrok budeme moct pojistit i noční výhled na Velký vůz. A to by v tom byl čert, abyste zase nevyjeli. Takže tu letošní rozcvičku v podobě „sluneční pojistky“ můžete brát třeba jako výherní los – když vám bude pršet „štěstí“, pojedete příště se slevou. Vzhledem k dlouholetým meteorologickým údajům z inkriminovaných lokalit a propracovaným pojistným podmínkám to ale vypadá, že ono „štěstí“ zaprší opravdu jen vyvoleným. Mimochodem – a jak jste na tom s pozadím? Náhoda je blbec, nestálo by nakonec za to si ho taky pojistit?
Petra Dlouhá
Vystudovala žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK, během studií pracovala jako stážistka v Lidových novinách. Od roku 2011 píše pro Peníze.cz a Finmag. Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
8. 8. 2011 8:03, Karel
A můžu nazvat pojištěním když jako zmrzlinář nabídnu lidem ať si připlatí 5 Kč a pojistí si, že si nepokapou oblečení zmrzlinou? Když se "pojistná událost" stane, dám jim poukázku v hodnotě 10 Kč na nákup další zmrzliny.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.