Možná si vzpomenete na písničku o tom, jak vznikly peníze, od Voskovce, Wericha a Ježka: když „přišlo lidem za těžký chodit líčit na mamuty jen pěšky, vypsali soutěž na vynález kola“. Hamižný vynálezce chtěl svůj výtvor prodat co nejvýhodněji, šponoval požadavky, šponoval, až „přišel na to, že chce za to kolo zlato – za kulatý zas kulatý, tak vznikly peníze“.
I když už dneska většina peněz není kulatá, ba dokonce ani hranatá, i když jich dneska většina je jenom jako, čím dál víc platí – v souladu s jejich původem –, že se musí točit. Jinak se zadřou kola ekonomiky.
A pokud se točí málo, pomůžeme jim. Vlády západního světa vedou své občany k utrácení pod zvrácenou záminkou – šetrnosti. Kupujte, abyste šetřili, svou kapsu a své životní prostředí. Nástroje jsou dva: cukr a bič, zákaz a pobídka.
Pětiletý plán, soudruzi, je sci-fi
Do kategorie bič patří nucené omezování výroby tu žárovek, tu spotřebičů s příliš vysokým příkonem nebo třeba takzvaná ekologická daň uvalená na kupce secondhandových auťáků. Kupte si nové, ušetříte! Psali jsme ostatně před rokem:
Do kategorie cukr patřilo německé šrotovné, jestli si vzpomínáte. Anebo teď žhavá novinka: dotace na koupi elektromobilu, které už od příštího měsíce chtějí rozdávat v Německu.
Jak bude dotování elektromobilů fungovat:
Kupec nového elektroauta dostane slevu 4000 eur (cca 108 000 korun) z kupní ceny. Kupec hybridu se zástrčkou slevu 3000 eur. Rozdat se má celkem 1,2 miliardy eur, státní kasa (přesněji Energetický a klimatický fond Spolkového ministerstva financí) má ale zhubnout jen o polovičku, tedy o 600 milionů eur, druhou polovici nákladů přislíbili nést výrobci – tedy někteří, zatím konkrétně Daimler, Volkswagen a BMW. Zákazníci těch ostatních mají (zatím) smůlu. Platí, že kdo dřív přijde, ten dřív mele. Jednoduchá matematika ovšem říká, že dostat se musí na 300–400 tisíc zájemců o elektromobil nebo hybrid. Není to malé číslo, nicméně dříve zveřejněný vládní cíl je mít na silnicích milion elektroautomobilů do roku 2020. Zatím je v Německu 25 tisíc aut čistě na elektriku a 130 tisíc hybridů. Cosi mi říká, že plán pětiletky nebude splněn na sto procent…
Čistá špína
Nahlas vyslovovaným argumentem pro dotace je samozřejmě ekologie a ohledy k životnímu prostředí. Uznávám, že masivnější rozšíření aut na elektriku by vyčistilo města – kde se zplodiny hůř rozptylují, kde je vyšší koncentrace aut obecně a kde se bude koncentrovat taky většina elektromobilů – pro své rozměry dojezdové vzdálenosti i z dalších důvodů. Ovšem elektřina je „čistá“ energie jen na první pohled. Na ten druhý nemůžeme nevidět uhelné doly a čadící komíny. Čistější německá města tedy svůj smrad jen vyvezou jinam. Přesněji – vítr v těchhle krajích foukává ze západu na východ.
Je pravda, že Německo usilovně pracuje i na obměně zdrojů elektřiny. Loni prý 30 procent proudu vytěžilo z obnovitelných zdrojů. Přesto ale zatím platí, že nejvýznamnějším zdrojem elektřiny je pro něj uhlí.
Zdaleka ale nejde jen o čistotu výroby proudu. Jde také o výrobu aut samotných. Ta samozřejmě představuje pro životní prostředí také pořádnou zátěž. A podle studie Fraunhoferova institutu můžou při výrobě elektromobilů – kvůli baterii – být emise kysličníku uhličitého až o 60 procent vyšší než u aut se spalovacím motorem, rozdíl v produkci kysličníku uhličitého se prý srovná až po stu tisíc ujetých kilometrů.
Kupuj, kupuj, ušetříš!
Když na Peníze.cz vyšel před lety článek s titulkem Chcete ušetřit? Kupte si novou lednici!, sklidil oprávněnou kritiku. Když máte deset let starou lednici, úspora na protopeném proudu by vám nový spotřebič nezaplatila. A při výrobě nového kusu a likvidaci starého by příroda dostala sodu, která se s provozem energeticky náročnějšího spotřebiče nedala srovnat. S auty je to pochopitelně nejinak: nákupem nového se nikdy nešetří. Ani životní prostředí, ani kapsa. Šetrný přístup je něco jiného: nechat spotřebič nebo auto sloužit tak dlouho, dokud na to má. Pak pořizovat novotu. A když si počkáte, s nejvyšší pravděpodobností se dočkáte lednice, mixéru nebo elektromobilu, který bude o dost šetrnější a po všech stránkách lepší než ty dnešní.
Ale samozřejmě – klidně utrácejte do haleluja, jsou to vaše peníze a jistě je to zodpovědné vůči národní i globální ekonomice. Ale utrácejte opravdu pěkně jen svoje, neberte si na to od cizích. A dělejte to vědomě: teď rozhazuju a plýtvám, aby se točila kola. Žádné iluze o šetření skrze nákupy.
Co si o tom myslíte vy? Chcete elektrické auto? Jaká sleva by vás k jeho koupi nalomila a jaká zlomila? Je elektromobil dneska rozumná volba už i jako první auto, nebo spíš jako doplněk, do města, na pojížďky, obstarávání, nákupy? Jsou dotace elektromobility v pořádku? Jde Německu opravdu tolik o ekologii, nebo spíš potřebují trochu nakopnout autoprůmysl, který je pro ně ekonomicky naprosto klíčový?
Gabriel Pleska
Redaktor, editor a uměle inteligentní ilustrátor webů Peníze.cz a Finmag.cz. Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno