Na hory přes slevový server: výhodný kauf, nebo zbytečný risk?
27. 11. 2013 | Ondřej Tůma | 6 komentářů
Zimní turistická sezóna je tu. Poradíme vám, na co si dávat pozor při výběru lyžařského zájezdu na slevových serverech.
Odborníci na cestovní ruch upozorňují, že se při porovnávání služeb našich a německých cestovek příliš generalizuje. „V obou zemích jsou stovky konkrétních cestovních kanceláří. Každá má svůj produkt a soutěží s ním ve velmi konkurenčním prostředí o klienta. Neměl by se tak fiktivně porovnávat průměrný český produkt s průměrným německým produktem, ale konkrétní český produkt s konkrétním německým produktem,“ říká Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR) a majitel cestovní kanceláře Marco Polo.
Pokud český spotřebitel na něco slyší, tak je to slovní spojení „výhodná cena“. A důvod, proč se dají v Německu najít ceny tolik atraktivní, je prý zejména ten, že německé cestovky mají díky velikosti úplně jiné vyjednávací pozice. „Obzvlášť u zájezdů do vzdálenějších exotických destinací, ale třeba i na Kanárské ostrovy, může český cestovatel ušetřit tisíce korun. Německé cestovní kanceláře nakupují v jiných objemech, některé mají vlastní letadla a můžou vytvářet tlak jak na cenu letenek, tak i u hoteliérů na cenu ubytování. Nespornou výhodou je, že jsou schopny přivádět klienty téměř celý rok, což každý provozovatel hotelu ocení,“ říká Eva Sedlmajerová, ředitelka portálu Dovolená.cz, který je největším prodejcem zájezdů německých cestovních kanceláří v Česku. Jan Papež však varuje, že to, co je výhodou pro hotely, může klientům cestovek dovolenou pořádně znepříjemnit. Turisty pak nabádá, aby si před zakoupením exotické dovolené zjistili, jaké panuje v cílové destinaci ve vybraném termínu počasí: „Například březnový zájezd na Mauricius do pětihvězdičkového hotelu je v nabídce českých a německých cestovních kanceláří za podobné ceny. Jiné je to ale třeba v červenci. Většina slušných kanceláří Mauricius v červenci nenabízí, protože je tam velká zima a špatné počasí. Ale některé německé cestovky produkt v nabídce mají za mnohem nižší ceny, než byly ty březnové. Podobně je to s Karibikem v létě, Bali v zimě a podobně.“
Chystáte se na cesty? Na cestovním pojištění se dá ušetřit. A samozřejmě nemyslíme tak, že si ho nekoupíte.
Češi využívají služeb německých cestovních kanceláří především v době mimo letní sezónu, kdy z Německa odlétají do exotických zemí levné charterové lety a místní cestovky jsou schopné nabízet zajímavé last minute zájezdy. Okurkovou sezónu prý ale cestovní agentury, které se specializují na prodej zájezdů německých cestovek, nemají ani během července a srpna, kdy drtivá většina českých turistů míří do zahraničí s domácími kancelářemi. „Atraktivita německého produktu nemusí být vždy jen v ceně. Především v letní sezóně se stává, že v některých termínech jsou zájezdy v Česku vyprodané nebo je nabídka velmi omezena. V takových případech je například odlet z Vídně, která je pro mnoho moravských klientů blíž než Praha, výbornou alternativou. Podobně je na tom mnichovské i drážďanské letiště,“ říká Eva Sedlmajerová. Mluvčí cestovní skupiny Fischer Jan Osúch ale upozorňuje, že vždy půjde jen o velmi malé procento trhu: „Ceny německých zájezdů jsou u nejpopulárnějších letních destinací, jako je Španělsko, Turecko, Řecko nebo Egypt, srovnatelné s těmi českými. A dovolím si tvrdit, že rozumný klient, který zrovna nebydlí u hranic, nebude pořizovat své rodině s dětmi dovolenou v Řecku, za podmínek, že nejprve pojede několik hodin autem či autobusem na německé letiště a z něj teprve poletí dvě až tři hodiny na řecký ostrov. Cenová úspora nebude prakticky žádná a na cestě stráví nejméně dvakrát tolik času. Nemluvě o absenci česky mluvícího delegáta, který se přitom hlavně rodinám s dětmi často velmi hodí."
Jenže doby se mění, jazyková bariéra ani zahraniční letiště nemusí být pro Čechy věčnou překážkou. Mladší generace už dnes nemají s odletem z Německa ani s cizojazyčnými delegáty žádný problém, a pokud si na internetu najdou lákavou nabídku německé cestovní kanceláře, nebude jim nic bránit v tom, aby ji využily. Náš trh by tedy měl německou konkurenci brát raději jako výzvu ke zkvalitňování služeb a posunu.
Na Peníze.cz se pravidelně setkáte s články, které radí turistům, jak se vyhnout problémům při výběru dovolené, na jaké cestovní kanceláře a pojišťovny si dávat pozor, jak reklamovat zájezd, ale také jak při cestování ušetřit…
Někteří čeští turisté se německým cestovním kancelářím vyhýbají z obav, aby nemuseli řešit reklamace nebo dokonce krach cestovky se zahraniční firmou. Pokud jde o reklamace, záleží ale ve skutečnosti na tom, jestli si cestovatel koupil zájezd přímo u zahraniční cestovky, nebo přes zprostředkovatele, českou cestovní agenturu. „Odpovědnost za plnění podle smlouvy nese podle české i německé legislativy pořadatel zájezdu (touroperátor), proto se při reklamaci zákazník obrací na pořadatele, tedy podává reklamaci v německém jazyce. Pokud ale zájezd koupil u českého prodejce, reklamaci podává v českém jazyce právě u něj,“ vysvětluje tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Kateřina Petříčková. Složitější situace nastává, když dojde k úpadku cestovní kanceláře. „V takovém případě by se měli zákazníci obrátit přímo na zahraniční pojišťovnu, případně její asistenční službu, a na základě sepsané smlouvy o zájezdu uplatnit nárok na finanční kompenzaci. Při loňském krachu GTI Travel poskytovali součinnost ohledně dalšího postupu i čeští prodejci německého touroperátora,“ připomíná Kateřina Petříčková loňský červen, kdy zkrachovala düsseldorfská cestovní kancelář, která patřila i z německého pohledu k těm velkým. Její úpadek tehdy postihl také zhruba 1500 českých turistů. Rozhodně tedy neplatí, že by zájezdy s německými cestovkami byly bez rizika. Firmy krachují ve všech oborech a v jakékoli zemi, německý cestovní ruch není výjimkou.
Podle odhadů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur se v loňském roce vypravilo do zahraničí s německou cestovní kanceláří přibližně sto tisíc Čechů. To je zhruba pět procent všech českých turistů, kteří v roce 2013 zamířili na zahraniční dovolenou s cestovkou. I když se čísla za poslední léta takřka nemění, nedokážou se zástupci cestovních kanceláří a agentur shodnout na tom, jakým směrem se bude situace vyvíjet dál. Eva Sedlmajerová z portálu Dovolená.cz věří v postupný růst tohoto segmentu trhu. V roce 2014 ale prý půjde maximálně o jednotky procent. S tím naopak příliš nesouhlasí marketingový ředitel cestovní agentury Invia Michal Tůma: „Domnívám se, že popularita německých cestovních kanceláří bude klesat. Nabídky českých cestovek se totiž postupně začínají vyrovnávat těm německým. Letos navíc přibývá destinací, kam jsou nasmlouvané charterové lety. Dlouhodobě to směřuje k tomu, že u německých cestovních kanceláří se budou pořizovat pouze luxusní exotické zájezdy, které není možné z České republiky koupit na charterovém letu.“
Objevují se ale také názory, že si některé německé firmy dnešní spoluprací s českými cestovkami připravují půdu pro svůj vlastní vstup na český trh. „V dnešní době všichni hledají prodejní kanály, kterými by udali svůj produkt. Je to logické a v naprostém pořádku. To, že čeští touroperátoři zatím nenašli odvahu oslovit německý trh, je o určité míře odvahy, ale jsem přesvědčený, že k tomu brzy dojde. Nevěřím tomu, že by se na náš malý trh hrnuly desítky německých cestovek a otevíraly by tu své pobočky. Virtuální prodej jim stačí,“ myslí si Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. Expanze německých hráčů na náš trh se neobává ani Kateřina Komedová, manažerka komunikace a marketingu agentury Zájezdy.cz: „Pokud by německé cestovní kanceláře chtěly na českém trhu vystupovat aktivně, tedy inzerovat přeshraniční prodej, pořádat zájezdy s odletem z Česka, nebo zde dokonce zřídit pobočky či zastoupení, musely by s českými agenturami začít spolupracovat mnohem aktivněji než dosud.“ Zástupce cestovní kanceláře Fischer Jan Osúch zase upozorňuje na to, že pokud by se německé cestovní kanceláře chtěly ve větší míře prosadit na našem trhu, volily by zřejmě jednodušší postup. „Ke vstupu velkého německého hráče může dojít spíš přímo přes koupení významného touroperátora, než přes pozvolnou nabídku zájezdů u zprostředkovatelské cestovní agentury." K něčemu takovému v podstatě došlo už v roce 2012, kdy německý kolos Rewe Touristik koupil majoritní podíl v cestovní kanceláři Exim Tours. Zvýšený zájem německých hráčů o český trh nebude každopádně na škodu.
Psáno pro časopis COT Business
České firmy si spolupráci s německými cestovními kancelářemi pochvalují. Výhodou je prý především velká flexibilita při tvorbě nabídky zájezdů a také bezproblémová on-line dostupnost aktuálních dat. „Německé cestovní kanceláře fungují podle velmi striktních pravidel, které musí agentura nastavit a přijmout. Z toho důvodu u nás není moc cestovních agentur, které se prodeji německých zájezdů věnují v přímém vztahu agentura–cestovní kancelář. Němečtí touroperátoři mají přehledný systém slev a kalkulací, což umožňuje jednoduchou kalkulaci cen on-line. Prodej zájezdů je pak pro agentury mnohem snazší. Fakt, že jsou všechny německé cestovky on-line pro klienta znamená výhodu v tom, že okamžitě vidí, zda je zájezd volný a jaká je jeho aktuální cena. Obecně lze říct, že obchodní podmínky od německých cestovních kanceláří jsou pro agenturu daleko víc motivující než podmínky těch českých,“ říká Eva Sedlmajerová, ředitelka portálu Dovolená.cz.
Penzijko s finančním bonusem
Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
15. 2. 2015 7:52, Michal Studenovský
To jsi odvážný nazývat nevzdělancema půlku národa a možná ještě více. Evidentně jsi blbý jak troky, když posuzuješ vzdělanost či nevzdělanost podle toho jestli dotyčný jede na dovolenou s CK nebo na vlastní pěst. Já se domluvím bez problémů německy, trochu anglicky, nikdy jsem neměl problém domluvit se v Chorvatsku, Itálii, Španělsku, Francii, Německu, Rakousku atd. Autem jsem projel téměř celou Evropu a přes to jezdím na dovolenou s CK, i když je fakt že dopravu si zajišťuji vlastní.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 2. 2014 10:33, VlaM
Dovolená s českou cestovkou je jen pro nevzdělance, co neznají jazyky a ve světě se nedomluví. Jinak dnes v epoše internetu není problém si kdekoliv ve světě zarezervovat ubytování a spoj a vydat se kamkoliv na vlastní pěst.
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.