Dejte si pozor na fígly mobilních operátorů! Jak nenaletět?

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 21. 2. 2011 | 64 komentářů
Dejte si pozor na fígly mobilních operátorů! Jak nenaletět?
Mobily: před deseti lety senzace, dnes skoro nuda. Mají ho všichni od pětiletých rošťáků po osmdesátileté babičky. Operátoři větří zisky a snaží se urvat co nejvíc. Přetahují klienty konkurenci a důkladně si je k sobě uvazují. Že jejich postupy vždycky nejsou košer, potvrzuje právník sdružení Spotřebitel.net Miroslav Huml.

„Řešíme desítky případů poškozených, někdy to končí až u telekomunikačního úřadu,“ popisuje právník Huml. Největším strašákem pro každého, kdo nechce naletět, by měl být pouliční a podomní prodej. „Prodejci jsou placeni formou provizí. Často se uchylují k podvodným praktikám, aby produkt prodali,“ varuje Huml. Zaměřují se hlavně na staré lidi, které snadno obalamutí. Smluvní podmínky jsou navíc psány tak malým písmem, že je většina důchodců nemůže přečíst ani s brýlemi,“ upozorňuje.

Praktiky multi-level marketingu a podomního prodeje

Kdo je Live Telecom? Dříve se firma jmenovala Euphony. Je dceřinou společností britské Hive Telecom. V ČR působí od roku 2007, kdy koupila operátora Option One i s jeho 30 000 klienty. Je zaměřena na poskytování telekomunikačních služeb jako alternativní operátor. Funguje na základě pronájmu sítě, vlastní síť nestaví. Služby prodává formou multi-level marketingu a podomního prodeje. Před jejími praktikami varují Černé ovce i internetové diskuse.

Příběh první: Invaze na venkově

Dřevčice. Ospalá vesnička u Brandýsa nad Labem. Nežije tu ani 500 lidí, všichni se vzájemně znají. Poklidnou hladinu vesnického života loni v létě rozčeřil příjezd dealera společnosti Live Telecom. Přesně věděl, kde zazvonit. Šel najisto. Záhadným způsobem totiž získal adresy klientů operátora U-fon. V Dřevčicích jsou přesně tři. Jeho první zastávkou byl dům Zuzany Fritzové (70). „Řekl, že je od U-fonu a jde mi vyměnit starý telefonní přístroj za nový, že prý má ten starý poruchovou baterii,“ vypráví paní Fritzová. „Vypadal důvěryhodně, tak jsem ho pustila dál,“ pokračuje. Nemohla tušit, že jde o podvodníka, který s U-fonem nemá nic společného. Mladík jí dal jasné instrukce: „Zdůrazňoval, ať nový přístroj čtrnáct dní nechám nabíjet a nic s ním nedělám. Pak prý přijede a odveze si ten starý.“ Následně dal paní Fritzové podepsat formulář, který měl stvrzovat převzetí nového aparátu.

Stejně proběhly návštěvy u dalších dvou sousedek. Po čtrnácti dnech se začaly podivovat, že dealer pro starý telefon nedorazil. Ještě větší bylo jejich překvapení, když jim přišlo kromě obvyklého vyúčtování od U-fonu také vyúčtování za paušál u Live Telecom na 500 Kč. „Platit dva telefony je pro důchodkyni velký luxus. Vědomě bych si druhý nezřídila,“ komentuje paní Fritzová. Začalo jí svítat. Domáhala se zrušení smlouvy. Live Telecom jí sdělil, že to mohla udělat jen v zákonné lhůtě 14 dní, která již uplynula. Pointu a motiv dealerovy instruktáže asi není třeba dále vysvětlovat. Do případu se vložil právník Huml. „Live Telecom argumentoval, že měla vědět, že U-fon oranžové formuláře nemá,“ uvedl Huml. „A Český telekomunikační úřad nám sdělil, že není v jeho kompetenci posuzovat otázku uzavírání smlouvy, může pouze posoudit, zda jsou smluvní podmínky v souladu se zákonem,“ dodal. Až po tříměsíčním martyriu se paní Fritzové za podpory právníka, který doložil, že byla uvedena v omyl, podařilo dosáhnout zrušení smlouvy. O vyjádření jsme požádali také společnost Live Telecom. Na otázky neodpověděla.

Automatické prodlužování smluv

Pozor na automatické prodlužování smluv na dobu určitou. Dochází k němu u tarifů Bav se a Bav se s mých 5 u T-mobile a u tarifů NEON S, SMS, M, L, XL, XXL od O2. Pokud si prodloužení nepřejte, včas to operátorovi sdělte: na pobočce, telefonicky na zákaznické lince nebo na jeho webových stránkách.

Příběh druhý: Když se uprostřed hry změní pravidla

Když si pan Martin, který si nepřeje zveřejňovat příjmení, zřídil tarif Bav se u T-mobile, byla to nejvýhodnější nabídka pro mladé. Tehdy ještě netušil, jak moc se mu nakonec „vyplatí“. Smlouvu uzavřel na dva roky. „Když platnost v roce 2008 vypršela, zašel jsem na pobočku a uzavřel smlouvu novou,“ vypráví. Mezitím ale dostudoval, nastoupil do práce a dostal služební telefon. „Starý ležel doma vypnutý,“ vykládá. Zatímco smlouvu na dobu neurčitou můžete u T-mobile s výpovědní lhůtou jeden měsíc kdykoli zrušit, u smlouvy na dobu určitou to jde až po jejím vypršení. „Tak jsem dál platil paušál, který jsem nepotřeboval,“ vysvětluje Martin. Loni na podzim lhůta uplynula, a tak se vypravil nadbytečný účet zrušit. Jaké ale bylo jeho překvapení. „Bylo mi řečeno, že má smlouva byla automaticky prodloužena o jeden rok, takže ji můžu zrušit nejdřív v listopadu 2011.“ Když ale smlouvu podepisoval, nebylo o automatickém prodlužování nikde ani slovo.

Anketa

Máte negativní zkušenosti se svým telefonním operátorem?

Udivuje vás to? Nemělo by. Může se to stát i vám. T-mobile si, podobně jako ostatní operátoři, vyhrazuje právo podmínky měnit za pochodu. A povinností zákazníka je změny sledovat. Pokud pro vás nová pravidla znamenají zhoršení, můžete do 20 dnů od jejich zveřejnění smlouvu vypovědět. Když to neuděláte, máte smůlu. „Pokud chcete prodloužení zamezit, musíte o to prý požádat nejpozději sedm dní před koncem platnosti smlouvy,“ doplňuje pan Martin. „Automatické prodloužení bylo zavedeno na konci dubna 2009. Každý zákazník je o blížícím se datu prodloužení smlouvy informován dvěma SMS,“ sdělil mluvčí T-mobile Jiří Janeček. Jenže operátor nás zaplavuje tolika SMS, že už je snad nikdo pořádně nečte. A opravdu těžko si zprávu mohl přečíst Martin, který telefon dávno nepoužíval. „Když se prokoušete podmínkami T-mobile, zjistíte, že jeho postup je neprůstřelně ošetřen. Nic nelegálního se nestalo. Otázka etiky ale zůstává otevřená…“ uvádí právník Huml. „Operátoři podmínky mění rádi. Lidem nezbývá, než změny důkladně sledovat,“ říká Huml. „Dalším oblíbeným fíglem je, že vám po telefonu nabídnou nějakou novou službu a tvrdí, jak je výhodná. Když ale požádáte, aby vám zaslali podmínky, že si je prostudujete, a pak se rozhodnete, odmítnou. Nejdříve se musíte uvázat. Podobné to je při uzavírání smlouvy na ulici, těžko tam můžete pročítat osmistránkový elaborát,“ uzavírá Huml.

Operátoři nás hýčkají, rozdávají dárky. Ale když chvíli nejsme ve střehu, vyberou si je zase rychle zpět. Buďte obezřetní, nezanedbávejte čtení podmínek a sledování jejich změn. A podomním či pouličním prodejcům raději nepodepisujte vůbec nic.

A co vy, jaké zkušenosti máte s telefonním operátorem vy? Nechali jste se jím někdy napálit?

Pomoc pro spotřebitele

Stali jste se obětí podvodu? Obraťte se na Sdružení obrany spotřebitelů Praha a Středočeský kraj – spotrebitel.net. Své problémy můžete konzultovat s právníkem za cenu běžného hovoru na poradenské lince +420 775 476 080 nebo zdarma vyplněním elektronického formuláře ( zde).

Anebo napřed vyzkoušejte spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+69
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 64 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 2. 2011 14:34, kaja

Pokud je nějaká norma (zvyk) špatná a společnost je jí plná, neznamená to, že se jí mají všichni přizpůsobit a ti, kdo tak nečiní, jsou naivkové a mají za to pykat, ale naopak se normu (zvyk) máme snažit napravit. Jen tak se společnost dokáže vyvíjet. Od toho je tu soubor právních norem, ale také různých etických kodexů a dalších samoregulačních opatření. K tomu také slouží neziskové organizace, sociologové a další.

+37
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 2. 2011 7:59, Petr

Výmluvy, výmluvy, výmluvy. Vždy platilo, že nejvíce vydělává na ledské blbosti. když důchodce podepíše JAKÝKOLI papír, aniž by ho četl a porozumel mu, dobře mu tak. To není o věku.

Zobrazit celé vlákno

-32
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (64 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Slevomanie si vyžádala první oběti

14. 2. 2011 | Petra Dlouhá | 23 komentářů

Slevomanie si vyžádala první oběti

Hitem internetového nakupování se staly servery, které nám každý den servírují jednu neodolatelnou slevu za druhou. Ale buďte obezřetní. Některé servery podvádějí. Provozovatele portálu... celý článek

Proč máme z vody vítr v peněžence?

31. 1. 2011 | Petra Dlouhá | 23 komentářů

Proč máme z vody vítr v peněžence?

Také si během pravidelné sobotní koupele se sklenkou Rulandského a napínavými romány Stiega Larssona rádi připouštíte do vany teplou vodu? Pak raději začněte pořádně šetřit. Voda letos... celý článek

Prodej mobilních telefonů se dál zvyšuje

16. 11. 2010 | Ondřej Tůma

Prodej mobilních telefonů se dál zvyšuje

Ve třetím čtvrtletí roku 2010 se prodalo o 35 procent mobilů více než ve stejném období loňského roku. První tři příčky prodejnosti uhájily společnosti Nokia, Samsung a LG, avšak jejich... celý článek

Nezaplatili jste účet za telefon? Klidně vám ho vypnou, i když tvrdí opak

12. 8. 2010 | Věra Tůmová | 35 komentářů

Nezaplatili jste účet za telefon? Klidně vám ho vypnou, i když tvrdí opak

Telefonní operátoři se dušují, že jedna nezaplacená složenka nemůže vést k nenadálému vypnutí telefonu. Přesto se to děje. Podle oficiálního výkladu operátorů mají ovšem od nezaplacení... celý článek

Telefonovali příliš dlouho. T-Mobile jim mění tarif

10. 5. 2010 | Veronika Skálová | 4 komentáře

Telefonovali příliš dlouho. T-Mobile jim mění tarif

Do historie by letošní 7. červen mohl vstoupit jako den, kdy slovo "neomezeně" dostalo nový význam. Nově totiž bude znamenat pouhých pět hodin. Tedy podle výkladu mobilního operátora... celý článek

Partners Financial Services