Nezaplatili jste účet za telefon? Klidně vám ho vypnou, i když tvrdí opak

Věra Tůmová | rubrika: Jak na to | 12. 8. 2010 | 35 komentářů
Nezaplatili jste účet za telefon? Klidně vám ho vypnou, i když tvrdí opak
Telefonní operátoři se dušují, že jedna nezaplacená složenka nemůže vést k nenadálému vypnutí telefonu. Přesto se to děje. Podle oficiálního výkladu operátorů mají ovšem od nezaplacení k vypnutí telefonu uplynout dlouhé týdny.

Celý život platíte poctivě všechny složenky či faktury za telefon, pak jednou zapomenete a zničehonic ho máte vypnutý. Podle telekomunikačních operátorů to je v Česku nemožné. Ještě před odpojením byste měli dostat několik upomínek. Podle zkušeností některých klientů se vám to ale může bez jakéhokoliv upozornění ze strany dodavatele telekomunikačních služeb klidně přihodit. Stačí, abyste třeba stěhovali nábytek z jednoho pokoje do druhého, a přitom se vám zatoulala jedna složenka.

Ačkoliv pak platíte všechny další složenky řádně dál, protože o té zapomenuté pochopitelně nevíte, operátor vás na to, že jste v dluhu třeba ani neupozorní. Po dovolené tedy můžete zjistit, že někde dlužíte až v okamžiku, kdy máte na vyúčtování platbu za upomínku, a z telefonu se nedá telefonovat. Přesně takovou zkušenost nedávno zažila s Telefonicou O2 jedna z jejích klientek.

Vypnutý telefon klienta má být podle operátorů až tím nejkrajnějším řešením. K takovému kroku se přistupuje až v okamžiku dlouhodobého neplacení. „K omezení odchozích a příchozích hovorů dochází po 75 dnech od nezaplacení faktury. Celkem tak mezitím zákazník nezaplatí dvě faktury, protože po měsíci mu přijde další,“ uvádí například Jana Studničková, ředitelka marketingu a prodeje na trhu nejmladšího z operátorů společnosti Ufon.

Vodafone „vypíná“ telefon také až po několika týdnech, kdy byl klient upomínán k zaplacení dlužné faktury. Největší operátoři, T-mobile a Telefonica O2 zdůrazňují individuální přístup. Telefonica O2 dokonce ústy svého tiskového mluvčího Martina Žabky k vypnutí telefonu přistupuje prý až po několika měsících. Předchází tomu upozornění klienta na dlužnou částku, zasílání upomínek, osobní volání či pokus o smír. To, že by klientovi bez upomínky byl vypnut telefon, společnost vylučuje.

Navzdory uvedenému tvrzení ale přitom víme o případu klientky, které vypnula telefon, respektive pevnou linku, právě společnost Telefonica O2. Stalo se tak v okamžiku, kdy jí nepřišla ani jedna písemná upomínka, ani nebyl nechán hlasový vzkaz či textová SMS zpráva. Přesto si společnost na dalších fakturách již účtovala 150 korun za doporučený dopis s upomínkou. Při telefonickém dotazu na call centru společnosti operátorka klientku velmi razantně upozornila, že dalších více než 332 korun i s DPH bude muset zaplatit za opětovné zapojení telefonu. Telefon se však zapojuje vždy, až když od klienta dorazí platba za chybějící nezaplacenou složenku.

Ačkoliv klientka několikrát operátorku call centra upozornila, že nedostala žádnou písemnou upomínku ani nic jiného, bylo jí řečeno, že telefon ji byl oprávněně vypnut, protože nezaplatila složenku. To, že o nezaplacené složence nevěděla a další faktury za pevnou linku i za mobilní telefon mezitím v pořádku zaplatila, nebyl pro operátorku argument. Tvrdila jí, že si má stěžovat na poště, že nedostala doporučený dopis a ani jedno ze dvou upozornění na něj. 

Až do dodání poštovní zásilky jsou práva z poštovní smlouvy podle zákona o poštovních službách na straně odesílatele. Na adresáta přechází práva až dodáním poštovní zásilky,“ říká tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová. Zahájit reklamaci dodání poštovní zásilky může sice podle Selicharové kdokoliv, kdo předloží podací stvrzenku (tedy i adresát), výsledek šetření a případnou náhradu škody ale pošta projedná s odesílatelem (pokud své právo nepostoupí písemným prohlášením adresátovi). „Pokud odesílatel adresátovi sdělí podací data zásilky (datum podání, podací poštu, podací číslo), ale nepředá mu originál podací stvrzenky, může adresát dodací poštu požádat o ověření, zda předmětná zásilka k poště došla a zda byla dodána. Pošta výsledek sdělí adresátovi formou nezávazné informace. Toto šetření nenahrazuje řádnou reklamaci a nevzniká z něj povinnost k úhradě škody,“ upřesňuje Selicharová.

Společnost Telefonica O2 pro server Peníze.cz opakovaně potvrdila, že celý upomínací proces má vždy řadu kroků. Nejprve prý firma posílá SMS nebo zanechávají takzvanou upomínací hlášku, kdy automat zákazníka informuje o vzniklém nedoplatku (u pevných linek). Pak společnost posílá písemné upomínky a následně klienta kontaktuje telefonicky pracovnice společnosti a snaží se s ním vzniklou situaci vyřešit. K omezení služeb, odchozích hovorů tak Telefonica O2 přistupuje až po té, co a ani v této fázi není faktura zaplacena, tvrdí Žabka.

V dalším kroku omezuje Telefonica i příchozí hovory a další služby. Následně je podle mluvčího společnosti Martina Žabky klientovi poslána další písemná upomínka jako pokus o smír před výpovědí. Ke zrušení služeb a výpovědi dochází až po té, co ani v takové chvíli není dlužná faktura uhrazena.

Klientka tak má jedinou šanci – postup společnosti reklamovat. Společnost však nemá klientského ombudsmana, a je tak třeba využít některý z kontaktů pro reklamace (viz. tabulka).

Všichni telekomunikační operátoři v Česku mají zavedený upomínací proces a vylučují vypnutí telefonu bez upozornění klienta. Vodafone klienta nejprve na neuhrazenou fakturu upozorňuje SMS zprávami a upomínacími hovory. „Poté jsou blokovány odchozí služby, které však v případě uhrazení faktury do 18 dnů zákazníkovi opět aktivujeme. Pokud zákazník fakturu neuhradí, posíláme upomínkový dopis a až poté odpojíme všechny služby. Celý proces trvá několik týdnů a také závisí na možné dohodě se zákazníkem, kdy jsme schopni případné omezení služeb pozdržet,“ opakovaně pro Peníze.cz potvrdila Adéla Konopková ze společnosti Vodafone.

T-mobile má standardní lhůtu pro uhrazení vyúčtování 18 dnů. Pokud v této době zákazník odpovídající částku neuhradí, zasílá mu společnost dvakrát informativní SMS upozornění a dále písemnou upomínku s náhradní lhůtou. Ta odchází poštou 13. den po splatnosti. Pokud ani v této době zákazník neuhradí fakturu, T-mobile má podle své mluvčí Martiny Kemrové oprávnění mu omezit či přerušit služby. Nejprve ale operátor pouze blokuje odchozí hovory. Po dalších šesti pracovních dnech posílají další písemnou upomínku. Teprve po několika dalších týdnech předává společnost věc vymáhací agentuře. Smluvní pokuta za prodlení s úhradou delší než jeden den je u T-mobile 150 korun. Tisícikoruna se podle Kemrové platí pak jak smluvní pokuta za prodlení s úhradou delší než 21 dní.

Kolik stojí znovuzapojení a kam se obrátit, pokud nesouhlasíte s postupem operátora

TELEFONICA O2

KONTAKTY PRO REKLAMACE

  • telefonicky na bezplatné lince 800 123 456, nebo *11
  • prostřednictvím webového formuláře Napište nám z webu Telefonica O2 (http://www.cz.o2.com/osobni/pece_a_podpora/kontakty/napiste_nam/index.html)
  • písemně na adrese:Telefónica O2 Czech Republic, a.s. Reklamační oddělení, Za Brumlovkou 266/2, 140 00 Praha 4 – Michle
  • osobně na kterékoliv značkové O2 Prodejně

POPLATKY
Veškeré pokuty, penále a úroky z prodlení jsou vyúčtovány na základě platných všeobecných podmínek a ceníků:
Písemná upomínka 150,-
Znovuzapojení po omezení odchozích hovorů - mobilní 50,-
Znovuzapojení po celkovém omezení – mobilní 495,-

VODAFONE

KONTAKTY PRO REKLAMACE
Zákaznické centrum je rozdělené na péči, reklamace a oddělení pohledávek. Ve všech těchto odděleních máme vyškolené profesionály, které s klientem případné reklamace budou řešit.

  • Kontakt na zákaznické centrum je pro stávající zákazníky 800 77 00 77.
  • Zákazník může svoji reklamaci vyřizovat též na prodejnách Vodafonu.

POPLATKY
V případě, že dojde k zablokování odchozích služeb, zaplatí zákazník za aktivaci 300 Kč vč. DPH. Úroky za zpožděné platby Vodafone neúčtuje. Pokud je ale neuhrazená platba předána třetímu subjektu (vymáhací agentuře), může se dlužná částka navýšit o další náklady.

T-MOBILE

POPLATKY
Smluvní pokuta za prodlení s úhradou delší než 1 den 150Kč, 1000 Kč pak je smluvní pokuta za prodlení s úhradou delší než 21 dní (suspendace) - viz ceník http://www.t-mobile.cz/web/cz/cenik.sluzeb. Dlužníkovi je v případě suspendace poskytnuta možnost dále telefonovat s předplacenou kartou, nicméně nekončí smluvní závazek, ten nadále trvá .

KONTAKTY PRO REKLAMACE

  • Na naši společnost se v případě reklamace lze obrátit e-mailem (info@t-mobile.cz),
  • písemně na adresu sídla společnosti (Zákaznické centrum, T-Mobile Czech Republic a.s., Tomíčkova 2144/1, 149 00 Praha 4)
  • osobně (buď v sídle společnosti ve všední dny 9:00-18hod)
  • nebo na Značkové prodejně.

V případě reklamace mobilních telefonů a příslušenství se zákazník obrací na prodejce, u něhož zboží zakoupil. U zásilkového prodeje a převzetí na poště lze reklamace rovněž uplatnit na Značkových prodejnách.

UFON

KONTAKTY PRO REKLAMACE

Na lince *88 (z našich telefonů), resp. 811 811 811 může kdokoli podat stížnost na postup každého našeho pracovníka či pracovníků subdodavatelů (obchodních partnerů). Stížnosti jsou následně prošetřeny vedením oddělení péče o zákazníky, ve zvlášť závažných případech pak vedením společnosti.

POPLATKY
za upomínku 50,40 Kč včetně DPH
za znovupřipojení telefonu si neúčtujeme nic (je zdarma)

Zdroj: Telekomunikační operátoři

Také se vám již stalo, že vám bez upozornění vypnuli telefon? Podělte se o zkušenosti, jak jste situaci vyřešili.

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 35 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 12. 2018 17:12, Monika

Jak dlouho trvá znovuzapojení telefonu od zaplacení?

+38
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 8. 2010 21:13, Jaki

T-mobile posílá nejdříve sms, asi 14 od nezaplacení.

-9
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (35 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Jak reklamovat boty, abyste uspěli

4. 3. 2010 | František Mašek | 251 komentářů

Jak reklamovat boty, abyste uspěli

V Česku se nejvíc reklamují boty. Lidé si však často mylně myslí, že si u nich během dvouleté záruční doby mohou nechat opravit cokoliv. Pak bývají překvapení, že jim obchodníci reklamaci... celý článek

Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.

24. 2. 2010 | František Mašek | 27 komentářů

Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.

Při rozhodování o oprávněnosti reklamací na rozlepené boty, vady textilu, nebo jiných výrobků, vám může pomoci soudní znalec. Za posudek musíte zaplatit, ale při úspěšné reklamaci se... celý článek

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

19. 2. 2010 | František Mašek | 4 komentáře

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

Reklamace vadného zboží mohou být v době recese, kdy řadě prodejen výrazně klesl obrat, snazší. Spotřebitelům nahrává i silná konkurence a možnost řešit spory mimosoudní cestou.

Jak bezpečně nakupovat dárky na internetu

10. 12. 2009 | Věra Tůmová | 1 komentář

Jak bezpečně nakupovat dárky na internetu

Češi letos budou nakupovat vánoční dárky na internetu více než kdykoliv před tím. Ušetří tím čas i peníze. S nakupováním na internetu je spojeno i několik rizik. Přinášíme osm rad,... celý článek

Reklamovat se dá i životní pojištění

1. 2. 2008 | Věra Tůmová | 8 komentářů

Reklamovat se dá i životní pojištění

Životní pojistky by se neměly kupovat jako housky. Než si je lidé sjednají, měli by o tomto produktu něco vědět. Jinak jim pojišťovna či prodejce může snadno vnutit něco, co nepotřebují.... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services