Z prodeje auta souboj na ostří nože

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 28. 2. 2011 | 38 komentářů
Z prodeje auta souboj na ostří nože
Kampaň „Nemyslíš, zaplatíš“ ministerstvo z důvodu úspor zastavilo. Pro ústřední motto však máme nové využití. Mohlo by se stát názvem reality show z prostředí českých autobazarů. Pravidelný příliv emocí, adrenalinu a podvodů v přímém přenosu je zaručen.

V reakci na zveřejnění tohoto článku se společnost Auto ESA rozhodla nabídnout poškozenému výhodnější nabíku na vyrovnání...

Prostředí šmeliny, podezřelých živlů a „obchod s auty po česku“ – trhák, ze kterého drama sálá v každé vteřině. A o silné příběhy přece běží především, diváci je milují. Horší je, že reality show v kulisách autobazarů prožívají lidé z masa a kostí den co den a mnozí za ni opravdu draze zaplatí. Když Filip Renč točil spoty „Nemyslíš, zaplatíš“, zapomněl nás upozornit, že heslo neplatí zdaleka jen na silnici. Že etika a „proklientský přístup“ dostávají v pojetí některých tuzemských autobazarů trochu zvrácené kontury, nám připomněl příběh Petra Havlíka.

Začalo to v roce 2009. Přišel o práci, manželka byla na mateřské… Zkrátka situace, kterou byste mu nezáviděli. Aby měl šanci ženu a děti uživit, musel prodat rodinné auto. Chtěl vsadit na jistotu, a tak svěřil Škodu Superb ke komisnímu prodeji druhému největšímu bazaru u nás, Auto ESA. Se zástupci bazaru se dohodl na ceně 730 000 korun. Po pár týdnech ale přišlo místo vytoužené zprávy o prodeji nemilé překvapení. Auto bylo z prodejní plochy ukradeno.

„Chtěl jsem po Auto ESA, aby mi zaplatili cenu, která byla uvedena ve smlouvě. Považoval jsem za logické, že pokud mi nemohou vrátit auto, musejí mi dát peníze,“ vykládá pan Havlík. „V Auto ESA se ale se mnou odmítli bavit, od odpovědnosti dali ruce pryč“, stěžuje si. „To není pravda. Na podobné případy jsme pojištěni. Informovali jsme pana Havlíka, že dostane kompenzaci, jakmile případ uzavře policie a pojišťovna řekne, kolik za auto zaplatí,“ kontruje dnes mediální zástupce Auto ESA Jan Kučmáš. Pan Havlík plánoval, že si rodina prodejem auta přilepší, místo toho se dostal skoro na dno. Musel si půjčit a zadlužil se.

"Fair play" v podání Auto ESA

Zmanipulovaný VIN kód

Zmanipulovaný VIN kód

Na jaře 2010 policie vůz objevila a zabavila muži polské národnosti. Svůj Superb však pan Havlík poznával jen těžko. Stala se z něj odřená ojetina s poškozeným zadním nárazníkem. Auto najelo 20 000 km, chyběla mu navigace a hlavně: mělo dvakrát změněný VIN kód, podle kterého se nacházelo v Rumunsku. Co přesně změna VIN kódu znamená? „Jedná se o něco jako rodné číslo vozu. Pokud dojde k jeho nelegální změně, stává se nelegálním celý automobil. Auto je prakticky neprodejné, nelze ho zaregistrovat. Je nutné absolvovat „zlegalizování“ vyražením náhradního VIN kódu podle zákonných požadavků. Takový vůz ale bude pro kupce vždy podezřelý,“ vysvětluje Ing. Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA).

Co na to Auto Esa? Když se vůz našel, ozval se panu Havlíkovi jejich advokát a tlačil ho do mimosoudního vyrovnání. „Chtěli mi zaplatit jen šedesát tisíc. S autem přitom kdovíjak manipulovaly kriminální živly,“ vykládá. Jak k částce bazar dospěl? „Auto nemělo v době komisního prodeje hodnotu 730 000 korun, pan Havlík na této ceně trval, ačkoli jsme mu jí nedoporučili,“ tvrdí zástupce Auto ESA Kučmáš.

Anketa

Nakoupili jste někdy auto přes autobazar

Autobazar navíc vyrukoval s tvrzením, že VIN kód byl jednou zmanipulovaný už v době, kdy auto pan Havlík do komise umisťoval. „Ukázalo to policejní vyšetřování, změna VIN kódu byla provedena speciální technikou, nemohli jsme to poznat,“ tvrdí Kučmáš.

Nic takového ale z policejního vyšetřování nevyplývá. Usnesení policie k celému případu máme k dispozici. „Diagnostikou byl zjištěn původní VIN kód vozu, který je shodný s VIN kódem uvedeným ve smlouvě mezi panem Havlíkem a autobazarem. Je tedy vyloučené, že by k manipulaci s VIN kódem došlo již před krádeží. Je to jen pokus autobazaru, jak se vyhnout odpovědnosti,“ hodnotí Ing. Veselý ze SOVA. Nabídka na vyrovnání je pro pana Havlíka nepřijatelná. Se zástupci Auto ESA se proto setká u soudu.

Stali jste se obětí podvodu ze strany autobazaru? Neváhejte a řešte svůj problém s odborníky ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Stížnost na prodejce ojetých aut můžete podat elektronickým formulářem ( zde).

Co říká zákon a nezávislí odborníci?

Zákon hovoří jasně: „Obstaratel (v našem případě autobazar) odpovídá za poškození, ztrátu nebo zničení věci převzaté do prodeje.“ Pokud má prodávající s prostředníkem prodeje uzavřenou řádnou smlouvu, jako pan Havlík, není co řešit. Jasno má v případu i Sdružení na ochranu vlastníků automobilů: „Měli poškozenému vyplatit částku adekvátní ceně, za kterou přijali vůz do komise. Pan Havlík nemůže nést odpovědnost za bezpečnostní politiku bazaru,“ je přesvědčen Zbyněk Veselý. „Když se vůz našel, tak by měl bazar vyplatit skutečnou částku, o kterou se snížila hodnota vozu. Když sečteme škody, může se jednat o sumu ve výši několika set tisíc,“ doplnil.

Případ, kdy prodávající přijde o auto i o peníze, podle něj není ojedinělý: „Takové věci se dějí, v některých autobazarech dokonce poměrně často. Známá je například kauza bazaru Globus Car, který bral vozy do komise a následně je pod cenou prodával právě do Auto ESA. Původním majitelům ale nezaplatil, takže v podstatě ukradl téměř 200 automobilů,“ vykládá.

A co poradit lidem, kteří o komisním prodeji auta uvažují? Odpověď je jednoduchá: Nedělejte to. „Je lepší prodat vůz do bazaru za hotové. Komisní prodej může vynést víc peněz, ale je spojen s většími riziky, jako je krádež vozu, krach autobazaru nebo páchání trestné činnosti s automobilem, který je stále napsán na původního majitele,“ varuje Zbyněk Veselý.

Zákon hovoří jasně, nezávislí odborníci hovoří jasně, pan Havlík také tak… Jediný, kdo tápe, jsou „mistři etiky“ z Auto ESA. Možná by jim prospělo, kdyby si místo příštího dílu reality show zaplatili kurz slušného chování. Ale na to můžeme spoléhat těžko. A tak nám nezbývá než se obrnit a poučit ze zkušeností druhých. Dávejte pozor, ať hrdinou dalšího dílu nejste právě vy.

Společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie vozidel, se rozhodla provést hodnocení a porovnání prodejců ojetých aut v ČR. Výsledky hodnocení zveřejní na svém webu. Sledujte ho, ať víte, na které bazary si dávat pozor.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+74
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 38 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 2. 2011 15:56, Ivana

Jo. Kšeft je kšeft a majitelé autobazarů se nám smějou. Už by bylo na čase, aby jim ten úsměv zmrznul. Kde sakra berou tu drzost.

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 10. 2011 10:49, jirka

Chci koupit oktávku takže už asi 14 dní hledám na netu a taky čtu různé recenze autobazarů. Divím se, že zrovna server peníze.cz takovýhle článek pustil. Každý čtenář, který si ho pořádně přečte pochopí, že Auto ESA nechtelo toho zákazníka nijak osidit. Proste čekali až to vyřeší pojištovna. To že ten pan to chtěl asi rychleji je mozne. Navíc jestli jsem to dobře pochopil – on jim toho Superba dal se změneným VIN ? Tak to je tedy drzost na druhou. Oceňuju, že se do diskuze vlozil i manažer z Auto ESA. To je docela frajeřina. Na jiné bazary je na netu taky milion plivancu, ale nikde jsem nenarazil na to, ze by někdo z bazaru reagoval To taky o nečem svědčí. Auto si v pohodě koupim v Auto ESA, zda se ze pripadne problémy skutecne mají zajem resit. Bohuzel ale nemaji zrovna oktavku jakou hledam. Vsude se pise jak jsou oktavky nedostatkovy…

-41
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (38 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Mýty a omyly řidičů v přístupu k havarijnímu pojištění

10. 2. 2011 | Jiří Janský | 21 komentářů

Mýty a omyly řidičů v přístupu k havarijnímu pojištění

Pokud máte sjednané havarijní pojištění, patříte k necelé pětině řidičů, kteří své vozidlo takto chrání. Podle statistik České asociace pojišťoven (ČAP) má ze 7 milionů registrovaných... celý článek

Koupit auto na úvěr, nebo na leasing?

15. 3. 2010 | Věra Tůmová | 10 komentářů

Koupit auto na úvěr, nebo na leasing?

Když si půjdete koupit auto, ptejte se na rozdíly ve způsobech financování. Prodejce vám navíc může nabídnout lákavou slevu, tu ale uhradíte ve splátkách. Vyplatí se nahlédnout i do... celý článek

Jak postupovat při dopravní nehodě

18. 1. 2010 | Věra Tůmová | 4 komentáře

Jak postupovat při dopravní nehodě

Podle policejních statistik to vypadá, že řidiči v Česku jezdí opatrněji. Za jedenáct měsíců 2009 policie šetřila nejméně nehod od roku 1990. Jenže pojišťovny řeší nehod více než dřív.... celý článek

Deset rad, jak si nenechat ukrást auto

16. 11. 2009 | Eva Sovová | 9 komentářů

Deset rad, jak si nenechat ukrást auto

Denně přijde o své auto v Česku téměř 40 majitelů. Zlodějům mnohdy sami řidiči nahrávají. Přinášíme deset zásad, kterými lze snížit riziko krádeže vozu a ochránit tak lépe svůj majetek. celý článek

Partners Financial Services