Ministr financí říká, "musíme šetřit," a tak hodlá zvýšit padesát správních poplatků a čtyřicet nových zavést. Státní kasa by tak mohla zbohatnout již v roce 2005 o 3,6 miliardy korun. O pár desetikorun se zvednou poplatky za vydávání rodných, oddacích či úmrtních listů nebo řidičských průkazů. Ale mají být také zavedeny poplatky pro některé skupiny podnikatelů jako třeba pro poskytovatele dopravních služeb. Ti pak jistě zvýšené náklady promítnou do cen svých výstupů a všichni budeme opět platit vyšší ceny kvůli nenasytnému bříšku státního prasátka. Argumentace pana ministra je však poněkud dvojsmyslná. Na jedné straně hovoří o tom, že je právní úprava této oblasti doposud velmi roztříštěná a je ji třeba sjednotit do jednoho zákona. Ovšem zřejmě svým omezeným a neministersky nekomplexním pohledem tzv. obyčejného občana nedokáži správně vnímat pojmy jako sjednotit a vyjmenovat na straně jedné, nebo zvýšit a zavést čtyřicet nových na straně druhé. Alespoň, že z opozičních řad padaly poznámky o dalším zdražování a vysávání peněz z lidí.
Na jedné nejmenované nejkomerčnější celoplošné televizní stanici se ministr Sobotka nechal slyšet, že zdražení je nutné, neboť stouply náklady na práci úředníků. To je pravda. Náklady stouply, neboť jejich platy stouply.
Tak pánové, takhle tedy ne! |
Zdá se vám předchozí heslo poněkud drzé? Berme ho jako pokus voliče vyjádřit svůj názor. Jak to ale provést, když jsou u moci pořád stejní lidé, jenom sedí buď vpředu, nebo, je-li jim osud nepřízniv, pak vzadu? Stejně se budou všichni potýkat s otázkou, jak se zalíbit voličům a zůstat u moci. Kde je strana, která dá možnost lidem žít v právním státě, ve kterém se nebudou bát chodit po ulici a poctivou prací vydělají dost peněz na své potřeby a nikoliv na potřeby pánů u vesel? Chce-li volič změnu, nemá prakticky šanci. Povolební jednání se pod Řípem vyznačují dohodami napříč politickým spektrem a ústupky od předvolebních slibů. "Takové karty rozdali voliči," vzkazují pak politici, když náhodou nějaký pisálek šťourá v tom, že by se sliby měly dodržovat. Není snad poměrně nízká účast ve volbách také výrazem zmaru a pocitu nemožnosti cokoliv změnit? V roce 1990 volilo do Federálního shromáždění 96,8 % obyvatelstva, v roce 1992 to bylo už jen 85 %, o 4 roky později do Poslanecké sněmovny počet dále klesl na 76,4 %, v roce 1998 na 74 % a konečně v posledních volbách v roce 2002 to bylo na úrovni 58 %. Já vím, statistika nuda je, ale ta čísla jsou dost výmluvná. Ale což, platy poslanců nejsou odvislé od volební účasti a i to je možná chyba. |
K tomu lze snad jenom poznamenat, že zdrojem platů těchto úředníků je sice státní kasa, ale ta je jenom jakýmsi zprostředkujícím článkem. Zdrojem jsou samozřejmě
daně, neboli peníze všech produktivně pracujících lidí, neboli ta část namáhavé práce, kterou si stát v ruce se zákonem přivlastňuje ve svůj prospěch. O růstu daní prvního ledna i května už toho bylo řečeno a napsáno dost. Proč tedy ministerstvo
opět natahuje ruku? Není to proto, aby mohlo jenom nacpávat nenasytný krk silně nevyrovnaného rozpočtu? Lidé si přeci v lásce ke své zemi a jejím úředníkům rádi připlatí.
Pozitivní zprávou je však fakt, že zdražení poplatků ponesou pouze ti, kdož skutečně daných služeb využívají. Proto je lepší zvyšovat poplatky než daně, které nejsou určeny pouze pro dané a konkrétní účely. Proč se pak ale zvýšily daně? Vždyť zdrojem na vyšší platy úředníků mohly být třeba zákonem definované provize z každého provedeného úkonu. To by se možná zvýšila ochota úředníků! Co více, lidé by současně měli mít možnost svého úředníka vybírat, podobně jako třeba lékaře. Jeden, místně příslušný, by měl povinnost vyřizovat potřebné záležitosti pro obyvatele dané lokality, ale jakýkoliv jiný v celé republice by měl toto právo, nikoliv však povinnost, rovněž. Tento velmi jednoduchý krok by vedl k soutěži mezi úředníky v rámci přesně daného sazebníku, který funguje již dnes. Provize atd. by samozřejmě byla věcí veřejnou, podobně, jako samotní zaměstnanci.
Mimochodem, i opozice navrhuje, aby se část správních pravomocí odstátnila, a některé úkony tak mohly vykonávat soukromé firmy. V případě správného fungování by byl asi každý pro konkurenci, ale pozor. Při všech úvahách o soutěži, je nezbytné pamatovat i na fakt, že Česká republika se umístila v roce 2003 na 53. místě podle Indexu vnímání korupce (Corruption Perception Index; CPI), který letos zahrnuje 133 zemí světa. Pořadí zemí vyjadřuje míru korupce, jaká podle názoru podnikatelů, analytiků a akademických pracovníků panuje mezi politiky a veřejnými představiteli v příslušné zemi. Na stupnici 0-10 (0 = prakticky úplná míra korupce, 10 = země bez korupce) dosáhla Česká republika hodnocení 3,9.
Co si mysíte vy o zavádění nových správních poplatků a zvyšování existujících? Měly by být státní úředníci hodnoceni pomocí provizního způsobu? Bylo by dobré vpustit do některých oblastí soukromé firmy, a do kterých?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
18. 5. 2004 9:39, Jan Kolda von Žampach
Čistě obecně a teoreticky máte pravdu.
Jen zde, prosím, blíže osvětlete, jak si na příkladu právě dopravních inspektorátů představujete zavedení KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ, které je ROZHODUJÍCÍ podmínkou Vašich optimistických očekávání ! Za podmínek, kdy "SPOTŘEBA" včetně všech "PRAVIDEL" a všech "PODMÍNEK" kolem není tažena ani tak svobodnou vůlí fyzické osoby "ZÁKAZNÍKA", ani šikovným marketingem "POSKYTOVATELE", ale právě a především STÁTEM, který určuje svými zákonodárnými a jinými VRTOCHY ( ministerských úředníků a různých lobbistů ) i celkovou "NÁKLADOVOST" ! A nákladovost přece ovlivňuje konečnou cenu "POPLATKU", ke kterému, v případě poskytnutí služby od komerční firmy, NAVÍC připočtete její zisk a státu odvedenou daň.
A prosím, rozeberte blíže i dopad, jak se změní pro občana případné tzv. "REKLAMAČNÍ ŘÍZENÍ", cha, chááá. Já jen vím a mám osobní zkušenost, že pokud takovouto činnost vykonává sám stát, mohu si na stát, pro moji peněženku zatím poměrně LEVNĚ a různou formou, stěžovat a domáhat se nápravy. Kdežto v případě komerčního poskytovatele služby těch možností obrany mám ve skutečnosti MNOHEM MÉNĚ a peněženku to bude stát o MNOHO VÍCE. Navíc, v tomto posledním případě, protistrana se bude jistě ohánět svými, prý oprávnými komerčními zájmy a jinými výmluvami, třeba na bankovní tajemství, a já tak pravděpodobně budu trpět i DůKAZNÍ NOUZÍ !
Řešení vidím především v účinném prosazování požadavků na racionalizaci státní správy !!! To je však, v tento okamžik, parketa ( nedostatku ! ) politické vůle a schopností.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
15. 5. 2004 10:42, Jan Kolda von Žampach
Musím, jak vidím, pro "našeho instituta" něco doplnit. To když už se tu bavíme o ministru Sobotkovi, tomto stále divnějším státu a o rostoucích ( nebo vůbec nových ) poplatcích právě za výkon státní správy. A prosím, téma přece není o mé, jistě zcela bezvýznamné entitě.
Logicky vzato, vždyť tento další rýsující se prúvan do mojí milé peněženky, spolu s jinými prúvany, o posledních parlamentních volbách účelově a prorocky sponzorovala finanční skupina České spořitelny. Ještě se tím tehdy všude chlubila !
A dnes ve výsledku právě moje peněženka, a já chudák s ní, sklízíme tyto "lotrovské" výsledky.
Je jen také zcela a naprosto logické, že tento nemravný politický sponzoring jiným vchodem na poplatcích a zpátky zaplatí, nebo už bohatě přeplatili, právě klienti České spořitelny, potažmo daňoví poplatníci ! A to včetně "nákladů" i na takové zcela nedůvěryhodné a samozvané promo akce, jako je profláknutý titul Banka roku !
Ano, soustavné útoky finanční skupiny České spořitelny právě na moji peněženku nemohu nechat bez povšííííímnutí.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (27 komentářů) příspěvků.