Problémy UniCredit Bank: Nefunkční online bankovnictví a tisíce klientů bez přístupu k účtu

Dlouhých devět dní neměli někteří klienti UniCredit Bank online přístup ke svým penězům. Některé problémy se nepodařilo vyřešit ani během uplynulého víkendu. Omezení způsobila aktualizace bankovního softwaru.
Problémy UniCredit Bank: Nefunkční online bankovnictví a tisíce klientů bez přístupu k účtu

Potíže s digitálními službami – internetovým či mobilním bankovnictvím, se čas od času nevyhnou žádné bance. Letos v dubnu řešila výpadek internetového bankovnictví Komerční banka, klienti Fio banky zas nemohli začátkem května platit kartou nebo vybírat z bankomatu. Klienti UniCreditBank ovšem od minulého týdne zažívají nejdelší výpadek online služeb v historii tuzemského bankovnictví. Namísto plánované víkendové odstávky se onlinebanking UniCredit Bank potýká s omezeními víc jak týden. Na 450 tisíc klientů čtvrté největší banky v Česku tak mělo omezený přístup k financím, řada jich hlásila problémy ještě včera.

(Ne)plánovaná odstávka

Trable způsobila, podobně jako obvykle v jiných případech, aktualizace IT systému. Plánovaná odstávka začala v pátek šestého října a podle původních předpokladů měla trvat pouze do pondělí (9. října) ráno. Během pondělí se ovšem řada klientů nemohla přihlásit ke svým účtům. Kdo potřeboval jednorázově zadat platbu, musel na pobočku.

Najděte si bankomat

Abyste nemuseli tahat hotovost

Hledáte bankomat své banky? Vybíráte banku a chcete vědět, jestli má bankomat blízko místa, kde bydlíte, i blízko místa, kde pracujete? Na Peníze.cz si snadno najdete umístění kteréhokoli bankomatu jakékoli banky. Nebo prostě nejbližšího bankomatu, jak je libo:

Vyhledávání bankomatů

Vyhráno ovšem neměli ani klienti s trvalými příkazy – ty sice měly podle banky odcházet bez problémů, někteří klienti je ale neměli z čeho hradit. Na účty se totiž nepřipisovaly ani příchozí platby. „Výpadek přišel v naprosto nejnevhodnější dobu – ve výplatním termínu. Na termín výplaty má totiž řada lidí navázané trvalé platby, od placení nájmu až po splátky půjček. Jenže firmu na druhé straně většinou nezajímá, že vám nepřišly peníze kvůli problému banky. Nechápu, proč si to UniCredit Bank nepohlídala a nenaplánovala odstávku na jiné datum. Banka přece musí vědět, kdy mají klienti na účtech největší obrat,“ hodnotí situaci lidé z finanční branže, jméno ovšem zveřejnit nechtějí.

Několik dalších klientů si na facebookovém profilu banky stěžovalo také na to, že kvůli bance nestihnou splatit dluh na kreditní kartě v bezúročném období – jde o lhůtu, po kterou lze čerpat peníze z kreditní karty, aniž člověk musel platit úrok.

Chybné zobrazování zůstatků

Výpadek online služeb způsobil nepříjemnosti také zákazníkům z řad firem, například přepravním společnostem Geis a GLS. Právě přepravce GLS se vymezil vůči tvrzení, že banka provoz internetového a mobilního bankovnictví s omezením některých funkcí (například zobrazení platebních karet) obnovila. Banka tuto zprávu zveřejnila ve středu odpoledne. „I nadále je velká část služeb UniCredit Bank nefunkční. Prohlášení banky v médiích o nápravě je tak nepravdivé. Nyní je hlavní prioritou, aby se tyto technické problémy neprojevovaly ve službách poskytovaných pro naše zákazníky. Vynakládáme maximální úsilí nalézt řešení, jak se s výpadky trvale vypořádat,“ stálo ve čtvrtečním prohlášení ředitele GLS Pavla Včely.

Cash je král

Je král mrtev?

Kdo měl pakl bankovek, panoval. Jenže to dávno neplatí. Některé státy vážně debatují o zrušení hotovosti. Má to být pohodlné a bezbakteriální. Pár tisíc klientů banky UniCredit Bank by asi po zkušenosti z minulého týdne nesouhlasilo.

A optimistou není ani Pavel Kohout:

Krásný nový svět

Co si o světě bez hotovosti myslí osobnosti ze světa financí?

Svět bez bankovek a mincí. Blízká budoucnost, nebo sci-fi?

Jeho slova potvrzovaly i stovky komentářů na facebookovém profilu banky – řadě klientů se totiž stále nedařilo do internetového bankovnictví přihlásit. Klienti, kterým se připojení k účtu podařilo, ale hlásili další problém: neodpovídající zůstatky na účtech, neautorizované odchozí i příchozí platby a nefunkční historii transakcí. Podle vyjádření Petra Plocka, tiskového mluvčího banky, šlo o starší transakce, které se vinou výpadku systému začaly zaúčtovávat později. „Bezdůvodné odečítání financí neevidujeme. V současné době přetrvává omezení pro běžné klienty v internetovém a mobilním bankovnictví, konkrétně zobrazení přehledu debetních a kreditních karet, zobrazení přehledu investic a dobíjení kreditu na mobilní telefony. Omlouváme se klientům za způsobené nepříjemnosti,“ reagoval v pátek ráno na dotaz našeho webu.

Podle klientů se informace o zůstatcích na účtech měnily často v řádu několika hodin. UniCredit Bank tyto nepřesnosti označila jako problém se zobrazováním zůstatků. U některých klientů banka problém během víkendu vyřešila, další ovšem nemohli, vzhledem k chybnému zůstatku, platit kartou nebo vybírat z bankomatu.

Náhrada? Reklamační řízení

Kritika se na banku snesla také kvůli nedostatečné komunikaci s klienty. Ačkoli se UniCredit Bank na svém webu i sociálních sítích omluvila a ubezpečila, že na vyřešení problému pracuje, klientům – podle jejich ohlasů – chyběly konkrétní informace. Poslední oficiální vyjádření banka vydala ve středu na svém facebookovém profilu a webových stránkách.

Nepomohla ani zpráva, kterou banka ve středu rozeslala. „Třešničkou na dortu byla středeční SMS, ve které mi banka píše, abych své platby zašel poslat na nejbližší bankovní pobočku. Podle banky je to zdarma, ale není. Raději bych místo toho dělal prakticky cokoliv jiného,“ sdělil redakci Peníze.cz jeden z rozhořčených klientů. Kamenných poboček má UniCredit na 450 000 zákazníků aktuálně zhruba 160.

Banka nijak konkrétně nekomentovala ani výzvy ohledně případné kompenzace za vzniklé problémy. Klientům, kteří se výpadkem cítí poškození, doporučila reklamaci. „Vážíme si každého klienta a k případným požadavkům budeme přistupovat s náležitou péčí v rámci reklamačního řízení,“ sdělil i nám mluvčí banky Petr Plocek.

Propojeno!

Sbohem a šáteček

Drahé poplatky, málo bankomatů. Důvodů, proč změnit banku může být několik. Nově mezi ně lze počítat i několikadenní odstávku online služeb. Ačkoli navádět nikoho nechceme, víme, jak banku jednoduše změnit.

Jak dát bance sbohem

Royal Bank of Scotland: výpadek na měsíc

Ačkoli podobně rozsáhlý výpadek online služeb tuzemští klienti dosud nezažili, ve světě mají ještě horší zkušenost. Rekordmanem je The Royal Bank Of Scotland. Banka, pod jejíž značku spadají britské banky jako NatWest či UlsterBank, odstřihla klienty od peněz na necelý měsíc. K problémům došlo v roce 2012 a na vině byla, podobně jako v případě UniCredit Bank, aktualizace softwaru řídícího systém zpracování plateb. Kvůli nepovedené aktualizaci neodcházely platby, dalším klientům nechodily mzdy, jiní nemohli vybírat z bankomatu. Za tento výpadek dostala banka v roce 2014 pokutu 56 milionů liber.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+40
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 21 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 1. 2018 20:57, Erika

Prihlasovanie do bankingu hotová pohroma ako keby sa to nedalo jednoducho id uživatela a heslo a nie 1000 kodov na všetko ma to otravuje teké zabespečenie že ani majitel učtu sa nevie dostat do internet bankingu

+20
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou

14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková

Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou

Klientům Komerční banky se v elektronickém bankovnictví ukazoval chybný údaj o platbě kartou ze středy 13. března, případně byly platby bez popisu. 

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

29. 2. 2024 | Olga Skalková | 2 komentáře

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej... celý článek

Čtyři banky hlásí odstávku, o víkendu omezí platby

9. 2. 2024 | Petr Kučera

Čtyři banky hlásí odstávku, o víkendu omezí platby

Česká spořitelna v noci z pátku 9. února na sobotu 10. února dočasně odstaví systém George. V mobilu ani na webu nebude dostupný od páteční 23. hodiny do sobotní osmé hodiny ranní.

ČSOB se potýká s výpadky elektronického bankovnictví

22. 1. 2024 | redakce Peníze.CZ

ČSOB se potýká s výpadky elektronického bankovnictví

ČSOB má od pátku problémy s internetovým i mobilním bankovnictvím. V pátek dopoledne, dnes dopoledne a znovu i dnes odpoledne nebyly dostupné ani její internetové stránky. V pátek hlásila... celý článek

Komerční banka rozladila klienty. Nová éra je nepotěšila

19. 1. 2024 | Petr Kučera | 6 komentářů

Komerční banka rozladila klienty. Nová éra je nepotěšila

O nové éře pořád jen slyšíme, stěžují si dosavadní klienti. Banka jim neodpustila ani poplatky, které přitom od nových klientů už nechce. Zklamáni jsou i ti, kteří si novou aplikaci... celý článek

Partners Financial Services