Problémy UniCredit Bank: Nefunkční online bankovnictví a tisíce klientů bez přístupu k účtu

Dlouhých devět dní neměli někteří klienti UniCredit Bank online přístup ke svým penězům. Některé problémy se nepodařilo vyřešit ani během uplynulého víkendu. Omezení způsobila aktualizace bankovního softwaru.
Problémy UniCredit Bank: Nefunkční online bankovnictví a tisíce klientů bez přístupu k účtu

Potíže s digitálními službami – internetovým či mobilním bankovnictvím, se čas od času nevyhnou žádné bance. Letos v dubnu řešila výpadek internetového bankovnictví Komerční banka, klienti Fio banky zas nemohli začátkem května platit kartou nebo vybírat z bankomatu. Klienti UniCreditBank ovšem od minulého týdne zažívají nejdelší výpadek online služeb v historii tuzemského bankovnictví. Namísto plánované víkendové odstávky se onlinebanking UniCredit Bank potýká s omezeními víc jak týden. Na 450 tisíc klientů čtvrté největší banky v Česku tak mělo omezený přístup k financím, řada jich hlásila problémy ještě včera.

(Ne)plánovaná odstávka

Trable způsobila, podobně jako obvykle v jiných případech, aktualizace IT systému. Plánovaná odstávka začala v pátek šestého října a podle původních předpokladů měla trvat pouze do pondělí (9. října) ráno. Během pondělí se ovšem řada klientů nemohla přihlásit ke svým účtům. Kdo potřeboval jednorázově zadat platbu, musel na pobočku.

Najděte si bankomat

Abyste nemuseli tahat hotovost

Hledáte bankomat své banky? Vybíráte banku a chcete vědět, jestli má bankomat blízko místa, kde bydlíte, i blízko místa, kde pracujete? Na Peníze.cz si snadno najdete umístění kteréhokoli bankomatu jakékoli banky. Nebo prostě nejbližšího bankomatu, jak je libo:

Vyhledávání bankomatů

Vyhráno ovšem neměli ani klienti s trvalými příkazy – ty sice měly podle banky odcházet bez problémů, někteří klienti je ale neměli z čeho hradit. Na účty se totiž nepřipisovaly ani příchozí platby. „Výpadek přišel v naprosto nejnevhodnější dobu – ve výplatním termínu. Na termín výplaty má totiž řada lidí navázané trvalé platby, od placení nájmu až po splátky půjček. Jenže firmu na druhé straně většinou nezajímá, že vám nepřišly peníze kvůli problému banky. Nechápu, proč si to UniCredit Bank nepohlídala a nenaplánovala odstávku na jiné datum. Banka přece musí vědět, kdy mají klienti na účtech největší obrat,“ hodnotí situaci lidé z finanční branže, jméno ovšem zveřejnit nechtějí.

Několik dalších klientů si na facebookovém profilu banky stěžovalo také na to, že kvůli bance nestihnou splatit dluh na kreditní kartě v bezúročném období – jde o lhůtu, po kterou lze čerpat peníze z kreditní karty, aniž člověk musel platit úrok.

Chybné zobrazování zůstatků

Výpadek online služeb způsobil nepříjemnosti také zákazníkům z řad firem, například přepravním společnostem Geis a GLS. Právě přepravce GLS se vymezil vůči tvrzení, že banka provoz internetového a mobilního bankovnictví s omezením některých funkcí (například zobrazení platebních karet) obnovila. Banka tuto zprávu zveřejnila ve středu odpoledne. „I nadále je velká část služeb UniCredit Bank nefunkční. Prohlášení banky v médiích o nápravě je tak nepravdivé. Nyní je hlavní prioritou, aby se tyto technické problémy neprojevovaly ve službách poskytovaných pro naše zákazníky. Vynakládáme maximální úsilí nalézt řešení, jak se s výpadky trvale vypořádat,“ stálo ve čtvrtečním prohlášení ředitele GLS Pavla Včely.

Cash je král

Je král mrtev?

Kdo měl pakl bankovek, panoval. Jenže to dávno neplatí. Některé státy vážně debatují o zrušení hotovosti. Má to být pohodlné a bezbakteriální. Pár tisíc klientů banky UniCredit Bank by asi po zkušenosti z minulého týdne nesouhlasilo.

A optimistou není ani Pavel Kohout:

Krásný nový svět

Co si o světě bez hotovosti myslí osobnosti ze světa financí?

Svět bez bankovek a mincí. Blízká budoucnost, nebo sci-fi?

Jeho slova potvrzovaly i stovky komentářů na facebookovém profilu banky – řadě klientů se totiž stále nedařilo do internetového bankovnictví přihlásit. Klienti, kterým se připojení k účtu podařilo, ale hlásili další problém: neodpovídající zůstatky na účtech, neautorizované odchozí i příchozí platby a nefunkční historii transakcí. Podle vyjádření Petra Plocka, tiskového mluvčího banky, šlo o starší transakce, které se vinou výpadku systému začaly zaúčtovávat později. „Bezdůvodné odečítání financí neevidujeme. V současné době přetrvává omezení pro běžné klienty v internetovém a mobilním bankovnictví, konkrétně zobrazení přehledu debetních a kreditních karet, zobrazení přehledu investic a dobíjení kreditu na mobilní telefony. Omlouváme se klientům za způsobené nepříjemnosti,“ reagoval v pátek ráno na dotaz našeho webu.

Podle klientů se informace o zůstatcích na účtech měnily často v řádu několika hodin. UniCredit Bank tyto nepřesnosti označila jako problém se zobrazováním zůstatků. U některých klientů banka problém během víkendu vyřešila, další ovšem nemohli, vzhledem k chybnému zůstatku, platit kartou nebo vybírat z bankomatu.

Náhrada? Reklamační řízení

Kritika se na banku snesla také kvůli nedostatečné komunikaci s klienty. Ačkoli se UniCredit Bank na svém webu i sociálních sítích omluvila a ubezpečila, že na vyřešení problému pracuje, klientům – podle jejich ohlasů – chyběly konkrétní informace. Poslední oficiální vyjádření banka vydala ve středu na svém facebookovém profilu a webových stránkách.

Nepomohla ani zpráva, kterou banka ve středu rozeslala. „Třešničkou na dortu byla středeční SMS, ve které mi banka píše, abych své platby zašel poslat na nejbližší bankovní pobočku. Podle banky je to zdarma, ale není. Raději bych místo toho dělal prakticky cokoliv jiného,“ sdělil redakci Peníze.cz jeden z rozhořčených klientů. Kamenných poboček má UniCredit na 450 000 zákazníků aktuálně zhruba 160.

Banka nijak konkrétně nekomentovala ani výzvy ohledně případné kompenzace za vzniklé problémy. Klientům, kteří se výpadkem cítí poškození, doporučila reklamaci. „Vážíme si každého klienta a k případným požadavkům budeme přistupovat s náležitou péčí v rámci reklamačního řízení,“ sdělil i nám mluvčí banky Petr Plocek.

Propojeno!

Sbohem a šáteček

Drahé poplatky, málo bankomatů. Důvodů, proč změnit banku může být několik. Nově mezi ně lze počítat i několikadenní odstávku online služeb. Ačkoli navádět nikoho nechceme, víme, jak banku jednoduše změnit.

Jak dát bance sbohem

Royal Bank of Scotland: výpadek na měsíc

Ačkoli podobně rozsáhlý výpadek online služeb tuzemští klienti dosud nezažili, ve světě mají ještě horší zkušenost. Rekordmanem je The Royal Bank Of Scotland. Banka, pod jejíž značku spadají britské banky jako NatWest či UlsterBank, odstřihla klienty od peněz na necelý měsíc. K problémům došlo v roce 2012 a na vině byla, podobně jako v případě UniCredit Bank, aktualizace softwaru řídícího systém zpracování plateb. Kvůli nepovedené aktualizaci neodcházely platby, dalším klientům nechodily mzdy, jiní nemohli vybírat z bankomatu. Za tento výpadek dostala banka v roce 2014 pokutu 56 milionů liber.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+38
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 20 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 1. 2018 20:57, Erika

Prihlasovanie do bankingu hotová pohroma ako keby sa to nedalo jednoducho id uživatela a heslo a nie 1000 kodov na všetko ma to otravuje teké zabespečenie že ani majitel učtu sa nevie dostat do internet bankingu

+19
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

ČSOB zpřísní ověření bez Smart klíče. Za aplikaci dá odměnu

15. 6. 2022 | Petr Kučera | 16 komentářů

ČSOB zpřísní ověření bez Smart klíče. Za aplikaci dá odměnu

Klienty ČSOB, kteří ještě nepoužívají ověřovací aplikaci Smart klíč, čeká od 20. června při práci s internetovým bankovnictvím častější zadávání přihlašovacího hesla.

Platby na číslo mobilu: Banky řekly, kdy a kdo je nabídne

30. 5. 2022 | Petr Kučera, Olga Skalková | 10 komentářů

Platby na číslo mobilu: Banky řekly, kdy a kdo je nabídne

Posílání peněz mezi klienty tuzemských bank se zjednoduší. Místo čísla účtu příjemce má stačit, když zadáte číslo mobilu. A to bez stahování nějaké speciální aplikace.

Spořitelna zpoplatní ověřovací SMS. Co další banky?

28. 4. 2022 | Olga Skalková | 150 komentářů

Spořitelna zpoplatní ověřovací SMS. Co další banky?

Klienti mladší 70 let, kteří nevyužívají aplikaci George klíč, si od poloviny roku připlatí. Zjišťovali jsme plány konkurentů.

Spořitelna mění ceník. Zdraží i potvrzovací SMS

22. 4. 2022 | Petr Kučera | 172 komentářů

Spořitelna mění ceník. Zdraží i potvrzovací SMS

Zpoplatnění ověřovacích SMS je nejvýraznější změnou v novém sazebníku. Připlatí si také zájemci o papírové výpisy.

Kdo volá? Bankéře si klienti spořitelny ověří v aplikaci

19. 4. 2022 | Jiří Hovorka | 1 komentář

Kdo volá? Bankéře si klienti spořitelny ověří v aplikaci

Česká spořitelna nově nabízí svým klientům možnost ověřit si bankéře na telefonu přes mobilní aplikaci George klíč. Novinka má snížit riziko podvodných telefonátů, kdy se pachatelé... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.