Raiffeisenbank: síla jednoduchosti
5. 5. 2005 | Petr Vykoukal | 1 komentář

O tom, že se aplikace bance povedla, svědčí téměř jednohlasné "jednoduché a přehledné" od našich porotců. Tento nesporný úspěch ale kazí nulová nabídka doplňkových služeb.
Česká pobočka rakouské Volksbank zahájila svou činnost v roce 1994 v Brně. Svou pobočkovou síť postupně rozšířila na 21 ve 12 českých a moravských městech. Především zpočátku se banka orientovala výrazněji na firemní klienty, dnes své obchodní aktivity míří do tří segmentů – občané, firmy a municipality. Svou současnou bilanční sumou 19 miliard Kč se řadí mezi menší banky na trhu. Možnost komunikovat po internetu nabídla svým klientům na podzim 2002, v červenci loňského roku pak spustila novější verzi.
Internetová banka roku |
Připravili jsme pro vás seriál o internetovém bankovnictví, ve kterém vám mezi 4. dubnem a 23. květnem představíme fungování této služby u 13 bank na českém trhu. Všechny aplikace prověřila porota Peníze.CZ z šesti různých pohledů - přihlášení, menu a základní ovládání, zadávání příkazů k úhradě, zobrazování výpisů, dispozice s účtem a vizuální dojem. Po skončení seriálu vám přineseme celkové výsledky a vyhlásíme Internetovou banku roku v kategorii porota Peníze.CZ Tématu bezpečnosti internetbankingu a výše poplatků s touto službou souvisejících budeme věnovat speciální články. O tom, která banka získá ocenění v kategorii čtenářů Peníze.CZ, můžete rozhodnout i vy - stačí dát hlas svému favoritovi. Registrovaní čtenáři budou zařazeni do slosování o zajímavé ceny. www.ibankaroku.cz |
Instalace
Požadavky na HW a SW |
PC s procesorem Pentium 133 MHz nebo vyšší MS Windows (W98, SE, ME, NT4.0 + SP6, 2000, XP) Internet Explorer 6.0 a vyšší s podporou Javy |
Přihlášení
Zabezpečení |
Pasivní operace uživatelské jméno (osmimístná změt čísel a písmen) a heslo (můžete si libovolně měnit). K aktivním operacím je potřeba podpisový certifikát. |
Pokud jste při hledání uspěli, pak po provedení mezikliku (nejdříve kliknete na Internetbanking a načte se vám další stránka, kde musíte kliknout na vstup do aplikace) zadáte do kolonky uživatelské jméno a heslo. Vzhledem k tomu, že první údaj má tvar typu "Gr87D4hg", určitě oceníte, že alespoň heslo si můžete nastavit sami jako něco zapamatovatelnějšího. Naši porotci to příliš nekomentovali, jen Petr Dvořák z VŠE poznamenal "delší přihlašovací jméno", dvěma dalším (Pavlu Slavíkovi z Peníze.cz a Evě Souhradové z České televize) se nelíbila nutnost proklikat se do aplikace přes několik stránek.
Ovládání a vzhled
Co umí internetové bankovnictví Volksbank | |||
příkaz k úhradě: | |||
jednorázový | ANO | ||
hromadný | NE | ||
trvalý příkaz k úhradě: | |||
zřízení | ANO | ||
změna | ANO | ||
zrušení | ANO | ||
souhlas k inkasu | ANO | ||
příkaz k inkasu | ANO | ||
vytváření vzorů plateb | ANO | ||
zahraniční platby | ANO | ||
výpis | ANO | ||
historie účtu | ANO | ||
termínované vklady: | |||
zřízení | ANO | ||
změna | ANO | ||
zrušení | ANO | ||
informace o platebních kartách | NE* | ||
|
Za významný nedostatek je možné považovat poznámku Antonína Beneše, který do hodnotícího protokolu poznamenal "nestabilní aplikace". Udělal to poté, kdy strávil nečekaně hodně času snahou zadat příkaz k úhradě; aplikace se mu bránila hlášením "došlo k chybě v aplikaci", po které bylo nutno se znovu přihlásit.
Podobný problém jsme zaznamenali při psaní tohoto textu. Aplikace se při prohlížení výpisů "zasekla" a nebylo s ní možno dělat vůbec nic, ani se odhlásit. Do této kategorie chyb patří i nefunkční odkaz na úrokové sazby u termínovaných vkladů. Pokud na něj kliknete, načte se vám chybová stránka banky, která říká, že se snažíte dostat na již neexistující stránku staré verze webu Volksbank (viz obrázek). Asi v bance při aktualizaci homepage zapomněli na aktualizace internetbankingu.
Provádění transakcí
Internetbanking Volksbank nabízí všechny myslitelné standardní domácí a jednoduché zahraniční platby. K zadání příkazu se ovšem musíte doslova proklikat (obdobně jako u Raiffesenbank), když se vám po kliknutí na odkaz "Platební příkazy-Domácí" nejprve zobrazí jejich přehled a teprve u něj je tlačítko "Zadat nový". Výhodu to může mít pouze v případě, že chcete zopakovat některou operaci z přehledu, kdy jen kliknete na ikonku použít jako vzor.
Obdobou této možnosti je "Vytvoření partnera" v záložce informace. Uložíte si zde číslo účtu na který často posíláte peníze. Při vkládání příkazu si jej můžete vyvolat kliknutím na ikonku vedle kolonky "Název účtu". Tato možnost se líbila Aleně Urubkové. Naopak k celému formuláři příkazu měl výhradu Petr Dvořák, který poznamenal, že nápověda u něj je "neadresná". To ovšem platí pro celou celou aplikaci. K čemu je vám totiž nápověda, která u příkazu k úhradě nabídne informace o tom, jak funguje internetbanking, když nemá ani viditelný odkaz typu "Jak zadat příkaz k úhradě".
Trochu nepraktické také je, že inkasa nemůžete povolit či změnit v příslušném odkazu v záložce "Příkazy", ale musíte jít do odkazu "Informace-Seznam žádostí-Nová žádost" (s drobnými odchylkami tato výhrada platí i pro SIPO).
Ostatní operace
Kromě standardních výpisů a termínovaných vkladů už aplikace nenabízí žádné další funkce. Eva Moniová k tomu poznamenala, že "chybí investice, nenabízí alespoň informace o jiných produktech".
Informace o účtech nabízí dva typy pohledů do historie. Můžete se buď podívat do jednotlivých pohybů, nebo do výpisů. V pohybech je možné vyhledávat podle řady kritérií (částka, typ platby, datum…). Výpisy si pouze můžete zobrazit a případně exportovat do formátů .xml či .txt. Oba formáty jsou pro přímé zobrazování dosti nepoužitelné (zobrazí se vám změt písmen a čísel) a pravděpodobně jsou definovány pro import do nějakého účetního programu.
Jedinou netransakční funkcí aplikace jsou termínované vklady. Jejich zadání je jednoduché, pouze vyplníte formulář. Předem se však připravte na to, že jej už z aplikace nezrušíte a také se dozvíte, že "Výše úrokových sazeb je pouze informativní, vklad bude proveden dle aktuální sazby". Jak jsme ale již zmínili výše odkaz, na úrokové sazby vede pouze k zobrazení chybové stránky.
Náklady na služby Volksbank | Počet | FIT konto + IB* | Celkem (Kč) | |
vedení účtu | měsíčně | 12 | 75 | 90 |
výběry na přepážce | 5 za rok | 5 | 6 | 30 |
výběry z vlastního bankomatu ** | 23 za rok | 23 | 2,5 | 57,5 |
výběry z cizího bankomatu *** | 7 za rok | 7 | 25 | 175 |
vklady v hotovosti | 9 za rok | 9 | 6 | 54 |
počet příchozích plateb | 20 ročně | 20 | 6 | 120 |
počet ochozích plateb | 36 ročně | 36 | 3 | 108 |
počet odchozích plateb trvalým příkazem | 30 ročně | 30 | 3 | 90 |
zřízení trvalého příkazu | 2 za rok | 2 | 0 | 0 |
zrušení, změna trvalého příkazu | 2 za rok | 2 | 30 | 60 |
platební karta elektronická | 1 | 1 | 0 | 0 |
1594,5 | ||||
* do ceny za vedení účtu je započítán i poplatek za internetové bankovnictví (30 korun), samotná cena (45 korun) zahrnuje krome vedení účtu i výpisy poštou a elektronickou platební kartu ** síť bankomatů Volksbank je součástí sítě ČSOB, výběr z bankomatu ČSOB označeného jako Volksbank stojí 2,5 z ostatních bankomatů 5 korun (zde uvažujeme 2,5 jako cenu za výběr z vlastního bankomatu) *** výběr z jiných bankomatů než Volksbank či ČSOB stojí 25 korun, vzhledem k tomu, že síť těchto dvou bank není příliš hustá, volíme cenu za ostatní bankomaty |
Pokud vás zajímá více o námi zvoleném modelovém klientovi, podívejte se sem.
Jsou pro vás v internetbankingu důležité nebankovní služby (pojištění, stavební spoření a podobně)? Jak se vám líbí aplikace Volksbank?
Sdílejte článek, než ho smažem