Jak na to | Gabriel Pleska | 2. 5. 2023
I když si nepřevezmete dobírku z e-shopu, nákup pořád platí. Jestliže chcete vrátit zboží bez udání důvodu, musíte to obchodníkovi jasně říct. Jinak po vás pořád může chtít peníze za zboží a dokonce i nějaké navíc.
Co se děje | Petr Kučera | 8. 1. 2023
Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď máte možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.
Co se děje | Petr Kučera, Jana Divinová | 14. 11. 2022
Nová úprava má pomoct provozovatelům e-shopů. Míří proti zneužívání práva na odstoupení od smlouvy. Podmínky pro vyzkoušení zboží se přiblíží kamenným prodejnám.
Co se děje | Petr Kučera | 4. 11. 2022 | 2 komentáře
Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď dostanete možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.
Aktuality | Petr Kučera | 16. 9. 2022
Domácnosti dostanou možnost, aby se takzvaných spotových cen zbavili rychleji než podle dosavadních pravidel. Umožní jim to novela, kterou dnes schválili poslanci. Týká se to smluv na dobu určitou i neurčitou – ovšem pouze spotřebitelů, ne třeba podnikatelů.
Jak na to | Tomáš Smolík | 24. 8. 2021 | 3 komentáře
Jak správně reklamovat či vrátit zboží? Na co si dát pozor při nákupu v e-shopu a případných pozdějších problémech? Tady je aktuální návod.
Co se děje | Monika Veselíková | 3. 12. 2018 | 21 komentářů
Objednáte jednu minci, přijdou dvě. Do měsíce další a spolu s nimi faktura na několik tisíc. Takové jsou praktiky Českého mincovního obchodu. Česká obchodní inspekce proto radí obloukem se prodejci vyhnout.
Co se děje | Jana Poncarová | 4. 9. 2018 | 60 komentářů
Slíbí vám, že vám budou pár let shánět nejlepší cenu elektřiny nebo plynu. Seberou vám možnost vybrat si dodavatele sami. Když to uděláte, zaplatíte. Nový trik šmejdů v energetice se jmenuje exkluzivita. Nemusíte o ní vůbec vědět, ale může vás stát tisíce korun.
Co se děje | Jana Poncarová | 9. 8. 2018 | 2 komentáře
Evergreen podomního prodeje energií. Ke smlouvě dostanete úsporné žárovky. Prý zadarmo. Když ale od dodavatele odejdete, bude je chtít zaplatit. Vlastně budou je chtít zaplatit vymahači. S výhrůžkami že za dva dny máte na krku exekutora.
Jak na to | Lukáš Zelený | 27. 6. 2018 | 3 komentáře
Možná si vzpomenete, jak vás pobouřilo video se zaměstnancem přepravní společnosti, který vykládá balíky z dodávky, jako kdyby trénoval hod kládou na skotské hry. Co dělat, když vám z obchodu dojde balíček s poškozeným zbožím?
Co se děje | Jana Poncarová | 18. 6. 2018 | 7 komentářů
Nejdřív to byly LED žárovky. Teď mezi podomními prodejci a neúnavnými telefonisty frčí energetické aukce. Slibují nejnižší cenu elektřiny. Možná ji opravdu dostanete. Možná ale zaplatíte tisícikorunovou pokutu.
Jak na to | Monika Veselíková | 12. 7. 2017
Na koho se obrátit, když vám z internetového obchodu přivezou poškozené zboží? Odpovídá za vadu prodejce, nebo přepravní společnost, a musíte balíček reklamovat, nebo stačí odstoupit od smlouvy? Poradíme.
Jak na to | redakce Peníze.CZ | 20. 6. 2017
Někdo rád všechno zařídí sám a i dovolenou si organizuje na vlastní pěst. Jiný koupí si zájezd. To vyjde o něco dráž, ale všechno už zařizuje někdo jiný a člověk může jen relaxovat. A navíc má v případně nečekaných událostí garantovanou větší právní ochranu. S největší spotřebitelskou organizací dTest jsme připravili rady, na co si dávat pozor při pořizování dovolené.
Když se řekne | Monika Veselíková | 6. 12. 2016 | 3 komentáře
Zdá se, že mezi zákazníky českých operátorů nepanuje zrovna spokojenost. Na co si nejvíc stěžují a jaké ceny platí v porovnání se zákazníky jiných evropských zemí?
Jak na to | Jana Poncarová | 17. 5. 2016 | 3 komentáře
Stačí, aby na dveře zaťukal obchodní cestující s elektřinou a podstrčil vám papír. Malér je na světě. Pár chytrých kliček, a aniž o tom víte, podepíšete změnu dodavatele. Nevýhodná smlouva, poplatky, hrubé jednání na zákaznické lince. Důvodů, proč to s dodavatelem ukončit, máte víc než dost. Naštěstí máte i víc možností, jak se smlouvy zbavit a bez sankcí odejít.
Seriál | Vladimír Zuzák | 29. 7. 2015
Kolik by vám měl kupující zaplatit za prodlení s úhradou kupní ceny a kolik byste měli platit zase vy jemu, když nemovitost pozdě předáte? Aniž byste malovali čerta na zeď, sankce a pokuty rovnou zakotvěte v kupní smlouvě.
Jak na to | Ondřej Tůma | 13. 7. 2015 | 1 komentář
Případů, kdy telefonní operátoři zasahují do uzavřených smluv a mění jejich podmínky, stále přibývá. Poradíme vám, na co byste si měli dávat největší pozor a jak se můžete bránit.
Jak na to | Ondřej Tůma | 24. 11. 2014 | 34 komentářů
Nakupuje snad letos Ježíšek na cizozemských internetových stránkách? Poradíme mu, jak pozná bezpečný zahraniční e-shop od stránek, které ho chtějí připravit o peníze, a vysvětlíme, jak se vyhne placení DPH a clu.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 17. 10. 2014 | 6 komentářů
Jde o skandální okleštění práv zákazníků mobilních operátorů, nebo žádná zásadní změna v zaběhnuté praxi nepřijde? Řeč je o novele zákona o elektronických komunikacích. Jaké bude mít novelizace důsledky, se ptáme zástupců spotřebitelských sdružení, mobilních operátorů či člena rady Českého telekomunikačního úřadu.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 10. 10. 2014
Plážový písek ve foťáku, nafukovací člun od mořské soli. Internetové obchody si stěžují, že jim zákazníci v rámci čtrnáctidenní lhůty pro odstoupení od smlouvy stále častěji vrací viditelně opotřebované produkty. Stát se rozhodl zakročit a v pracovním návrhu novely občanského zákoníku prosazuje zpřísnění pravidel.
Co se děje | Petra Dlouhá | 20. 3. 2014
Kvízová otázka na úvod: kolik máte času na odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet? Čtrnáct dní? Někdy dokonce o rok víc! Tvůrci nového občanského zákoníku nezapomněli ani na nákupy na internetu. Některá pravidla přidali, jiná upřesnili. Vše důležité přinášíme – ve spolupráci s právní poradnou dTestu – v následujícím přehledu.
Jak na to | Michaela Divišová | 21. 8. 2013 | 7 komentářů
Podepsali jste smlouvu s dodavatelem elektřiny či plynu a teď byste ji chtěli zrušit? Kdy a jak můžete od smlouvy odstoupit, aniž vás za to budou čekat sankce? Přinášíme přehled možností.
Co se děje | Michaela Divišová | 15. 7. 2013 | 34 komentářů
Zvoní u našich dveří a často pod různými záminkami se z nás snaží vylákat podpis na dokumentech, které si ani nemáme možnost pořádně přečíst. Zdá se však, že jejich klasickým praktikám odzvonilo. Přicházejí se zcela novými triky. Jak se bránit?
Co se děje | Petra Dlouhá | 1. 10. 2012 | 25 komentářů
Před pár měsíci jsme rádi přinesli zprávu o zákonu, který má zkomplikovat podvůdky a podvody vykuků z prodejních akcí. Ale kampak na ně: vymysleli novou fintu a jsou nebezpečnější než dřív. Přinášíme podrobný návod, jak se bránit.
Jak na to | František Mašek | 21. 6. 2011 | 9 komentářů
Co je psáno, to je dáno. Což neznamená, že na co lejstro není, to neplatí. Podle zákonů (psaných i nepsaných) je právoplatná i ústní smlouva, i po telefonu uzavřená. Když od ní chcete ustoupit, doporučení je však jasné: písemně! Jinak ve sporu o pár stovek můžete skončit i s exekucí na krku.
Co se děje | Petra Dlouhá | 14. 3. 2011
Slíbit výlet a oběd zdarma. Zavřít v sále hospody. Vykázat ven silnější kusy. A ty slabší ubít agresivní prezentací revoluční pánve, která smaží, šetří energii, dědovi vyléčila rakovinu a dnes naposled je k mání za výjimečnou cenu. Hloupost je věčná – někdo koupí pokaždé.
Jak na to | Petr Kučera | 2. 4. 2010 | 1 komentář
Obrana proti neférovým jednáním obchodníků není snadná. A to ani po té, co některé jejich praktiky jsou od roku 2000 zakázané a podle občanského zákoníku neplatné. Letos ale získají spotřebitelé další zbraně.
Aktuálně.cz | Petr Kučera | 12. 3. 2010
Lidé, kteří si vezmou spotřebitelský úvěr, budou moci do 14 dnů odstoupit od smlouvy bez udání důvodu, aniž by jim hrozila sankce. To je jedna z novinek, kterou přináší nový zákon o spotřebitelském úvěru.
Životní situace | Táňa Chadrabová | 13. 8. 2007
Při koupi zboží mimo kamenný obchod může spotřebitel vrátit zboží bez udání důvodu do čtrnácti dnů. To ovšem znamená, že vracené zboží musí být do dvou týdnů fyzicky přítomno u prodejce.
Články | Lukáš Půda | 6. 4. 2001
V prvním čtení dnes budou poslanci projednávat vládní návrh zákona o spotřebitelských úvěrech. Pokud jej parlament schválí, nebude pro společnosti poskytující tyto úvěry již tak jednoduché nalákat nové klienty. Postavení spotřebitelů se totiž výrazně zlepší.