Jen u několika málo typů smluv zákon vyžaduje, aby byly výhradně písemné. Je to třeba smlouva pracovní či o převodu nemovitosti nebo automobilu na jiného majitele. Jinak ale ústní smlouvy platí, ať jde o „smlouvu o koupi zmrzliny“, kterou uzavíráte s cukrářkou slovy Jednu jahodovou (za stranu kupující) a Prosím, dvacet korun (za stranu prodávající), nebo třeba o „smlouvu na koupi šperku za milion korun“. O té ovšem nevíme, jakými slovy se uzavírá, a budeme rádi za poučení od zkušenějších.
Za špatně odmítnuté telefonní služby exekuce na dům
Ústně uzavřená smlouva platila i v případě padesátiletého muže z Kladenska. Smlouvu uzavřel po telefonu, pak se domníval, že od ní podle všech regulí odstoupil – a jednoho dne zjistil, že má zastavený dům.
Příběh tohoto muže, který si nepřeje zveřejňovat své jméno – říkejme mu tedy třeba Xaver, začal telefonátem, ve kterém mu jistá firma slíbila zprostředkovat výhodný paušál u operátora T-Mobile. Xaver s obchodem souhlasil. Když u něj ale zazvonil kurýr se SIM kartou, která mu měla pomoci šetřit, všechno si rozmyslel. Řekl, že od smlouvy odstupuje, simku odmítl převzít a nechal ji poslat zpět. Tím věc považoval za vyřízenou.
Když pak firma urgovala, aby zaplatil za objednaný paušál, napsal jí, že odstupuje od smlouvy a že žádnou kartu nechce – vrátil ji přece po kurýrovi. Odpověď firmy ho překvapila: Kurýr není náš zaměstnanec, nebyl oprávněn převzít SIM kartu zpět. Nevyužil jste tedy čtrnáctidenní lhůtu k odstoupení od smlouvy: plaťte, co jste si objednal. Snad jako projev dobré vůle firma Xaverovi nabídla, že mu nechá vystavit SIM kartu znovu. Ten to ale odmítl a dopisy od firmy vymáhající dluhy, které mu časem začaly chodit, házel do koše. Přehlédl ovšem mezi nimi dopis od soudu. O exekuci.
Protože proti rozhodnutí soudu nepodal odpor, navštívil ho jednoho dne exekutor a zastavil mu kvůli dluhu dům za dva miliony korun. Xaver se sice obrátil na organizaci na ochranu spotřebitele, bylo však už pozdě. Nezbylo mu než uhradit 17 tisíc, na něž se jeho dluh vyšplhal.
Nemusíte vysvětlovat, proč zboží vracíte
Na smlouvy uzavřené pomocí prostředku komunikace na dálku, kam patří internet nebo telefon, se vztahuje čtrnáctidenní lhůta, během níž je možné od smlouvy odstoupit (výjimky jsou uvedené v boxu vpravo). Je to ovšem třeba – jak ukazuje příklad Xavera – dát dotyčné firmě jasně na vědomí. A nechat si vše potvrdit.
Zboží, od jehož koupě do 14 dnů odstoupíte, musíte vrátit na vlastní náklady. Informace o přesné lhůtě a o místu, kam by mělo být vráceno, byste měli najít v dokumentech přiložených ke zboží nebo na internetu. Nic ovšem nezkazíte tím, když se na to prodejce písemně dotážete. Určitě je však vhodné písemně a doporučeně prodejce vyrozumět o svém odstoupení od smlouvy. Od dokumentu si schovejte kopii, a především podací lístek. Pokud by si prodejce poštu nepřebíral, není možné to přičítat k tíži vám, stačí tedy, když váš dopis bude včas na dodací poště.
Miroslav Huml, právník sdružení Spotřebitel.net, doporučuje nevypisovat důvody k odstoupení od smlouvy. Firma pak váš dopis může pochopit jako reklamaci a závadu či „závadu“ odstranit. Vaše právo je odstoupit bez udání důvodu, není proto třeba hledat omluvu.
„... upozorňujeme, že hovor je nahráván...“
Pokud kupující na telefonát, jímž si něco objednal, zapomene, má pocit, že si nic neobjednal, nebo se smlouvou nesouhlasí, ale promeškal čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží a odmítá něco platit, může skončit před soudem.
Při případném sporu s prodávajícím vždy rozhoduje, jaké má kdo důkazy. „Důkazní břemeno nese prodávající. Musí tedy soudu dokázat, že se hovor uskutečnil a kupující s koupí souhlasil, proto se hovory často nahrávají. Pokud prodávající prokáže, že kupující souhlasil s uzavřením obchodu, musí spotřebitel zboží odebrat a zaplatit, stejně jako soudní výlohy. Když to prodejce z jakéhokoliv důvodu nedokáže, vyhraje spor kupující a nemusí nic platit,“ říká právník Miroslav Huml.
Vždycky tedy záleží jen na vás. Obecná doporučení jsou ale jasná:
- Vyžadujte papírové smlouvy, pokud to firmu odradí, nestála za to, abyste s ní dělali obchody.
- Neobjednávejte nic, pokud si nejste jisti cenou a podmínkami.
- Pokud odstupujete od smlouvy, používejte doporučenou poštu.
A pokud po vás firma začne vyžadovat peníze, o nichž se domníváte, že jí nepatří, postavte se k tomu čelem. Pokud si nejste jisti, neváhejte se poradit třeba s některým ze sdružení na ochranu spotřebitelů.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 6. 2011 17:10, Honza
Když jsem před časem tady diskutoval na toto téma (konkludentní smlouva), byl jsem považován za zločince se zdůvodněním, že Kubišová s Vondráčkovou nesepsala žádnou smlouvu. Samozřejmě nemusí a její sms odpověď je jako kdyby nic neposlala. Výpověď ústní smlouvy musí být písemná. Netýká se tohoto případu, ale obecně to platí u všech ústních smluv.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.