Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nový trik na předváděcích akcích. Varujte babičku!

| rubrika: Co se děje | 1. 10. 2012 | 25 komentářů
Před pár měsíci jsme rádi přinesli zprávu o zákonu, který má zkomplikovat podvůdky a podvody vykuků z prodejních akcí. Ale kampak na ně: vymysleli novou fintu a jsou nebezpečnější než dřív. Přinášíme podrobný návod, jak se bránit.
Nový trik na předváděcích akcích. Varujte babičku!
Na začátku to vypadá jako pohodový výlet na pěkné místo, s pěkně oblečenými lidmi, kteří mají pěkné způsoby, nabízejí pěkné dárky a soutěž o pěkné ceny. A na konci je z toho pěkný průšvih. Propracovanými metodami psychologického nátlaku a manipulace vám vnutí předražený parní čistič, masážní polštář, hrnce, které vyléčí i rakovinu, nebo třeba mobilní telefon mimořádně vhodný pro důchodce.

Že si to nemůžete dovolit? Ale jděte. Zajistíme, zařídíme a pružně podáme k podpisu také vázaný spotřebitelský úvěr od známé úvěrové společnosti, která se s výší úroků dvakrát nemaže. Navrch zdůrazníme zvláštní blahodárné vlivy, které mají vlny vysílané zmíněným mobilem na vaše zdraví (chcete tady přece ještě pár let být?), a můžeme si plácnout.

O kuriózních i tragikomických zážitcích z předváděcích akcí, které dostaly mnoho, především starších, lidí do maléru, už toho bylo napsáno hodně – ostatně i na našem serveru:

Nejen penzisté...

Ano, na prodejní akce nejezdí jen senioři. A naletět může každý, mladý nebo starý. Ostatně příběhů všelijak napálených lidí jsme přinesli tolik, že v tomhle ohledu nemáme nejmenší iluze. Pokud ve článku mluvíme o důchodcích, není to proto, že bychom byli v tahu nějakého stereotypního pohledu na důchodce jako kohosi, kdo tolik zaostal za dobou, že se nedokáže bránit a podobně. Prostě nějakým způsobem reflektujeme fakt, že firmy, které pořádají prodejní akce, se na seniory zvlášť zaměřují – srovnejte ostatně název té, o které je dál v článku řeč —

Všechna varování však byla marná. A tak nezbylo, než začít předváděcí byznys přísněji regulovat. Jenže i zákonná regulace v boji s lidskou naivitou a ochotou upsat se i ďáblu selhává.

Co změnila novela zákona

V polovině července vstoupila v platnost novela občanského zákoníku, která měla udělat prodejcům na předváděcích akcích čáru přes rozpočet. Dříve totiž ve velkém zneužívali této skulinky v zákoně: od kupní smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání (čili mimo kamennou prodejnu) bylo možné do čtrnácti dní bez udání důvodu odstoupit – ovšem ne v případě, že jste si prodejce za účelem nákupu zboží sami pozvali domů. A tak prodejci na předváděčkách seniorům jednoduše vpašovali do smlouvy dodatek o tom, že byla uzavřená doma – aby měli své jisté. Nový zákon této fintě udělal přítrž – odstoupit už se dá i od doma podepsané smlouvy. Podrobnosti o nových pravidlech najdete v našem starším článku:

Léčka, která zákon přechytračí

Prodejci na předváděcích akcích však vymysleli další nebezpečný trik, jak z lidí peníze dostat.

Paní Ludmila se zúčastnila předváděcí akce Reklamní společnosti Senior (příhodný název, že?), pořádané v restauraci U Chýlků v Ostravě. „Babička je ročník 1925, špatně se pohybuje a už příliš nevychází. Když dostala pozvánku na předváděcí akci, která se konala nedaleko jejího domu, nechala se zlákat. Později nám to vysvětlovala tak, že je hodně sama a tohle byla příležitost přijít zase mezi lidi,“ popisuje její vnučka Monika. Na předváděcí akci podepsala kupní smlouvu na sadu talířů, indukční vařič, parní čistič, žehličku a konvektomat – v celkové hodnotě necelých pěti tisíc korun. „Navrch ale také podepsala úvěrovou smlouvu od Home Creditu a rozhodčí smlouvu. Když jsme ji druhý den navštívili a ukázala nám, co podepsala, vysvětlili jsme jí, že je to absolutně nevýhodné, a přesvědčili ji, aby od všech smluv odstoupila. Když jsem viděla složitou smlouvu psanou miniaturními písmenky, bylo mi jasné, že to babička vůbec nemohla přečíst. A i kdyby snad ano, nemohla to vůbec pochopit,“ vysvětluje paní Monika. A dodává, že její babička má ve svých sedmaosmdesáti (!) letech už trochu potíže s pamětí: „Takže mi ani nedokázala vyložit, jak ji k podpisu všech smluv prodejce přesvědčil.“

Za normálních okolností by podle nového znění zákona neměl být v odstoupení od smlouvy žádný problém. Jenže. To by nesměla paní Ludmila s firmou Reklamní společnost Senior zároveň podepsat dohodu o opravě a údržbě věci. Právě v tom spočívá nový fígl prodejců. Zákon totiž ponechal – pokud jde o možnost odstoupení od smlouvy – výjimku právě řemeslníkům. „Zákon znemožňuje odstoupení od smlouvy o opravě a údržbě věci v místě určeném spotřebitelem a na jeho žádost,“ upozorňuje právní poradkyně sdružení Spotřebitel.net Kristýna Opletalová.  

Ve smlouvě je navíc uvedeno, že se babičce budou po dobu pěti let starat také o údržbu její staré lednice.Za opravu a údržbu všech věcí jim má zaplatit celkem třicet pět tisíc,“ říká její vnučka. Poskytnuté služby však ceně rozhodně neodpovídají. „Údržba má být dle smlouvy prováděna jen jednou za rok, nejdříve však po vypršení záruční doby věci,“ doplňuje Monika.

Jak postupovat

Od kupní smlouvy může paní Ludmila dle nových pravidel do čtrnácti dní bez problémů odstoupit – aniž by uváděla důvod. Stačí odstoupení sepsat písemně, uvést v něm číslo smlouvy a datum podpisu. Díky včasnému odstoupení se automaticky zruší i smlouva o vázaném úvěru a rozhodčí smlouva,“ vysvětluje právnička Pavla Plachá ze sdružení Spotřebitel.net. Dodává však, že je třeba úvěrové společnosti co nejdřív poslat doporučený dopis a všechno oznámit – opět byste neměli zapomenout uvést číslo smluv, datum podpisu i odstoupení.

Pokud jde o opravu a údržbu věci – odstoupením od kupní smlouvy se stává oprava zakoupených věcí plněním nemožným podle § 575 občanského zákoníku, protože už nebude objektivně možné věci opravovat a udržovat,“ míní právnička. To byste měli sdělit prodejci písemně spolu s vypovězením smlouvy.

Anketa

Co teď?

Problém však spočívá především v ledničce paní Ludmily – tu totiž opravovat a udržovat lze. „To je jediná možná a uskutečnitelná část plnění smlouvy o opravě a údržbě věci. Z povahy smlouvy a účelu plnění – kterým bylo především ‚opravovat a udržovat‘ ve stavu způsobilém řádného užívání nově zakoupené produkty od Reklamní společnosti Senior – ovšem vyplývá, že plnění zbytku závazku (čili údržba lednice) nemá pro spotřebitele žádný hospodářský význam. I tento závazek by tedy měl v plném rozsahu zaniknout,“ domnívá se právnička Plachá. Dodává však, že pochybuje, že tento výklad zákona bude respektovat také Reklamní společnost Senior. „Pokud na to prodejce nepřistoupí, doporučuji poškozeným, aby se snažili vyjednat alespoň co nejnižší poměrnou částku z celkové smluvní částky o opravě a údržbě. Je to velmi zákeřná právnická lest – která podle mého názoru nemá jednoznačný výklad,“ míní právní zástupkyně. Všem poškozeným také doporučuje, aby podali podnět na Českou obchodní inspekci. Peníze.cz přinášejí její vyjádření:

Co na to Česká obchodní inspekce

„Tuto novou klamavou praktiku Česká obchodní inspekce u některých předváděcích společností zaznamenala – již na základě podání prvních poškozených spotřebitelů.

Spotřebitelům lze dát stejnou radu jako při každé takové akci (uzavírání smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání): Pečlivě si přečíst každý list smlouvy a nepodepsat nic, s čím se neseznámili, s čím nesouhlasí nebo čemu nerozumí.

Takové smlouvy lze považovat za obcházení zákona. Pokud se ale nepodaří jednoznačně prokázat, že spotřebitel nebyl informován o předmětu smlouvy nebo že mu byla podstrčena k podpisu podvodem, pak je odstoupení od takové smlouvy problematické. V těchto případech by se poškození spotřebitelé mohli domoci svých práv (a nároků) pouze soudní cestou.

Postih tohoto jednání ze strany orgánu dozoru je možný pouze v případě, že se podaří inspektorům prokázat, že prodávající užil k získání podpisu smlouvy nekalé obchodní praktiky,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

A o vyjádření jsme samozřejmě požádali také Reklamní společnost Senior. Zajímalo nás, co ji k náhlému rozšíření služeb o opravy a údržbu motivovalo a zda klientům ve čtrnáctidenní lhůtě umožňuje od takových smluv odstoupit, i když zahrnují též opravu a údržbu staré ledničky nebo jiného spotřebiče. Nedopustili jsme si ani otázku na cenu služeb – čili zda není třicet pět tisíc za výše popisované služby trochu příliš. Odpovědi však do uzávěrky nedorazily. 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+71
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 10. 2012 14:12, Pavel

Už jsem starý a nahluchlý taky, ale blbej nejsem. Vím, že až na mě budou ostatní řidiči blikat je nejvyšší čas pověsit volant na hřebík a zásadně nechodím na předváděčky, nepouštím si do bytu cizí lidi a preventivně neotvírám nezvaným návštěvám. A taky nepiji methanol.

Reagovat

 

+37
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Ringo 01. 10. 2012 08:44)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 10. 2012 7:45, Petr

Boha jeho, už takové články nepište. Je to zbytečné. Ti, co si koupí nesmysly za desetitisíce, stejně články nečtou a ani by se jimi neřídili. Komu nestačilo posledních dvacet let, aby pochopil, že tyto "předváděcí akce" jsou jen o tahání peněz z lidí, si to ZASLOUŽÍ. V celé historii se vždy nejvíc vydělávalo na lidské blbosti. A tak to bude i do budoucna.

Reagovat

 

-26
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (25 komentářů)

3. 2. 2014 | 12:12 | Vladimír

Tento názor se mi nelíbí, nicméně je mnohokrát historicky ověřený, a tedy pravdivý... :-/ více

17. 6. 2013 | 21:59 | Jarda

Znám jednodušší řešení. Ledničku prodat synovi/dceři/vnukovi/sousedce ... a za 50.-/rok si ji od nich pronajímat. A protože už žádnou lednici mít nebude tak "... se stává oprava zakoupených věcí plněním nemožným podle § 575...více

5. 5. 2013 | 21:58 | Johny

Být starostou,tak vydám místní vyhlášku a takový ksindl si do své obce nebo města nepustím.Na druhou stranu je pravdou,že kdo je blbý ten je ztracený! více

5. 12. 2012 | 11:46 | Sotona

Jednoznačně jde o úpadek hodnot, respektive o všeobecný úpadek obrany základních hodnot. Společnost nedrží generačně pohromadě, ani jinak. Politická reprezentace se také vytrvale snaží o znesváření skupin obyvatelstva, protože...více

5. 11. 2012 | 15:52 | právník

Znám možné řešení. Smlouvy této společnosti porušují povinnost informovat spotřebitele o možnostech odstoupení, a proto se na ně vztahuje jednoroční lhůta pro odstoupení, kterou pro tyto případy předepisuje občanský zákoník....více

Čtenáři také navštívili

30. 8. 2012 |  | 24 komentářů

Co si o tom myslíte: Dokážeme se postarat o naše seniory? A chceme vůbec?

Mirko, dneska jsem ve Špáru sehnala fajnovej olej za polovičku. Vzala jsem si šest lahví, ale víš, že smažený moc nemusím a péct jsem přestala, protože už nejezdíte na chatu. Nechceš se pro pár lahví stavit?...

4. 7. 2012 |  | 10 komentářů

Smlouva podepsaná doma už nebude pastí! Na předváděcích akcích ale číhají další

Přemluv bábu a dědu, ať nechodí na předváděcí akce – iniciativa, která těžko získá stejnou podporu jako ta antilevicová, potřebná by ale byla jak sůl. Hon na důchodce pokračuje. Teď aspoň pochybní dealeři...

6. 6. 2012 |  | 21 komentářů

Děti musí živit své rodiče! I zákon to říká

Rodiče mají vůči svým dětem vyživovací povinnost. A platí to i obráceně. Děti se musí o své rodiče i prarodiče starat, když oni sami se starat nemohou. Pro ty, kteří to nevědí sami od sebe, to říká zákon...

12. 3. 2012 |  | 31 komentářů

Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

Písnička o tom, že u nás zákazník dostane o řád horší zboží než zákazníci v supermarketu s týmž logem na Západě, je notně obehraná. Nedosti však na tom, že dostáváme druhou jakost – potravinářská inspekce...

14. 3. 2011 |

Podvody na předváděcích akcích: Nekupujte šmejd za desetitisíce!

Slíbit výlet a oběd zdarma. Zavřít v sále hospody. Vykázat ven silnější kusy. A ty slabší ubít agresivní prezentací revoluční pánve, která smaží, šetří energii, dědovi vyléčila rakovinu a dnes naposled...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

dpp, ladislav jakl, hoax, jan punčochář, hmotná nouze, pravděpodobnost výhry, privatizace politiky, Zajištění, p2p, proces rozhodování, nařízení EHS, resece, PIAS fond majetku, neznalost produktů banky, nalok.cz

1Z20011, 3Z12974, 3Z12975, 5C82462, 3Z12975

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK