Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

| rubrika: Jak na to | 13. 7. 2015 | 1 komentář
Případů, kdy telefonní operátoři zasahují do uzavřených smluv a mění jejich podmínky, stále přibývá. Poradíme vám, na co byste si měli dávat největší pozor a jak se můžete bránit.
Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

Na začátku loňského prosince začala platit novela zákona o elektronických komunikacích. Mobilním operátorům se tím dostala do ruky mocná zbraň. Podmínky smluv se svými klienty si totiž nově můžou upravovat, jak se jim zlíbí. A, světe, div se! V praxi to skutečně dělají. „Naším cílem je neustále zlepšovat nabízené služby a zjednodušovat nabídku, a proto je nutné čas od času upravit i podmínky služeb. Smlouvy však vždy měníme v souladu s platnou legislativou,“ vysvětluje Lucie Jungmannová z tiskového oddělení společnosti O₂.

Přestože operátoři shodně tvrdí, že ke změnám dochází takřka vždy ve prospěch zákazníků, spotřebitelské družení dTest upozorňuje na to, že se úprava smluvních podmínek často týká i vyšších cen tarifů, menšího počtu volných minut, přibývajících omezení k množství stažených dat a prodlužování závazku na dobu, během které je vypovězení smlouvy spojené s penalizací za její ukončení.

Chcete ušetřit za volání a internet? Porovnáme vám aktuální veřejné i neveřejné prémiové nabídky mobilních operátorů a za pár minut budete mít všecko hotovo. Změnu za vás vyřídíme zdarma, bez papírování a rychle.

Jak a kdy vás musí operátor informovat

Operátoři tedy můžou podle novely zákona, kterou se jim v loňském roce podařilo prolobovat v Parlamentu, pozměňovat smlouvy podle nových pravidel. Přitom nejproblematičtější je asi otázka, kdy a jakým způsobem o tom musí své klienty informovat. Pokud se totiž jedná o zásadní úpravu smluvních podmínek, která zhoršuje postavení zákazníka, může klient od smlouvy odstoupit bez jakékoli penalizace ke dni účinnosti nových podmínek. „Zákazníky o změnách informujeme minimálně třicet dní předem v jejich pravidelném vyúčtování služeb. Pokud je to vhodné s ohledem na charakter změny, zákazníkům zároveň navíc posíláme i SMS, ve které na změny znovu upozorňujeme,“ popisuje Lucie Jungmannová z O₂.

Právník dTestu Lukáš Zelený ale upozorňuje na to, že velká část klientů si informace o změně nevšimne: „Pokud spotřebitelé nevěnují velkou pozornost vyúčtováním za služby poskytované operátorem, může se snadno stát, že jim uteče drobným písmem, třeba i na zadní straně uvedená informace, že jejich tarif ukončují a převádějí je na jiný, zpravidla ‚výhodnější‘. Změnu tak zaregistrují až s prvním vyúčtováním za nový tarif. Také možná zjistí, že operátor vnímá výhodnost změn odlišně.“ Zároveň se podle něj výrazně snižuje míra zaručené informační povinnosti vůči spotřebitelům. Operátor totiž není nucen informovat zákazníky o konkrétní změně ve smlouvě, ale jen o tom, že změnu na internetu a ve svých prodejnách uveřejnil. Co přesně se ve smlouvě změnilo, si ale už klienti musí mnohdy v několikastránkových obchodních podmínkách dohledat sami.

Jak se bránit

Paradoxní je, že o tom, zda úprava smlouvy znamená zhoršení postavení zákazníka, rozhodují podle nové legislativy sami operátoři. „Poslanci se rozhodli, že ochranu spotřebitele tak nějak přesunou na operátory, kteří jistě dobře a lépe vědí, co je to ‚podstatná změna‘ a ‚zhoršení postavení účastníka‘, než sám spotřebitel,“ ironicky komentoval pravomoc operátorů v naší pravidelné rubrice Očima expertů člen Rady Českého telekomunikačního úřadu Ondřej Malý.

„Změny se snažíme dělat s ohledem na naše zákazníky, ale ne vždy se podaří vyjít vstříc každému. Případné reklamace potom řešíme individuální cestou, a pokud nenajdeme uspokojivé řešení, zákazníkům umožňujeme odstoupit od smlouvy bez sankce,“ vysvětluje tisková mluvčí společnosti Vodafone Markéta Kuklová.

Mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina nám ale potvrdil, že jeho instituce nyní řeší řadu případů, kdy operátoři svým zákonným povinnostem nedostáli. „Pokud klient s navrženou změnou smlouvy, o které musí být prokazatelně informován, nesouhlasí, má právo změnu neakceptovat a ke dni účinnosti nových podmínek smluvní vztah ukončit, a to bez jakýchkoliv sankcí. Pokud o změnách není informován či je informován nesprávně, pak platí, že vůči němu není daná změna účinná,“ radí nespokojeným zákazníkům Martin Drtina.

Anketa

Máte neomezený tarif?

Dočkají se zákazníci větší ochrany?

Novela zákona, která operátorům umožňuje jednostranné úpravy smluv, byla loni schválena přes námitky spotřebitelských sdružení a Českého telekomunikačního úřadu. Nedá se proto očekávat, že by se nyní mělo na platné legislativě v nejbližší době něco měnit. „Při projednávání novely v Parlamentu jsme hlasitě a opakovaně upozorňovali na to, že změny, ke kterým došlo až po řádném připomínkovém řízení formou takzvaného přílepku, nejsou účastníkům smluv v elektronických komunikacích ku prospěchu, oslabují jejich ochranu a mohou být i v nesouladu s evropským právem. Sám jeden z navrhovatelů pozměňovacích návrhů na pozdější dotaz novináře poznamenal, že svůj návrh přednesl na objednávku telekomunikačních operátorů,“ říká Martin Drtina z Českého telekomunikačního úřadu. Zároveň ale připouští, že jeho úřad nemá pravomoc, aby rozhodnutí zákonodárce zvrátila.

Jestliže tedy dojde k nějaké změně, která by spotřebitelům vrátila větší ochranu, bude to pravděpodobně z iniciativy Evropské komise. Ta se totiž o loňskou úpravu zákona o elektronických komunikacích velmi zajímala. „Evropská komise už kvůli změnám zákona začala Českou republiku vyšetřovat. Pokud nebude zjednána náprava, může komise podat na Česko žalobu k Soudnímu dvoru EU,“ varuje Lukáš Zelený z dTestu.

V tuto chvíli se tak o svá práva musí aktivně zasadit především sami spotřebitelé. „Právo svědčí bdělým, je proto potřeba, aby se o svá práva zákazníci starali,“ dodává Martin Drtina z Českého telekomunikačního úřadu. Podle něj by tak měli u operátorů reklamovat nesprávné vyúčtování v důsledku změny smlouvy nebo případné nedostatečné informování při jednostranné úpravě smluvních podmínek. Pokud operátor reklamaci zamítne, může se spotřebitel obrátit na Český telekomunikační úřad s námitkou na vyřízení reklamace. Regulátor se už dříve nechal slyšet, že se ve sporech bude řídit podle evropských standardů.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+22
Ano
Ne

Diskuze

13. 7. 2015 | 18:42 | Stepan

Poslal jsem pred 2 lety stížnost českému telekomunikačnímu úřadu a do dneska mi neodpověděli!!Tak je to asi jen pro mladé :-D více

Čtenáři také navštívili

17. 10. 2014 |  | 4 komentáře

Očima expertů: Klienta na řetěz? Co si vyjednali mobilní operátoři u poslanců

Jde o skandální okleštění práv zákazníků mobilních operátorů, nebo žádná zásadní změna v zaběhnuté praxi nepřijde? Řeč je o novele zákona o elektronických komunikacích. Jaké bude mít novelizace důsledky,...

29. 11. 2013 |  | 2 komentáře

Očima expertů: Čtvrtý operátor nebude. Jak to ovlivní ceny mobilního volání?

Češi se čtvrtého mobilního operátora opět nedočkají. V ostře sledované aukci kmitočtů uspěli jen tři zavedení hráči. K výraznějšímu zlevnění cen volání tak podle všeho nedojde. Co si o tom myslí člen Rady...

18. 4. 2013 |  | 14 komentářů

Revoluce v cenách mobilních tarifů? Sotva!

Nové tarify mobilních operátorů nejsou skutečnou cenovou revolucí. A jejich „převratné“ nabídky skrývají pěkné háčky.

26. 10. 2012 |  | 13 komentářů

Ukradený mobil vám policie nelokalizuje. Nejde o závažný trestný čin

Na konci loňského roku vlastnilo mobilní telefon přes šest miliard lidí. V Česku máme aktivních SIM karet víc než obyvatel – čtrnáct milionů. Operátoři od začátku října všechna data o našem telefonování,...

24. 10. 2012 |  | 12 komentářů

Sledování mobilů: Operátoři naše data zase sbírají pro policii

V Česku je přes čtrnáct milionů aktivních SIM karet. Na jednoho člověka (včetně novorozeňat, která ale zas tak často nevolají) u nás tedy připadá téměř jeden a půl telefonního čísla. Údaje o všech našich...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Auditor, Marxismus, Racionální očekávání, zaměstnání, zaměstnání, dohoda o zrušení pracovního poměru, kariéra, zákoník práce, plyn, ropy, hana blovská, alexis tsipras, el ladrillo, profit, zahraniční platby, státní zástupci, náboženství, počítačoví piráti

004SKART, 6T00763, 2SP0010, 8B50513, 6C34502

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK