Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

MotoGP v Brně: největší a nejdražší „soudek pro Pražáky“

| rubrika: Komentář | 31. 8. 2012 | 28 komentářů
Moravská ekonomická teorie i praxe přečkala několik revolucí. Je totiž nadčasově jednoduchá: nalákat, ožrat, oškubat. Děláme to s radostí – a s dotacemi od města, kraje i ministerstva školství.
MotoGP v Brně: největší a nejdražší „soudek pro Pražáky“

Něco bylo ten sobotní večer v Brně jinak. Podchod pod nádražím mě sice i tentokrát přivítal známým pachem moči a ze zábradlí mezi tramvajovými nástupišti – tedy městského majetku – se pořád usmívaly ty samé kyberštětky z reklam na videochaty. Čím víc jsem se ale blížil Svoboďáku, tím silnější jsem měl pocit déjà vu. Teprve když jsem u orloje dostal od brigádnice letáček nedalekého bordelu, opodál spatřil stánek se starobrnem za čtyřicet korun a pódium s miss bikini jak vystřiženou z Formanových filmů, bylo mi to jasné. Motocyklová Velká cena je znovu tady.

Automotodrom na kraji Brna hostil závod MotoGP opět s pomocí veřejných rozpočtů: na 46,5 milionů korun dotací se složilo město, kraj i ministerstvo školství a tělovýchovy. Argument zní rozumně: pořadatelé platí za zalistování do seriálu mistrovství světa poplatek 1,7 milionů eur, příjmy ze čtvrt milionu návštěvníků má přitom celý region, včetně státu. Něco tu ale smrdí. Není to benzin, je to sud s něčím docela jiným. S „vínem pro Pražáky“. Ještě než se k tomu dostaneme, ukážeme si, jak by rozumný moderní stát podnikání podporovat neměl:

Klíč k určování feudálních pořádků

Když už někoho rozumný moderní stát dotuje, dělá to na základě výběrového řízení a ověřitelných čísel. – Na feudálním východě stačí lennímu pánovi zamotat hlavu 212 tisíci návštěvníky jeho državy a už se vám sypou miliony. Co na tom, že do toho třikrát počítáte lidi, co šli na páteční trénink, sobotní kvalifikaci i nedělní závod. Co na tom, že se neví, kolik z nich přijelo v neděli ráno a bez jediné vypité kofoly se odpoledne vrátilo zpátky do Rakous. Co na tom, že kempy za okruhem opustí jen minimum celovíkendových návštěvníků: sám jsem viděl, že centrum Pardubic bylo v sobotu večer živější než centrum Brna, pivně-erotické zábavě navzdory. A co na tom, že nikdo nikdy nepočítal zvýšené náklady policie a dopravního podniku.

Je to „spor víceméně filosofický“, řekl webu Bystřičník o přínosu závodů primátor Roman Onderka. Ale kdepak: je to spor mezi zbožnými přáními a čísly. První by naplnilo brněnskou přehradu, zato druhého se nedostává.

V moderních městech mají všichni podnikatelé stejný přístup k veřejným službám. – Ve feudálním Brně jezdí už roky během závodů bezplatné autobusy městského dopravního podniku z centra na okruh a zpátky. Ovšem jen během programu: sprchu v kempu po dni na tribuně a výlet za večerním utrácením do Brna nestihnete.

Když chtějí svým zákazníkům nabídnout bezplatnou linku obchodní domy na předměstí, musí ji samy financovat, snad že tam lenní pánové na rozdíl od závodní dráhy nikdy nedostali příležitost něco slavnostně odstartovat, předat nebo přestřihnout.

V nefeudálních společnostech se novináři pídí po tom, jestli se s veřejnými penězi nakládá účelně. – Brněnská média nekriticky přetiskují prosby o vyšší dotace pro okruh a pořádají soutěže o volňásky, pokud ovšem neřeší něco důležitějšího.

Anketa

Dotujete rádi brněnskou Velkou cenu?

Moderní společnosti vydělávají na kvalitních službách, autentických hodnotách, upřímnosti a otevřenosti. Proto je jejich bohatství dlouhodobě udržitelné a nestojí a nepadá s jednou dotací.– Jihomoravská ekonomická teorie i praxe nese už věky název „soudek pro Pražáky“. Právě do takového sudu prý dávali vinaři to nejhorší, ale také nejdráže prodávané víno. V kempech kolem Automotodromu nabírá teorie podobu gambrinusu za 50 korun a lahve vody za 75. Udržitelné to moc není: zatímco Starý zákon hovoří o sedmi tučných a sedmi hubených letech, my máme jeden tučný víkend a pak rok na poli. V horším případě na pracáku.

A hlavně: rozumný moderní stát řeší v první řadě kvalitu života svých občanů. To samé platí i pro kraje a města. Ve Vídni, Kodani nebo Vancouveru se Velká cena nejede. Byl bych ale hodně překvapený, kdyby na jejich obyvatele kvůli tomu doléhala tíseň a přemýšleli by o stěhování řekněme do Saské Kamenice, poblíž které se závod MotoGP jezdí. – Pro feudální brněnské vládce i nás, jejich neméně feudální poddané, je ovšem neustále omílaná „prestiž“ důležitější než klid obyvatel nebo přesně 2280 dalších věcí. Právě proto ji ještě dlouho nezískáme.

Ale tentokrát se nám Brňákům neposmívejte: jedeme v tom s krajem i s vládou. S vámi všemi.

Redakce radí: Každý pátek Kašpárka!

Michal Kašpárek

Kašpárkovo Brníčko

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-36
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

31. 8. 2012 12:00, Ládik

No, Nečas je někde z Uherského Hradiště, Kalousek z Tábora, Sobotka od Brna, Paroubek z Olomouce, Topolánek ze Vsetína, Langer z Olomouce, Škromach z Hodonína, takže až na jihočecha Kalouska samý Moravák, Hanák, Valach, atd. Ale rodilý pražák ani jeden!
Autor článku má pravdu - osobně proti závodům motorek celkem nic nemám (i když jsem zrovna minulou neděli upaloval okolo Brna, abych byl doma /tedy v Praze/ ještě před šílenými motorkáři, kteří pojedou z GP), ale - GP Brno je jen KOMERČNÍ akce jako každá jiná (např. rockový festival nebo pivní slavnosti, či vinobraní), takže DOTACE URČITĚ NE! Pokud jsou jakési poplatky pro ně vysoké, ať to pohřbí a nechají klidně Putinovi. Ekonomický přínos, dle rozboru v článku, je vcelku nulový, takže žádná škoda. Jen můj názor, nic víc.

Reagovat

 

+26
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Mlhoš 31. 08. 2012 11:13)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 8. 2012 14:00, Mlhoš

V Praze se vytváří většina tuzemského HDP. Dotuje tudíž Praha Moravu a ne obráceně. Na Moravě se lidé flákají, posedávají po sklípcích a my Pražáci abychom na ně dělali. Ministerstva nemohou na Moravě sídlit, protože by tam nesehnala kvalifikované zaměstnance.

Reagovat

 

-56
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Karel P. 31. 08. 2012 13:21)

Další příspěvky v diskuzi (28 komentářů)

10. 8. 2013 | 13:20 | juřa

Su moravák a pokud na moravě stojí něco za ho..o tak to pošlem do Prahy, namátkou topol nebo špatný počasí a jen se podívejte po institucích, jen aby nám pražáci nezačli posilat janošky, ritigy, mazánky a jiný.... více

4. 1. 2013 | 19:19 | Vaněk Petr

Pražáku, to se velice mýlíš. protože Praha má nejvíce státních, respektive dotovaných podniků v Česku. A tito zaměstnanci nepřináší žádný finanční produkt, protože od položení první cihly přes uklizečku, veškerou techniku...více

2. 9. 2012 | 15:57 | Aleš Müller

Kašpárek for primátor !! Brnu bych osobnost s rozhledem autora přál. Ale to budu dávno na svých pražských Olšanech, než se něco podobného stane :- ( více

2. 9. 2012 | 8:17

To je zvláštní. V tom článku přece vůbec nejde o Brno. Ani o Prahu. Ale co, debata je vtipná. více

2. 9. 2012 | 7:18 | Mlhoš

Po Čechách jezdím, ale zrovna na Moravu mi připadá zbytečné cestovat. Nic zajímavého tam v podstatě není. To už můžu jet rovnou do Běloruska, tam je to podobné. Po republice možná jsou prosperující podniky, podstatné je ale...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Spotřebitelský leasing, Potenciální míra růstu, Katastr nemovitostí, eet, banky, psd2, daně, restaurace, Deutsche Börse, rozvíjející, Slovensko, souhrn, mladí lidé, osoba samostatně výdělečně činná, český, OB Kvanto Globální listinný, podnikatelská sféra, Nejvyšší soud ČR

ABLADV01, 4J40109, 6C66016, 3AN2669, 4J40109

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK