Rychlá jízda je hlučná, neúsporná a zbytečně zatěžuje životní prostředí. Takže se bude jezdit pomaleji. Povinně. Rakousko letos citelně omezí rychlost na části dálnic. Opatření se dotkne i českých turistů. Na některých vytěžovaných dálničních úsecích už – bez pokuty – nepojedete víc než osmdesát.
V Tyrolsku klesla maximální povolená rychlost ze 130 km/h na 100 km/h, konkrétně jde o úseky na dálnici Inntal A12 mezi Kufsteinem a Zirlem a mezi městy Karrösten a Zams a dále na brennerské dálnici A13 mezi Innsbruckem a Schönbergem. Omezení se dotkne také dálnice A1 v okolí Salzburku – rychlost tam bude ponížena až na 80 km/h v závislosti na počasí a aktuální kvalitě ovzduší v lokalitě. Na uvedených úsecích mají provádět aktivní kontroly policisté. Na některých dálnicích navíc Rakousko zavedlo nové úsekové měření rychlosti.
Pokud v daném úseku pojedete rychleji, vedle pokuty za rychlou jízdu vám hrozí také pokuta za znečišťování životního prostředí, a to až do výše dvou tisíc eur.
Pomaleji a dráž
Kromě toho, že se bude na rakouských dálnicích jezdit pomaleji, bude se na nich jezdit také dráž. Roční dálniční známka pro osobní auta podraží o 1,7 eura na 84,4 eura, tedy víc než 2300 korun. Desetidenní kupon nově koupíte za 8,7 eura – tedy o dvacet centů dráž.
Tím ovšem země s výčtem ekologických opatření na silnicích nekončí. Ve všech městech Dolního Rakouska a ve Vídni byl zavedený systém ekologických plaket. Od ledna mají do nízkoemisních zón zákaz vjezdu vozidla s normou EURO 1 a nižší. Od příštího roku pravidla ještě zpřísní – zákaz bude platit i pro vozidla s normou EURO 2.
Ekologické zóny se chystají i u nás
Běžné jsou nízkoemisní zóny – takzvané Umwelt Zone – v Německu. Už brzy by mohly první vzniknout i u nás. Vjíždět do nich budou smět jen novější auta, a navíc se zpoplatněnou ekologickou známkou. Cíl je zřejmý: snížit znečištění vzduchu jemným prachem a zlepšit životní prostředí v oblastech, které trpí intenzivním automobilovým provozem.
Pokud do schváleného plánu nezasáhne nové vedení pražského magistrátu, měla by první česká nízkoemisní zóna vzniknout v hlavním městě už v roce 2016. Sahat má od Holešovic po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic. Vjet sem budou smět jen auta vyrobená po roce 2001 (norma euro 3). Výjimku mají dostat rezidenti, vozy MHD a historické automobily. Zákaz se dále nedotkne vozového parku armády, hasičů a záchranky. Magistrát však má vydávat i další – individuální – výjimky.
Podle nejnovějších zpráv zvažuje zavedení nízkoemisních zón také vedení Brna. A přidávat se můžou i další města. Záměr zřídit ekologickou zónu již dříve ohlásily například Karlovy Vary nebo Klimkovice, obec v těsném sousedství Ostravy.
Zavádění ekologických zón radnicím umožňuje zákon o ochraně ovzduší z roku 2012. Noty jim dává prováděcí vyhláška z roku 2013. Podle ní u nás mají platit tři druhy nálepek, a záleží na každém městu a obci, komu vjezd umožní a komu dá červenou – tedy jakou kategorii aut do svého města nebo jeho části nepustí vůbec a koho jen s placenou plaketou.
I když zavádění nízkoemisních zón diskriminuje majitele starších aut – někteří z nich si totiž novější auto jednoduše nemůžou dovolit – jeví se s ohledem na kvalitu životního prostředí ve městech jako rozumný nápad. Ona totiž stará čoudící auta zase dost diskriminují, přidušují, lidi, kteří musí dýchat místní vzduch. Sympatická je i snaha vytlačit automobilisty z městských center vůbec – a přimět lidi víc využívat hromadnou dopravu. Snižování rychlosti na dálnicích až na osmdesát kilometrů v hodině – pokud není důvodem zvýšení bezpečnosti v úseku častých nehod – se už ale řidiči s průměrnými nervy i trpělivostí jeví jako dost extrémní opatření. I když fakt, že nižší rychlost znamená nižší spotřebu pohonných hmot, tudíž nižší emisi škodlivin i méně hluku, je jistě nezpochybnitelný.
Co na to říkáte vy? Jak moc jste ochotní se omezit ve prospěch životního prostředí všech? O kolik byste si byli svolní přibrzdit? Do Rakouska je to co by kamenem dohodil… Děsí vás, že semínko inspirace od jižních sousedů vyklíčí i u nás? Nebo ji vítáte s nadšením, a doufáte, že i české hlavy nakonec k rakouské prozřetelnosti a vyspělosti dozrají? Na vaše názory a postřehy se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám určitě nechte mailový kontakt.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
12. 1. 2015 7:56 | Pavel
11. 1. 2015 18:03 | Rosťa
proměnlivé nejvyšší rychlosti na některých úecích závisející na počasí, hluku a libovůli policie atd.
BTW, 80 km v hodině je stále ještě velmi vysoká rychlost, pro záchranu planety se dá vymyslet víc.
Navrhoval bych nejvyšší povolenou rychlost da dálnici max. 30 km.
V obci 20, zavést parkovací zóny na hranicích Evropy, dopravu uvnitř řešit trolejbusy.
Při překročení rychlosti o 3 a více km/hod 5 let natvrdo plus ztráta vozidla, pokud je řidič majetnější,
než zasahující policista, tak i ztráta majetku řidiče i nejbližších příbuzných.
Pro snížení emisí snížit počet pracovních dní z 5 na 2 týdně, zavést cestovní daň na trávení dovolené v zahraničí
a zákaz výroby automobilů s výkonem větším než 30 koní.
Chce si to jen plivnou do dlaní a omezovat, omezovat ...
11. 1. 2015 14:33 | jbb
Sumarum - Umweltzony jsou stejně velké svinstvo, jako nedávno vyjevený nápad v Itálii zakázat provoz všech vozidel vyrobených před rokem 1992. Jediný, komu to pomůže, jsou výrobci automobilů. O ekologii tu věru nejde - to musí pochopit každý. Já nechápu pouze to, že si to lidé dávno ještě nechávají líbit a neházejí autory těchto nápadů do Vltavy. Nebo do Tibery či Sprévy, podle lokálních preferencí...
11. 1. 2015 13:33 | KAB
Mimochodem, a to nechci jakkoliv rozebírat obsah celého toho nesmyslu, argumentovat tím, že "cílem je snížit znečištění vzduchu jemným prachem", je lehce prohlédnutelný blábol - prach vůbec nijak nesouvisí se stářím vozidla, protože vzniká při styku pneumatiky s vozovkou, takže Euro1 nebo Euro1000000, je to jedno. Tedy důvod je jiný a politici lžou.
11. 1. 2015 12:43 | Martin
9. 1. 2015 21:23 | Bluma
9. 1. 2015 15:42 | Pavel
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 1. 2015 8:39 | Milan
8. 1. 2015 23:28
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 1. 2015 18:24 | JAN68
V Praze se chysta nizkoemisni zona a urednici budou udelovat individuální výjimky, no to bude zase uplatecku co kluci naší a pak hned vymyslet nejaky novy zákon proti korupci, když ji timto podpoříte, jo, jo Orwel by cumel.
8. 1. 2015 17:41
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 1. 2015 16:49 | Pavel
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 1. 2015 13:20 | Honza
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 1. 2015 12:30 | mk
Celou Evropu brzy vyřeší islámská invaze .
8. 1. 2015 11:01 | jezevec
Zobrazit všech 19 komentářů