HromadnéŽaloby.cz půjdou po krku vykukům. UPC první na řadě!

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 19. 6. 2013 | 7 komentářů
Právě dnes představil právník Petr Němec, kterého známe jako bojovníka proti poplatkům za vedení úvěrového účtu, svůj nový projekt. Tentokrát bude na svém webu sjednocovat poškozené spotřebitele k hromadným žalobám. První žaloby budou směřovat proti firmám UPC, BezReklamky a Český inkasní kapitál.
HromadnéŽaloby.cz půjdou po krku vykukům. UPC první na řadě!

Lidem, kteří se cítí podvedeni a za svá práva si sami netroufnou bojovat u soudu, se podle všeho blýská na lepší časy. Právník Petr Němec, který se svou iniciativou Jdeto.de v České republice rozpoutal boj o zrušení poplatku za vedení úvěrového účtu, se začíná angažovat v dalším projektu. Společně s Tomášem Pospíšilem, působícím především na start-upové scéně, spouští internetové stránky HromadnéŽaloby.cz. Jde o jednoduchý nástroj, který může využít každý, kdo byl nějakým způsobem podveden či poškozen na svých právech a má podezření, že poškozených může být víc. „Cílem je stát se centrálním místem pro spotřebitele, ale i jiné, kteří se chtějí pustit do hromadné obrany svých práv. Chceme tak zkultivovat naše podnikatelské prostředí, zlepšit postavení českých spotřebitelů a stát se postrachem podvodníků. Rádi bychom změnili uvažování podnikavců, kteří spoléhají na to, že se lidé raději vyhnou soudním sporům a vše dobrovolně uhradí, protože se nechají zastrašit,“ představuje svou vizi spoluautor projektu Petr Němec.

Propojeno

Rozhovor s mužem, který si dovoluje na banky

Iniciativa, o které se píše v tomhle článku ovšem nebyla první... 

Když Petr Němec viděl, že bojovníci za vrácení poplatků za vedení úvěrových účtů v Německu uspěli – tamní soudy rozhodly, že takové poplatky jsou nezákonné, řekl si, že pokud naše i německé právo vycházejí z týchž evropských směrnic, šance by byla i v Česku. Než by s ním šla do sporu, banka mu poplatek vrátila. Petru Němcovi to ale ústa nezavřelo: radí ostatním, jak se vrácení poplatků domoci rovněž.

Jak projekt funguje

Na webu Hromadné žaloby.cz můžete vyhledat, zda se už neplánuje žaloba proti tomu, kdo vás podvedl, a jednoduše se přidat. Pokud takovou žalobu nenajdete, můžete ji sami navrhnout a dát podnět provozovatelům stránek. Ti návrh prostudují, a jestliže ho shledají relevantním, tak vaši žalobu aktivují. Pokud se k vám pak přidají další lidé, kteří byli poškozeni stejným subjektem, spojí autoři projektu celou skupinku s advokátem, který bude u soudu všechny zastupovat. „Hromadným postup je způsobem, jak ušetřit za advokáty a jak získat větší sílu. Náš projekt usnadní mnoho práce také těm, co se chtějí společně pustit do boje za svá práva a dosud se obtížně formovali v debatách, přes e-maily a v těch lepších případech přes speciálně založené, ale amatérské internetové stránky,“ dodává Petr Němec.

Nápad založit web, na kterém se budou sdružovat poškození spotřebitelé, se líbí i dalším právníkům. Projekt podporuje například Miloš Borovička z Občanského sdružení spotřebitelů TEST, advokátka Eva Frnochová a další. „Určitě je to nejlepší cesta pro nepoučené a neznalé lidi, vystrašené pověstmi o ‚drahotě‘ právníků. Mnoho lidí dodnes neví, že například Česká advokátní komora poskytuje i bezplatné služby, pokud finanční poměry klientovi nedovolují za služby zaplatit. Mnoho lidí ale na bezplatné služby stejně nedosáhne a advokát je pro ně prostě drahý. Hromadný postup má pak obrovskou výhodu v tom, že dokáže služby advokátů zlevnit a tím je, alespoň ve vybraných kauzách, zpřístupnit velkému okruhu postižených,“ myslí si Antonín Thurnwald z právního oddělení společnosti Partners.

Takhle si fungování projektu představují jeho tvůrci

První tři cíle: UPC, Český inkasní kapitál, BezReklamky

„Chceme se věnovat především kauzám spotřebitelským, ale zajímají nás i spory zaměstnanci versus zaměstnavatelé, případy, kdy byla nějaká skupina lidí poškozena, ať už škodou náhodnou, záměrnou, či ekologickou. Máme také už podněty z oblasti zdravotnictví a rozhodně jsme rovněž místem, kde se mohou spojovat i drobní podnikatelé proti podvodníkům a jiným,“ upřesňuje zaměření projektu Petr Němec. Ten zároveň zdůrazňuje, že HromadnéŽaloby.cz necílí na obří kauzy, jako je například spor o poplatek za vedení úvěrového účtu, který si zaslouží samostatný projekt, ale spíš na kauzy menší a regionální. „I žaloba, ke které se připojí deset lidí z Jeseníků proti nějakému místnímu chytrákovi, je pro nás zajímavá,“ dodává Němec.

První tři společnosti, na které si chce projet HromadnéŽaloby.cz posvítit, jsou UPC Česká republika, Český inkasní kapitál a Bezreklamky, s. r. o. Společnost UPC po svých bývalých klientech požaduje smluvní pokutu za nevrácený modem ve výší 5 000 Kč (dříve 4000 Kč). Nový modem má přitom hodnotu cca 1200 Kč a po několika letech užívání maximálně 500 Kč. Smluvní pokuta je tak nepřiměřeně vysoká a příčí se dobrým mravům. UPC pokutu po svých klientech vymáhá a dokonce pohledávku prodává inkasní společnosti, kterou je právě Česká inkasní společnost. U soudu však tato inkasní společnost již mnohokrát narazila a soud její žalobu proti bývalým klientům UPC zamítl, protože označil pokutu za protiprávní. Mnoho klientů se však nechalo zastrašit a pokutu zaplatili. Právě jim nyní může projekt HromadnéŽaloby.cz pomoci soudní cestou získat peníze zpátky.

Jak to chodí s UPC

Jakmile opustíte loď, většina firem, k jejichž klientům jste dlouhá léta patřili, o vás buď zcela ztratí zájem, anebo (a to je pravděpodobnější) se vás bude snažit znovu přesvědčit o svých kvalitách – abyste našli cestu zpět. Telekomunikační společnost UPC na to jde jinak: na rozloučenou vám naúčtuje pokutu za nevrácený (nebo pozdě vrácený) modem či set-top box:

Třetí žaloba bude směřovat na společnost BEZREKLAMKY, s. r. o., která nabízí „snadný“ výdělek za umístění reklamy na vašem autě, zdi či plotě. Ačkoliv hovoří o mnoha klientech, kteří si takto vydělávají tisíce, skutečnost je trochu jiná. Klienti platí tisíce této společnosti, ale na žádné reklamě nikdy nevydělají. Ze smlouvy je patrné, že se společnost BEZREKLAMKY za nemalý peníz pouze zavazuje umístit nabídku vaší reklamní plochy na své stránky, které ale mají jen velmi malou návštěvnost, sliby společnosti BEZREKLAMKY tedy jsou nereálné. Navíc vypovězení smlouvy je velmi obtížné a smlouva obsahuje přísné pokuty. „Při písemné smlouvě soudy opakovaně konstatovaly, že smlouva je nevyvážená, a to v neprospěch spotřebitele. Soudy pak došly k tomu, že smlouva je pro porušení ustanovení § 56 občanského zákoníku neplatná, rovněž označil za neplatné ustanovení, kterým docházelo k povinnosti opětovné platby spotřebitele za každý rok platnosti smlouvy. Smluvní pokutu pak soudy zamítají s odůvodněním, že odporuje zákonu a příčí se dobrým mravům,“ vysvětlují tvůrci projektu.

Anketa

Mají HromadnéŽaloby.cz šanci na úspěch?

Boj za práva spotřebitelů jako podnikatelský záměr

Tvůrci projektu však kromě pochvaly od odborníků musí počítat i s negativními reakcemi, které jsou s podobnou činností vždycky spojené. Podnikatelský pohled na boj za práva spotřebitelů a slabých je totiž u nás zatím pořád něco nového a neobvyklého. Už při Němcově snaze zamezit bankám účtovat poplatek za vedení úvěrového účtu jsme mohli zaznamenat hlasy kritiků, kteří za spojením iniciativ Jdeto.de a PoplatkyZpět.cz viděli pouze snahu advokátů na celé věci vydělat. „Mrzí mě, že něco takového lidi napadne, ale to už je zkrátka jisté specifikum našeho prostředí. Projekt Jdeto.de jsem začal dělat ve svém volném čase, po práci, o večerech, víkendech, postupně mi to zabralo veškerý volný čas. Nakonec jsem narazil na limit, že jsem schopen za den průměrně pomoci dvacíti lidem. A u větších kauz mluvíme o tisících poškozený, v případě bank o více jak milionu. Až spojení s iniciativou PoplatkyZpět.cz, která přinesla do projektu dravější podnikatelský přístup, se daly věci rychle do pohybu a mohlo se pomoci mnohem většímu počtu lidí,“ vysvětluje Němec.

Zajímavé bude také sledovat, jak se na projekt HromadnéŽaloby.cz budou tvářit zástupci České advokátní komory. Je známo, že profesní organizace v České republice někdy bývají spíš konzervativní. „Myslím si, že by to problém být neměl, ba právě naopak. Pro Českou advokátní komoru to bude znamenat méně žádostí o bezplatnou pomoc, neboť nový projekt v první řadě zajišťuje financování. Služby budou dále poskytovány prostřednictvím advokátů, kteří jsou členy České advokátní komory, tudíž nedojde k ničemu, co by práva členů narušilo,“ uzavírá právník Antonín Thurnwald. Jak velký ohlas u veřejnosti celý projekt získá, budeme moci sledovat již v následujících týdnech, kdy se začnou přidávat poškození k prvním plánovaným žalobám, které dnes zveřejní web HromadnéŽaloby.cz. 

Reakce UPC

Aktualizováno: Vyjádření k článku a nové službě nám zaslal Public Policy Manager společnosti UPC Juraj Gerbery: „Tito podnikatelé se snaží vydělat na několik let staré polemice o přiměřenosti výše smluvní pokuty za nevrácení zapůjčeného zařízení. Výše smluvní pokuty přitom byla součástí všeobecných obchodních podmínek, s nimiž se klient při podpisu smlouvy seznámil. Podnikatelé nabádají někdejší klienty, aby šli do předem prohraného sporu a museli tak zaplatit vzniklé náklady řízení. Přiměřenost výše smluvní pokuty totiž nakonec potvrdil i Ústavní soud ČR ve svém usnesení z prosince 2012 (spisová značka I.ÚS 2494/12).“

Na pranýř a k soudu! Kdo bude další?

Naše tipy

Vaše tipy

čekáme v diskuzi pod článkem a na e-mailu redakce@penize.cz

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+74
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 6. 2013 20:38, fík

určitě by hodně lidem pomohlo kdyby se našla pomoc se žalobou na DP Praha a to ve starých pokutách za jízdu na černo, dlužník měl několik pokut (není podstatné zda jezdil na černo,nebo mu např. byl OP odcizen - prostě přišly mu pokuty třeba po x letech) problém je že ačkoliv poktuty byly x let staré a DP je nevymáhal před promlčením vše podal prostřednictvím DR.Sokola soudu,exekutorum a to jednotlivě ,tím dlužním nemravně a vyčůraně namnožil dluh z pokuty třeba 206 Kč na x tisíc a to vše několikrát,protože to vyčůraně nesloučily.Tohle je velký problém ,to řešte proti Sokolovi žádný pravník nechce jít,tak prokažte odvahu a pomůžete tisícům lidem vždyt víte kolik exekutor Podkonický kterého si vybral Sokol má balíků pohledávek ,tisíce.Pomozte a lidi Vám poděkují.

+21
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

HromadnéŽaloby.cz půjdou po krku vykukům. UPC první na řadě!

19. 6. 2013 | Ondřej Tůma | 7 komentářů

HromadnéŽaloby.cz půjdou po krku vykukům. UPC první na řadě!

Právě dnes představil právník Petr Němec, kterého známe jako bojovníka proti poplatkům za vedení úvěrového účtu, svůj nový projekt. Tentokrát bude na svém webu sjednocovat poškozené... celý článek

„Registrace u statistického úřadu“ přijde podnikatele na 38 tisíc ročně!

17. 6. 2013 | Petra Dlouhá | 18 komentářů

„Registrace u statistického úřadu“ přijde podnikatele na 38 tisíc ročně!

Zapíšete se do obchodního rejstříku a ve schránce vám přistane formulář. Na první pohled se jedná o registraci u Českého statistického úřadu. Ve skutečnosti jde o katalogový podvod... celý článek

O poplatek banky ještě zabojují. Petr Němec: Za úvěrové účty inkasují 1 200 000 000 ročně

2. 2. 2013 | Ondřej Tůma | 15 komentářů

O poplatek banky ještě zabojují. Petr Němec: Za úvěrové účty inkasují 1 200 000 000 ročně

AKTUALIZOVÁNO! Když německý soud rozhodl, že poplatek za vedení úvěrového účtu, který vybírají některé tamější banky, je nezákonný, řekl si právník Petr Němec o peníze zpátky ve své... celý článek

Vysoké pokuty za nevrácený modem: UPC nemá nárok! Jak vzdorovat?

12. 12. 2012 | Petra Dlouhá | 18 komentářů

Vysoké pokuty za nevrácený modem: UPC nemá nárok! Jak vzdorovat?

Na kontroverzní pokuty za nevrácený (a v podstatě) již bezcenný modem či set-top box si bývalí klienti společnosti UPC stěžují už pár let. UPC (respektive inkasní společnost Český... celý článek

Partners Financial Services