Jakmile opustíte loď, většina firem, k jejichž klientům jste dlouhá léta patřili, o vás buď zcela ztratí zájem, anebo (a to je pravděpodobnější) se vás bude snažit znovu přesvědčit o svých kvalitách – abyste našli cestu zpět. Telekomunikační společnost UPC na to jde jinak: na rozloučenou vám naúčtuje pokutu za nevrácený (nebo pozdě vrácený) modem či set-top box.
Což o to – na náhradu škody za věc, kterou jste si neoprávněně přivlastnili, má jistě nárok. Ale přiměřeně, přiměřeně. A právě v tom vězí celý problém: pětitisícová pokuta za opotřebovaný modem přiměřená rozhodně není. A ještě méně přiměřenou se stane ve spárech vymahačské společnosti Český inkasní kapitál – které UPC pohledávky postupuje. Po cestě na sebe totiž nabalí různé poplatky (například za právní zastoupení) a vám pak zčista jasna ve schránce přistane platební rozkaz třeba na patnáct tisíc korun. Advokáti z Právní poradny věřitele už řešili celou řadu podobných případů. Scénář je vždy obdobný. Přečtete si příběh klientky – která si přála zůstat v anonymitě.
Prošvihli jste sedmidenní lhůtu? Tak plaťte
„Domluvila jsem se s operátorkou UPC, že až přijde technik, který mě od internetu odpojí, modem mu předám – protože ho UPC potřebuje zpět. Technik sice přijel ve stanovený termín, ale modem si nepřevzal – prý mu nikdo v UPC nedal pokyn, že si ho má vzít. Tak jsem modem zabalila a odeslala do UPC poštou,“ vypráví klientka. Jenže – nestihla to ve stanovené sedmidenní lhůtě. A právě ta je podle advokátů z Právní poradny věřitele pro UPC rozhodující. Firma klientku dál nikterak nekontaktovala. „Žila jsem tedy v domnění, že je vše v pořádku. Zhruba za rok a půl mi ale přišel od soudu platební rozkaz od Českého inkasního kapitálu – na šestnáct tisíc korun,“ popisuje mladá žena. Ihned proto kontaktovala advokáty Právní poradny věřitele – kteří její případ dotáhli do zdárného konce.
„Když klient zařízení UPC dle smlouvy nevrátí, obdrží sice upomínku, ale bohužel často na adresu, ze které se odstěhoval nebo na e-mail, který mu UPC automaticky zřídilo při podpisu smlouvy, a který nejspíš ani jednou nepoužil,“ říká Rostislav Kovář z Právní poradny věřitele.
A nabádá všechny, kteří se dostanou do stejné situace klientka, o níž jste četli výše, ať se brání. „V první fázi je zásadní podat proti platebnímu rozkazu odpor. Ale pozor – máte na to pouze patnáct dnů od jeho převzetí,“ zdůrazňuje. Přesný postup doporučuje konzultovat s právníkem. „Z naší zkušenosti ale mohu potvrdit, že soudy v kauzách nevrácených či pozdě vrácených modemů a set-top boxů UPC slyší na argument, že výše pokuty není úměrná hodnotě zapůjčeného přístroje, a proto je v rozporu s dobrými mravy,“ dodává Rostislav Kovář, jehož poradna už několik klientů v této kauze u soudu úspěšně hájila.
Stáhněte si vzor odporu k platebnímu rozkazu
Na přemrštěné pokuty UPC dlouhodobě upozorňuje také sdružení TEST, které vydává známý časopis dTest. Jeho právníci jsou stejně jako Rostislav Kovář přesvědčeni, že vymáhaná pokuta mnohonásobně převyšuje zůstatkovou hodnotu modemů. „V některých případech opravdu byla pokuta vymáhána dokonce i po lidech, kteří modem vrátili, ale po dlouhé době již neměli schovaný podací lístek, který by to doložil. A UPC, která by to mohla potvrdit, v této fázi již nebyla účastníkem sporu. Pohledávku totiž postoupila společnosti Český inkasní kapitál. Celková suma, kterou soudy této agentuře v platebním rozkazu bohužel mnohdy přiznají, se i s úroky a náklady řízení vyšplhá někdy až na částku okolo dvaceti tisíc korun,“ říká právník dTestu Lukáš Zelený. I on však bývalým klientům UPC dodává naději a nabádá je, aby se nevzdávali – u soudu totiž mají velkou šanci uspět. Vzor odporu proti platebnímu rozkazu od UPC či Českého inkasního kapitálu si můžete bezplatně stáhnout přímo na stránkách dTestu. Kromě včasného podání odporu a konzultace celé záležitosti s právníkem dává Lukáš Zelený poškozeným klientům UPC ještě několik praktických rad:
- Pokud jste modem ještě nevrátili, ihned tak učiňte nebo to alespoň nabídněte. Případně namítejte, že k vrácení nedošlo z důvodu pochybení druhé strany (například nesoučinnost technika). Pokud jste zařízení vrátili, prokažte to – třeba i návrhem svědecké výpovědi
- Dokažte skutečnou cenu nevráceného zařízení - z ceníku či jiných dokumentů od UPC, z dokladů o jeho tržní ceně nebo na základě vyjádření znalce
- Bude-li nárok u soudu uplatněn po několika letech (lhůta běží od prvního dne, kdy částku bylo možné požadovat – tedy v tomto případě poté, co uběhla lhůta pro vrácení modemu), podpořte svá tvrzení i námitkou promlčení
- Ověřte si výši smluvních úroků z prodlení a konzultujte se svým právním zástupcem, zda nepřekračují zákonnou výši
- Proberte se svým právníkem zákonnost jednostranných změn smluvních podmínek (je možné, že při uzavírání smluvního vztahu s UPC byly podmínky v oblasti smluvní pokuty mírnější než v době jeho skončení)
Modemy potřebujeme, hájí se UPC
Podle Rostislava Kováře z Právní poradny věřitele i Lukáše Zeleného z dTestu soudy argumentům klientů UPC o nepřiměřenosti pokuty vycházejí vstříc. Zajímalo nás tedy, zda UPC na základě dosavadních soudních verdiktů nezvažuje, že svou politiku v oblasti pokutování za nevrácená či pozdě vrácená zařízení změní. Mluvčí UPC Juraj Gerbery nám vysvětlil, že firma průběh soudních sporů ani proces vymáhání pokut příliš komentovat nechce. Potvrdil, že v minulosti UPC postoupila celé balíky těchto pohledávek společnosti Český inkasní kapitál. „Způsob, jak s nimi pak nakládají a jak je vymáhají, je už na nich,“ řekl nám Juraj Gerbery. Ačkoli se někomu může jevit hodnota opotřebovaných modemů a set-top boxů zanedbatelná, pro UPC je podle něj velmi důležité, aby je klienti vraceli. „Dostatek zařízení je pro nás rozhodující pro uspokojení nových zákazníků, kteří požadují rychlé zapojení našich služeb. Smluvní pokuta plní funkci uhrazovací a sankční, ale stejně tak i preventivní,“ uvedl mluvčí UPC. U některých typů zařízení však podle něj UPC přistoupila ke snížení smluvních sankcí. „Podle aktuálního ceníku představuje smluvní pokuta za nevrácení zařízení personal video recorder nebo digital video recorder 5000 Kč. V případě standardních set-top boxů, CA modulů a modemů je to 2000 Kč,“ popisuje Juraj Gerbery.
Aktuálně podle něj UPC i její partnerská společnost Český inkasní kapitál od soudního vymáhání těchto pokut upustila. „S agenturou Český inkasní kapitál dále spolupracujeme, pokuty však pro nás vymáhá mimosoudně. V rámci mimosoudního vymáhání však Český inkasní kapitál klientům k dlužné částce už žádné další poplatky neúčtuje,“ ujistil nás mluvčí UPC.
Krušný rok UPC
Kromě kritiky, která na hlavu UPC dopadá kvůli přemrštěnému pokutování klientů, se letos firma musela popasovat také s dalšími nepříjemnostmi. Na podzim udělil UPC milionovou pokutu Český telekomunikační úřad. Rozhodnutí bylo výsledkem správního řízení, které úřad s UPC vedl, protože firma klientům včas neoznámila, že dochází ke změně účtování, a že tudíž mohou od smlouvy bez sankcí odstoupit. UPC totiž začala nově účtovat pronájem modemů a set-top boxů jako samostatnou položku mimo měsíční poplatek za služby.
Firma se proti pokutě ihned odvolala. „Rozdělení ceny za službu samotnou a za pronájem zařízení naši klienti ocenili, protože umožnilo zakoupení set-top boxu nebo modemu, což je z dlouhodobého hlediska cenově výhodnější,“ argumentuje mluvčí UPC Juraj Gerbery. Na další průběh řízení jsme se zeptali přímo v Českém telekomunikačním úřadu. „Rozklad v této věci byl projednán v rozkladové komisi dne 16. 11. 2012, do dvou měsíců bude o rozkladu rozhodnuto,“ sdělil nám jeho mluvčí František Malina.
Ještě předtím si ale v UPC vykoledovali pokutu od jiného úřadu, od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, za porušení zákona o veřejných zakázkách. Kromě finanční sankce ve výši čtyři sta tisíc korun dostala firma také zákaz plnění veřejných zakázek na tři roky. UPC totiž jako uchazeč o veřejnou zakázku společnosti NET4GAS na poskytování služeb datového centra předložila k prokázání technických kvalifikačních předpokladů nepravdivé informace. Podle úřadu se týkaly obchodního vztahu se společnostmi Nodus Technologies a SuperNetwork a mohly mít vliv na posouzení kvalifikace uchazeče v zadávacím řízení. UPC pochybení uznala (jednalo se prý o chybu jednotlivce a selhání vnitřní kontroly společnosti) a proti verdiktu se neodvolávala.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
12. 12. 2012 7:36, Johny
Palec nahoru, jen více takovýchto článků. Aspoň se v UPC třeba zamyslí, proč k nim nechtějí ani ostatní zákazníci. Negativní reklama je potřeba!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
29. 11. 2013 18:11, Lenka
Dobrý den,
Dle článku vidím, že problém s UPC nemám pouze já, bohužel jsem dělala vše co jsem mohla, ale neúspěšně, vysoký účet za internetové připojení a ještě k tomu pokuty no prostě děs... Poté mi kolega doporučil stránku www.profi-tel.cz, vyplnila jsem formulář a ochotný pán z této firmy mi do 24 hodin zavolal a vše vyřešil za mě, jinak teď platím levnější služby a vždycky když mám problém s UPC řeším to právě přes tuto firmu. Velice všem doporučuji
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.