Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Co nesmí být ve férové reklamě

Co nesmí být ve férové reklamě
Spotřebitelé by si měli od příštího roku vydechnout. Chystá se novela zákona o jejich ochraně, která zakáže některé druhy klamavé reklamy. Reklamní triky firem však nejspíš úplně nezmizí.

Španělská herečka Penelope Cruz nemá vůbec dlouhé řasy. Kdo se díval na červencovou televizní reklamu francouzské kosmetické firmy L´Oreal a uvěřil, že oči španělské divy po nanesení nové řasenky Paris Telescopic Mascara jsou jako oči mrkací panenky, naletěl. Firma při natáčení zjistila, že Cruz má řasy krátké a pro reklamu nepoužitelné, a ani zázračná řasenka tady nic nezmůže. A tak jí na oči nalepili řasy umělé.

Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace tvrdí, že šlo o klamavou reklamu. S jeho názorem souhlasí i další čeští reklamní experti. "Podobných "faux pas" se v reklamě objevují desítky. Tak jako na stovky jiných "úletů", se i na tento rychle zapomene. Podstatné pro L'Oreal je, že si ženy jeho jméno zapamatují," dodává Brabec.

"Klamavá reklama spočívá v šíření údajů (tiskem, fotografií, rozhlasem, televizí) o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které mohou vyvolat klamnou představu a firmu zvýhodnit v hospodářské soutěži. Újma ani prospěch se nemusí ve skutečnosti dostavit. Stačí, že mohou na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů nastat," vysvětluje právník Sdružení obrany spotřebitelů Martin Reisinger.

"Zlevňujeme!" hlásá billboard u eskalátorů v jedné ze stanic pražského metra a zároveň uvádí pod přeškrtnutou starou cenou velkým červeným písmem cenu novou: 399,- Kč*. Malá hvězdička dává tušit, že někde je háček. Aby měl člověk doopravdy jasno, musel by se zastavit a přečíst si nenápadný dodatek v drobném písmu: "… cena je uvedena bez DPH." To se ovšem na jedoucích schodech dá těžko provést, a tak zůstává v paměti jen nízká a nepravdivá cena!

"Skutečná cena nabízeného produktu činí 474,81 Kč, což je proti uvedeným 399 korunám dost podstatný rozdíl. Nic proti "Baťovským" cenám, stokorunová hranice je důležitým psychologickým faktorem jak v marketingu, tak i v kalkulaci cen a bezpochyby i v konkurenčním boji. Ale uvedená cena musí být pravdivá! To ostatně reguluje Zákon na ochranu spotřebitele v České republice i směrnice EU o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu, " říká Reisinger.

Česko nyní tuto směrnici převádí do svého zákona na ochranu spotřebitele. Aktualizovaný zákon má začít platit od začátku příštího roku. Podle dokumentu ministerstva průmyslu a obchodu, který novelu zákona připravuje, bude za klamání spotřebitele považováno následující chování:

  • Cena uvedená na výrobku nebo službě není konečná. To je typické například pro zájezdy či letenky, kde v ceně nejsou zahrnuty poplatky.
  • Obchodník nabízí výrobek "zdarma", s podmínkou, že si zákazník musí něco koupit.
  • Pyramidové hry, letadla - firmy, které slibují výdělek především při získání dalších účastníků do programu, a ne prodejem výrobků či služeb.
  • Nabízení výrobků prostřednictvím soutěže o ceny, které pak nejsou uděleny.
  • Poštou přijde dopis, že jste vyhráli určitou sumu, pokud zavoláte na telefonní číslo. Minuta hovoru bývá velmi předražena.
  • Obchodník neoprávněně užívá pečeť jakosti.
  • Prodejce přidá k reklamnímu letáku výzvu, aby zákazník zaplatil, s cílem vyvolat dojem, že si už člověk něco objednal.

Zákon o ochraně spotřebitele v § 12 uvádí výčet zvláštních způsobů klamání spotřebitele údajem o ceně. Informace o ceně nebo okolnost, že informace je neúplná anebo chybí, nesmí zejména vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Příkladem může být nepřehledné umísťování cenovek tak, že není jasné, která cenovka patří ke kterému výrobku, stejně jako uvádění maloobchodních cen bez DPH či cen výrobků bez uvedení ceny obalu.

Možností, jak firmu za klamavou reklamu potrestat, moc není. Pokud jste viděli reklamu, o které si myslíte, že je špatná a chtěli byste, aby se změnila nebo byla stažena, nebo jste se zúčastnili propagační akce, která byla podle vás vedena nepoctivě, stěžujte si Radě pro reklamu. Ta může požadovat zastavení klamavé či urážlivé reklamy. Totéž můžete udělat, pokud jste dostali reklamní materiály od společnosti, které jste jasně sdělili, že vás už nemá kontaktovat či naopak nedostali zboží, které jste si objednali na základě reklamy v novinách či teleshoppingu. Další možností je upozornit na neférovou reklamní kampaň Sdružení obrany spotřebitele či Českou obchodní inspekci.

Co si myslíte o klamavé reklamě?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 9. 2007 10:25, smradzjzd

Omlouvám se, už to jde (chyba byla asi mezi židlí a klávesnicí)

Reagovat

 

+101
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 9. 2007 16:06

Na Sdruzeni obrany spotrebitele jsme se obratili,ale bohuzel, i kdyz nam dali za pravdu, sdelili nam, ze oni to za nas resit nemohou a pokkud neni s firmou domluva, je mozne jit pouze k soudu...a kdo by dnes k soudu sel?Bohuzel... Schovanou mame uctenku i nabidku, jelikoz slo o dost dulezite zbozi.

Reagovat

 

-13
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Evka 07. 09. 2007 14:14)

Další příspěvky v diskuzi (15 komentářů)

10. 9. 2007 | 7:37

V Kauflandu mně už taky ale několikrát vrátili rozdíl mezi cenou uvedenou na cenovce v regále a cenou na pokladně, nebo vzali na informacích zboží úplně zpět a vrátili peníze. Chce to jen si u letáků na papírek vypisovat...více

9. 9. 2007 | 11:47 | jezevec

lze snadno stanovit, že cena na inzerátu musí obsahovat dph, přičemž úplná cena včetně dph musí být stejného typu, tvaru, velikosti a směru písma jako reklamní sdělení o ceně. neboli chce-li někdo inzerovat auto (bez motoru...více

8. 9. 2007 | 10:26

Slovní spojení "klamavá reklama" mi připadá jako "rizoto s rýží". Klam, vyvolání iluze, nebo, chete-li, lež či podvod, se staly základním funkčním principem reklamy. Už jste někdy někdo podlehl "pravdivé iluzi"? :-) Proto...více

8. 9. 2007 | 9:01 | kolemjdoucí

Já se u cen v supermarketech neřídím jen cenovkami, ale taky oními čísílky pod čárovým kódem. V Kauflandu je uvádějí, takže pokud se mi něco nezdá, kupuji jen to zboží, kde se čísílka na cenovce a čísílka pod čárovým kódem...více

7. 9. 2007 | 16:07 | Nevesta

Na Sdruzeni obrany spotrebitele jsme se obratili,ale bohuzel, i kdyz nam dali za pravdu, sdelili nam, ze oni to za nas resit nemohou a pokkud neni s firmou domluva, je mozne jit pouze k soudu...a kdo by dnes k soudu sel?Bohuzel......více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

PX 50, Krytá opční pozice, Úrok, architektura, operátoři, brno, tarify, martin stára, eliška wagnerová, icahn capital, pravidelná platba, nebankovní poskytovatelé, ZP, zóna pohodlí, KB - Dětské konto, inominátní smlouva, United Airlines, uživatelské prostředí

3AC0926, 3AC0926, 3AD4238, 8B49809, 7C02051

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK