Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Rychlá obrana proti podezřelým radám

Rychlá obrana proti podezřelým radám
Lidé, kteří se cítí poškozeni finančními poradci a zprostředkovateli, se díky službě AFIZ Smír mohou domoci finančního odškodnění podstatně rychleji než u soudu.

Chcete si v budoucnu koupit byt? Zrušte stavební spoření a uzavřete životní pojištění. Tak nějak zněla rada nejmenovaného finančního zprostředkovatele jedné z klientek. Té se doporučení příliš nezamlouvalo a na poradce si stěžovala u Asociace finančních zprostředkovatelů (AFIZ). Tam přistála i jiná stížnost. Tentokrát od klienta, kterému se nelíbilo, že jeho investiční zprostředkovatel předával obchodníkovi s cennými papíry jiné pokyny, než na jakých se s poradcem dohodl.

Oba případy mají jedno společné. Klienti se s poradci velmi rychle dohodli na finančním vyrovnání výměnou za ukončení sporu. Oba k tomu použili nový nástroj, který pro řešení podobných případů vytvořil AFIZ ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů (SOS). Jde o systém nazvaný AFIZ Smír, v jehož rámci se nespokojený klient může opřít o právní a ekonomický servis obou organizací.

Co je AFIZ Smír
Služba s názvem AFIZ SMÍR umožňuje klientům členů AFIZ, kteří si myslí, že byli poškozeni při poskytování služeb finančního zprostředkování nebo poradenství, dosáhnout mimosoudního vyrovnání. Podmínkou je souhlas všech zúčastněných (tedy klienta a poradce) s tímto řešením. V takovém případě poskytuje AFIZ prostředí pro uzavření smíru, což znamená, že zástupce právního oddělení AFIZ je přítomen jednání o urovnání a poskytuje v průběhu něho na požádání kvalifikovaný právní názor na vzniklou situaci. Díky tomu by klient měl získat přiměřené zadostiučiní v případě, kdy mu skutečně vznikla škoda v důsledku jednání poradce a naopak, poradce by měl zadostiučinění poskytnout pouze v případě, že škodu způsobil. Zástupce AFIZ v této věci dává pouze právní názor, nemá zde postavení rozhodce. Celé jednání je tedy založeno pouze na dohodě mezi klientem a poradcem. Pokud k ní dojde, má zpravidla písemnou formu.
AFIZ Smír funguje od poloviny března. "Přímý vzor tato služba nemá. Do jisté míry jsme se inspirovali pravidly mediace. Například na Slovensku existuje zákon o mediaci, který zakotvuje základní principy mimosoudního řešení sporů," říká generální sekretářka sdružení AFIZ Marta Gellová. Služba je určená především klientům finančních zprostředkovatelů a poradců, kteří se cítí být poradcem poškozeni. "Není vyloučeno, aby využití této služby navrhl nespokojenému klientovi sám finanční poradce. AFIZ zajišťuje oběma stranám odborné, zejména právní, ekonomické a administrativní zázemí," vysvětluje Gellová.

Do řešení sporů se na straně klienta zapojí do jednání rovněž zástupci spotřebitelských sdružení. Ať již Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), nebo Sdružení českých spotřebitelů (SČS). Zástupce SOS se po souhlasu obou sporných stran účastní všech jednání o urovnání problému. "Klient by tak měl mít jistotu, že právní názor prezentovaný zástupci AFIZ je opravdu objektivní a nestraní finančnímu poradci coby členovi asociace," uvádí předseda SOS David Šmejkal.

AFIZ i SOS tuto službu poskytují zatím bezplatně. Klient nezaplatí nic. Pro finančního poradce je Smír součástí balíčku služeb, za které platí AFIZu členský příspěvek tisíc korun ročně.

Generální sekretářka AFIZ Marta Gellová připomíná i profesní dopad sporů řešených službou Smír. "AFIZ vždy upřednostňuje řešení, které vede k odškodnění klienta. Finanční vyrovnání totiž má podle nás dostatečný výchovný účinek na chybujícího člena. Takže ve zmíněných případech nespokojenosti klientů jsme nezahájili disciplinární řízení," vysvětluje Gellová.

Absence profesního postihu se může ukázat jako slabá stránka nové služby. Podle Tomáše Prouzy, který řeší spory klientů s Poštovní spořitelnou (profil, názory), se v případě posuzování prohřešků finančních poradců dostane etický výbor AFIZ na tenký led. Pokud nebude dopředu jasné, jaký postih za jaký prohřešek zprostředkovatele v profesní rovině čeká, nebude mít nová služba efekt, jaký by mít měla. Gellová jeho názor komentovala slovy, že nejdříve je třeba počkat na první zkušenosti s čerstvou novinkou.

Sami zprostředkovatelé jsou v názoru na novou službu opatrní. "Pokud se mám tímto podnikáním živit, jen těžko se budu pouštět do jednání, které by mohlo skončit u soudu," říká většina z nich. "Dělám to už deset let a nikdy jsem se do žádných problémů s klienty nedostala. Nová služba AFIZ mi tak vlastně ani nemá proč přidávat nějakou jistotu. Nikdy jsem nic takového nepotřebovala," říká Naděžda Lagronová. Věnuje se hlavně hypotékám, ale také investicím do podílových fondů a akciovým trhům.

Řada zprostředkovatelů o nové službě zatím příliš neví. Nedostatek informací o možnostech řešení sporů mezi klientem a zprostředkovatelem kritizuje i Prouza. "Na propagační kampaň AFIZ peníze nemá. Budou mít proto poradci členských organizací AFIZ povinnost o Smíru informovat každého klienta? Zkusí se AFIZ domluvit s ministerstvem financí, ČNB a Českou obchodní inspekcí na předávání stížností nespokojených klientů? Pokud každý klient nebude o možnosti stížnosti k AFIZ vědět, zůstane Smír jen (polo)prázdným gestem," hodnotí Tomáš Prouza novou službu. "AFIZ skutečně nemá finanční prostředky na masivnější propagaci této užitečné služby. Základní informace lze nalézt na webu AFIZ a podrobnější telefonickým anebo emailovým dotazem na právní oddělení AFIZ," vysvětluje Marta Gellová.

Otestovali jsme pro vás!

Průběžně podrobujeme kritickému redakčnímu oku či oku externí poroty různé produkty a finanční instituce. Co vše jsme zatím otestovali:

  • Přemýšlíte o tom, že byste využili služeb finančního poradce? Podívejte se, jak dopadly námi testované poradenské firmy.
  • Je vaše internetbankingová aplikace bezpečná, uživatelsky příjemná a cenově výhodná? Podívali jsme se jí na zoubek.
  • Jak kvalitní poradenství a služby poskytuje vaše banka? Za kolik půjčují lichvářské společnosti?
  • Otestovali jsme 10 pojišťoven, zda poskytují svým potenciálním klientům všechny důležité informace, jak jim to nařizuje zákon. Výsledky byly skoro k pláči.
  • Nabízejí banky úvěry skutečně za ty úžasně nízké sazby, které inzerují? Podívali jsme se "na zoubek" i firmám poskytujícím spotřebitelské úvěry.
Výsledky našich testů naleznete ve zcela nové sekci Otestovali jsme pro vás.

Jaké jsou vaše zkušenosti s finančními poradci?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 5. 2007 10:34

Kdo se bojí, nesmí do lesa - ovšem bohužel může planě plkat v internetových diskusích.... Argument o "nabonzování" někoho, kdo vystupuje ve veřejné a tedy všem viditelné diskusi, je tedy opravu inteligentní....

Reagovat

 

+66
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Anonymové 30. 05. 2007 08:24)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 5. 2007 9:31, Jarmila

Prosím redakci, aby první 4 příspěvky u tohoto článku vymazala.
Někdo si vzal do svých nevymáchaných úst moje jméno.
Naštěstí nemám záchvat mozkové mrtvice, měl ho asi někdo jiný.

Reagovat

 

-16
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 29. 05. 2007 17:55)

Další příspěvky v diskuzi (32 komentářů)

12. 6. 2007 | 12:38 | Anonom

Poradenství podle vzoru OVB (ze serveru brigád pro studenty): Profesion ální spolupráce - 150 Kč na hodinu - rodinná firma Popis: Rodinná firma zabývájící se majetkovým, ekonomickým a finančním plánováním, sídlící na...více

1. 6. 2007 | 22:47 | maxmin

Petře, jak vidím, redakce si - dokonce bez jakékoliv citace nebo odkazu na zdroj - vypůjčila část z mého textu z ŘÍJNA 2006. Celý jej pro sověžení paměti najdete na www.prouza.cz na adrese http://www.prouza.cz/ 2006/10/afiz-vykroil-...více

1. 6. 2007 | 8:46 | XXL

Když Vám "poradce" radí zdarma, tak mu nic nedokážete. Proto nikdo z nemá ŽL na poradenství, ale na zprostředkování. To je bohužel stejná praxe jako u zaměstnanců bank, to taky nejsou poradci, ale pouzí zaměstnanci. Kdyby...více

30. 5. 2007 | 13:28 | Raději anonym

Vám se to již podařilo nabonzovat diskutéra, že ano? více

30. 5. 2007 | 10:34

Kdo se bojí, nesmí do lesa - ovšem bohužel může planě plkat v internetových diskusích.... Argument o "nabonzování" někoho, kdo vystupuje ve veřejné a tedy všem viditelné diskusi, je tedy opravu inteligentní.... více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Poměr důchodu ke mzdě, Úrokové riziko, Průměrný produkt výrobního faktoru, lukáš kovanda, zákon o elektronické evidenci tržeb, česká spořitelna, petr mach, start-up, mastercard world, certifikace, řidič z povolání, UniCredit Dow Jones, výdaje státu, Essox, příspěvek na provoz motorového vozidla, terminály, dopis investorům, feudalismus

3AK6239, 7A00010, 2SP0010, 6S52775, 6S75383

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK