Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kurzy finanční gramotnosti obvykle zacházet s penězi nenaučí

| rubrika: Jak na to | 10. 12. 2010 | 18 komentářů
Kurzy finanční gramotnosti obvykle zacházet s penězi nenaučí
Představa, že ke snížení zadluženosti domácností přispěje zvýšení finanční gramotnosti, vyučované na školách i v nejrůznějších kurzech, často naráží na formální přístup, jak jsou tyto kurzy vedeny. Důležité je uvědomit si, zda kopírujete chování bohatých, nebo chudých.

I když je zadlužení českých domácností nižší než v řadě jiných západoevropských zemí, v posledních letech rychle roste a je hlavním důvodem, proč stát chce zvýšit finanční gramotnost našich občanů. Vláda dokonce letos v květnu schválila Národní strategii finančního vzdělávání. Ta ovšem sama o sobě nic neřeší.

Strategie definuje finanční gramotnost jako „soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana, nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb.“ Uvádí také, že „finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace“.

Definici nelze příliš vytknout, snaha o zvyšování finanční gramotnosti ale naráží na zúžený pohled pedagogů, požadujících metodické materiály, které se snadno vyučují a hlavně jednoduše zkouší. Z učebních osnov tak mizí nejdůležitější myšlenkové postupy finančně gramotného člověka. Místo toho se zaměřují na obecné informace, které najdete v knihách, nebo je umí občanovi vysvětlit řadový finanční poradce.

Příčiny zadlužování, což je hlavní motivace pro vznik celé strategie, výuka bohužel neřeší. Jak tedy tato výuka vypadá a jak má vypadat, aby byla alespoň trochu úspěšná?

Na středních, základních školách nebo v rámci rekvalifikačních kurzů se finanční gramotnost vyučuje ve čtyřech základních blocích:

  1. peníze
    Historie a funkce peněz, formy peněz, měny a inflace, početní úlohy s úroky a procenty.
  2. hospodaření domácnosti
    Příjmy, výdaje, tvoření rozpočtu, úspory, zadlužení.
  3. finanční produkty
    Spoření, investice, pojištění, základní finanční produkty.
  4. práva spotřebitele
    Podmínky finančních služeb, reklamační řád, finanční podvody.

Účastníci kurzů získají všeobecné znalosti o financích, potřebné pro základní orientaci. Kde se ale mluví o příčinách zadlužování nebo o úspěšných principech hospodaření, vedoucích k finanční svobodě? Drtivá většina předlužených lidí přesně ví, jak počítat úroky, znají základní finanční produkty a dokážou si sestavit rozpočet domácnosti. A přesto podepíší nevýhodnou půjčku. Stejně tak drtivá většina bohatých lidí nezískala finanční svobodu díky stavebnímu spoření či penzijnímu připojištění. Kurzy obcházejí umění správného zacházení s penězi. Je proto třeba pracovat na jejich zlepšení.

Příčiny zadlužení, stejně jako bohatství, najdeme v myšlení lidí a schopnostech své myšlení ovládat.

Klasická cesta člověka, který se dostal do dluhové pasti, vypadá takto:

  1. Mám potřebu a chci jí uspokojit
  2. Pokud na to nemám nyní dostatek peněz, vypůjčím si
  3. Potřeba je na chvíli uspokojena a splácím dluh
  4. Mám další potřebu, ale stále nedostatek peněz na její uspokojení, vypůjčím si znovu (třeba za zvýšený úrok, hlavně aby potřeba byla uspokojena)
  5. Potřeba je na chvilku uspokojena a splácím dluh atd., začínám se bát, že ztratím práci a nebudu schopen splácet závazky nebo nejsem v zaměstnání finančně spokojen a odcházím s nadějí, že jinde dostanu za práci zaplaceno více.
  6. Celý život jsem frustrován z nedostatku peněz na uspokojení svých potřeb

Naopak cesta člověka, který si zvolil bohatství:

  1. Mám velmi skromné potřeby
  2. Zbývají mi každý měsíc volné peníze
  3. Úspory investuji do aktiv, přinášejících výnos
  4. Výnosy investuji zpět do nákupu dalších aktiv
  5. Po nějaké době jsou výnosy natolik velké, že mohu zvyšovat své potřeby
  6. Užívám si luxusu, aniž bych si na něj musel půjčit nebo dokonce více pracovat.

Hlavní rozdíl mezi bohatým a předluženým je ve zvládání emocí. Chudý člověk potřebuje vždy nutně a hned něco koupit, až nemá ani korunu, v horším případě se zadluží. Bohatý a finančně gramotný člověk potřeby odkládá, volné peníze investuje a až z výnosu uspokojí své potřeby. Po uspokojení potřeby mu tak zbývá na investice, které přinášejí další peníze, chudému člověku zbývá často bezcenný krám. Dopřává si totiž trošku luxusu hned, zatímco bohatý člověk později, zato ale dlouhodobě a v mnohem větší míře.

Finanční gramotnost je primárně o myšlení, sekundárně o znalostech, které se nyní vyučují. Účastníci kurzů by měli hlavně vytvářet osobní strategie, vedoucí k bohatství, hrát stolní hry zabývající se získáváním peněz, sestavovat investiční plány, poslouchat přednášky od finančně úspěšných lidí, vytvářet své osobní rozpočty a finanční výkazy, zakládat společné investiční fondy , realizovat drobné podnikatelské záměry. Ve výuce musí být jasný rozdíl mezi myšlením a návyky bohatých a chudých, zaroveň musí mít účastník kurzu možnost projevit své vlastní myšlení, aby si uvědomil, zda koresponduje s myšlením bohatého či chudého. Jen taková výuka má šanci připravit účastníky kurzů finančně úspěšný život.

Autor je poradcem v oblasti optimalizace hospodaření a investic

Jak se na tuto problematiku díváte vy? Zařadili byste se myšlením spíše k bohatým, nebo chudým lidem, nebo máte na tuto problematiku jiný názor? Napište nám o tom!

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+29
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 12. 2010 10:25, Hráč

Volitelný předmět Základy finančního vzdělávání mám na ZŠ už 6.rokem.
Začínáme s cílem, vyvolat u žáků řadu otázek k financím ve vlastním životě.
K tomu používám finanční stolní hru Cashflow od R.Kiyosakiho a řadu jeho motivačních myšlenek. Pak se dostaneme k možnostem v životě-být zaměstnancem nebo OSVČ nebo si vybudovat firmu či zvládnout osobní investování.Samozřejmě řešíme osobní finanční plán a měsíční rozpočet i jak se nezadlužit . Hledáme spíše jak se postarat sami o sebe než se spoléhat na stát. Na středních školách se tito žáci pak už lépe orientovali v ekonomických předmětech a někteří se začali reálně věnovat investování na kapitálovém trhu. Bohužel, učit finanční gramotnost je většinu učitelů nemožné, sami totiž mají v této oblasti mezery a uvažují jako většina zadlužených občanů.

Reagovat

 

+10
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

10. 1. 2011 | 0:02 | Josef

Myslíte si, že dosáhnete zajištění do penze tím, že budete 20 let nájemníka dotovat 1500Kč měsíčně? Aby návštěvník tohoto kurzu získal alespoň nějaký přínos, měl byste mu těch 700Kč za kurz zaplatit... PS: Nepočítám s rizikem,...více

16. 12. 2010 | 13:49 | BUSYMAN.CZ

Každá řeka má dva břehy. Abyste se dostali z jednoho břehu na ten druhý, potřebujete převozníka. A tím jsme zde my a pomůžeme Vám na druhý břeh přeplout!
Naším cílem je vytvořit vazby mezi začátečníky a profesionály...
více

13. 12. 2010 | 13:18 | Daniel Kotula

Dobrý den pane Utinku, pokud odkladate 500 korun měsíčně, tak i to je výkon a nyní patříte k minoritě občanů ČR, většina lidí totiž už nespoří vůbec nic. Další dobrou zprávou je, že můžete vydělávat další peníze mimo své...více

11. 12. 2010 | 20:29 | Karel

No mě by zajímalo jestli vám tam v tom výčtu náhodou něco podstatného nechybí. Mně se zdá že ano. Odpovědnost a ochota riskovat nestačí. Tedy pokud se vám nepodaří být ve správnou chvíli na správném místě a například trefit...více

11. 12. 2010 | 1:33 | TVK

Finanční gramotnost je v dnešní době hlavně o tom, že vědomě se všemi důsledky využívám ty finanční produkty, které chci a na které "mám". Finannční gramotnost je o tom, aby se běžný člověk nestal chudým a zadluženým.
...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Deflátor, Teorie výnosových křivek, Phishing, souběh zaměstnání, evropská unie, zdravotně postižení, nta, petr fiala, marketingový průzkum, Thajský baht, fixace, rozvoj, obnova střechy, evropský záznam, výkon, nadnárodní společnosti, Aukrocity.cz, dobré rady

2T79523, 3M65138, 9B14548, 3M65138, 9B14548

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK