V článku Záruky na auta: liší se o roky a o tisíce korun jsme ukázali, že automobilové značky dnes nabízejí na nové vozy mnohem delší garance než dva roky – povinnou to dobu vyplývající z občanského zákoníku. Podle něj je totiž auto považováno za spotřební věc, na niž se vztahuje minimální záruční lhůta čtyřiadvacet měsíců od okamžiku převzetí.
Delší záruka: reklamuj (ještě) u automobilky
Značky ale nabízejí mnohem delší garance: Kia sedm let, Hyundai a Chevrolet pět, další velká skupina od Dacie přes japonské značky po Renault či Seat tři roky.
A kdo delší dobu garance nedává přímo, prodlouženou záruku přidává za příplatek: třeba rok navíc u Škody Fabia přijde na 1 500 Kč. A Ford u svých modelů natahuje záruky za poplatek až do celkových devíti let stáří aut. Vůbec nejvíc si v tomto směru věří Mercedes: běžnou dvanáctiletou garanci na neprorezavění karoserie rozšiřuje na třicet roků.
K tomu musíme připojit zásadní dodatek – všechny tyto delší tovární záruky jsou v případě prodeje přenositelné na dalšího majitele. Takže přecházejí i na ojeté vozy. Jednoduše řečeno: porouchá-li se vám takové auto z bazaru, můžete ho – pokud bylo řádně servisováno – reklamovat přímo u automobilky.
Vůz z bazaru: reklamuj u něj
I když doba tovární záruky uplynula, neznamená to, že garance při následných prodejích zmizely úplně. Naopak. Prodávající ojetého vozu totiž musí garantovat, že i použité auto má stále dobré vlastnosti. Neručí za vady, které vzniknou opotřebením. Za ty, kterými vůz disponoval v době předání, ale ano.
Podle § 597 občanského zákoníku má konkrétně kupující právo na přiměřenou slevu z ceny věci, jestliže dodatečně vyjde najevo vada, na kterou prodávající kupujícího neupozornil, i když o ní věděl.
Základní lhůtou jsou podobně jako u nových aut dva roky. Smlouvou ji lze ale u ojetin zkrátit na dvanáct měsíců.
Trojí vady ojetin
Vady, za něž prodávající ručí, jsou trojího rázu:
- Faktické: Vidím je nebo jsem na ně upozorněn hned při koupi.
- Skryté: Objevím je až po nějaké době.
- Právní: Na vůz může být vydáno zástavní právo, prodávající osoba nemusí být oprávněna disponovat s autem za účelem jeho prodeje, vůz může být kradený a podobně.
Ve všech třech případech mám právo odstoupit od smlouvy. Jenže praxe přináší plno potíží. Za mnohé komplikace si mohou sami kupující: podepisují nevýhodně navržené smlouvy, nechávají se odbýt, porouchaný vůz sami opravují a pak zkoušejí reklamovat už odstraněnou závadu. Vše je špatně, tak si pojďme projít, jak se chyb vyvarovat.
Alfa a omega: dobrá smlouva
Podle občanského zákoníku platí u aut nabízených v bazarech minimálně dvouletá garance. Prvních šest měsíců je na straně prodávajícího zároveň dokazovací povinnost. To znamená, že pokud se chce přít, musí dokázat, že auto v době prodeje vadu nemělo. Po prvním půlroce důkazní břemeno přechází na kupujícího. Že auto nebylo už v době koupě v pořádku, pak tedy musí v případném sporu dokazovat on.
Už jsme zmínili, že i podle občasného zákoníku jde záruční dobu zkrátit ze dvou let na rok. Obě strany se na tom ale musí dohodnout.
Aby to bylo ještě složitější, liší se i záruky, pokud kupujete auto od fyzické osoby. Ta má totiž podle občanského zákoníku odpovědnost jenom půlroční. A pozor! Podobně jako u nových aut neplatí veškeré lhůty při koupi auta do firmy, anebo odkazuje-li smlouva na obchodní zákoník.
Opravovat, neprotokolovat = chybovat
Velkou, ale kupodivu velmi častou chybou je, že majitel začne porouchaný vůz opravovat. Jenže to je z hlediska reklamace vyloženě špatný postup. Reklamace totiž vyžaduje, aby auto zůstalo v původním, tedy porouchaném stavu.
Správný scénář zní: v servisu si nechat auto prohlédnout, vyžádat si technickou zprávu pro bazar, do něj nechat auto dopravit a soustředit se na sepsání reklamačního protokolu s přesným popisem závady a stavu auta.
Od vystavení protokolu běží třicetidenní lhůta, během níž je bazar povinen reklamaci vyřešit. Pokud to nezvládne, může kupující odstoupit od smlouvy. Zní to jednoduše, pro dobré pořízení je ale bezpodmínečně nutné trvat na protokolu. Pokud se člověk nechá odbýt jen potvrzením o převzetí vozu a ústním příslibem opravy, de facto se vzdává svých práv.
Tachometrové čachry?
Jak zmiňujeme výše, reklamace se vztahují na vady, ale ne na opotřebení. Ta jsou přitom u ojetin naprosto běžná. Zatímco s reklamací rozbité převodovky nejspíš uspějete, u spojky, brzd, pneumatik či součástek s předpokladem omezené životnosti, jako jsou lambda sondy a další, na to spíš rovnou zapomeňte.
V případě poruchy v bazaru určitě nevyreklamujete cenu nového dílu. Paradoxně ale může u reklamací zákazníkům hrát do karet nešvar českého trhu s ojetinami – totiž stočený tachometr. U aut, jejichž počítadla už načala třetí stovku tisícovek najetých kilometrů, reálně končí životnost mnoha součástek. Když je ale tachometr stočený pod sto tisíc, lépe se reklamují vady, které jsou na tak malý kilometrový nájezd přinejmenším podivné.
Vada, nebo nehoda?
Podobně jako s rozdílem mezi vadou a opotřebením může prodávající při reklamaci slovíčkařit s vadou a nehodou. Za ni se – jak už jsme zmínili v článku o zárukách u nových aut – považují třeba defekty způsobené odlétajícími kamínky.
Pokud začne kupujícího zlobit klimatizace kvůli díře v chladiči, nebude se mu zrovna lehce dokazovat, že tam byla už při koupi. Téměř jistě se od prodávajícího dozví, že vznikla až během užívání. Naopak koroze lakovaných částí auta se reklamuje docela dobře.
Rada nad zlato: proklepni, pak jezdi!
Stručně řečeno, na rozdíl od nových aut (tovární záruka) nelze u ojetin (odpovědnost prodávajícího za vady) čekat velké zázraky. Nejvíc pomoci může pořádné „proklepnutí“ auta na začátku: tedy nezávislá kontrola v servisu hned po zakoupení auta v bazaru či na inzerát.
Ostatně podle zákona musí zákazník závady reklamovat hned, jak se projeví. Jezdí-li tedy s autem dál – a poškození tím pádem zvyšuje – přechází odpovědnost na něj.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
5. 11. 2013 21:11, Tomáíš
Také jsem koupil v AAA Renault Clio druhý den jsem při studeném startu zjistil že startuje na tří válce servis napsal zprávu špatné těsnění pod hlavou technik AAA závadu uznal sepsal protokol a bác za 14 dní přišla odpověd reklamace zamítnuta.Poslal jsem to ombusmanovi a ten to předal zase reklamačnímu technikovy a ten to opět zamítl.Dle mého názoru je to skrytá vada za kterou odpovídá prodejce ale ten to razantně odmítá má někdo nějakou radu jak proti nim bojovat?
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
7. 11. 2016 10:58, JOSEF BENEŠOVSKÝ
Dobrý den všem. ANO POTŘEBUJEME RADU.
Mám ten samý problém, auto vlastním měsíc, najeto 260km a už nejede, svíčky, cívky, kabely vše ok, nejspíš počítač.
Což znamená auto do šrotu.
OPRAVDU NEMÁME PÁKY NA AAA AUTO?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (52 komentářů) příspěvků.