Záruky na auta: liší se o roky a o tisíce korun

Jindřich Hradecký | rubrika: Když se řekne | 28. 12. 2011
Záruky na auta: liší se o roky a o tisíce korun
Dva, tři, ale také sedm, a dokonce třicet let. Záruky na nové vozy se víc než garancemi jako takovými staly marketingovým nástrojem automobilek. Na co si dát ve změti lákavých čísel pozor?

Když s tím přišla Kia v roce 2006, mnozí si ťukali na čelo. „Cože? Sedm let záruky na auto? Nezbláznili se?“

Jenže Kia to myslela vážně a sedm let záruky na tehdy nový model Cee’d odvedl značce fantastickou službu. Auto se prodávalo jako divé. Mnohem revolučnější než ono samo ale byla právě garance na něj. Dnes Kia poskytuje sedm let na všechny modely a hlavně ke hře strhla (skoro) všechny ostatní.

Dlouhodobý příjem

Konkurenční boj zuří zběsile, ale není to jen o něm. Své sehrává i fakt, který s delší zárukou, respektive s její podmínkou, nedílně souvisí: dlouhodobá péče o nového zákazníka – a tedy plateb od něj. Není žádným tajemstvím, že vzhledem ke stále nižším cenám nových vozů, které rozebíráme v článku Ceny aut stále klesají: Kdy nakoupíme pod sto tisíc?, dnes prodejci na samotném autě tolik nevydělají.

To, co se dostává do popředí, je zisk související se značkovým financováním – viz Nechci slevu zadarmo aneb na „výhodný“ leasing s kalkulačkou – a pak také následná péče o vozidlo. Podmínkou záruky je totiž pravidelný servis. Pět či sedm let je tedy hodně zajímavým číslem pro zákazníka, ale i pro automobilku.

Tři králové: K + M + H

Máme-li vybrat garanční rekordmany, musíme vedle zmíněné Kie ukázat na jejího bratra Hyundai. Ten pětiletou celkovou záruku přenáší i na vady laku včetně změny odstínu, a přitom tuto dobu ani v jednom případě neomezuje ujetými kilometry. Navíc poskytuje na pět let dopředu prohlídku vozu – velmi nezvykle – zdarma.

Třetím do party králů je Mercedes. Sice se stejně jako další prestižní značky Audi, BMW a Volkswagen drží evropského dvouletého záručního standardu, na neprorezavění ale dává neskutečných třicet let garance a podobně jako Hyundai se snaží zákazníky nalákat servisem zdarma – dokonce šestiletým –, který zahrnuje třeba výměnu filtrů, svíček, novou olejovou náplň nebo doplnění brzdové a chladicí kapaliny.

Důležité je, že záruka je v případě prodeje auta přenositelná na dalšího majitele. Což zní u sedmi, ale už i pěti let hodně dobře: koupit po třech pěti letech leasingu ojetinu a mít na ni ještě dva roky tovární záruky samozřejmě auto na trhu ojetin vcelku dost zvýhodňuje.

Zajímavé záruky u nejžádanějších automobilových značek

Kia

7 let, nebo 150 000 najetých kilometrů

Hyundai

5 let celková i na lak včetně změny odstínu, navíc na 5 let poskytuje i prohlídky vozu zdarma

Chevrolet

5 let/120 000 km, na lak ale jen tři a na neprorezavění karoserie 6 let – méně než jiní

Renault a Seat

2 roky, na vybraná auta ale o rok víc s omezením na kilometry

Mercedes

Celkovou má jen dvouletou, ale na neprorezavění nevídaných 30 let a šest let servisu zdarma

Dacia, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota

3 roky s omezením na 100 000 km

Záruka za příplatek

Na kolik vyjde rok záruky navíc?

Audi A4

6 200 Kč

Citroën C4

7 000 Kč

Dacia Duster

1 500 Kč*

Ford Fiesta

3 000 Kč**

Peugeot 207

5 000 Kč

Renault Thalia

2 500 Kč***

Suzuki Alto

2 300 Kč

Škoda Fabia

1 500 Kč****

Škoda Octavia

2 800 Kč*****

* prodloužení z pěti na šest let

** prodlužuje se ze dvou na pět let za 9 000 Kč

*** prodlužuje se ze dvou na čtyři roky za 5 000 Kč

**** prodlužuje se ze dvou na čtyři roky/60 000 km za 3 000/5 600 Kč

Pohledem na tabulku zajímavých záruk zjistíte, že garance jsou i záležitostí světadílů. Zatímco Evropa se drží spíš obligátní kombinace dva roky celkově, tři na lak a dvanáct na rez, pro značky z Asie je typická základní tříletá garance.

Ale milovníci Fordu a spol., neházejte flintu do žita. Značky mají na konci svých ceníků velmi často položku záruka za příplatek – na pět let se tak dostanou nakonec skoro všichni.

U luxusních aut to stojí víc: třeba tři roky navíc pro Audi A6 čtyřicet tisíc, připlacený rok u značky BMW kolem deseti tisíc. U méně prestižních pak pár stovek. Třeba už tak zajímavé tři roky základu u Dacie zvednete za pět a půl tisíce na pět let a za dalších 1 500 Kč z pěti na šest let.

Jak například Ford vypadá se svou základní kombinací záruk dva roky celkově i na lak a osm až dvanáct na korozi vcelku chudě, za příplatek lze každý rok záruku na vybrané části vozu prodlužovat až do celkových devíti let stáří a 300 000 najetých kilometrů. A to už je naopak špička.

A kdo je na slovo příplatek alergický, může zkusit u prodejce nahodit psí oči: hodně často se setkáme s tím, že samotní dealeři přihodí delší záruku jako bonus – tedy zdarma.

Podmínka: do servisu!

Pořád ale platí: „Musíte servisovat, pane řidiči!“ Třeba u zmiňované třicetileté garance na neprorezavění karoserie u Mercedesu to znamená zaplatit každoroční prohlídku protikorozních opatření.

Konkrétně: najdou-li technici odštípnutý kousek od kamínku, ďubku v servisu opraví, což už ale samozřejmě není zadarmo.

Ona se totiž záruka na korozi způsobenou odlétajícími kamínky, podobně jako kroupami a dalšími vnějšími vlivy, nevztahuje – platí jen na samovolně vzniklé vady: pupínky pod lakem, mapy, někdy jeho blednutí.

„Obyčejný spotřebitel“ versus podnikatel

I když jsou rozdíly u běžných spotřebitelů a podnikatelů menší než bývaly dřív, pořád najdeme úplně jiný přístup a také postup, jak každá ze skupin musí reklamovat vady auta.

Pro soukromníky ukotvují garanci dva zákony: občanský zákoník a zákon na ochranu spotřebitele. Pozor je nutné si dát na lhůty pro vyřízení reklamace. „Rozhodující je doba, která uplyne od převzetí auta u prodejce,“ říká právník Jan Mašek. Dokázat, že je či není vada vadou, je totiž prvních šest měsíců na straně prodejce. „Pokud vadu – i skrytou – nevyvrátí, odpovídá za ni,“ vysvětluje Mašek.

Horší to má podnikatel. Pro něj platí pravidlo: máš jen to, co sis s prodejcem domluvil. „Vztahy se totiž řídí obchodním zákoníkem. Neplatí tedy žádná zákonná dvouletá záruka,“ upozorňuje právník.

Navíc jsou podnikatelé povinni si auto bez odkladu zkontrolovat a nedostatky okamžitě namítat. Pro vyřízení reklamace také není stanovená lhůta třiceti dnů jako u běžného spotřebitele. Na druhou stranu má podnikatel výhodu v tom, že se mu snadněji uplatňují škody vzniklé v důsledku vad auta. Čili nutné náklady na zajištění náhradního vozu, ušlý zisk a podobně.

Zvláštně se pak občanský a podnikatelský svět potkávají při nákupu součástek. U nich prodejci někdy zkoušejí i na běžné spotřebitele kličky tím, že prodej překliknou na smluvní podmínky, čímž se člověk zřekne zákonných garancí.

Lámání reklamačního chleba

Anketa

Připlatili byste si na prodlouženou záruku auta?

Asi nejzajímavější otázku jsme si nechali nakonec. Musím na garanční prohlídky jezdit do značkového, jinými slovy autorizovaného servisu, aby mi nezanikla záruka? Odpověď zní: Ne, můžete i jinam.

Stojí za tím takzvaná bloková výjimka. Jde o nařízení Evropské unie, které pomáhá rovné hospodářské soutěži. Ve zkratce umožňuje nezávislým autoservisům nakupovat shodné vybavení i díly, jaké mají ty značkové, a také jim pomáhá dostat se k technickým informacím výrobce. A hlavně: garantuje jim možnost opravovat auta v záruce.

Na druhou stranu z toho plynou povinnosti pro spotřebitele: vůz třeba musí projít všemi prohlídkami přesně podle postupu a rozsahu stanovených automobilkou.

Servisy také musí použít pro udržení záruky stanovený materiál, buď originální, nebo kvalitativně rovnocenné díly, ale třeba i olej a další náplně odpovídající specifikace. Když pak dojde na lámání reklamačního chleba, musí všechny zakázkové listy ze servisu vytasit na stůl motorista.

A ruku na srdce: kdo si je schovává sedm let? Natož třicet ke každé ďubce, kterou si nechal ze svého mercedesu odborně zahladit?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

21. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 15 komentářů

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

Čeští řidiči zažívají depresivní konec roku. Stát zdraží dálniční známky, silnice opraví pomaleji, než zamýšlel, a k dovršení všeho se platí víc u stojanů čerpacích stanic. Za ceny... celý článek

Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

14. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 3 komentáře

Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

Renault hodlá uvést na trh vůz, který bude stát 2 500 eur – tedy pouhých 64 tisíc korun. Zpráva z konce listopadu jen dokládá, kam se trh s auty dostal. Zatímco rohlíky zdražují a zdražují,... celý článek

Auta: Nechci slevu zadarmo aneb na „výhodný“ leasing s kalkulačkou

7. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 3 komentáře

Auta: Nechci slevu zadarmo aneb na „výhodný“ leasing s kalkulačkou

Automobilové značky ji hojně využívají v reklamách na nová auta – obří slevu. Leč pouze při využití tzv. značkového úvěru. Na papíře dosahuje výhoda i přes padesát tisíc. V reálu ale... celý článek

Ceny aut: doma nejlíp!

30. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Ceny aut: doma nejlíp!

I když prodejci stále upozorňují, že ceny nových vozů se v Česku dotkly dna a budou stoupat, statistiky mluví jinak: jdou naopak pořád dolů.

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

23. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 9 komentářů

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

Partners Financial Services