Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Česká pojišťovna výrazně mění pravidla pro povinné ručení

| rubrika: Co se děje | 17. 10. 2008 | 18 komentářů
Řadu let se Česká pojišťovna zaklínala spravedlností svého systému povinného ručení. Kritizovala přitom konkurenci za nespravedlnost rozdělování řidičů podle bydliště a dalších kritérií. Nyní sama přichází s podobným systémem.
Česká pojišťovna výrazně mění pravidla pro povinné ručení

Sazby povinného ručenípro další rok Česká pojišťovna (ČP) zatím nezveřejnila, protože na nich dosud prý pracují pojistní matematici. Přišla ale s novinkami, které mění její dosavadní obchodní politiku o 180 stupňů. Dosud sazby povinného ručení rozlišovala jen podle objemu motoru a přiznaného bonusu za ježdění bez nehod. Ještě loni se představitelé České pojišťovnynechali opakovaně slyšet, že je spravedlivější rozlišovat bezpečně a rizikově jezdící řidiče, místo toho, kde bydlí. Letos však Česká pojišťovna otočila a zavádí segmentaci povinného ručení podobně, jako ji provádí konkurence, kterou za to dlouhodobě ČP kritizovala.

100 let povinného ručení

1908 - Automobilový zákon „O ručení za škody z provozování jízdních silostrojů“, 300 registrovaných vozů (dnes cca 6 milionů aut), Povinné pojištění pro auta, která jezdí rychleji než 25 km

1918 – na trhu působí zhruba 80 pojišťoven

1938-1945 správa pojistných kmenů německými pojišťovnami (2. světová válka)

1948 znárodnění a vytvoření národního podniku Československá pojišťovna

1953 vznik Státní pojišťovny, později pojišťovací a zajišťovací podnik

1969 vznikla Česká státní pojišťovna

1989 počátek zásadních změn celé organizace podniku

1991 demonopolizace a vznik konkurenčního prostředí

2000 demonopolizace trhu s povinným ručením, ČP má 45%

2008 na českém trhu povinného ručení působí nyní 15 pojišťoven

Zdroj: ČP a pojišťovna Direct

Za rozhodnutím stojí údajně tlak konkurence, analýza statistik škod z vlastní databáze za osm let a nová spolupráce v rámci GeneraliPPF Holdingu. ČP chce mimo jiné vyjít vstříc sociálně slabším skupinám řidičů, kteří jezdí spíše svátečně. Tato skupina je díky minimální nehodovosti pro pojišťovnys mnoha pojistnými produkty zajímavá hlavně pro následný prodej dalších produktů. Schopný pojišťovací agent dokáže takovým klientům na menším městě často prodat i celou řadu dalších pojistek. Aby ČP mohla v boji i o tyto klienty konkurovat ostatním pojišťovnám, musela přistoupit k segmentaci.

Nový způsob výpočtu povinného ručení u České pojišťovnynyní detailněji rozlišuje objemy motoru do sedmi skupin oproti dřívějším pěti. V členění vozidel podle objemu motoru přidala ČP dvě kategorie, když rozdělila na dvě skupinu aut od 1000 ccm do 1350 ccm a skupinu od 1350 do 1850 ccm. To by mohlo zohledňovat řidiče, kteří jezdí ve starších vozech. Další novinkou je rozdělení pojištěných řidičů do tří skupin podle místa bydliště. Konkrétně tedy na Prahu, města s více než 30 tisíci obyvateli (těch je v ČR 35) a ostatní města a obce. Nová segmentace podle věku dělí řidiče rovněž do tří skupin: do 30 let, 31 až 45 let a nad 46 let. Systém povinného ručeníu této pojišťovny také umožňuje výběr varianty limitu pojistného plnění, bonusy za bezeškodní průběh pojištění a zvýhodnění za nákup pojistky přes některé kanály. Zvláště přes internet, tak jako to je i u jiných pojišťoven v Česku. Novinkou bude u povinného ručení i cestovní pojištění zdarma a pojištění poplatku za hospitalizaci. Ten ale nově od letoška nabízí také pojišťovna Kooperativa. Ta spolu s pojišťovnou Slavia jsou už na tuzemské trhu jedinými pojišťovnami, které zůstaly u rozlišování vlastníků vozidel jen podle objemu motoru a bezeškodního průběhu pojištění.

Ideální model pro výpočet povinného ručení by byl podle vrchního ředitele České pojišťovny Petra Kůta takový, kdy by se výše pojistného odvíjela od řidiče a ne od vozu, tak jak vyžaduje současná legislativa v Česku i v jiných státech Evropské unie (EU). Pojištění vázané na řidiče funguje úspěšně například ve Spojených státech amerických. Takový systém by prý ovšem vyžadoval nejen tuzemskou úpravu zákona, ale v celé Evropě, tvrdí zástupci České pojišťovny. Zavést ale takové zvýhodnění třeba jen v rámci jedné pojišťovny prý nelze, protože rizikově jezdící řidičizatím stále mohou přejít beztrestně k jiné pojišťovně, která nevyžaduje doložení bonusů, respektive malusů za nehodovost.

Anketa

Považujete segmentaci u povinného ručení za spravedlivou?

Celkově podle expertů trhu s autopojištěním panuje v systému udělování bonusů a malusů mezi pojišťovnami chaos. „ Každá pojišťovna v Českusi u bonusů a malusů, hraje podle svého. My sice máme zhruba přehled o řidičích, kteří jsou „chroničtí bourači“, pokud ale odejdou jinam a nepřiznají své nehodya daná pojišťovna po nich ani nevyžaduje doložení bonusu a dá jim ještě navíc nějakou speciální slevu, je to k ničemu. Přechodem jinam si tito řidiči bohužel mohou výrazně vylepšit svůj řidičský profil a začít znovu od nuly,“ upozorňuje Kůta. To potvrzuje i Michal Kaněra z ČSOB Pojišťovny. „Když se podíváte na poměr šetřených nehod policií a vykazovaných bonusů a malusů je zřejmé, že jednotlivé pojišťovny k této problematice přistupují opravdu odlišně a někdy ani malus třeba řidičům za nehodu neudělí,“ upozorňuje Kaněra.

Malusové turistice by měl v budoucnu zabránit kvalitní registr, který připravují pojišťovny ve spolupráci s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP).Takový systém ovšem vyžaduje od všech pojišťoven dodávávání kvalitních a úplných informací a to, aby se jím pojišťovny také řídily. Tedy, aby systém vůbec neposkytoval rizikově jezdícím řidičům možnost získat neprávem bonus. 

Do konce letošního roku platí v České pojišťovně dosavadní sazby povinného ručení. Nové sazby pojišťovna má zveřejnit v následujících týdnech. Sazby prý ale většinu jejich klientů příjemně překvapí právě díky segmentaci, tvrdí Štefan Tillinger z České pojišťovny.

Podle čeho si vybíráte poskytovatele povinného ručení vy? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 10. 2008 18:52, Michal Kára

Tady nikdo netvrdi, ze takovy model existovat nemuze. Ale je otazka, jak je smysluplny. Napriklad mit u auta vyjmenovane v pojisteni konkretni ridice, kteri s nim smi jezdit, povazuju za nepruznou pitomost - krome velmi spevialnich pripadu.

Reagovat

 

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 17. 10. 2008 14:45)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 10. 2008 8:28, povinný ručitel

Citace - jezevec / 17.10.2008 04:53

To je jednoduchý, nicht wahr?
V základním nastavení má jeden řidič jedno auto a jednu pojistku.
Pokud chce jeden řidič řídit více aut - zaplatí si ke své pojistce drobné připojištění na více aut (asi jako švýcarský wexl, kdy máte pojištěné jedny značky, a namotujete si je na auto se kterým zrovna jedete).
Pokud chce jedno auto řídit více řidičů než jeho majitel - dokoupí si řidiči bez auta drobnou pojistku na řízení cizího auta.
Jenže když se nechce, je to horší než když se nemůže.



Manžel+manželka+2 dospělé již děti (třeba studující). Tihle všichni na jedno auto. To si jako bude manželka kupovat pojistku na každý druhý den? Umíte si představit tu agendu? Chápal bych to u děcek, ty by si rodinný vůz půjčily třeba jednou za měsíc. Co ty tzv. drobné pojistky? To je Váš vlastní model? Nebo to někde funguje? Pokud je to Váš nápad, doporučuji Vám se nejprve zajímat o to, jak vlastně sazby PR vznikají. Jinak jde totiž pouze o takovou populistickou myšlenku.

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 17. 10. 2008 04:53)

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

20. 10. 2008 | 13:54 | jezevec

Ajo tak už tomu rozumim! Takže pohou změnou registrace u rodinného vozu z mlamoje na babičku se pojišťovně sníží pojistné riziko, a proto na pojistku dá slevu - je přece jedno, kolik lidí a jakých s autem jezdí, že. Genální!!!!...více

20. 10. 2008 | 11:25 | Michal Kára

Ad "svatecni ridici": To neni tak jiste. Velmi zhruba by se skodovost ridice dala vyjadrit jako: "Pocet najezdenych kliometru" * "V jake hustote provozu (mesto / okrsky)" / "Ridicske umeni". Dost pochybuji, ze se "ridicske...více

20. 10. 2008 | 9:03 | cml11

Ideální model by byl podle mě takový, kde by se platilo pojištění za auto v evidenci a za platný řidičský průkaz v evidenci. Pojistná částka by se mezi ta dvě pojištění rozložila podle vlivu toho kterého faktoru na způsobené...více

20. 10. 2008 | 7:53 | Michal Kára

Tohle mi mozek jeste pobere, ale nejak nechapu, jak to ze maji drazsi pojisteni vozidla taxisluzby, kdyz tam s autem typicky jezdi pouze jeden ridic. Jestli ono to nebude nakonec v necem jinem, nez v poztu ridicu :-D více

20. 10. 2008 | 0:29 | jezevec

Pokud připustíte, že autopůjčovny mají nejdražší povinné mručení, právě proto, že s autem jezdí kde kdo a pořád někdo jiný - pak možná dovodíte, že rodinné auto je méně rizikové než půjčovna, a proto má logicky nižší pojistku...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Povinné minimální rezervy bank, Globalizace, Hrubý zisk, andrej babiš, fintech, daně, daňové úniky, daň z příjmů, BlaBlaCar.cz, KOMERČNÍ BANKA, Osobní účet ČS Junior, členský příspšvek, sAutoleasing, žák, spam, pojištění pro případ hospitalizace, meda mládková, GEnius Gratis

7U03658, 1SX6839, 6S75594, J1111111, 4C77427

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK